Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:00

DubbelDun schreef:
Overigens zijn er onderzoeken geweest waaruit gebleken is dat bepaalde trainingen op jonge leeftijd voor een harder beenwerk zou zorgen. Maar deze onderzoeken zijn zo specifiek uitgevoerd, dat die duidelijk onder het 'do not try this at home' vallen.

Hoe bedoel je dat precies Lachen ? Wat bedoel je met onderzoeken die 'specifiek' zijn uitgevoerd Lachen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:59

Onderzoeken bij 2 groepen veulens van racepaarden. Ene groep normaal buiten met rust gelaten, de andere groep op jonge leeftijd aan de hand getrained dmv korte krachtsprintjes.
De 2e groep had beduidend dikker beenwerk (en dus sterker), zodat ze het racewerk op jonge leeftijd beter aan konden (minder blessures).
Lees dit topic eens door.
[WN-AM] Training jonge paarden

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 07:49

het is toch niet alleen de leeftijd maar ook het ras van het paard? ik heb namelijk weleens gehoordt dat bv. een fries een zwakkere rug heeft als een kwpner en dus is het beter om met een fries te wachten tot hij 4 jaar is. dus niet alleen leeftijd maar ook het ras.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:46

ene ras groeit mis nog langzamer als de ander
maar niet 1 ras is met 3 4 of 5 jr uitgegroeid

het is zoiezo wijs jongepaarden niet te veel bochten werk te laten doen , de beenderen en spieren zijn dan nog niet sterk genoeg en heb je meer kans op ongelijke slijtage

er is zo'n mooi schematje waar je mooi kan zien wanneer welke weke delen stevig worden

als je het vergelijkt met ons de mens
(dat is het makkelijkste referentie kader)

het ene kind is tengerder als de ander
toch laat je ook een stevig gebouwd sterk kind geen
zware arbeid verrichten

wij mochten vroeguh op ons 11e al lekker tomaten pluken in de kas
tegenwoordig ligt die minimum leeftijd hoger , ook dat is niet voor niks Knipoog
het ene kind is sterker als de ander en het ene kind kan verder lopen zwaarder tillen
alls de andere maar dat betekend niet dat dat kind wat meer kan dat het ook wijs is dat die veel meer doet

ons paardje heeft net maaanden op rust gestaan omdat het geestelijk te veel werd
we deden al rechte lijnen en makker an
nu zijn we net weer begonnen en pakt het snel weer op
loopt beter in takt is duidelijk sterker ook voorwaartser

hij is overigens met 4 jr ingereden en nu bijna 5
het duurt nog zeker 2 jaar voordat hij uitgegroeid is
en daar moeten we rekening mee houden
wil hem namelijk heel erg graag nog 20 jr rijden Bloos

dat is het gevaar van te jong overbelasten
je ziet het NIET direct , vaak pas na jaren ..

en dan is het te laat

er is geen maximum leeftijd om ergens mee te beginnen
wel een minimum , dus een niet eerder dan , wijselijk gezien ..

aan een ieder zelf om wijselijk te kijken naar zijn / haar paard
niet te snel willen opbouwen (wij kunnen imo ongetraind ook niet een radslag of een marathon lopen)
en rekening houden met het nog niet volgroeide lijf Knipoog
en NIET naar de buurman kijken wat die wel of niet doet
ene paard en ene trainings ,methode is de andere niet
en er zijn veel meer wegen die naar rome leiden
Laatst bijgewerkt door nickyu op 30-03-08 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:52

cadootje schreef:
het is toch niet alleen de leeftijd maar ook het ras van het paard? ik heb namelijk weleens gehoordt dat bv. een fries een zwakkere rug heeft als een kwpner en dus is het beter om met een fries te wachten tot hij 4 jaar is. dus niet alleen leeftijd maar ook het ras.

Als je fokt met een klein aantal paarden heb je sneller last van inteelt en kan een zwakke rug dus daar een voortvloeisel van zijn. Heeft niets met het ras ansich te maken.

Het bewuste plaatje

Afbeelding

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:15

je moet naar het gedrag van een paard kijken maar ook naar hoe gezond het is voor het paard zo vind ik een paard van 2 jaar ofzo dat ze inrijden eigenlijk een beetje vroeg maar rond de 5 vind ik weer laat maar dat heeft ieder voor zich

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:00

Ik vind het een vrij zinloze discussie waar al 10000 topics over zijn

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:31

Karoliefje_ schreef:
Ik vind het een vrij zinloze discussie waar al 10000 topics over zijn

vind m iig een stukzinvoller dan jouw bijdrage Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:48

Aub.
Ik doe graag een zinvolle bijdrage aan een topic waarvan in dit subforum er minstens nog een van is.. Elk paard is anders, elk mens.. En niet iedereen doet wat goed voor een paard is, that's it..

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:48

Het hangt er natuurlijk van af hoe ver je paard is en wat
jezelf bent

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:27

karolienliefje waarom stoort je dit topic zo?? Je hoeft er niet aan mee te doen, is eigen keuze. Niemand zegt dat je mee moet discusseren of moet lezen Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:35

Misschien omdat het soms zo konfronterend is Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:52

Ja stiekem dacht ik er ook aan. Je rijd je paarden met 3 in en elke keer komt er weer zo"n dom topic die zegt dat dat veel ste vroeg is. Haha! Het zou inderdaad verboden moeten worden

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:12

cadootje schreef:

Imo heeft dat er weer mee te maken dat het ene ras vroeger volwassen lijkt dan het andere paard, maar van binnen verschilt dat qua 'botverharding' niks tot weinig.
Zo lijken de koudbloeden iha pas later volwassen en heb je er soms warmbloeden bij lopen, die met 2,5 á 3 al vrij wolwassen ogen. Vandaar dat onder de koudbloeden het normaler is om paarden later in te rijden dan bij warmbloeden. Daarbij komt nog eens dat iha het economisch belang onder de warmbloeden ook groter is, waardoor er in verhouding dus nog meer warmbloeden te vroeg worden ingereden dan koudbloeden.

@nickyu: dat schema kan je vinden in mijn eerste post op de volgende pagina.
Daar staat het niet in schema-vorm, maar wel op volgorde van wanneer de groeiplaten dicht groeien van jong naar oud.

Mijn paard is nou 4 en zou dus al licht aan het werk kunnen, nou heb ik er pas een paar keer op gezeten en dan niet langer dan 15 min. Daarnaast blijf ik veel met hem wandelen. Toen hij rond de 3 jaar en 9 mnd. zat merkte ik ineens dat hij er geestelijk veel meer aan toe was. Hij concentreerde zich beter en begon nieuwe dingen veel sneller op te pakken. Dit paard is niet erg dominant, waardoor ik dus geen 'last' heb van het feit dat hij wat volwassener is.
Als ik dan naar mijn pony kijk (wordt over 1 maand 2) dan betwijfel ik of ik met haar ook wacht tot 4 jaar om dan langzaam te beginnen. Zij is namelijk een zeer dominante pony, waar je dus inderdaad meer gedonder mee krijgt, wanneer je haar de tijd zou geven lichamelijk en vooral geestelijk verder te ontwikkelen. Hier is echter ook weer een oplossing voor: op haar 3e licht longeren, veel wandelen en dan overal aan laten wennen, het paard een paar keer rijden en dan tot 4,5 á 5 jaar weer lekker in de wei zetten. In deze periode kan je dan natuurlijk wel gewoon af en toe longeren en veel wandelen en poetsen enz.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:13

Dinopino schreef:
Ja stiekem dacht ik er ook aan. Je rijd je paarden met 3 in en elke keer komt er weer zo"n dom topic die zegt dat dat veel ste vroeg is. Haha! Het zou inderdaad verboden moeten worden

Het kan mij niet schelen of anderen het te vroeg vinden, ik vind het prima. En over belast mijn paard niet Maar ik vind het altijd zo apart dat mensen zo gevoelig zijn voor anderen hun mening en zo'n topic openen. Je zit vast aan de leeftijd die JIJ ZELF kiest. Niemand anders doet dat voor je,

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:25

Haha! Dus ik zat er niet eens zo gek naast. Maar blijft de vraag wanneer jij helemaal tevreden bent waarom interresseert je dan de meningen van anderen en hun reacties en lees je dit topic?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:39

Ik sta overal voor open, maar vraag me af waarom er zoveel topics over geopend worden. Met elke keer weer het zelfde standpunt, het ene paard is er met 3 jaar wel aan toe en het andere niet. Wij hebben er hier eentje op stal staan die met zijn 3e jaar waarsschijnlijk nog niet beleert gaat worden, puur omdat ze er dan nog niet aan toe is.. Is ze dat wel gaan we rustig beginnen, en overigens beleer ik mijn paarden vaak niet zelf

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:59

Tja vanuit mezelf denk ik dat er naar mijn mening gewoon nog te vroeg wordt ingereden. Waarom? Wie heeft jouw ooit de leeftijd van 3 ingefluisterd dat het dan wel kon. Het zijn oude ideeen die al achterhaald zijn. Maar de meeste willen er niet aan omdat het voor de handel niet interresant is of omdat de eigenaren het geduld niet hebben om te wachten.
Zoals het plaatje boven laat zien weet je nu wanneer je paard qua leeftijd het beste zou ingereden kunnen worden, maar toch interesseert je dat niet dus zul je nog in veel topics dit plaatje tegenkomen ben ik bang Bloos Je zegt je staat er voor open maar je laat het afhangen van het paard. Dus heb je rontgenogen en zie je dat je paard met 3 niet alleen van buiten volgroeid is maar ook van binnen????

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:03

Dinopino schreef:
Het zijn oude ideeen die al achterhaald zijn. Maar de meeste willen er niet aan omdat het voor de handel niet interresant is of omdat de eigenaren het geduld niet hebben om te wachten.

Maar toch zijn er ook onderzoeken ( staan in dit topic ) die beweren dat lichte training op jonge leeftijd positief is.

Is er volgens jou niet een middenweg mogelijk Lachen ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:13

Karoliefje_ schreef:
Ik sta overal voor open, maar vraag me af waarom er zoveel topics over geopend worden. Met elke keer weer het zelfde standpunt, het ene paard is er met 3 jaar wel aan toe en het andere niet. Wij hebben er hier eentje op stal staan die met zijn 3e jaar waarsschijnlijk nog niet beleert gaat worden, puur omdat ze er dan nog niet aan toe is.. Is ze dat wel gaan we rustig beginnen, en overigens beleer ik mijn paarden vaak niet zelf

Maar hieruit blijkt toch gewoon dat je helemaal geen rekening houdt met het paard? Je baseert het beleren dus op het feit of hij/zij er mentaal aan toe is want met 3 jaar zijn ze sowieso nog niet klaar om bereden te worden?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:16

ruitje natuurlijk is er een gulden middenweg. Wat mij het meeste stoort is jezelf op een paard te hijsen wat nog niet officieel volgroeit is. Dus de rug wordt belast met zadel en ruiter en daardoor worden de benen extra belast. Onbelast en rekening houdende met de groei kun je denk juist wel heel veel doen.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:19

Het is vaak ook zo dat mensen 'vast' zitten aan een bepaalde leeftijd als het gaat om op welke leeftijd je een eigen pony zou mogen.. Ook dit zal toch aan de persoon zelf liggen toch?
De een heeft misschien meer ervaring dan de ander, en de een heeft misschien een moeder of vader of zus of broer die ook ervaring met paarden heeft.. Daarom vind ik het altijd zo .. (weetevenhetgoeiewoordniet Bloos ) dat mensen meteen zoiets hebben bij bijv. meisjes van 15 dat die nog geen eigen pony hoeven te hebben, omdat ze daar nog niet 'aan toe' zijn..
Sorry .. Was beetje offtopic, maar heb niet echt een reactie op het topic omdat je zelf al zegt dat het aan het paard ligt Clown

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:23

Dinopino schreef:
ruitje natuurlijk is er een gulden middenweg. Wat mij het meeste stoort is jezelf op een paard te hijsen wat nog niet officieel volgroeit is. Dus de rug wordt belast met zadel en ruiter en daardoor worden de benen extra belast. Onbelast en rekening houdende met de groei kun je denk juist wel heel veel doen.

Onder het zadel zie ik vrij weinig in... Vooral vanwege het feit dat een paard je dan moet 'dragen' .

Wij doen met onze jonge paarden 2 keer in de week voor een lichte sulk 4 kilomter( staat gelijk aan een kwartier ) draven op een harde rechte baan.

Ik denk toch dit een training op die manier niet slecht is voor bepaalde delen van het lichaam.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:28

Moest het dan toch zo heel erg slecht zijn, waarom laat men dan toe dat er op dressuur- en springwedstrijd een categorie voor 4jarigen is? Die zijn dan toch ook al wel een tijdje onder het zadel, aangezien ze al wedstrijdklaar zijn..

Ik denk dat de meeste rijpaarden toch beleerd worden op hun derde, en zie daar geen kwaad in.. Vroeger, zou ik ook niet doen, maar wachten tot ze 5 zijn is denk ik ook niet optimaal!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:32

lijkt me nogal logisch....wedstrijd=laten zien wat het dier kan/hoe goed hij/zij is, hoe goed het baasje is, belangen in fokkerij etc. Ik denk dat de leeftijd nog meer gaat verschuiven ten nadele van het paard. Dit heeft alleen te maken met eigenbelang van de mens Boos!