Solide schreef:Ik heb ook ooit ergens les gehad en van die mensen moest ik dus met halster rijden en eerst het paard goed voor het been en de zit voor elkaar krijgen. Als ik dat had gedaan mocht het bitje erin. Dat zijn dus ook gewoon bit-rijders, maar willen ook graag laten zien dat je niet in de mond hoeft te klöten om een paard goed te laten lopen, maar dat het dus vanuit je zit en je benen moet komen. Eigenlijk zou iedereen het zo moeten leren.
Helemaal mee eens.
Zelf ben ik geen natural die tegen bitten is, maar ik merk bij mijn merrie dat je gewoon geen bit nodig hebt. Die eerste ervaring was zo goed, dat ik bitloos ben blijven rijden, met plezier!
Bij mijn lesklaten streef ik er ook naar om 'de ijzerwinkel' zo minimaal mogelijk te houden, is nergens voor nodig al die 'extra' hulpmiddelen in de mond. Mensen moeten eerst onafhankelijk kunnen zitten en het paard voorwaards kunnen rijden. Met een simpel bitje kom je al een heel eind, een scherper bit lost vaak het probleem niet op en zorgt vaak voor alleen maar meer problemen.