Gedrag van boos paard onder het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Gedrag van boos paard onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:52

Harm kan ook grommen! Moet er meestal wel om lachen, hij geeft zo te merken dat hij vindt dat ik te snel ga, te veel wil en meestal gaat het grommen samen met een bok of een trap.

Ik ga het niet uit de weg want ik weet dat bij sommige moeilijkere oefeningen hij sneller zijn ongenoegen uit, maar ik probeer er zo rustig mogeljik mee om te gaan. Dus een versnelling lager en opnieuw dezelfde oefening, met indien mogeljik minder hulpen. Meestal kom ik een heel eind dan!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:07

De pony die ik nu rijd, pakt op rechts haar bit ineenkeer vast en gaat dan linksomkeert, ook erg leuk Clown .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 09:36

Sunrise_ schreef:
De pony die ik nu rijd, pakt op rechts haar bit ineenkeer vast en gaat dan linksomkeert, ook erg leuk Clown .

Haha dan heb je ook zoiets van: "huh, waar gaan we heen?"

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:44

als noob boos wordt, doe ik iets verkeerd. heb ik dat niet direct door, gaat hij klapperen met zijn hoofd. reageer ik niet direct op de juiste manier, komt hij omhoog.
duidelijkheid van het paard richting mij dus.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:09

Hij wordt niet snel boos, maar als hij iets moeilijk vindt en ik breng hem op het randje van wat kan, dan wordt ie wel ooit boos, gaat ie op de rem of achteruit. Maar probeer altijd voor die tijd stoom af te blazen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:11

Die van mij doet haar oren dan heeeel erg in haar nek Huilen van het lachen
En dan gaat ze heel dom lopen huppelen in galop, haar
achterhand is dan hoger dan d'r voorhand Huilen van het lachen
"een lammetje in de wei" noem ik het altijd Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:17

Miss_Malfoy schreef:
Het lompste wat ik ooit zag, was een paard dat bijna uitgleed (zijn nogal kleine ruiter uit balans bracht,) en zo van zichzelf baalde dat hij een gigantische rotbok gaf. Alleen lanceerde hij zo dus wel die ruiter. Clown

Een paard dat van zichzelf baalt? Het lijkt me eerder dat het paard een bok gaf omdat er doordat hij uitgleed iets op zijn rug gebeurde (ruiter dus) wat niet zo fijn was....

Wat mij betreft is het heel simpel; een paard geeft met 'boos' zijn tijdens het rijden aan dat er iets niet goed zit. Zadel zit niet lekker of de ruiter zit in de weg, geeft onduidelijke signalen of is zelf boos of gespannen. Dat slaat niet zelden over op een paard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 10:22

RedPassion schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Het lompste wat ik ooit zag, was een paard dat bijna uitgleed (zijn nogal kleine ruiter uit balans bracht,) en zo van zichzelf baalde dat hij een gigantische rotbok gaf. Alleen lanceerde hij zo dus wel die ruiter. Clown

Een paard dat van zichzelf baalt? Het lijkt me eerder dat het paard een bok gaf omdat er doordat hij uitgleed iets op zijn rug gebeurde (ruiter dus) wat niet zo fijn was....

Ruiter was te klein om hem echt tot last te zijn. En het was helemaal geen paard dat snel bokt. Juist een lief beginnerspaard dat iedereen zo voorzichtig mogelijk ronddraagt...

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:22

Citaat:
redpassion
Wat mij betreft is het heel simpel; een paard geeft met 'boos' zijn tijdens het rijden aan dat er iets niet goed zit. Zadel zit niet lekker of de ruiter zit in de weg, geeft onduidelijke signalen of is zelf boos of gespannen. Dat slaat niet zelden over op een paard.[/

Helemaal mee eens:Ik had ook een boos paard: en terecht: zadel paste voor geen ene meter, rug deed dus hoogstwaarschijnlijk enorm zeer! Boos! ....ik zie nu ook op alle foto's met dat zadel dat ze boos kijkt(oren helemaal in de nek en een boze uitstraling) en ze was ook supervervelend met rijden...logisch..als jij met 2 maten te kleine schoenen een half uur moet rennen..wordt je ook niet vrolijk van..nu met andere zadel vrolijk paard en mooie foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:27

Miss_Malfoy schreef:
Ruiter was te klein om hem echt tot last te zijn. En het was helemaal geen paard dat snel bokt. Juist een lief beginnerspaard dat iedereen zo voorzichtig mogelijk ronddraagt...

Elke ruiter kan elk paard op een bepaald moment tot last zijn. Ruiter raakte in dit geval misschien ook uit balans. Een paard voelt een vliegje op zijn huid, dus ook echt wel een kleine ruiter die schuift of bonkt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 10:29

RedPassion schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Elke ruiter kan elk paard op een bepaald moment tot last zijn. Ruiter raakte in dit geval misschien ook uit balans. Een paard voelt een vliegje op zijn huid, dus ook echt wel een kleine ruiter die schuift of bonkt.

Ok, maar dan nog... Het was een lief, zachtmoedig beginnerspaard... Echt niet het type om iemand er op zo'n manier af te gooien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:32

Miss_Malfoy schreef:
Ok, maar dan nog... Het was een lief, zachtmoedig beginnerspaard... Echt niet het type om iemand er op zo'n manier af te gooien...

Ik geloof je best, maar ook zo'n paard kan dan eens een keer als eerste reactie op een ongemak een bok geven. Dat vind ik eerlijk gezegd een betere verklaring dan een paard dat baalt van zichzelf. Volgens mij is dat meer iets voor mensen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 10:33

RedPassion schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik geloof je best, maar ook zo'n paard kan dan eens een keer als eerste reactie op een ongemak een bok geven. Dat vind ik eerlijk gezegd een betere verklaring dan een paard dat baalt van zichzelf. Volgens mij is dat meer iets voor mensen.

Wetenschappelijk onderzoekje? Schijnheilig
Aangezien ze ook al konden tellen. Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:35

Okee, dit volg ik niet meer Knipoog

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:45

Oren plat en een flinke bok. Ofwel een beetje hyperen. Hij doet het meestal als hij in iets geen zin heeft, of het moeilijk vindt. Op buitenrit gebeurt het NOOIT Haha!
Mijn reaktie ? Geen. Gewoon doorrijden. Het gaat vanzelf over.
Typisch bokt dat er direkt moet geroepen worden : "het paard heeft van iets last/pijn..."
Geloof mij vrij, een paard kan ook gewoon "geen zin" hebben en boos worden, hoor Knipoog

edit : zinnetje toegevoegd

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 10:50

RedPassion schreef:
Okee, dit volg ik niet meer Knipoog

Nou, er was laatst in een onderzoek bewezen dat paarden kunnen tellen, en dat ze dus intelligenter zijn als we dachten.
Mischien moet er dan ook een onderzoek komen of paarden "van zichzelf kunnen balen."

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:55

mijn pony kan duidelijk balen Haha!

ik ben niet altijd even galant met opstappen en vorige week gaf hij me nog weer even een waarschuwing dat ik dat toch wel voorzichtig moet doen.

vlak voordat ik wilde opstappen stapte meneer even netjes opzij met 1 voorvoet precies bovenop mijn teen Clown en dat doet hij wel vaker. dus ja ik geloof best dat een paard echt wel ergens van kan balen en je dat dan even goed duidelijk kan maken Haha!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:05

Feminsky schreef:
Citaat:
redpassion
Wat mij betreft is het heel simpel; een paard geeft met 'boos' zijn tijdens het rijden aan dat er iets niet goed zit. Zadel zit niet lekker of de ruiter zit in de weg, geeft onduidelijke signalen of is zelf boos of gespannen. Dat slaat niet zelden over op een paard.[/

Helemaal mee eens:Ik had ook een boos paard: en terecht: zadel paste voor geen ene meter, rug deed dus hoogstwaarschijnlijk enorm zeer! Boos! ....ik zie nu ook op alle foto's met dat zadel dat ze boos kijkt(oren helemaal in de nek en een boze uitstraling) en ze was ook supervervelend met rijden...logisch..als jij met 2 maten te kleine schoenen een half uur moet rennen..wordt je ook niet vrolijk van..nu met andere zadel vrolijk paard en mooie foto's!

Ben ik het niet helemaal mee-eens. Ik rij sinds een aantal maanden les. Toen ik begon kon ik hem heel niet houden en had die vrij spel renden overal heen. En helaas recht op alle andere paarden af. Ik heb toen een poosje prive les gehad. Nu zit ik in een les met andere paarden. Maar zodra ik merk dat die ervandoor wil gaan stuur ik hem richting de muur. Niet leuk voor hem maar hij moet ook leren dat die dat niet mag. Afgelopen dinsdag kwamen er 2 paarden langslopen hij wil gaan ik stuur hem langs de muur, hij werd boos omdat die naar die andere paarden wou, en ze krijgen een mooie rodeo langs de kant.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:12

Mijn paard is nóóit boos, hoogstens wat chagerijnig. Als ze boos is, moet dat dan wel door mij komen.

Tessa moet ik in haar waarde laten, en anders laat ze het ook duidelijk merken. Je vliegt er hoe dan ook af als je haar respectloos behandeld. Ze word dan eigenlijk boos, en het word net een rodeo paard. Hoofd tussen de benen, en gigantisch hoog bokken.
Als je gewoon heel rustig doet, vriendelijk blijft, en niet té veel vraagt..Zet ze zich 100% in voor je, en heb je er een super paard aan. Lachen

Mijn vorige pony stopte gewoon met lopen. Huilen van het lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:15

sevke schreef:
Oren plat en een flinke bok. Ofwel een beetje hyperen. Hij doet het meestal als hij in iets geen zin heeft, of het moeilijk vindt. Op buitenrit gebeurt het NOOIT Haha!
Typisch bokt dat er direkt moet geroepen worden : "het paard heeft van iets last/pijn..."
Geloof mij vrij, een paard kan ook gewoon "geen zin" hebben en boos worden, hoor Knipoog

Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Mijn paard bokte tijdens het aangaloperen, als ik volgens jou dom was door gereden, was haar rug nu gewoon kapot.
Haar lenden zaten totaal vast, en het was maar goed dat wij er een ostheopaat voor lieten komen!
Het hangt helemaal af van hoe je paard bokt, dus misschien moet je éven nadenken voordat je dit er neerzet. Lips are sealed Of gewoon iets anders neerzetten.

Sorry, maar ik kan hier gewoon boos om worden. Bloos

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:23

daNiielle_ schreef:
sevke schreef:

Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Mijn paard bokte tijdens het aangaloperen, als ik volgens jou dom was door gereden, was haar rug nu gewoon kapot.
Haar lenden zaten totaal vast, en het was maar goed dat wij er een ostheopaat voor lieten komen!
Het hangt helemaal af van hoe je paard bokt, dus misschien moet je éven nadenken voordat je dit er neerzet. Lips are sealed Of gewoon iets anders neerzetten.

Sorry, maar ik kan hier gewoon boos om worden. Bloos

Ja maar als een paard altijd bokt, dan snap je toch ook wel dat er iets mis is? Lijkt mij vanzelfsprekend.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:29

Miss_Malfoy schreef:
Ja maar als een paard altijd bokt, dan snap je toch ook wel dat er iets mis is? Lijkt mij vanzelfsprekend.

Ja klopt. Dan wel.
Maar mijn paard bokt alleen met aanspringen in galop, omdat ze dan veel moeite heeft met de achterhand erbij te houden, vanwege de vastzittende lenden.
Op buitenrit bokte ze nóóit. Niets aan te merken.
Dus eigenlijk had ik ook kunnen denken dat het onwil was, dat dacht ik eerst ook. Gelukkig komt hier de ostheopaat vaak, dus nu is ook gebleken dat haar lenden vastzaten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:34

Hmm..Nu ik er over nadenk is mijn paard eigenlijk nooit boos..
Ze bokt wel eens, maar dat is van vrolijkheid met de oortjes naar voren Tong uitsteken Maar echt boos, nee..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:41

daNiielle_ schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ja klopt. Dan wel.
Maar mijn paard bokt alleen met aanspringen in galop, omdat ze dan veel moeite heeft met de achterhand erbij te houden, vanwege de vastzittende lenden.
Op buitenrit bokte ze nóóit. Niets aan te merken.
Dus eigenlijk had ik ook kunnen denken dat het onwil was, dat dacht ik eerst ook. Gelukkig komt hier de ostheopaat vaak, dus nu is ook gebleken dat haar lenden vastzaten.

Ok. Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:08

King is nu in de pubertijd en hij heeft het voorjaar in zijn bol. Dus ik rij nu met een pessoa bit voor twee weken. want daarvoor was het weer een ramp als hij geen zin in werken heeft dan gaat die kop erop en dan kan je doen wat je wil maar lief en netjes nagefelijk lopen daar heeft meneer geen zin in. Maar voor de rest is hij super braaf en zeker met mijn dochter van drie erop.

Mijn vorige paard wilde nooit op het goede been aanspringen in galop, en als je haar dan een tikje gaf dan ging ze bokken maar ze zat wel in de goede galop. Ja weer terug nemen want je mag niet bokken en dan net zolang op nieuw doen tot dat ze normaal aansprong zonder te bokken. Ze werd dan echt boos omdat ze een tik kreeg. Haha! Haha!