springpaard over de rug rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: springpaard over de rug rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:02

sjorsie schreef:
@Daan_Ordeal
voerschema is prima en hij gaat elk jaar naar de tandarts, hij heeft echt niets, los komt ie ook elke dag, bij anderen doet ie exact hetzelfde dus dit heeft niets met mijn zit te maken

deze vragen verwachte ik al vandaar mijn opmerking over NH

Ik irriteer me een beetje aan je houding ten opzichte van NH, hoewel ik zelf helemaal niet daar mee bezig ben(zie profiel) behalve het feit dat ik bitloos rij. Het is toch logisch,en het meest eerlijk ten op zichte van je paard, om eerst een eventuele oorzaak te zoeken? Vandaar mijn eerdere opmerkingen. Overigens zeg je later dat hij slecht tegen gerommel in zijn mond kan...

Je zegt tegen mij dat het voerschema prima is, maar vervolgens begrijp ik dat hij 3x 2kg brok krijgt en halve kg haver, dat is echt heel erg veel krachtvoer voor een paard dat niet heel erg intensief getraind wordt. Ik heb op school voedingsleer gehad en weet dat je per paard met kijken maar dit is echt veel. Probeer inderdaad iets als maismeel, lekkere dikmaker zonder energie.

Ik heb in het verleden ook veel moeite gehad om het tempo van mijn paard meer onder controle te krijgen (en dus ontspanning). Probeer bij het eerste stapje dat hij ook maar iets harder gaat dan jij wilt gelijk terug te rijden (op je zit!!). Hoe meer hij onder je vandaan gaat hoe meer je terug moet rijden en moeilijker het dus word. En probeer zijn aandacht er bij te houden, dat is per paard verschillend en zul je moeten uitproberen. Daarnaast vind ik dat ieder paard zijn eigen basistempo heeft waarbij hij het meest ontspannen loopt. Mijn paard loopt meer ontspannen in een iets hoger tempo als het gemiddelde paard, natuurlijk ga je ook stukjes wel wat lager tempo rijden maar niet te lang doen als dat spanning geeft.

gwendolin20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:09

Ten eerste vindt ik dat jouw springpaard veel te veel voer krijgt waardoor hij teveel energie heeft.
Ten tweede is dit paard heel erg gestrest. Hij mag eerst wel eens tot rust komen.
Ik heb het idee dat je teveel in 1 keer wilt.
Springpaarden zijn heel anders dan dressuurpaarden en daar moet je dus ook echt de tijd voor nemen.
Ga anders eerst gewoon lekker buitenritjes maken zodat hij lekker rustiger is en dan de dresuur oppakken. Lang en laag laten lopen lekker voorwaarts en veel voltes.Nog niet teveel van stelling enzo willen.Als je paard ontspannen lang en laag kan lopen komt ie vanzelf in de stelling als je de teugel aanneemt en vandaar uit lekker verder werken maar niet teveel willen.Ik heb namelijk ook zon paard op stal gehad en die heb ik samen met mijn werkgever opgeknapt. Daar zijn wij zeker 1 1/2 jaar mee bezig geweest. En het is nu een dressuurtopper.

Tressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:11

hoi,
ik ken je probleem, heb hetzlefde gehad. heb mijn paard nu ook een jaar en nu pas begint hij te ontspannen en heb ik geen strijd meer (minder) tijdens het rijden.
ik heb een keer les gehad van rick klaassen, geweldig was dat. wat mij heeft geholpen was dat hij zei dat elk paard dat er vandoor gaat recht is. dus op de volte zetten. die van mij gooide namelijk zijn hoofd omhoog en ging rennen. het gevolg van rick zijn manier was dat ik hem dus kort op de volte moest zetten, niet altijd even netjes hoor, en hem zo door rijdt tot hij iets loslaat. dan krijgt hij meteen ontspanning van mij. zo zijn we door gegaan en na een half uur liep hij helemaal goed! bizar maar erg fijn
ik ben doorgegaan met een instructeur die zelf bij hem leste en nu loopt hij geweldig.
ik moet hem nog steeds laag en rond rijden maar ik kan hem ook oppakken en dat zijn we nu steeds meer aan het doen.
succes! en houdt moed en geduld Tong uitsteken

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:43

sjorsie schreef:
@RoyalMemory , volte verkleinen en verruimen ben ik mee bezig, rechtsom rijd ik vooral rechtuit omdat hij dan erg graag op mijn binnenhand wil lopen en ik rijd dan wat meer met stelling naar buiten en veel schakelen, maar linksom idd op de volte en dan vergroten en verkleinen , alsof je wilt wijken zogezegd. Na een half uur heb ik heb dan wel goed voorwaarts neerwaarts en dan loopt ie meteen ook stukken beter op zijn eigen benen maar dan is mijn energie inmiddels ook op aan het raken.

Hoe kan ik hem hier sneller door krijgen.
De stap is zijn minst goede gang dus hier houd ik me alleen vooral bezig met voorwaarts stappen en ben ik niet zo zeer met het hoofd bezig. Draf word steeds beter/ruimer en de galop is zijn top gang, hij kan sluiten op een dubbeltje zogezegd.

Ik zou toch proberen om ook rechtsom de volte te vergroten en verkleinen, figuren rijden. Begrenzen, maar wel lucht geven zodra hij naar beneden neigt. Handen goed stil en goed recht boven je paard zitten.
Stap was bij mijn paard ook heel moeilijk, maar gaat steeds beter, af en toe heb ik gewoon echt een goede stap. En, voor jou misschien makkelijk, maar wij hadden gisteren voor het eerst twee echte galopSPRONGEN. En die momenten koester ik.
Wat ik heb gedaan om de stap te verbeteren: veel en lang buiten stappen, figuren rijden in stap met stelling en haar zo laag mogelijk laten komen. Mijn ervaring is dat als je de ontspanning nog niet helemaal hebt het wijken alleen maar meer spanning oproept. Wel gebruik ik het soms als ik even op een dood punt zit om haar aandacht er weer bij te krijgen (huh, wat doe je nou??). In plaats van dat anderen zouden gaan stappen zeg maar

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 15:02

@Daan_Ordeal : ik rijd elke dag 1.5 uur op hem, kwartier in en uit stappen dat lijkt me redelijk intensief.
We zijn al een jaar bezig en het is al enorm verbetert, ik ben gewoon opzoek naar tips van dressuurmensen.
Alle dingen erom heen heb ik al geprobeerd, hij heeft een nieuw zadel, fysio komt langs, tandarts, hij heeft een heel zacht bit in, hij komt elke dag los enz, dat jij je aangesproken voelt over het NH zijn is jou probleem, ik word er een beetje moe van dat al die NH-ers tegen dressuurmensen net doen of alles fout is.

Als je mijn tekst hiervoor hebt gelezen zie je dat ik vooral rechtuit tegen mijn hand rijd en dat we al een jaar bezig zijn, het is niet zo dat ik nu ineens van alles wil. Ik weet dat ie gestresst is dat probeer ik er juist uit te krijgen.

Vandaag had ik hem na 20 minuten lekker voorwaarts neerwaarts lopen in draf en later ook in galop op een normaal tempo, het gaat nog wat worden. Ook een pasje wijken gedaan en schouderbinnenwaarts en het ging best goed, kleine stukjes maar oke.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 26-03-08 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 15:05

@Tressie & RoyalMemory : heel herkenbaar, ik zet hem ok op de volte als ie het even op zijn heupen heeft en zodra het tempo weer normaal is gaan we weer rechtuit, rechtuit stappen doe ik wel veel maar dingen zoals veel stelling vragen liever niet hij gaat dan voor mijn gevoel meer de grond in dan vooruit, dan houd ik liever zijn stap ruim.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:07

eens met borg

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:19

Sjorsie ik blijf het een beetje jammer vinden hoe je je op stelt tegenover NH en daarbij alle mensen die daar aan doen over een kam scheert. Als je mijn tekst goed had gelezen lees je ook dat ik geen natural of iets dergelijks ben. Ik rij alleen bitloos.

Ik train ook 5-7 dagen per week een uur. En dan ben ik bezig met SB, travers, achterwaarts en aanvang van eenvoudige wissel en appuyeren, dressuurmatig genoeg? En met springen gaan we ook regelmatig over een meter heen. Daarnaast heb ik ook nog een 4jarige opleiding paardenhouderij en management en mn diploma van de ORUN dus je zou me best wel wat serieuzer mogen nemen Haha! Probeer jou en je paard alleen maar te helpen hoor...

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:41

Hoihoi,

Volgens mij heeft pavo voer voor drukke paarden waar geen haver en andere drukmakers inzitten, misschien is dat een idee (ik heb er zelf geen ervaring mee dus of het werkt...)

Wat ik met mijn springpaard altijd deed (hij is nu pensionado, maar we hebben altijd op een redelijk hoog niveau gesprongen) was , wat er al eerder gezegt is, heel veel bochtenwerk en dan niet de voorspelbare voltes maar soms ook fanasiebochtjes zodat meneer zijn hoofd erbij moest houden en dus niet vooruit kon denken aan kattekwaad Knipoog .
verder veel voorwaarts neerwaarts over balkjes (maar zover ben je geloof ik nog niet aangezien het vw nw er nog niet zo in zit).
en inderdaad voltes verkleinen en vergroten, schakelen etcetc
Een aantal keer in de week een ontspannen kort bosritje en daarna nog een 20minuten in de bak wilde ook nog wel eens helpen.
en....mensen denken dat je gek bent, maar heel veel praten.
klink vaag, ik weet het, maar wanneer Nobeltje hysterisch was ging ik vaak op zachte toon tegen hem aan kletsen en dan kalmeerde hij ook wat.

Succes!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:10

@Daan_Ordeal: oke overtuigd jij hoort niet bij die extreme naturals, ik ben blij met de tips hoor maar kan me hier op bokt soms groen en geel ergeren aan die NH en naturals alles moet natuurlijk maar ze zitten er zelf wel op Tong uitsteken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:15

@nobel1 : haha klopt idd hij is heel gevoelig voor als ik zeg dat ie braaf is dan voel ik hem groeien onder me, echt schattig en ook als ie stout is en ik roep eheh dan flapt ie met zijn oren zo van oh ja dat mag niet Tong uitsteken (soms loopt ie ook gewoon door hoor, dan is ie tijdelijk doof)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:25

Hij komt dagelijks los, hoelang? En ben jij wel consequent genoeg? Ik zou ook het dressuurmatige achterwege laten. Ik reed precies zo'n paard. Ik liet haar stukken heel laag en lang lopen, als ze maar ontspande. Dat ze erg op de voorhand liep maakte me dan weinig uit, alles stapje voor stapje.