Wijken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:49

Vind je dat echt anders, volte en sb? Ik zet mijn sb altijd in door de schouder naar binnen te brengen (met stelling buiging etc) en dan met binnenbeen te begrenzen. Als ik niet met binnenbeen inkom, loopt mijn paard de volte in.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:53

Ja dat klopt, maar dat is toch best een groot verschil, bevendien neem je hem met je teugels ook mee...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:03

Het enige verschil is dat ik 1 keer met binnenbeen inkom (niet met mijn hand trouwens) en daarna weer been eraf haal, net als in de volte.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:08

dat is dus heel anders, want je stuurt hem met je buitenbeen op de volte, en nu duw je hem met je binnenbeen weg...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:31

Ik stuur hem niet met mijn buitenhand op de volte, anders dan dat ik de schouder plaats. Mijn inzet voor sb is identiek aan de inzet van een volte, alleen zeg ik 1 * met binnenbeen "en nu opzij".

idem als je travers inzet vanuit een volte.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:24

jullie doen het allebij net even weer anders maar beide manieren zijn goed. En elk paard reageert ook heel anders, het éné paard reageert op de minst kuit hulp en het andere paard heeft meer kuit nodig dus leg je,je kuit ook iets meer naar achter om het zelfde resultaat te krijgen.

dus wat lielle al zegt zei hoeft haar kuit niet naar achteren te leggen en rick wel. Ik doe dit ook want anders reageerd king niet althans hij moet het nog allemaal leren en het gaat steeds beter dus je gaat je hulpen steeds fijner maken. Mijn been gaat dus steeds minder naar achter omdat hij steeds beter en sneller reageerd. Het zelfde met SB.
En de één leert het zo en de ander leert het weer anders. En hoe beter een paard reageert hoe fijner je,je hulp kan maken.

Ik doe met king bv heel veel overgangen en tempo wisselingen zodat hij steeds fijner op mijn hulpen gaat reageren. Zodat hij ook met oefeningen zoals wijken en SB fijner wordt en sneller reageert op de kleine kuit hulpen. En zo wordt dus ook je beenliging stiller.

We doen dus bijna allemaal het zelfde want we halen ook de zelfde resultaten. en met een beetje goed advies erbij gaat het net weer iets beter. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:34

Kingsley2 schreef:
jullie doen het allebij net even weer anders maar beide manieren zijn goed. En elk paard reageert ook heel anders, het éné paard reageert op de minst kuit hulp en het andere paard heeft meer kuit nodig dus leg je,je kuit ook iets meer naar achter om het zelfde resultaat te krijgen.
met de rest ben ik helemaal mee eens, maar niet hiermee. Als je niet voldoende reactie krijgt op je kuit herhaal je die hulp wat sterker, maar niet ergens anders.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:51

Je moet als je voor je linkerbeen wijkt met je linkerbeen naar je rechterteugel aanrijden. Als je voor je rechterbeen wijkt met je rechterbeen naar je linkerteugel aanrijden. Het paard moet iets buigen( voor lb beetje linkerbuiging, voor rb linkerbuiging), maar niet te veel dan loopt het over de schouder weg. Zo veel mogelijk in zijn lichaam recht houden, alleen de hals iets gebogen dus.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:57

Sorry maar ik bedoel dat alleen met wijken of SB of een andere oefening en het is dan ook maar net hoe je het geleerd hebt. Jij herhaald de hulp dan sterker dat klopt ook.
als ik bv in draf wil en king reageert niet herhaal ik ook de zelfde kuit hulp alleen dus nog even wat duidelijk en dan ligt mijn been ook gewoon op de singel en leg ik hem ook niet naar achter.
Ik heb dus geleerd zoals rick het doet dus op de plaats waar mijn kuit ligt geeft ik meer druk als hij niet reageert.
Ik werk er naar toe dat ik straks ook alle oefening kan doen zonder dat ik mijn kuit verder naar achteren hoeft te leggen.
dus als mijn kuit gewoon op de singel ligt dat ik bij de fijnste hulp al reactie krijg.

En king wordt zes in mei en is nu pas anderhalf jaar onder het zadel en we rijden in de bak nu L1 niveau.
Met mijn vaders paard ben ik L2 geworden voordat ze werd verkocht. En zij reageerde echt op de fijnste hulpen, bij haar hoefde ik niet mijn kuit naar achteren te leggen.

Ik vind het zelf makkelijk om een paard aan te leren bij een oefening bij bv wijken om je kuit iets naar achteren te leggen.
en als ze dat snappen daarna proberen de hulpen steeds fijner te gaan maken. dus weer naar zijn gewone ligging te brengen op de singel.

Ik weet ook niet alles, ik ben 30 en leer nog steeds elke dag nieuwe dingen. En zo houd ik plezier in het rijden
En nieuwe uitdagingen vind ik super. Maar ik ben niet zo'n held als jij als ik naar je foto's kijk en je ze springen dan krijg ik al de kriebels. Ik spring niet hoger als 1,20 dat vind ik hoog zat. hahahaha. Haha!

Lielle schreef:
Kingsley2 schreef:
met de rest ben ik helemaal mee eens, maar niet hiermee. Als je niet voldoende reactie krijgt op je kuit herhaal je die hulp wat sterker, maar niet ergens anders.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 16-04-08 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:58

als het goed gaat, is je paard nog maar heeeel lichtjes naar binnen gesteld en merk je aan de ruiter geen verschil, dus nog het binnen nog het buitenbeen ligt achter de singel. Je kúnt het binnen been iets naar achteren leggen (voor heel eventjes) om je paard de hulp duidelijker te maken, hetzelfde geldt voor je buitenbeen, je kúnt je been iets naar achteren leggen om het naar buitenvallen van de achterhand te begrenzen. Maar dat geldt ook voor de teugels, je maakt ook slechts een ophouding met je buitenteugel wanneer het paard weg (dreigt te) valt over de buitenschouder. Toch?

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:01

Ik heb t nog eens nagevraagt aan me instructeur en die zegt dus wat ik al zei. Je binnenbeen een heel klein beetje achter de singel. Het paard kan zo ook niet de hulp voor het activeren en voor het wijken in verwarring brengen, het is dus gewoon iets duidelijker.
Het kan dus ook door je binnenbeen op de singel te houden... Haha!

En uuh, als hij niet reageert hoe jij het wil, is het niet altijd zo dat je dezelfde hulp gebruikt om hem bij te sturen. Als je wijkt en hij komt niet genoeg met de achterhand mee, dan leg je je binnebeen verder naar achter en kom je harder in. Als je dit op de singel zou doen, zou hij helemaal over de buitenschouder weg gaan lopen. Je wilt immers ook de achterhand meer laten meekomen, en niet de voorhand. Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:03

Daar ben ik het dus echt meee oneens. Als mijn paard achter niet voldoende meekomt, ga ik de schouder begrenzen en niet mijn been verplaatsen. Of nog beter, recht maken en opnieuw inzetten.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:09

Jha je kunt ook de buitenschoude begrenzen. Je bereikt hiermee uiteindelijk hetzelfde, maar zo straf je hem in principe af wat hij goed doet en niet wat hij fout doet. Beetje tegenstrijdig vind ik dus.
Je wil toch dat je paard gaat wijekn, dus ook met de voorhand? Zijn fout is dat hij achter niet voldoende meekomt. Je wilt dan niet de voorhand véél minder laten wijken, maar je wilt dat de achterhand ook goed meekomt. Hier moet je dus ook het probleem op lossen, voor doet hij het toch? Sigaar

Het opnieuw inzetten vind ik alleen een optie als het ECHT niet meer te corrigeren is. Als je hem opnieuw inzet heeft het paard op dat moment eigenlijk van je gewonnen en zijn zin gekregen, hij mocht dus gewoon doen wat fout was eigenlijk. Ik weet dat je soms wel opnieuw moet beginnen, maar je kunt het altijd beter proberen te corrigeren zodat hij zo leert wat de bedoeling is, en niet wat NIET de bedoeling is...

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:13

Touwens je been ligt dan eigenlijk nog vrijwel op de singel, als je je been 5 cm naar achteren verplaatst Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:16

hij doet het voor ook niet goed, een paard dat achter niet meekomt valt over de schouder weg en wijkt dus ook voor niet goed. Voor alle duidelijkheid, het beeld wat ik hierbij voor ogen heb is een paard met een verbogen hals dat op de buitenschouder valt en de achterhand erachteraan sleurt.

Dat laatste ben ik al helemaal niet met je eens, maar het kan zijn dat wij langs elkaar heen praten. Hoezo heeft mijn paard gewonnen als ik de oefening stop? Dat moet je dus wel op de goede manier doen, dwz recht maken, zodat hij niet meer door je buitenbeen en buitenhand valt Pling (dat is de oorzaak van het achter niet meekomen in de 1e plaats) zodat je de fout gecorrigeerd hebt, en dan opnieuw gaan wijken. Mijn voorkeur zou het trouwens hebben om de oefening al af te breken voordat de fout ontstaat, dus eerst maar een paar passen wijken en dat later uitbouwen.

maar volgens mij verschillen wij van mening waar de fout ontstaat. Volgens mij komt het niet omdat hij onvoldoende voor je binnenbeen opzij gaat, maar juist omdat hij onvoldoende respect heeft voor je buitenbeen.

/add
Hoever leg jij je been terug als je het dan echt naar achteren legt?

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:26

Ik denk dat wij het gewoon heel anders aanpakken idd, maar er zijn vele wegen naar Rome om het zo maar te zeggen.
Als ik mijn binnenbeen naar achter leg voor eht wijken is dis maar 5 cm ongeveer, in eerste instantie dan. Als ik de achterhand flink eronder moet zetten omdat hij niet meekomt leg ik het gewoon een hele slag naar achter als hij echt even tegenwerkt. Het ligt oook heel veel aan het paard. Die van mij heeft de neiging zich overal onderuit te maken als het wat inspanning kost. Hij gaat dus gewoon vanalles proberen terwijl hij weet wat de bedoeling is. Als ik dan toegeef door hem recht te stellen en opnieuw te beginnen heeft hij op dat moment zijn zin gekregen, wat ik niet wil. Een paard kan ook maar heel kort dingen combineren. Je moet een fout al binnen 3 secodne, eigenlijk binnen 1 seconde corrigeren, straffen of nog belangrijker, iets wat hij goed doet al binnen een seconde belonen door te ontspannen en hem 'comfort' te geven.

Nogmaals, we verschillen gewoon heel erg van aanpak. Jij wil zo als ik het begrijp het conflict uit de weg gaan en het dus 'rustiger' aan pakken. Je stopt net voor het mis gaat en gaat de volgende keer gewoon een heeeeeel klein beetje verder denk ik dan. Ik zoek vaak het conflict juist op in zo'n situatie.

Nog een voorbeeld, bij jonge paarden en veulens, als ik met grondwerk bezig ben. In eerste instantie moeten ze leren zich te kunnen focussen op mij, ze moeten me zien staan... Als ik ga oefenen met ze, longeren of wat dan ook. Dan ga ik dit ook niet in een ronde bak doen, juist omdat er hoeken zijn komt ik vaak in conflict op het begin. Maar zo leert het paard er heel veel van. Hij moet begrijpen dat ik de richting aangeef en dat ik zeg wat hij moet doen. ik laat hem ook nooit langer dan een rondje hetzelfde doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:48

Citaat:
Nogmaals, we verschillen gewoon heel erg van aanpak. Jij wil zo als ik het begrijp het conflict uit de weg gaan en het dus 'rustiger' aan pakken. Je stopt net voor het mis gaat en gaat de volgende keer gewoon een heeeeeel klein beetje verder denk ik dan. Ik zoek vaak het conflict juist op in zo'n situatie.

Ik zie dit helemaal niet als een conflict Verward maar een niet juist uitgevoerde oefening. Bij het woord conflict zou ik eerder aan verzet denken, en in het geval van verzet zou ik het heel anders aanpakken. Dan eis ik dat mijn paard opzij gaat, en niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Maar een paard dat iets moeilijk vindt ergens doorheen 'drammen', daar zie ik de toegevoegde waarde niet van. IMO moet je ervoor zorgen dat je de voorwaarden schept om een oefening uit te voeren, en niet als die al mislukt nog verder willen 'prutsen'. Als dat niet lukt doe je een stap terug in je training en ga je de voorwaarden verbeteren. En dat is wat minder soft dan jij het doet voorkomen Knipoog Ik ga niet een heeeeel klein beetje verder, ik wil alleen dat wat ik vraag wel goed gebeurt.

Ander voorbeeld, middendraf. Als ik met een middendraf bezig ben, begin je in 1e instantie met een paar passen verruiming en naarmate je paard verder komt, kun je dat uitbreiden (meer verruiming, of meer passen). Maar als dat niet lukt, ga je niet nog meer drijven (of anders drijven), maar ga je terug naar je gewone draf, en ga je in die draf meer overgangen rijden. Op die manier krijg je hem beter aan je been en meer op de achterhand zodat de voorwaarden voor je middendraf verbeterd zijn.

De uitzondering hierop is als hij helemaal niet reageert als je een middendraf vraagt. Dat zou je als een conflict kunnen betitelen, en dan eis ik dus wel reactie. Dat mag dan wat mij betreft een rengalop worden, als het maar voorwaarts is.

Moet trouwens zeggen dat ik met mijn paard al heel lang geen problemen meer met wijken heb gehad maar ik ben nu het appuyeren aan het uitwerken en dat doe ik exact hetzelfde als hiervoor beschreven.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:37

Ik zie het niet als een conflct als hij het moeilijk vind, maar wel als ik niet de juiste reactie krijg en hij gaat er tegenin. Het paard wat ik nu voornamelijk rijdt heeft nogal een lui karakter. Als je een heel leergierig paard hebt of een paard dat snel strest ga je natuurlijk ook weer anders te werk. In dat geval zou ik het 'conflict' dus ook niet snel opzoeken Tong uitsteken

Lielle schreef:
Maar een paard dat iets moeilijk vindt ergens doorheen 'drammen', daar zie ik de toegevoegde waarde niet van. IMO moet je ervoor zorgen dat je de voorwaarden schept om een oefening uit te voeren, en niet als die al mislukt nog verder willen 'prutsen'. Als dat niet lukt doe je een stap terug in je training en ga je de voorwaarden verbeteren. En dat is wat minder soft dan jij het doet voorkomen Ik ga niet een heeeeel klein beetje verder, ik wil alleen dat wat ik vraag wel goed gebeurt.

Natuurlijk, hiet ben ik het ook mee eens Haha! Als een paard het nog niet kan of hij heeft de juiste voorwaarden/voorbereiding nog niet, dan ga je natuulijk niet doordrammen. Alles gaat stapje voor stapje, ik ben denk ik alleen wat minder voorzichtig in het wat verder gaan als jouw denk ik Knipoog maar dat weet ik natuurlijk niet, zo goed ken ik je niet Knipoog

Lielle schreef:
De uitzondering hierop is als hij helemaal niet reageert als je een middendraf vraagt. Dat zou je als een conflict kunnen betitelen, en dan eis ik dus wel reactie. Dat mag dan wat mij betreft een rengalop worden, als het maar voorwaarts is.

Hier ben ik het wel helemaal mee eens. Alleen als je paard weet wat de bedoeling is dan wil je natuurlijk ook niet dat hij naar een hele andere gang gaat. Het paard wat ik rij probeerde zich eerst vaak onder de middendraf uit te werken door te gaan galloperen. Dit koste hem minder moeite dan middendraf Tong uitsteken Een ander paar dat ik ken, wil juist van nature veels te veel en raakt snel gestrest, die wordt dan ook veel meer op terug gereden Knipoog Er ontstaan dus ook een hoop misverstanden omdat we allemaal met andere paarden te maken hebben. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:18

Ik denk dat daar idd de kern van het verschil in aanpak zit. Ik heb een heel erg werkwillig paard, dat het alleen niet doet als ze het niet snapt of nog niet kan. Maar ook bij de andere paarden die ik de laatste jaren gereden heb, pak ik het - meestal - zo aan. Ik ga er toch vanuit dat een paard het graag goed wil doen en niet bezig is om je te belazeren.

Het laatste ben ik ook met je eens. Een paard dat de middendraf ontloopt (maar het wel kan) door in galop aan te springen, zal ik eerder eens op de rem zetten, zeker als dat de 3e keer nog steeds hetzelfde gebeurt.

RickMeijers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:15

Ja Knipoog Ik heb de laatste tijd een paard dat nogal een grote trucendoos heeft opgebouwd door de jaren heen Tong uitsteken
Nu ik hem rijdt is hij wel veel ontspannener gaan lopen en heeft hij er weer plezier in. Toch moet ik vaak hard zijn, vanwege zijn karakter Tong uitsteken

De aanpak is per paard gewoon heel verschillend en ook per moment. Toch zullen wij denk ik, in de zelfde situatie, het niet op de zelfde manier aanpakken. Maar zoals ik al eerder zei: er zijn vele wegen naar Rome. Er zijn veel manieren die goed zijn maar toch totaal onders. Er zijn ook veel manieren die slecht zijn Haha!

De kern blijft toch altijd hetzelfde, je wilt een paard dat doet wat je vraagt, op het moment dat je het vraagt. En je wilt dat het paard ontspannen maar wel aangespannen loopt Knipoog Er is een groot verschil tussen gespannen en aangespannen Tong uitsteken

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:20

Kingsley2 schreef:
Als je naar links wijkt gaat je rechter been achter de singel en je linker been vangt op en houd het ritme, kijk waar je heen rijd en je handen gaan iets naar rechts. Ik zit nou op een stoel dus ik moet nou even mijn gevoel zoeken.
Je kan ook even bij tikken in het begin van je wijken dat hij zijn kont moet gebruiken dus opletten, maar als ze het éénmaal goed snappen hoeft dat niet meer. En let goed op je houding en als hij over je buiten schouder loopt trek je hem te veel krom en je vangt hem niet goed aan je buitenbeen.

succes

Zo heb ik het ook geleerd! Knipoog