Buiten rijden op een blind (slechtziend) paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Buiten rijden op een blind (slechtziend) paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:37

LiekiiY schreef:
ik zou het wel enger vinden omdat het paard slecht ziet en dus veel hoort wat ie niet kan plaatsen.
hierdoor kan ie schrikachtiger zijn dan andere recreatie paarden.
Denk er dus nog goed overna of je hiermee naar buiten wilt. ook voor je eigen veiligheid

Gefeliciteerd met je verjaardag.

Een paard gaat niet zo heel erg op zijn ogen af, ook als hij gewoon kan zien. Het is niet zo dat als ze iets horen dat ze niet kunnen plaatsen, het zicht dan een rol speelt om het te kunnen herkennen.
Een ziend paard kan dan dus ook schrikken... Het ligt veel aan het paard, de opleiding en de ruiter hoe en of een paard schrikt.

Verder kan dit paard aan een oog dus wel goed zien en het hoofd draaiene om beeld te krijgen.

Maar sommige halfblinde paarden (ik heb er zelf zoeen gehad) zijn dan wel schrikachtig op dingen die plots in beeld komen vanaf de blinde kant en dan heb ik het met name over de eiegn scahduw, wat ik altijd erg lachwekkend vond en ook geen grote problemen opleverde. Ook zag ze op de terugweg dingen die ze op de heenweg niet had opgemerkt en kon dan een probleem maken van een witgeschilderde kei, om maar wat te noemen. Maar ze is nooit op hol geslagen ofzo. Het is maar net hoe je met schrik en spanning omgaat en in hoeverre het paard jou vertrouwd. Als jij zegt dat iest kan dan moet een paard daar blind op vertrouwen, in dit geval letterlijk. Dat heeft meer te maken met rijkunst en inzicht, dan met zicht van het paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:42

Ir111 schreef:
lindake schreef:
Iedereen die ik heb gesproken op de pensionstal zegt dat het paardje blind is of heel slecht ziet langs dat oog. De eigenaresse zelf zegt dat het paardje niet blind is

Niet rot bedoeld, maar waarom zou je de eigenaresse niet geloven? Zij zal toch zelf het beste weten hoe het met haar paard is? Lachen

Dat is zeker niet rottig bedoeld Lachen. Maar alles wat ik hoor over het paardje vind ik van belang en daar denk ik dus ook over na. Ik vertrouw niet zo snel mensen vandaar.

@ Lusitana: Dankje voor je duidelijke uitleg *LOL*.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:42

lindake schreef:
Dat is zeker niet rottig bedoeld Lachen. Maar alles wat ik hoor over het paardje vind ik van belang en daar denk ik dus ook over na. Ik vertrouw niet zo snel mensen vandaar.

Dat snap ik! Lachen Het is altijd goed om je oren en ogen open te houden. Mijn ervaring is wel dat er snel veel gepraat wordt door mensen over zaken waar ze eigenlijk het fijne niet van weten. Vandaar dat ik eerder op de eigenaar dan op derden af zou gaan. Maar goed ik neem aan dat jij prima kunt inschatten hoeveel waarde je aan welk verhaal moet hechten. Veel plezier iig met het paard! Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:50

@ Ir111 Thanks Lachen Het is inderdaad zo dat je beter op het verhaal van de eigenaar kan afgaan en dat verhaal neem ik als basis van mijn onderzoek.

Uit de omgang met het paard blijkt dat hij nog kan zien volgens mij. Als ik bv heel stil mijn hand aan de hendel van mijn staldeur leg zonder geluid te maken gaat het hoofdje direkt uit de luik. Wel denk ik dat hij niet zo scherp ziet maar hij ziet wel een beetje Lachen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 06:59

Ik ben benieuwd wat je gaat doen.. Ik heb sinds gisteren ook een blind paardje gekocht.. een bijna 3 jarige die dus nog alles moet leren. Wel super afstamming en werd er helemaal verliefd op dus.. Tong uitsteken

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:17

Ik heb een tijdje een paard gereden met 1 blind oog! Buiten was het makkelijkste voor haar.
Binnen had ze het iets moelijker, maar verder merkte je er weinig van!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:03

Dustinlover schreef:
Ik ben benieuwd wat je gaat doen.. Ik heb sinds gisteren ook een blind paardje gekocht.. een bijna 3 jarige die dus nog alles moet leren. Wel super afstamming en werd er helemaal verliefd op dus.. Tong uitsteken

Ik ben van plan om het paardje momenteel nog te blijven huren. Ik weet niet of het definitief is maar ik wil hem beter leren kennen. Volgens mij heeft hij veel tijd nodig om mij te leren vertrouwen/kennen. Ik ben met hem al enkele keren buiten geweest en hij verschiet wel regelmatig maar onder het verschieten blijft hij braaf. Hij is wel een heel dominant paard en daarom wat moeilijk te rijden. Ik heb ook gehoord van de instructrice van de eigenaresse (die het paard goed kent) dat zelfs een goede ruiter een zware dobber aan hem heeft en ik ben verre weg een goede ruiter. Er spelen dus veel factoren mee voordat ik echt beslis om hem te houden.

Daarnaast wil ik je veel succes wensen met je nieuwe paardje *LOL*. Succes met hem!!!

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:40

Als het paardje gewoon verkeersmak is kan dat wel hoor
Ik rijd zelf op een hellemaal blinde shetlander en die loopt ook gewoon over de weg :Y)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:40

Bij de endurance wedstrijd Ginkelse Heide liep dit jaar ook een blind paard mee.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:35

Een blind paard gaat beter naar je stem/ commando's luisteren!!
Dus ik zou beginnen met commando's!

Succes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:47

Oud topic, en bij deze een slotje.