Sun(fjord) @ Dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sundance_

Re: Sun(fjord) @ Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:12

bizzybijtje schreef:
Nou. Dan weet ik niet of je die oefening dan ook écht moet gaan rijden als je het niet zonder slof kan.

nou kijk ik kan het wel al een beetje zonder slof maar om het hem te leren is het makkelijker met slof als hij het dadelijk goed kent ga ik minder met slof rijden en oefenen op dat hij het ook zonder moet kunne;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:12

In travers moet je paard kijken in de richting waar je heen gaat:
Zo --> http://pic20.picturetrail.com/VOL1617/8 ... 170531.jpg

Dat je paardje gaat rennen betekend dat hij het moeilijk vind, je moet goed de tijd nemen voor het aanleren.

Rennen is niet een kwestie van motor eronder plaatsen maar juist onder de oefening uit willen komen en van de achterhand af rennen. Taco doet dit ook graag.
Zelf ophouding maken en weer loslaten, niet in een slof de oplossing zoeken, daar wordt hij uiteindelijk niet fijner van in je hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:14

_Sundance_ schreef:
bizzybijtje schreef:
Nou. Dan weet ik niet of je die oefening dan ook écht moet gaan rijden als je het niet zonder slof kan.

nou kijk ik kan het wel al een beetje zonder slof maar om het hem te leren is het makkelijker met slof als hij het dadelijk goed kent ga ik minder met slof rijden en oefenen op dat hij het ook zonder moet kunne;)

ALTIJD maar weer de makkelijkste weg nemen...

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:14

Kelly_Taco schreef:

Dat je paardje gaat rennen betekend dat hij het moeilijk vind, je moet goed de tijd nemen voor het aanleren.

Rennen is niet een kwestie van motor eronder plaatsen maar juist onder de oefening uit willen komen en van de achterhand af rennen. Taco doet dit ook graag.
Zelf ophouding maken en weer loslaten, niet in een slof de oplossing zoeken, daar wordt hij uiteindelijk niet fijner van in je hand.

oke dankje kijk hier heb ik wat aan bijv een foto en uitleg hier kan ik teminste iets mee;)
maar die ophoudingen sun rent daar echt door heen dus als iemand hier dan nog wat tips voor heeft? want als ik rustig rijd gaat het goed dan werkt de ophouding prima maar als hij versnelt dan is het zo van de rem is weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:14

Travers is een oefening, geen kunstje. Wat je hier op de foto hebt staan heeft weinig tot niets met travers te maken. Maar eerlijk gezegd zie ik de link met je topictitel ook niet, want dit is geen 'dressuur work'.
Dressuur is bedoeld om een paard te gymnasticeren en sterk te maken. Jij dwingt op deze foto's een houding af met een te strakke slofteugel en een niet zo sympathieke ruiterhand.

Ik vind dit geen foto's om trots op te zijn.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:15

Nou maak dan eens mooie foto's zonder slof en laat dan eens wat stukjes schouderbinnen zien, en als hij dat netjes oppakt (makkelijk niet overdreven), pak je eens wat contra stelling op een volte etc. Pas als hij dat allemaal netje zonder slof in alle drie de gangen kan kun je beginnen aan travers. Heel veel succes ermee, hou ons op de hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:15

_Sundance_ schreef:
Kelly_Taco schreef:

oke dankje kijk hier heb ik wat aan bijv een foto en uitleg hier kan ik teminste iets mee;)
maar die ophoudingen sun rent daar echt door heen dus als iemand hier dan nog wat tips voor heeft? want als ik rustig rijd gaat het goed dan werkt de ophouding prima maar als hij versnelt dan is het zo van de rem is weg?

mss op je zit gaan rijden ipv teugels ?

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:16

_Sundance_ schreef:
bizzybijtje schreef:

ALTIJD maar weer de makkelijkste weg nemen...[/quote]

ja maar sun is al 13 hij is nooit echt dressuur matig bereden en zo dus is het gewoon moeilijk ik zeg niet dat het niet kan zonder slof maar ik vind het makkelijker met maar dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:17

Maar WAT is er dan precies makkelijker met slof? Want ook met slof is dit géén resultaat...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:17

_Sundance_ schreef:
Kelly_Taco schreef:

Probeer niet alleen met je hand een ophouding te maken maar ook met je zit.
Knieen goed aan het zadel en je kruisspieren aantrekken, dan een ophouding met hand.
Als hij daar doorheen loopt is het handig om eerst weer terug te gaan naar de basis.
Been is voorwaarts, zit en ophouding is terug. Je kan hem/haar best eens een strengere ophouding geven als je bij reactie maar meteen ontspant en beloont. Heel goed voelen wat er gebeurd en welke hulp je moet geven dus Ja

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:17

Bonita_Bon schreef:
Nou maak dan eens mooie foto's zonder slof en laat dan eens wat stukjes schouderbinnen zien, en als hij dat netjes oppakt (makkelijk niet overdreven), pak je eens wat contra stelling op een volte etc. Pas als hij dat allemaal netje zonder slof in alle drie de gangen kan kun je beginnen aan travers. Heel veel succes ermee, hou ons op de hoogte

oke ik zal proberen binnekort nog eens foto's te laten maken;)

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:19

misschien een tip om les te gaan nemen, en de dingen goed aan te leren, en te oefenen op een juiste manier?

ik heb les van een hele goede instructeur, en ik heb ook een fjord, en hij legt alles op een bepaalde manier uit met aanwijzingen erbij, en zegt wat en hoe ik iets moet doen. ook zegt hij dat elk paard weet wat hij moet doen, als jij maar de juiste hulpen geeft. een goede instructeur kan aan het paard zien wat jij fout doen.

je hebt wel een hele leuke fjord hoor,maar ik denk niet dat hij blij om zo voor je te moeten werken. succes ermee, en ik hoop dat je les gaat nemen.

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:19

_Sundance_ schreef:
Kelly_Taco schreef:

Probeer niet alleen met je hand een ophouding te maken maar ook met je zit.
Knieen goed aan het zadel en je kruisspieren aantrekken, dan een ophouding met hand.
Als hij daar doorheen loopt is het handig om eerst weer terug te gaan naar de basis.
Been is voorwaarts, zit en ophouding is terug. Je kan hem/haar best eens een strengere ophouding geven als je bij reactie maar meteen ontspant en beloont. Heel goed voelen wat er gebeurd en welke hulp je moet geven dus Ja[/quote]

ja oke dankje;) ik zal eens proberen wat jij zegt;) dankje wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:19

_Sundance_ schreef:
_Sundance_ schreef:

ja maar sun is al 13 hij is nooit echt dressuur matig bereden en zo dus is het gewoon moeilijk ik zeg niet dat het niet kan zonder slof maar ik vind het makkelijker met maar dat is mijn mening[/quote]

ja maar ja maar altijd maar weer smoesjes. en AL 13 een pony is nooit te oud om iets te leren. als je er maar de tijd voor neemt en niet een paard in een jaar van niets naar Z wil rijden. nooit dressuurmatig gereden. tsja ik ken paarden die van de ren baan kwamen op hun 10 en niets anders dan rennen deden en die zijn met veel gedult en zonder slof en met goede begeleiding 2 jaar later gestart en een mooie B proef nee gezet. krijg je trouwens les ?

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:22

_Sundance_ schreef:
_Sundance_ schreef:

ja maar sun is al 13 hij is nooit echt dressuur matig bereden en zo dus is het gewoon moeilijk ik zeg niet dat het niet kan zonder slof maar ik vind het makkelijker met maar dat is mijn mening[/quote]

ja maar ja maar altijd maar weer smoesjes. en AL 13 een pony is nooit te oud om iets te leren. als je er maar de tijd voor neemt en niet een paard in een jaar van niets naar Z wil rijden. nooit dressuurmatig gereden. tsja ik ken paarden die van de ren baan kwamen op hun 10 en niets anders dan rennen deden en die zijn met veel gedult en zonder slof en met goede begeleiding 2 jaar later gestart en een mooie B proef nee gezet. krijg je trouwens les ?[/quote]

ja oke heb je opzich ook wel gelijk in hoor;) ieder paard is ook anders ik wil hem ook echt niet meteen naar het z rijden en nee ik krijg geen les ik heb wel heel lang les gehad maar niet op hem. ik weet dat het miss beter is.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:22

heej syl Haha!
kei leuke foto's, en ja natuurlijk jeroen moet weer maf doen hahah erg grappige foto Tong uitsteken
en even over de slof, ik snap heeel erg goed dat je die om hebt gedaan.
je moet echt op sun hebben gereden wil je weten hoe onwijs eigenwijs hij is met zijn eigen zin doordraven.
daardoor is het beter dat sylvie met een slof rijd.
als dat ze de heletijd in zijn mond moet gaan hangen om hem rustiger te krijgen ( want op je zit of stem reageerd hij bijna niet onder het zadel)
bovendien, vind ik het super knap van sylvie wat zij heeft berijkt met sundance, want het is en blijft echt een super eigenwijs paard.
en het wijken ziet er super uit op die foto, en de travers heb je pas net aan begonnen en niet alles kan meteen perfect zijn en moet je gaan leren Knipoog
knap ook dat je zo erg open staat voor de reacties van een aantal bokkers hier.
die naarmate van de foto's toch wel erg snel hun mening klaar hebben, wat ook mag alleen ik vind dat je toch echt eerst zelf maar eens op sun hebt moeten rijden, wil je iets gaan zeggen over dat de slof veeeeelste strak staat of iets dergenlijks.

en over sun's zadel, zijn zadel ligt gewoon voor 100% hoor, daar is niks mis mee.
laatst is nog een zadelmaker langs geweest om te checken, want sylvie is namelijk aan het uitzoeken wat de oorzaak is van dat (onderuitrennen) van hem.
maar tot nu toe is er niks uit gekomen waar het echt aan zou kunnen liggen.
overigens is het wel minder geworden, dusja.
xx denise Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:24

_Sundance_ schreef:
_Sundance_ schreef:
[quote="_Sundance_"

ja maar ja maar altijd maar weer smoesjes. en AL 13 een pony is nooit te oud om iets te leren. als je er maar de tijd voor neemt en niet een paard in een jaar van niets naar Z wil rijden. nooit dressuurmatig gereden. tsja ik ken paarden die van de ren baan kwamen op hun 10 en niets anders dan rennen deden en die zijn met veel gedult en zonder slof en met goede begeleiding 2 jaar later gestart en een mooie B proef nee gezet. krijg je trouwens les ?[/quote]

ja oke heb je opzich ook wel gelijk in hoor;) ieder paard is ook anders ik wil hem ook echt niet meteen naar het z rijden en nee ik krijg geen les ik heb wel heel lang les gehad maar niet op hem. ik weet dat het miss beter is.[/quote]

mooi dat jij dat in ziet dat je beter les kan krijgen. en heb je geen geld voor prive les. mss kun je dan naar de ponyclub. kost vaak vrij weinig (onze club 50 euro per jaar zonder wedstreiden dus alleen les) en zelfs daar zouden ze je al een deel kunnen helpen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:26

33Bonita33 schreef:
als dat ze de heletijd in zijn mond moet gaan hangen om hem rustiger te krijgen ( want op je zit of stem reageerd hij bijna niet onder het zadel)

Denk je dan niet dat het eerst tijd is om daaraan te werken, voor de M-oefeningen erbij gepakt worden?

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:26

33Bonita33 schreef:
heej syl Haha!
kei leuke foto's, en ja natuurlijk jeroen moet weer maf doen hahah erg grappige foto Tong uitsteken
je moet echt op sun hebben gereden wil je weten hoe onwijs eigenwijs hij is met zijn eigen zin doordraven.
bovendien, vind ik het super knap van sylvie wat zij heeft berijkt met sundance, want het is en blijft echt een super eigenwijs paard.
en het wijken ziet er super uit op die foto, en de travers heb je pas net aan begonnen en niet alles kan meteen perfect zijn en moet je gaan leren Knipoog
die naarmate van de foto's toch wel erg snel hun mening klaar hebben, wat ook mag alleen ik vind dat je toch echt eerst zelf maar eens op sun hebt moeten rijden, wil je iets gaan zeggen over dat de slof veeeeelste strak staat of iets dergenlijks.

en over sun's zadel, zijn zadel ligt gewoon voor 100% hoor, daar is niks mis mee.
laatst is nog een zadelmaker langs geweest om te checken, want sylvie is namelijk aan het uitzoeken wat de oorzaak is van dat (onderuitrennen) van hem.
xx denise Tong uitsteken

dankje meis:D
en jij weet hoe het is op sun te rijden:P als die rent dan is het ook echt doei sun:P

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:28

Narya schreef:
33Bonita33 schreef:

Denk je dan niet dat het eerst tijd is om daaraan te werken, voor de M-oefeningen erbij gepakt worden?

ik zeg toch niet dat het niet onmogelijk is het lukt opzich echt wel maar als ik dan bezig ben met een oefening rent hij er echt vandoor dan luisterd hij echt niet meer

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:30

Narya schreef:
33Bonita33 schreef:

daar wordt al aan gewerkt sinds dat sylvie op sun rijd, want hij is soms gewoon echt onstuurbaar.
en als hij gewoonweg op niks reageert niet op stem niet om zit niet op teugels, wat moet je dan..
en als iedereen je dan ook nog gaat afsnouwen omdat je het met een slofteugel probeert te verminderen, tsja.. dan weet ik het ook niet meer.
overigens vind ik de slof zelf ook geen leuk ding, maar bij sun kan het gewoon bijna niet anders, kan het wel anders dan vertel ons maar eens HOE anders, want daar heeft sylvie meer aan dan dat er alleen maar wordt gezegt ja die slof vind ik niks, of hij staat veelste strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:32

Je kunt toch eerst aan de basis werken voor je hogere oefeningen gaat proberen aan te pakken?
Stomweg gehoorzaamheid. Twee benen = vooruit, diep zitten + hand sluiten = langzaam. Voordat die knopjes werken, ben je niet eens aan sturen toe. Laat staan aan oefeningen op meerdere sporen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:33

_Sundance_ schreef:
33Bonita33 schreef:
heej syl Haha!

xx denise Tong uitsteken

dankje meis:D
en jij weet hoe het is op sun te rijden:P als die rent dan is het ook echt doei sun:P

Wat fijn dat je een vriendin hebt die het voor je opneemt.

Ik heb jouw paardje nooit gereden. maar ik weet wel dat ik geen travers zou WILLEN rijden als het volgens jou alleen met slof kan op je paard. Ik vind het net als sonja niets met dressuur te maken hebben.
Leuke foto van het wijken, maar alleen zonder slof zou ik er echt van kunnen genieten.

je kunt je paard van alles leren, in de goede volgorde, zonder dwang maar met geduld en discipline.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:34

Sonja schreef:
Je kunt toch eerst aan de basis werken voor je hogere oefeningen gaat proberen aan te pakken?
Stomweg gehoorzaamheid. Twee benen = vooruit, diep zitten + hand sluiten = langzaam. Voordat die knopjes werken, ben je niet eens aan sturen toe. Laat staan aan oefeningen op meerdere sporen.

tsja bedankt dat je in iedergeval een reactie geeft Lachen
maar je wil echt niet weten hoe koppig sun is.
als hij een dag heeft van ja bekijk het ik doe dat niet, dan doet hij dat ook gewoon weg echt niet.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:34

33Bonita33 schreef:
overigens vind ik de slof zelf ook geen leuk ding, maar bij sun kan het gewoon bijna niet anders, kan het wel anders dan vertel ons maar eens HOE anders, want daar heeft sylvie meer aan dan dat er alleen maar wordt gezegt ja die slof vind ik niks, of hij staat veelste strak.

Ik vond het les-idee, hierboven geopperd, toch wel het beste. Ik denk dat er maar weinig mensen M rijden zonder ooit enige les gehad te hebben.