Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kingsley2 schreef:met de rest ben ik helemaal mee eens, maar niet hiermee. Als je niet voldoende reactie krijgt op je kuit herhaal je die hulp wat sterker, maar niet ergens anders.jullie doen het allebij net even weer anders maar beide manieren zijn goed. En elk paard reageert ook heel anders, het éné paard reageert op de minst kuit hulp en het andere paard heeft meer kuit nodig dus leg je,je kuit ook iets meer naar achter om het zelfde resultaat te krijgen.
Lielle schreef:Kingsley2 schreef:met de rest ben ik helemaal mee eens, maar niet hiermee. Als je niet voldoende reactie krijgt op je kuit herhaal je die hulp wat sterker, maar niet ergens anders.jullie doen het allebij net even weer anders maar beide manieren zijn goed. En elk paard reageert ook heel anders, het éné paard reageert op de minst kuit hulp en het andere paard heeft meer kuit nodig dus leg je,je kuit ook iets meer naar achter om het zelfde resultaat te krijgen.
(dat is de oorzaak van het achter niet meekomen in de 1e plaats) zodat je de fout gecorrigeerd hebt, en dan opnieuw gaan wijken. Mijn voorkeur zou het trouwens hebben om de oefening al af te breken voordat de fout ontstaat, dus eerst maar een paar passen wijken en dat later uitbouwen. Citaat:Nogmaals, we verschillen gewoon heel erg van aanpak. Jij wil zo als ik het begrijp het conflict uit de weg gaan en het dus 'rustiger' aan pakken. Je stopt net voor het mis gaat en gaat de volgende keer gewoon een heeeeeel klein beetje verder denk ik dan. Ik zoek vaak het conflict juist op in zo'n situatie.
maar een niet juist uitgevoerde oefening. Bij het woord conflict zou ik eerder aan verzet denken, en in het geval van verzet zou ik het heel anders aanpakken. Dan eis ik dat mijn paard opzij gaat, en niet goedschiks, dan kwaadschiks.
Ik ga niet een heeeeel klein beetje verder, ik wil alleen dat wat ik vraag wel goed gebeurt.
Lielle schreef:Maar een paard dat iets moeilijk vindt ergens doorheen 'drammen', daar zie ik de toegevoegde waarde niet van. IMO moet je ervoor zorgen dat je de voorwaarden schept om een oefening uit te voeren, en niet als die al mislukt nog verder willen 'prutsen'. Als dat niet lukt doe je een stap terug in je training en ga je de voorwaarden verbeteren. En dat is wat minder soft dan jij het doet voorkomen Ik ga niet een heeeeel klein beetje verder, ik wil alleen dat wat ik vraag wel goed gebeurt.
Als een paard het nog niet kan of hij heeft de juiste voorwaarden/voorbereiding nog niet, dan ga je natuulijk niet doordrammen. Alles gaat stapje voor stapje, ik ben denk ik alleen wat minder voorzichtig in het wat verder gaan als jouw denk ik
maar dat weet ik natuurlijk niet, zo goed ken ik je niet
Lielle schreef:De uitzondering hierop is als hij helemaal niet reageert als je een middendraf vraagt. Dat zou je als een conflict kunnen betitelen, en dan eis ik dus wel reactie. Dat mag dan wat mij betreft een rengalop worden, als het maar voorwaarts is.
Een ander paar dat ik ken, wil juist van nature veels te veel en raakt snel gestrest, die wordt dan ook veel meer op terug gereden
Er ontstaan dus ook een hoop misverstanden omdat we allemaal met andere paarden te maken hebben.
Ik heb de laatste tijd een paard dat nogal een grote trucendoos heeft opgebouwd door de jaren heen
Er is een groot verschil tussen gespannen en aangespannen
Kingsley2 schreef:Als je naar links wijkt gaat je rechter been achter de singel en je linker been vangt op en houd het ritme, kijk waar je heen rijd en je handen gaan iets naar rechts. Ik zit nou op een stoel dus ik moet nou even mijn gevoel zoeken.
Je kan ook even bij tikken in het begin van je wijken dat hij zijn kont moet gebruiken dus opletten, maar als ze het éénmaal goed snappen hoeft dat niet meer. En let goed op je houding en als hij over je buiten schouder loopt trek je hem te veel krom en je vangt hem niet goed aan je buitenbeen.
succes