drukke fjord!:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Re: drukke fjord!:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:14

girlyggirl schreef:
verbaast mij dat niemand zich afvraagt wat je voert Verward kan het daar mss mee te maken hebben? als je bv bix voert zou ik eens over gaan op aura- of summerfitkoeken heb zelf een haf en die sobere rassen kunnen gewoon heel druk worden van bix zelfs van een handje. en de koeken zit alles in wat ze nodig hebben behalve de energie om te gaan racen Haha! je kunt op de pavo site kijken voor info. enne op een maisveld longeren ?!?!?!? niet doen hoor! ten eerste is zwaar absoluut niet positief ( denk aan je pezen! ) en ten tweede steken de onderkantjes van gemaaid mais nog in de grond en die zijn echt keihard, net paaltjes. succes!

Ja, eigenlijk. Hier merk ik ook dat de voeding een grote invloed heeft op hun energie. Ze krijgen momenteel voeding voor paarden op rust gemengd met zemelen, wat hooi en bieten en het zijn nog bommetjes. Fjorden zijn blijkbaar gevoelig aan wat je voedert.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:30

Jij blijft misschien koppig zeggen dat je instructrice heel goed is en veel met zulke paarden omgaat etc, kan allemaal zijn, maar blijkbaar schiet je er toch niet echt mee op. En al helemaal als je bijna elke dag les krijgt, dan zou er toch al snel wat verbetering moeten zijn! Het lijkt hier toch verstandig om op zoek te gaan naar een andere lesgeefster/lesgever. Het kan zijn dat je een hele goede hebt, maar niet alle methodes werken bij alle paarden en dus kan je beter op zoek gaan naar een die een andere methode hanteert die wél werkt. Het is niet makkelijk om zo iemand te vinden, maar wie zoekt die vindt natuurlijk. Lachen

Ook ben ik het met de rest eens, qua respect e.d. . Als je je fjord niet eens kan longeren, is er meer werk aan de winkel dan alleen op rijtechnisch gebied. En kan je huidige lesgeefster je ook hier niet bij helpen? Des te meer wordt duidelijk dat je op zoek moet naar een andere.

Uiteraard ook eens naar het voer kijken, dat zou natuurlijk wel de makkelijkste oplossing worden! Al vind ik wel dat hier toch sowieso moet gewerkt worden op de grond. Ook een druk paard moet kunnen luisteren aan de longe.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:17

heel erg bedankt voor de tips! ik heb al veel dingen geprobeert.. ik heb de bak een stuk afgezet.. met springpalen, longeerlijken maar ze racet er doorheen!!:O ik heb ook geprobeert heeeeel veel overgangen maken.. gaat een beetjee..
qua voer: ze krijgt wortelen en hooi en een heeeeeeel klein beetje biks..wat ik denk ik ook maar afschaf..

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:21

fjordlover93 schreef:
ik heb ook geprobeert heeeeel veel overgangen maken.. gaat een beetjee..

Hou dit vol, je kan niet van de eerste keer resultaat verwachten hé. Je paard moet weten dat het niet altijd racen is.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:59

Je moet natuurlijk wel zien dat je paard genoeg voedingsmiddelen blijft binnenkrijgen, misschien is het handig om even een deskundige (dierenarts bv) naar het voer te laten kijken. Op de site van pavo staan voor jou misschien ook wel handige dingen.

Je zegt dat je veel overgangen rijdt, ik weet niet of je je er wel van bewust bent dat dit bij sommige paarden net helemaal averrechts werkt? Bij de mijne bv. Daar wordt ze alleen maar druk en opgefokt van... Wat ik doe? Van zodra ze ook maar iets sneller gaat dan ze mag, direct terugnemen met een halve ophouding. En consequent dat blijven doen. Natuurlijk op een rustig manier. Reageert ze, handen wat naar voor (een soort van belonen voor mijn paard op dat moment) en rustig voort doen. Versnelt ze weer? Halve ophouding terug. En op die manier heel de tijd verder, een methode die bij mijn paard werkt. Ik rijd natuurlijk ook wel figuren hoor, maar ze moet wel eerst op een normaal tempo kunnen lopen. Contrastelling gebruik ik ook regelmatig.
En dit alles doe ik onder de begeleiding van een goede instructrice. Lachen

Denk erom nooit te gaan trekken, want je paard is toch veel sterker. Een paard moet je niet willen rijden op kracht. Trouwens dat win je toch nooit hoor. Ik lees in je bericht dat je de bak hebt afgezet? Wat heb je precies gedaan & waarom?
Oh, niet te vergeten: mijn paard luistert wel correct aan de longe en op de grond... Toch een kwestie van respect, daar ga je eerst aan moeten werken voor je verder kan met rijden. Succes nog!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:22

oke.. ik ga het proberen! ze word iets rustiger maar nog steeds.. .
toch heeeeeel erg bedankt voor de tips!! het is namenlijk niet een paard waar zomaar iedereen op kan.. ze moet je wel eerst goed kennen en dan ( ook pas na een heeeeeeeele poos,, kijk maar hoe ze bij mij doet) word ze langzamer hand eeen klein beetje rustiger..)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:11

Ik denk dat we bij elkaar in de buurt wonen, als je er niet uit komt wil ik je wel eens komen helpen? Van wie heb je les?

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:42

ik woon in kantens.. warffum is niet zo ver weg:P dus misschien zou het wel een keer leuk zijn als je mee komt:D

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:50

Oké, dan is het helemaal niet ver, want ik woon ondertussen in Usquert. Misschien wel een idee, we zien elkaar vast bij de onderlinge in Warffum wel dan!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:52

j:D ik hoop het wel!! ik ka echt wel veeeeeeeeel tips enzo gebruiken!!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:57

ok, daar komen ze dan! (een paar punten om mee aan de slag te gaan).
- voer
- beweging
- omgang

Wees consequent! Dat is super belangrijk. Longeer eens zonder lijn (kan dat?) anders moet je zorgen dat je duidelijk achter de schouder staat, dat helpt erg goed. Voer erg weinig, zoals ik het nu hoor is hooi voldoende (ze werkt niet erg intensief toch? anders 1/2 kilo biks per dag erbij).
En neem les, dan maar iemand anders; dit werkt blijkbaar niet!

Het klinkt als een paard dat haar plek niet weet. Ga hier eerst mee aan de slag, ze mág je niet meeslepen, ze mág niet weglopen. Ze móet om als jij het zegt, ze mág niet doordenderen met het bit. Ga hier desnoods een week mee an de slag, geef duidelijk aan dat het niet mag, als ze het wel doet geef haar dan een harde klap (of schop, wat het handigste is). Ze moet even opgevoed worden, en dat klinkt erg hard, ik weet het, maar zo werkt een leider in de kudde ook!
Succes ermee, het is teveel om het zo allemaal te beschrijven..
Hoe oud ben je trouwens? is het je eigen paard? hoe oud is de fjord?

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 18:05

ik ben 14 het is een soort vanverzogfjord en die is 9 jaar.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:21

ok, 9 is al lekker volwassen, mooie leeftijd. Zijn ze meestal wel al voorbij de pubertijd hoor.. Denk echt dat hij opnieuw 'opgevoed' moet worden. Niet alles natuurlijk, maar hij moet weten wat mag en niet. Succes hoor! Knipoog

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:49

oke dank jee!! ow dovish kun jem ij een prive bericht sturen over wanneer je dan kan?? ik denk dat het wel handig zou zijn als je een keer meekwam.. groetjess

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:56

heel veel kleine voltes, en achtjes
wordt ze vanzelf duizelig
werkt bij mijn arabier ook

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:58

oke:P

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:15

mijn fjord ( verzorgpaard) krijgt gewoon hooi.'
maar als 'krachtvoer'of een handje brokken, of nu met dit seizoen een biet. meer niet..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:20

hoe oud is hij? is t nog een puber of al een wat oudere?
jij bent de leider, jij staat boven aan de rang, jij bent de baas!
oefen dit met erlangslopen, als je in de wei bent enz..
als jij in de wei staat en t paard komt er aan, hoort hij om jou heen te lopen, en niet jou aan de kant te duwen, als jij langs hem loopt moet t paard zich aanpassen naar jou.
ik ben bang dat de rangorde bij jou omgekeerd is het paard staat boven aan de rang. dus ga t eerst op de grond oefenen.. dat kan al met hele simpele dingetjes, als jij legt het hooi klaar in de wei, je paard mag er niet aan komen tot dat jij klaar bent met klaarleggen en hem roept! (jij eet dus zegmaar eerst Knipoog ) om hem op afstand te houden kun je jezelf breed en groot maken door je ellebogen omhoog te doen en breed te gaan staan tegenover hem en desnoots indien nodig stemverhef, doe dit steeds als hij te dicht bij het hooi in de buurt komt.. als je klaar bent en je roept hem mag hij pas komen, geef m dan even een klopje op zijn hals als beloning.
oefen allemaal van dit soort dingen, zodat je paard leert dat jij de baas bent en bovenaan de rang staat en dat jij bepaald wat er gebeurt...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:21

je moet dus zorgen dat de basis goed is.. ben streng, consequent en rechtvaardig Lachen daarmee kom je al een heel eind! dit kun je gewoon in je eentje Lachen

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 16:20

ze is 9 jaar...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:41

loekie schreef:
ik zou eerst eens beginnen met grondwerk, zorg ervoor dat hij op de grond de hulpen goed begrijpt en weer "respect" voor jou krijgt, als hij dat eenmaal heeft geloof ik niet dat hij nog snel onder je vandoor zou gaan.
ook zou ik GOED les nemen, want ik geloof vauit je verhaal dat dit via een ontspannen ruiter, met ene goeie lesgever goed op te lossen is, zal wel tijd en veel geduld kosten.
maar dan gaat het je echt lukken!

Dat denk ik ook.
Tijdens het poetsen moet hij stil staan. Hij mag je niet omver duwen. Consequent zijn op de grond lost veel problemen tijdens het rijden op. Deze fjord heeft totaal geen respect voor jou. Ik heb zelf een dominante haflinger die sinds een paar maanden steeds braver wordt door een goede instructrice die haar ook rijdt, en door consequent te zijn tijdens de omgang. Ook zij sleurde mij wel eens door de bak tijdens longeren. Nu niet meer, omdat ze lijkt te begrijpen hoe het wel moet. Veel belonen wanneer ze iets wel goed doet! Dat werkt vaker beter dan alleen op de negatieve dingen te reageren. Het is toch vaak een vorm van aandacht vragen.

Oja voor het rijden. Longeer ik haar altijd. Vaak met veel overgangen, om zo de echt frisse kantjes af te vlakken.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:44

oke allemaal heel erg bedankt!!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 15:07

inmiddels rij ik de fjord niet meer.. ik rij nu een groninger .. ik heb 1 keer per week les van een goede instructuur..
alleen ze is erg hard in de mond..
ze is wel te houden en zo, en ze wil ook wle aan de teugel maar het kost je wel erg veel moeite..
je moet christina( zo heet ze) goed leren kennen voor je haar echt aan kan ..
de eigenaren die vinden dat ik echt heel goe3d op haar rij en dat ik echt verder moet met haar..
ik ben ook van plan om wedstrijden te rijden op haar:D

xx mireille .. owja als je tips hebt voor paarden die een harde mond hebben mag je ze wel sturen!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:11

En ook dit paard is weer 'hard' in de mond? Laat die mond eens wat voor het is! Loop je zelf niet teveel te plukken van voor? Ga je paard eens rijden op de ontspanning..lekker over de rug en actief van achter!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:32

ze is wel actief en zo maar als ik op buitenrit ben en dan aan het galoperen ben dan is het net alsof ze het bit niet verneemt...
ook met dresuur, ze wil wel maar het kost veel moeite..
ik weet het .. ik kies de meest lastige paarden uit:P