wanneer stop je met een oud paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheyenne_x

Re: wanneer stop je met een oud paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:37

Mijn verzorgpaard is ook rond de 19-20 en is nog super actief!(gelukkig) Ze crosst lekker in het bos en kan goed springen, dus ik zeg ook; zolang het paard er nog zin in heeft kan je doorgaan, anders moet je het echt houden op boswandelingen en een beetje poetsen!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:47

Ik ben het eens met hierboven mij.
Ik heb ook zo'n 20 jarige actieveling Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:53

ik heb/had ook zo'n harde werker...
maar ook ik merkte dat ze het te zwaar kreeg met werken...
toen ze 24 was ben ik "gestopt" met rijden en heb de overstap gemaakt maar de paarden. tot vorig jaar heb ik nog best leuke plezierritjes gemaakt tot ook dat te zwaar werd. plezier heeft ze er altijd in gehouden trouwens, maar het werd echt te zwaar voor der Ach gut ze is nu 30 en heeft echt veel gelopen met mij en nu mag ze lekker luieren in de wei Haha!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:25

Ik stop pas als mijn fjordje gezondheidsklachten krijgt waardoor zij niet meer kan lopen, maar misschien nog wel stapritjes kan en dat is ook leuk!! Clown Ze is nu nog helemaal gezond en hartstikke vrolijk en levendig!! Vork

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:41

Ik rijd een 30-jarige redelijk fanatiek. Ben nu begonnen met westernrijden op haar, dat oefen ik af en toe een halfuurtje in de bak. Verder lekker naar buiten met mooi weer. Ze moet een paar keer per week gereden worden.

Springen doe ik niet. Ze heeft een paar jaar terug een ongeluk net aan overleefd, waarvan ze nog een groot litteken bij haar ene achterbeen heeft. Stap/draf/galop kan wel gewoon. Ik doe met haar ook rek- en strekoefeningen om haar soepel te houden, en heel goed in en uitstappen. 's Winters staat ze overdag in de wei of bak, 's zomers 14/7 op hetland.

Het is afhankelijk van het paard natuurlijk, maar ik denk dat de training helemaal stop zetten geestelijk en lichamelijk niet zo goed is. Ik merk bijvoorbeeld aan mijn verzorgpaardje dat ze het echt heel leuk vind om nog te rijden..

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:57

mijn fjord word in augustus 20 jaar en hij doet het nog erg goed. in de bak vind hij het niet leuk en ik ook niet. we rijden 6 dagen per week lekker buiten. hij geniet echt van de buiten ritten ik moet ook erg hard werken om hem bij me te houden Clown . maar zolang hij nog wil en kan blijf ik het zo met hem doen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:52

Je merkt het wel als ze te oud word !! Knipoog

Dat word ze waarschijnelijk wat sloomer en minder actief of veel ( 1/2 ergen ) medische problemen krijgt , dan zou ik stoppen !!
Maar dat kan op allerij verschrillende leeftijden , licht aan je paardje !!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:53

Lola gaf het zelf aan. Lachen Ik denk dat ik nu ongeveer twee jaar niet intensief meer rijd, ze is nu ongeveer 30. Lachen

Met lessen/trainen merkte ik steeds dat ik dingen vroeg die gewoon niet meer gingen. Ik werk altijd ergens naar toe, maar ik begon te merken dat ik in plaats van dat ik steeds wat meer kon gaan doen juist steeds iets minder moest doen.
Toen heb ik nog even op die 'terugwerkende' manier getraind omdat ze dat nog wel goed oppakte en daar nog lol in had, maar toen ook dat afnam ben ik daarmee gestopt.

Daar heb ik het wel even moeilijk meegehad, ik vond het zo jammer om dat niet meer met mijn eigen pony te kunnen doen! Ik heb trouwens nooit westrijden gereden, maar het trainen (zo'n 2 a 3 keer per week en dan ook 2 a 3 keer lekker naar het bos) vond ik altijd heerlijk, om zo meer bij te leren. Om je dier zelf op te leiden is iets wat ik altijd het grote voordeel van het hebben van een eigen pony heb gevonden. Lachen
Ik ben toen gaan zoeken in vrijheidsdressuur en -steeds kortere- bosritten (niet echt gestopt dus, want ze heeft hier nog lol in en ik ook). Ook heerlijk, want ik geniet nog steeds van haar. Ook als dat niet meer gaat vind ik wel weer iets. Lachen Als ik wat meer tijd heb na mijn studie lijkt het met ook leuk om eens een verzorg(st)ertje te zoeken, ik denk dat dat heel leuk zou gaan.

Ik heb wel de ongelofelijke mazzel gehad dat ik toen ik stopte met 'echt' rijden op Lo meteen een aanbod kreeg om een andere pony te gaan rijden. Daar rijd ik nu 2 keer per week intensief mee, terwijl ik met Lo dus lekker wat kan 'frutten'. Haha! Kan haast niet mooier. Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:19

Mijn pony is 19 en nog steeds super fit, ik rij haar niet iedere dag maar om de dag. Maar dat is eerder voor mijn gemak dat ik niet iedere dag heen hoef, dan voor haar want zij red het makkelijk... Haha!

Had een veulen gefokt met haar voor de opvolging, deze is inmiddels 5 jaar en wordt nu geleased door hele lieve mensen. Ik zou haar zelf gaan rijden, maar aangezien ik nog genoeg tijd aan m'n oudere pony wilde spenderen heb ik het maar even zo gedaan.
We rijden L2 en doen ook nog wedstrijden, helaas ligt het een beetje op een laag pitje vanwege vervoersproblemen maar we zitten regelmatig nog in de prijzen ook.

Ik ga gewoon lekker door en kijk wel wanneer zij aangeeft als we moeten minderen of stoppen, maar het is wel fijn als je pony zo fit en levenslustig is.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:25

Ik had een actieveling van boven de 20 (hard richting 30 waarschijnlijk). Heb haar jammergenoeg januari dit jaar in moeten laten slapen (artrose). Maar ik heb tot een maand of wat daarvoor nog hardstikke actief gereden, buitenritten, parcoursen springen, (redelijk) serieus dressuren. En ging allemaal super hoor.

Er is geen bepaalde leeftijd imo om een paard met pensioen te zetten. Ik denk zelfs dat het beter is om ze gewoon door te laten lopen, hoeft niet elke dag, al is het maar 2x in de week. Rust roest zoals ze zeggen hè.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:03

Lekker blijven doorrijden zolang als het kan. Vingers aflikken Als je bak echt te zwaar is kan
je misschien zelfs op het land of in de paddock rijden? Stoppen met een paard
hoeft nooit, zolang je ze maar aan het werk blijft zetten.

Rijden en wandelen en grondwerk zijn natuurlijk allemaal goede manieren om
dat te doen, maar omdat dat voor bijvoorbeeld mensen met reuma niet altijd
een optie is; wees creatief!

Koop een skippybal en gooi die is in de paddock. Warm weer? Zet een
tuinsproeier neer. Muziek doet ook wonderen, of leg een felgekleurd zeil in
de bak (wel de boel in de gaten blijven houden Bloos )

En ken je die hondenspeeltjes waar je voer in stopt en dat ze dat dan
zelf moeten ‘verdienen’ door de bal te rollen? Dat werkt bij paarden net zo goed! Haha!

Uiteindelijk gaat het erom dat je, je paard moet blijven stimuleren,
zet ze aan het denken:

'Je bent immers zo oud als je, je voelt’ Haha!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:32

hangt af van zijn conditie Knipoog

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:11

ik ken een paardje van 20 en vind het ook nog hartstikke leuk om te werken en er word ngo gewoon op gereden... dus als je paard het leuk en lekker vind om te werken zou ik er mee door gaan en stoppen als je merkt als je paard er last van krijgt!! en dan lekker met hem over de weg heen stappen!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:20

mijn paardje is 27 jaar, ik rij ook nog zo,n 2/4 maal per week met hem, wel aangepast aan zijn kunnen.. ik merk dat het paard stijf uit stal komt na wat losgewerkt te hebben en wat te hebben gedresuurt, wordt hij helemaal vrolijk en blij, zijn spieren zijn minder stijf.en hij is helemaal weer het mannetje. dus bewegen met die paarden mits het nog toelaat natuurlijk. Vingers aflikken

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:28

het paard dat ik rijd, word bijna elke dag gereden.
ik weet niet hoe het dit jaar is, maar vorig jaar werd hij zelfs 6dagen in de week gereden, in de bak of gelongeerd, waarvan 2 dagen met mij dan op een buitenrit naar buiten. en goed draven en keihard galopperen : ik liet hem gewoon zijn gang gaan.

Nu stap ik wel meer, en de eigenaar gaat ook meer buiten dan in de bak, omdat we denken dat het in de bak nu toch te zwaar word.
Lekkere buitenrit, en als hij het in zn koppie heeft mag hij best van mij lekker rennen ; zolang hij het zelf maar aangeeft. ik spoor hem eigenlijk bijna nooit meer aan om te gaan draven, af en toe nog wel. maar als ik voel dat hij niet wil of kan, dan stap ik toch gewoon lekker? ouwe sok Lachen
Sowieso stap ik lang in, en dan als ik ga draven, stap ik ook heel goed uit. alles gaat natuurlijk wel wat langzamer omdat ze toch wat stijfjes worden. Als ik te vroeg draaf dan voel ik het direct.
Ik weet niet zeker of hij nu nog elke dag gereden word, maar ik weet zeker dat hij op zn minst 4 tot 5 dagen in de week gereden word.

Ik denk dat je vooral naar je eigen paard moet kijken. Dit paard is volgens mij zowat zijn hele leven elke dag gereden, en daarom is hij nog zo soepel en oud al geworden denken we. Goede regelmaat. en niet laten rusten, en dan weer racen etc.

groetjes!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:34

Ik verzog er 1 van bijna 25. We rijden erg vaak! Voornamelijk dressuur maar ook springen, buitenrijden en ze wordt nog gebruikt als lespaard. De afgelopen weken is het rijden flink verminderd(ik heb het erg druk met school, eigenaresse met werk) dus is ze minder bereden, ik merk meteen dat ze 'oud' begint te worden.

Stoppen? nee, daar denken we nog niet over. We stoppen pas echt als we merken dat zij het rijden zwaar gaat vinden en het werk begint te 'haten'. Dus wanneer wij het merken, want zij laat iets minder merken.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:57

ElineBungle schreef:
Ik denk dat je moet stoppen als ze er geen plezier meer in hebben. Maar als ze echt té oud worden om te werken en ze doen het nog graag kan je korte bosritten etc. gaan maken.

Dat denk ik idd ook. Als ze nog zoveel energie heeft met buitenritten, zal ze daar wel heel erg plezier in hebben Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:32

ohja:
het 27 jarige paard wat ik rijd he, dat wil in de bak ook niet!
dan loopt hij voor geen meter, dus daaraan merk ik ook wel dat hij het niet zo leuk meer vind.
groetjes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:34

aan plzezier zal het vaak niet liggen mits je het langzaam aan iets afboud wat voor het paard goed te doen is. Lichaamelijk zal eerder de boosdoener zijn.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:38

die van mij word over enkele dagen 21 heb altijd dresuuurmatig gereden zelfs tot z2 niveau. Dus in de bak vind hij het niet fijn met mijn nichtje wel die vraagt minder van hem. Maar zodra ik hem ga inspannen voor de wagen dan moet je er snel opzitten anders is ie al weg voordat je er zelf op zit! Verder buiten rijden vind ie fantatisch zou je cht niet zeggen dat ie die leeftijd hebt. Die van mij hebt ook nog eens een keer spat dus de bak is soms te zwaar. We longeren vaak op het steen dat vind ie fijner (geen galop). En rijden dus veel buiten of met de wagen. Het ligt een beetje aan het karakter van je paard die 1 is al oud met 15 de andere met 30!

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:55

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar als je gewoon begint te merken dat het zwaarder voor hem/haar wordt, of dat ze ergens last van gaat krijgen natuurlijk.

soooooR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:23

je merkt het snel genoeg aan het paard zelf of hij/zij te oud word om te rijden, zolang het paard er nog plezier in heeft zou ik gewoon doorgaan. door te stoppen met rijden word een paard alleen maar sneller oud denk ik..ze blijven lekker op conditie.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:11

mijn 17 jarige volbloed arabier krijgt stalbenen
als hij te lang stil staat!!!
dus ik rijd hem nog wel elke dag 20 minuten met hem dressuurmatig.
ik keer per week ongeveer naar buiten, en anders de wei in, of even
met de jonge pony "spelen" in de bak!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 22:35

Vandaag is Imka weer gereden in de bak en het ging super. Vrijdag word ze opnieuw beslagen en dan word ze iets anders neergezet om te kijken of dr knie dan nog op slot schiet en dan kijken of we het rijden weer iets kunnen oppakken in de bak want vandaag ging het wel SUPER!

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 06:46

Gefeliciteerd Pling !

Mijn oude New Forest-pony (hij is 27 geworden) heb ik gereden totdat hij zelf aangaf het eigenlijk niet meer te kunnen doen. Daarna is hij lekker op de wei gezet samen met wat vriendjes. Ik ben wel doorgaan met wat grondwerk om m'n oude paardje toch soepel te houden.