Paard doet eigenwijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: Paard doet eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 07:08

Je kan hem ook een paar keer weg jagen, niet gillen of schreeuwen, maar alsof je hem wil aanvallen, daarna in een vragende houding of hij met je mee wil lopen, vaak helpt dit wel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:40

Langzaam weglopen is niet uitproberen maar gewoon laten merken dat hij het wel prima vind in de bak, als hij hard gaat wegrennen wanneer je hem wilt pakken en zich dus echt niet laat pakken dan is het wel uitproberen en dan moet je goed consequent zijn. Als er verder niemand last van heeft als hij een nachtje in de bak blijft staan zou ik dat doen, hier thuis heb ik er ook 1 die liet zich altijd moeilijk weer naar stal brengen en op een dag was ik het zo zat na 2 pogingen dat ik ben weggegaan en heb haar de hele nacht laten staan, toen ik sochtensvroeg weer kwam wou ze maar wat graag naar stal toe!!

Maar langzaam weglopen zou ik gewoon negeren en zelf zonder twijfel het naar het paard toelopen en meenemen, zodra het paard er echt duidelijk een spelletje van maakt bekijktie het maar, geen eten, geen drinken, dan blijftie maar lekker staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:00

mutageen schreef:
Vjestagirl schreef:
Wie weet kwam jij wel naar de bak toe gestampt met een kwade lichaamshouding (of iets wat hij zo intepeteerde) en had hij zoiets van 'jij wilt dat ik ga, ok ok ik ga al'.

In eerste instantie liep ik heel rustig naar hem toe. Toen ik een stapje dichterbij zette, liep hij weg.

Toen uit de bak gegaan en toen in één rechte lijn op hem afgestapt en toen bleef ie staan. Eigenaardig dier is het, dat wel!

tips;

Niet je ogen strak op hem gericht houden, dat doen roofdieren nl ook. Kijk langs hem heen of zelfs volledig de andere kant op, alsof je geen interesse in hem af hebt.

Schouders ontspannen, als je een beetje geirriteert bent, dan heb je de neiging om je groter te maken. Dit zien paarden als een aanvallende houding. Even op letten dus Knipoog

Niet rechtstreeks naar zijn hoofd grijpen. Het kan helpen om richting de schouder te lopen en eerst zijn schouder te aaien enz. Daarna kan je je rechterhand op zijn schoft leggen. En daarna heb je geen enkel probleem om hem bij zijn halster te pakken Knipoog Mijn pony ervaart het nl ook als bedreigent als je rechtstreeks naar zijn hoofd wandeld en hem ineens vast grijpt! Sommige paarden hebben een rustigere benadering nodig.

wat ook kan helpen is met een hele blije stem tegen hem praten. Dan hoort hij aan je stem van 'he we gaan iets leuks doen!' en heeft ie al wat meer de neiging om met je mee te komen Knipoog

áltijd snoepjes op zak hebben, en hem daar niet mee lokken. Want dan gaat hij alleen maar komen als hij ziet dat je snoepjes hebt. Gewoon naar hem toe gaan, hem pakken, en als je hem vast hebt dán pas een snoepje. Dan gaat hij denken van 'he, als ik naar haar toe ga krijg ik lekkers!' Knipoog

Je moet hem iets fijn geven waar hij het aan kan linken, naar de stal gaan vind een paard nl helemaal niet fijn als hij 20*40m vrijheid heeft...En daar linkt hij jou nu waarschijnlijk wel in! Want inderdaad, dat rustig wegstappen is eerder van 'baasje het is hier leuk!'

Ik las hier bovenaan iets van wegjagen en vragende houding, dan ben je richting join up bezig en daar moet je bijzonder goed mee opletten! Scheve mond als je beetje een beledigt paard hebt komt hij helemaal niet meer naar je toe als je hem een paar keer weg jaagt, en alle andere type paarden breng je alleen maar in verwarring als je niet weet waar je mee bezig bent en je niet bewust bent van je lichaamshouding.

en als hij het echt te bont maakt, placeer je je gewoon in het midden van de bak en ga je je met iets bezig houden,desnoods neem je een boek mee. Wedden dat hij gaat komen als jij hem volkomen negeert?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:04

mijn paard is ook heel dominant, maar ik ben dominanter Clown
denk er wel aan dat je niet echt boos word (je mag wel doen alsof natuurlijk maar houdt jezelf in bedwang!) en ben consequent, duidelijk en rechtvaardig daar kom je een heel eind mee Knipoog!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:06

JoCo schreef:
Neem in het vervolg iets lekkers mee, dan loopt hij waarschijnlijk niet weg!
Ik vind dit niet echt stout gedrag hoor ... zou hem er ook niet voor straffen als ik jou was ...

neeem in het vervolg geen lekkers mee!!! daar krijg je schooi knollen van hij moet gewoon respect voor jou hebben en je kunt m belonen met een lief woordje/klopje op zn schouder Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:40

moniekk schreef:
JoCo schreef:
Neem in het vervolg iets lekkers mee, dan loopt hij waarschijnlijk niet weg!
Ik vind dit niet echt stout gedrag hoor ... zou hem er ook niet voor straffen als ik jou was ...

neeem in het vervolg geen lekkers mee!!! daar krijg je schooi knollen van hij moet gewoon respect voor jou hebben en je kunt m belonen met een lief woordje/klopje op zn schouder Lachen

Ik heb geen 'schooiknollen' hoor moniekk, en ik haal mijn paarden al jaren zo dagelijks van de wei ... Knipoog

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:11

je hoeft ze niet steeds te geven.. en al zou je dat doen dan zegt dat nix

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:05

Vjestagirl schreef:
Dan mag je je afvragen wat je belangrijker vind. 15 min later bij die vriendin omdat je nog eventjes iets met je paard moest doen, of je paard rats pluk grijp sleur en pleur op stal zetten, alleen om ten kosten van alles optijd te zijn.

Een paard loopt niet weg, om jou te pesten. Wie weet kwam jij wel naar de bak toe gestampt met een kwade lichaamshouding (of iets wat hij zo intepeteerde) en had hij zoiets van 'jij wilt dat ik ga, ok ok ik ga al'.

En keihard aanpakken lijkt me een slecht plan. Loop rustig naar hem toe, geeft hem een kriebeltje omdat hij je dichtbij liet komen, en neem hem mee.

dat zou inderdaad goed kunnen...

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:34

Ik heb over het laatst dit nog geleerd bij een stoeterij:

Als je je paard van de paddock wil halen, roep je hem. Reageerd het paard niet blijf duidelijk zeggen dat hij toch moet komen. Na een paar pogingen om hem te roepen zonder enige reactie van het paard jaag je het paard weg door met een touw de zwaaien, dus niet slaan of zo!
Als het paar eenmaal stilstaat roep je hem terug, dit blijf je herhalen tot je paard begrijpt wat je bedoeld en dit dan ook nooit meer zal afleren...

Veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:38

Damn Haha! waar maken jullie je allemaal druk om Haha! loop gewoon dat land op/ die paddoc in en ga gewoon dat paard halen op een normale manier Lachen Dier is dan gewoonweg met andere dingen bezig als het baasje Lachen en terecht, want het is speelkwartier

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:43

inderdaad hihi.
ik heb wel eens meer gehad dat een paard net de andere kant van mij op liep, gewoon gepakt en mee genomen... daar heb ik helemaal niets achter gezocht eigenlijk! Huilen van het lachen

dat een paard van me weg rende heb ik nog nooit mee gemaakt, dat lijkt me heel erg irritand.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:45

KiWiKo schreef:
Damn Haha! waar maken jullie je allemaal druk om Haha! loop gewoon dat land op/ die paddoc in en ga gewoon dat paard halen op een normale manier Lachen Dier is dan gewoonweg met andere dingen bezig als het baasje Lachen en terecht, want het is speelkwartier

Inderdaad Haha!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:53

Mijn ijslander is tot zijn 5de heel slecht behandeld geweest. Resultaat: hem kon je NOOIT zo pakken, hij was altijd vreselijk op z'n hoede. Heb hem 10 jaar gehad, tis me nooit 1 keer gelukt. Liep altijd rustig achter hem aan, hij liep dan z'n stal in, en dan legde ik zachtjes mijn hand op z'n lichaam, en dan mocht ik hem wel pakken, maar ENKEL in z'n stal.

Heb meermaals gedacht, dit paard moet me gewoon niet, maar als hij 'op logement' was (ben ooit in ziekenhuis opgenomen) at en dronk hij niet, tot ik terug was na 4 dagen ... en toen ging alles weer goed.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:14

dan mocht ie je duidelijk wel Knipoog maar je weet natuurlijk nooit wat er met hem in dat weiland is gebeurd :|

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:16

Runn_love_ schreef:
dan mocht ie je duidelijk wel Knipoog maar je weet natuurlijk nooit wat er met hem in dat weiland is gebeurd :|

Inderdaad. In ieder geval iets traumatisch, want een 'vreemde' kwam helemaal niet bij 'm in de buurt!

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:46

is er geen paard die niet eigenwijs is...? Tong uitsteken

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:24

vast wel Knipoog
als je héél goed zoekt