Want hier komen echt ongelukken van als ze niet voldoende beweging krijgt en niet voldoende vrijheid.
Nou sterkte...... en dapper van je dat je er weer op ging, voorzichtig zijn.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Een pessoa bit is niet scherp een dubbelegebroken bit is scherper want die is dunner althans die van mij, Een passoa bit is dikker en heeft gewoon een andere werking en is niet dubbelgebroken dat heb ik ook niet geschreven. sommige paarden worden juist heel onrustig van een dubbelgebroken bit mijn vorig paard ook. Een andere vriendin van mij rijd wel met een dubbelgebroken bit en die vind het super. Het is maar net hoe goed of gevoelig je paard er op is.
En pessoa bit ligt ook heel stil in de mond.
randie schreef:Citaat:
Een pessoa bit is niet scherp een dubbelegebroken bit is scherper want die is dunner althans die van mij, Een passoa bit is dikker en heeft gewoon een andere werking en is niet dubbelgebroken dat heb ik ook niet geschreven. sommige paarden worden juist heel onrustig van een dubbelgebroken bit mijn vorig paard ook. Een andere vriendin van mij rijd wel met een dubbelgebroken bit en die vind het super. Het is maar net hoe goed of gevoelig je paard er op is.
En pessoa bit ligt ook heel stil in de mond.
Ik weet niet wie jou geinformeerd heeft maar dit is ZO niet waar. Zn bit is wel degelijk scherper want hij heeft een flinke hefboom werking. Je kunt een dubbelgebroken bit absoluut niet vergelijken met dit bit. En er zijn juist paarden die helemaal flippen van zn bit juist omdat ze heel veel druk achter de oren en de in de mondhoeken krijgen.
http://www.sustainabledressage.com/tack ... p-eye2.gif
Zon zacht bit gebruik jij bij je paard, en dan kan je nagaan dat er bij de meeste bitten 2 ringen aanzitten dus die werking nog versterkt wordt + de werking achter zn oren die je hier niet ziet.
ontopic: Paard een keer flink "dood" longeren voordat je erop gaat? En misschien is een BP geen slecht idee vandaag of morgen gaat het een keer fout, dat is bij mij 2 weken geleden ook gebeurd!
MoonenL schreef:ik weet heel goed wat de risico's zijn. Waarom denk je dat ik er af ben gegaan. Dit paard is het echt niet waard om voor het ziekenhuis in te gaan. (geeneen paard eigenlijk)
Ik heb al een nieuwe stal gevonden, maar daar kan ik pas per 1 mei terrecht omdat ze (speciaal voor mij) nog twee stallen moeten bouwen.
Kingsley - ik denk persoonlijk dat mijn paard te gevoelig is om met een pessoa te gaan rijden.
Ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee, maar mijn paard is al heel gevoelig op alles en hefboomwerking kent ze nog niet. Maarja we rijden ook nog maar in de L klasse dus dat is nog niet nodig.
Randie wat bedoel je met "misschien is een BP geen slecht idee" ik weet niet wat BP betekent.
Coby schreef:Wat bij mij hielp. Gecontroleerd rijden en gelijk een stevige ophouding geven wanneer ze dreigt er van door te gaan. En daarna zonder commentaar gelijk verder rijden. Uitbundig goed gedrag belonen. En het slechte gedrag negeren. Ik heb bij mijn paard het idee dat het ook vaak een vorm van aandacht is. Bij goed gedrag kwam weinig beloning, maar bij slecht gedrag kreeg ze altijd aandacht.
MoonenL schreef:bedankt voor de tip. Ik heb ook wel een beetje het gevoel dat het een vorm van aandacht vragen is. Hiervoor vertoonde ze dit gedrag ook wel, maar niet zo vaak en hevig - ze ging er wel eens vandoor met het bit tussen haar tanden. Toen voelde het ook als een vorm van aandacht vragen.
Vanavond heb ik even gebeld van de mensen met de nieuwe stal. Omdat ik het even allemaal niet meer zag zitten - ik had namelijk op school eerst mijn mentor over me heen (die had gehoord van de problemen in de rijlessen) en toen mijn rijinstructeur nog eens. Vandaar dat ik heb gebeld. Nu kan ik morgen mijn merrie al brengen. Ze zal dan wel dag en nacht buiten moeten staan... maar een paard is niet van suiker en een deken doet wonderen.
T is beter voor het paard en veiliger voor mij.
dus ben weer helemaal gelukkig.
ik houd jullie wel op de hoogte of haar gedrag op andere stal verbeterd.
waar ik heel blij mee was.