een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:45

Wanted2003 schreef:
9 van de 10 mensen rijden van voor naar achter met de slofteugel om. Weinig mensen erkennen dit, ze kunnen er allemaal mee lopen maar uit eindelijk wordt het niet meer rijtechnisch ogelost. Dus paard89: goed bezig!

Maar dan is dat duidelijk verkeerd gebruik van de slofteugel.
Ik ben het wel met je eens dat dat vaak gebeurd en dat de problemen daardoor groter worden.
Imo niet de schuld van de slofteugel.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:07

sjorsie schreef:
Niet mee eens, mijn paard is nogal een stresskip en dat ik hem net had liep hij continu te rennen met een weggedrukte rug, met de slof hebben we hem geleerd hoe hij over de rug kan lopen, nu rijd ik inmiddels weer zonder, verder had ik hem in die tijd ook nodig om achterlijke sprongen en bokken wat af te zwakken, nu is ie een jaar ouder en gelukkig wat wijzer. Tong uitsteken
Je moet er wel erg goed aan blijven denken dat je voorwaarts blijft rijden en je hand niet te vast zetten maar dat is met alle hulpteugels zo.

Helemaal mee eens Haha!

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:09

superwoman schreef:
Wanted2003 schreef:
9 van de 10 mensen rijden van voor naar achter met de slofteugel om. Weinig mensen erkennen dit, ze kunnen er allemaal mee lopen maar uit eindelijk wordt het niet meer rijtechnisch ogelost. Dus paard89: goed bezig!

Maar dan is dat duidelijk verkeerd gebruik van de slofteugel.
Ik ben het wel met je eens dat dat vaak gebeurd en dat de problemen daardoor groter worden.
Imo niet de schuld van de slofteugel.

Ben ik het mee eens. De slofteugel is ook een hulpmiddel hoewel sommige mensen de gewone teugel niet meer gebruikt.
dus voorwaarts blijven rijden is bij goed gebruik van belang.
En misschien is het ook wel niet altijd een rijtechnisch probleem maar gewoon dat het paard niet fatsoenlijk
wil/kan lopen zonder slof. Spreek uit ervaring hoewel ik toch rijtechnisch op een redelijk niveau zit.
dus inderdaad niet de schuld van de slofteugel maar van het gebruik.

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:07

kijk ik kan me niet voorstellen dat er paarden zijn die niet zonder slof of bijzet teugel te rijden zijn. en meestal licht het ook aan degene die eropzit of je geen of wel een bijzet teugel nodig hebt

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:59

bof jij dat je dan nog niet zo'n paard kent, maar ik ken ze dus wel en ze zijn er

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:01

xxKayleigHxx schreef:
kijk ik kan me niet voorstellen dat er paarden zijn die niet zonder slof of bijzet teugel te rijden zijn. en meestal licht het ook aan degene die eropzit of je geen of wel een bijzet teugel nodig hebt

hmmz, o.a Anky gebruikt ook wel eens een slofteugel, dus wat bedoel je er nu precies mee?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:29

paarden die goed en grondig zijn opgeleid geven hun mooie hoofdhals houding kado.
Dus als een slofteugel nodig is bestrijd je alleen de symptomen van een probleem maar je lost er niets mee op.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:59

liberty22 schreef:
paarden die goed en grondig zijn opgeleid geven hun mooie hoofdhals houding kado.
Dus als een slofteugel nodig is bestrijd je alleen de symptomen van een probleem maar je lost er niets mee op.

Daar ben ik het niet mee eens..
Een slof hoeft niet persé alleen voor de hoofdhouding gebruikt te worden..
Een paard kan ook heel erg gaan rennen.. Daarbij kan je ook een slof gebruiken, zodat hij zijn hoofd niet in een keer in de lucht gooit, en er vandoor gaat.. Als je paard een paar keer van je verliest, los je daar vaak een heleboel mee op, dus vind ik dat de slofteugel wel gebruikt mag worden, maar met mate.. EN goed gebruik..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:34

xxKayleigHxx schreef:

Die zijn er idd wel degelijk, wat weer komt door het (verkeerd) rijden met slof....
net zo lang totdat je tenslotte niet meer zonder kan, en ze zonder slof niet meer 'naar beneden' kan rijden.

kiekeschoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:55

Een slofteugel lost naar mijn mening niet je probleem op, maar kan je wel helpen de situatie te verbeteren. Uiteraard als je weet hoé je m moet gebruiken! Slof maakt meer stuk dan je lief is als je er niet mee kan rijden. Ik heb er zelf wel meerdere malen een gebruikt en zou hem opnieuw gebruiken. Ik reed een nogal onvoorspelbare ruin die, als hij gekke streken uithaalde, met zn hoofd ging zwaaien ergens tussen de sterren. Om m duidelijk te maken dat hij dáár dus niet mag lopen heb ik er tijdelijk een slof aan gehangen die alleen corrigeerde boven bepaalde hoogte van de hals. Een hulpteugel ga je inderdaad pas gebruiken als je als ruiter zelf iets niet op kan lossen. Maar dit hoeft niet perse alleen een fout van de ruiter te zijn denk ik.

Ben overigens wel voorstander van natuurlijker rijden, wat wil zeggen zonder hulteugels!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:56

liberty22 schreef:

En bij dat goed en grondig opleiden, kun je best een x een hulpteugel zoals de slof gebruiken Tong uitsteken
Mijn ervaring is dat het me wel heeft geholpen. Het heeft geholpen om een probleem veel sneller op te lossen dan ik zonder slof had gedaan.

Nu is het niet zo dat ik steeds de slof gebruik. Dat is alweer meer dan een jaar geleden, toen ik 'm voor het laatst heb gebruikt.
( behalve met longeren dan gebruik ik 'm ook Knipoog )

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:42

Anna14 schreef:
liberty22 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens..
Een slof hoeft niet persé alleen voor de hoofdhouding gebruikt te worden..
Een paard kan ook heel erg gaan rennen.. Daarbij kan je ook een slof gebruiken, zodat hij zijn hoofd niet in een keer in de lucht gooit, en er vandoor gaat.. Als je paard een paar keer van je verliest, los je daar vaak een heleboel mee op, dus vind ik dat de slofteugel wel gebruikt mag worden, maar met mate.. EN goed gebruik..

wat je zegt zit zeker wel wat in , ik zelf zal nooit een slof gebruiken maar vaak word de slof gebruikt voor paarden die niet nageefelijk zijn en daarbij is het zeker alleen symptoom bestrijding.Maar als je paard ineens heel hard gaat rennen zijn er meerdere dingen die bekeken moeten worden voordat je hem er met de sloftuigel doorvraagt vandaar dat ik het een gevaarlijk hulpmiddel vind, als je je paard vanaf het begin goed opleid ben je hem gewoon niet nodig en de manier waarop paarden nageven met een slofteugel is ook zeker niet wenselijk .

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:05

superwoman schreef:
liberty22 schreef:

En bij dat goed en grondig opleiden, kun je best een x een hulpteugel zoals de slof gebruiken Tong uitsteken
Mijn ervaring is dat het me wel heeft geholpen. Het heeft geholpen om een probleem veel sneller op te lossen dan ik zonder slof had gedaan.

Nu is het niet zo dat ik steeds de slof gebruik. Dat is alweer meer dan een jaar geleden, toen ik 'm voor het laatst heb gebruikt.
( behalve met longeren dan gebruik ik 'm ook Knipoog )

hoe meer gewicht je paard op zijn achterbenen kan dragen des te opgerichter zal zijn hoofdhalshouding zijn.
zolang dit niet bereikt is zal je je paard moeten rechtrichten in een ontspannen voorwaarts neerwaartse beweging rechtrichten door bijv gebogen oefeningen sb travers enzo enzo daardoor maak je elk aachterbeen afzonderlijk van elkaar sterk , daarna is het paard eraan toe te verzamelen dus meer gewicht op achterhand te brengen waardoor het de hoofdhalshouding (als logische reactie) mee omhoog komt , zolang je paard dus niet goed rechtgericht is en gewicht naar zijn achter benen kan brengen zal een opgerichte hoofdhalshouding je niet aangeboden worden.
Daarom krijg ik dan beelden van dat dat dan word afgedwongen daarom snap ik niet hoe slofteugel meer waarde kan hebben in het gebruik van het opleiden van je paard.
Ik krijg dan meer beelden van paarden die achter de loodlijn lopen met alle gevolgen van dien met strakke ruggen en dikke onderhalsspieren.Hoe kan je paard over zijn rug gaan , als die van achter niet draagt maar dan van voor wel in die zo een graag geziene houding moet lopen???
Dat strookt toch niet met de anatomie van het paard , hoe moeten de wervels dan opelkaar staan??
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... 4&Itemid=0

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:25

Ik heb eerder uitgelegd hoe het bij mij geholpen heeft.
Ook anky etc rijdt regelmatig met de slof, dus ik denk dat zij dat doet, omdat ze merkt dat het helpt. Ze doet toch iets goed Knipoog

Maar ik moet wel toegeven dat verkeerd gebruik heel vaak voor komt!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:29

nou zijn we het toch nog over iets eens Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:06

liberty22 schreef:

wel even lezen he, ik heb hem juist gebruikt om mijn paard te leren over de rug te gaan lopen, niets hoofdhalshouding, dat komt vanzelf als hij zijn rug gaat gebruiken
verder is het ook een fijne noodrem bij de jongere en wat meer onstuimige paarden, dus ook niets met de hoofdhalshouding te maken

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:51

een van de eerste dingen die je een paard moet leren is voorwaarts neerwaarts te gaan daardoor gaat ie ontspannen over de rug ,
het voorwaarts neerwaarts komt voort uit de ontspanning van het paard dus doormiddel van jou hand volgen.Geef jij ruimte komt ie mee.
waarom dan slof gebruiken als het uit ontspanning dus moet komen??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:53

poekel schreef:
sorry mijn menig is en blijft waar de ruiterkunst ophoudt beginnen de hulpteugels....

ja ben ik met je eens

en volgens mij is alles wat je met een slofteugel 'bereikt' ook te bereiken zonder

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:04

Arabesk schreef:
ja ben ik met je eens

en volgens mij is alles wat je met een slofteugel 'bereikt' ook te bereiken zonder

tuurlijk, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Voor het paard ook prettig als hij snel door heeft wat de bedoeling is. (goede manier van gebruiken bedoel ik dus (logisch))

ilsebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:02

Ik ben ook niet voor of tegen het gebruik van hulpteugels. Als je ze gebruikt , moet je ze wel op de juiste manier gebruiken.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 04:12

Een slof kan een oplossing bieden maar ik ga liever terug naar de basis ernaast na lichamelijk te hebben gekeken.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:38

Ik ben van mening dat er te snel naar hulpteugels gegrepen wordt.
De meeste paarden waar hulpteugels aan gehangen worden, zijn in het verleden niet correct gereden. Dit is er rijtechnisch uit te rijden zonder hulpteugel, maar je moet mss wel wat meer tijd nemen...
Tja, Anky en co zullen af en toe wel eens een slofteugel gebruiken, maar ik denk dat dat meer uit gemak is, en niet omdat ze het rijtechnisch anders niet krijgt opgelost.
Bij juist gebruik van een hulpteugel zal je waarschijnlijk sneller resultaat halen, maar mij zal je NOOIT horen beweren dat ik weet hoe je een slof, een gogue, een bijzet of wat dan ook, correct moet gebruiken.
Bovendien geniet ik van het gevoel dat je krijgt als je paard plots doet wat al lang had moeten doen, en waar iedereen bij riep "Dat is eentje om met een slof te rijden!". Door het zelf te doen, leer je zelf veel meer, en leer je beter rijden, dan als je er direct een hulpteugel aanhangt.

Dat is natuurlijk mijn mening, en daarom niet de waarheid Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:49

Zitaswoon schreef:
Door het zelf te doen, leer je zelf veel meer, en leer je beter rijden, dan als je er direct een hulpteugel aanhangt.

Dat is natuurlijk mijn mening, en daarom niet de waarheid Knipoog

Maar je moet het ook zelf kunnen en begrijpen, wil je de slof goed gebruiken.
Onder begeleiding kan je dat ook leren, maar simpelweg de slof er om doen = niet correct.

Als jij niet weet hoe het voelt als een paard over de rug loopt en hoe je een paard over de rug laat lopen, zal je er met slof ook niet (snel) achter komen.
Een paard dat vecht als je de teugels op pakt, is ver weg van het over de rug lopen.Met een goede ruiter en met de slof heeft het paard snel doorwat de bedoeling is en zal merken dat het prettig is wat de ruiter bedoeld, waardoor de slof zeer snel overbodig is.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:37

Een slof kan indd goed helpen, maar je moet hem wel goed gebruiken, dus gebruiken wanneer het nodig is en als je paard braaf loopt dan hangt je slof los.

En het maakt echt niet uit of je nou een top ruiter ben of een beginner soms is het nodig om met een slof te rijden of een ander hulp middel. Maar ik vind wel dat het dan wel in overleg moet gaan met iemand die er verstand van heeft en er niet zomaar wat aan hangen.

Ik heb hele erge reuma en mijn vorige paard was heel erg sterk dus in overleg met mijn instructeur heb ik toen ook een tijd met slof gereden. Maar zonder was hij vaak ook niet te rijden voor mensen zonder reuma. Maar voor mij was het een redelijke oplossing ik had minder pijn.

Dus het ligt er niet aan of je wel goed kan rijden of niet goed rijden want dat is onzin. Clown Want soms zijn niet alle paarden even makkelijk en is het tijdelijk nodig om met slof te rijden, of als je gezondheids problemen hebt Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:45

Kingsley2 schreef:
Ik heb hele erge reuma en mijn vorige paard was heel erg sterk dus in overleg met mijn instructeur heb ik toen ook een tijd met slof gereden. Maar zonder was hij vaak ook niet te rijden voor mensen zonder reuma. Maar voor mij was het een redelijke oplossing ik had minder pijn

hmm dan vraag ik me toch sterk af hoe je de slof heb gebruikt, als hij anders niet te rijden was?
Verward