Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:15

Ik doe niets. Gewoon doorgaan waarmee ik bezig ben. Ik zeg niet braaf of foei, ik blijf zitten (meestal dan Haha! ) en ga verder met mijn oefening.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:16

o het kan echt hoor, mijn vorige tinker deed het ook.
Ze kon 'echt' schrikken maar ze kon het ook faken. Wel heel doorzichtig overigens. Was ze met al haar buitenrijdervaring ineens 'bang' voor alle boomwortels. Als je het negeerde, werd het steeds erger.
Daar hielp maar 1 ding: een flinke tik met de zweep. Dan was het ook in 1 keer over. Daaruit blijkt ook wel dat het klopt.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:17

Idd. Mijn paard zou nóóit zomaar schrikken, dat zou die gewoon nooit doen. Dus ik zou hem proberen rustig te maken.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:17

ehm, lachen Vork . Mijn pony is ondertussen 29 en heeft in de loop der jaren aardig wat dingen uitgevonden Haha! hij doet het niet eens om onder het werk uit te komen, maar gewoon even om te kwallen of als hij iets te saai vind.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:59

Wij hebben ok zoon paard op stal. Knipoog
Hij ziet echt vanalles.
Maar als je hem ergewoon langs stuurt lukt het ook wel.
Soms is het gewoom heel verveldn..

magda_90

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:58

Lynn_Nikita schreef:
een paard schrikt niet zomaar
en daarbij zou ik gewoon negeren, mocht hij schrikken

Idd, ligt 9/10 keer aan de ruiter.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:00

als het eerste paar keer gebeurt negeren en doorrijden en wat harder aan het werk zetten. blijft hij bezig dan krijgt hij toch wel even een schop (zodat hij oplet en rij zonder sporen) of een tik. die van mij i daar heel leuk 1 hij loopt al half jaar in 1 bepaalde binnenbak gemiddeld 2 x per week en hij blijft bezig met sodemieteren bij 1 kant van de bak.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:07

Een paard kan schrikken wel degelijk als een trucje gebruiken wij hebben er n.l ook zo een staan en bij elke ruiter die meer van hem vraagt gooit hij de trucendoos open waaronder het "schrikken".
Dus roep niet te hard dat een paard nooit zomaar schrikt, al is het alleen maar om te kwallen.
En heb je hem er dan eindelijk langs probeert hij het een stukje verder gewoon weer Haha!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:45

Ben zelf ook hélemaal overtuigd dat een paard express kan "schrikken". Al degene die het niet gelooft: come and see!!
Ons heethoofdig Royalityke hier doet elke dag opnieuw heel erg haar best om me ervan te overtuigen dat de wereld vol "spoken" zit!!!!
In het begin kon ik daar heel erg boos om worden, en durfde haar al eens wat harder aan te pakken (niet slaan of zo hé, gewoon strenger) maar das dus compleet fout!!! Je maakt er voor je paard op die manier een spel van, want een "andere reactie" van de ruiter = ik ben aan het winnen!
Nu probeer ik stoïcijns kalm te blijven, vooral niet laten merken dat het spelletje weer begint. Rij dan veel op ontspanning, overgangen ed, dan heeft madam niet zo veel tijd om na te denken.
Ofwel doe ik een zijgang naar het "enge/onzichtbare object", vaak vergeet ze dan te schrikken Haha!
Bij buitenritten doe ik gewoon of er niets aan de hand is. Gewoon doorrijden, zonder commentaar.

Anoniem

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:48

Lynn_Nikita schreef:
een paard schrikt niet zomaar
en daarbij zou ik gewoon negeren, mocht hij schrikken

Mee eens. Lachen

Vind dat in dit geval, jij te snel oordeelt dat het met opzet schrikken was.
Zelf heb ik ook een pony gereden, die nog weleens een paar keer wilde wegspringen omdat ze ergens van schrok. Ik probeer dit dan zo veel mogelijk te negeren.
Boos worden lost al helemaal niks op in mijn ogen. Knipoog
Denk dat het dan eerder een stress partij word van twee kanten.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:22

De mijne heeft er soms ook last van ,
Maar dan weet ik drommels goed dat ze geen bang heeft ,
Want ik weet ondertussen wel wanneer ze dat wel heeft ,
Want ze is echt geen bange.
Meestal kan ik ook perfect zeggen waar ze van "geschrokken" is ,
Ik straf het wel nooit , ik ga gewoon door met waar ik mee bezig was ,
En als ze echt bang is , dan stel ik haar eerst gerust , laat ze dan even kijken en beloon ze als ze er braaf voorbij gaat !

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:24

Het paard hoeft niks te zien, maar wat denk je van horen?
Iets wat net aan de andere kant van de muur gaande is, wat wij niet kunnen horen, maar paarden wel....

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:33

Negeren is een optie, want als je er elke keer op reageert doet hij het juist. Dan is de ruiter minder geconcentreert & heeft het paard z'n doel bereikt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:32

Silence schreef:
Het paard hoeft niks te zien, maar wat denk je van horen?
Iets wat net aan de andere kant van de muur gaande is, wat wij niet kunnen horen, maar paarden wel....

Daar heb je gelijk in, maar ik ben er zeker van dat mijn merrie het een leuk spelletje vindt.

Als er iemand anders (beginner) op rijdt, doet ze het namelijk constant, want ze weet goed genoeg dat ze iemand zo snel onzeker krijgt.
Zet je er dan een ervaren, zelfzekere ruiter op (die ze niet kent), hupsakee, is er weer niets meer aan de hand.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:33

Sommige zullen het wel als spelletje zien inderdaad.
Bij mijn paardje bleek er echt een medische reden achter te zitten.
Vandaar dat ik het even aankaartte Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:35

Silence schreef:
Sommige zullen het wel als spelletje zien inderdaad.
Bij mijn paardje bleek er echt een medische reden achter te zitten.
Vandaar dat ik het even aankaartte Knipoog

Weeral gelijk, elke situatie / paard is anders. Tis aan de ruiter om zijn paard goed in te schatten,
want anders kan je wel een ravage aanrichten denk ik ...

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:37

Negeren en keer op keer door de bewuste hoek (oid), totdat er niet meer weggesprongen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:42

Vaak ga ik even expres op de volte waar zij bang is. Als ik dan een paar voltes heb gereden dan is het weer over. Op de andere hand heeft ze het dan soms weer en doe ik precies hetzelfde. Werkt prima Knipoog Boos worden heeft dan ook geen zin. Ik denk ook niet dat paarden het echt expres doen. Zo zitten paarden niet in elkaar. Denk eerder dat wij mss iets zien wat zij dan weer wel net zien.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:42

Mijn paard kan al heel achtelijk reageren als er een zandkorrel anders ligt dan de vorige keer.Hij doet het niet expres maar is soms echt bang van de meest maffe dingen.Als ik hem ga straffen word het een bokpartij omdat meneer gepikeerd is dat hij gestraft word.Als ik het negeer dan is er na een tijdje niets meer aan de hand.Soms duurt hetw at langer en dan vooral als je van hand veranderd want dan is alles weer eng.
Ieder klein ritseltje hoort en ziet hij hoe hard ik hem ook aan het werk zet,mijn paard is er gewoon heel erg geveoelig voor.Het valt niet altijd mee om die heer te rijden maar je leert er mee te leven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:43

Los in de bak gaat ze staan grazen in het 'enge' hoekje... Maar met rijden is het altijd met een boog de hoek afsnijden.
Het is indd medisch bij die van mij... Aanstelleritus Haha!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:47

Als ik zeker weet dat hij expres rare sprongen maakt dan geef ik hem even op zn donder, maar zovaak komt dat niet voor. Het word in ieder geval niet genegeerd, want dan zal hij het zo nog een paar keer doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:49

Griebels, je kunt wel een grapje maken over het medisch zijn, maar als je paard echt een medische reden heeft is dat verre van grappig.
Laatst bijgewerkt door Silence op 24-03-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:52

Nou heb ik hier zelf geen last van, maar een andere bijrijden op stal rijd nu in het donker omdat dat paard expres schrikt van zijn eigen schaduw. Hij pakt dat paardje ook helemaal niet aan, dus schrik die nu weer van iets anders. Hij doet dus niets.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:59

Mij merrie heeft het ook. Opeens is een hoek eng terwijl ze er al 10 keer doorheen is gelopen. Ik kan haar dan dwingen maar moet dan ook erop voorbereidt zijn dat ze overeind gaat komen en ze de keer erop nog eerder "schrikt". Ik kan het beter oplossen door de hoek af te snijden en haar iedere keer meer de hoek in te duwen met mijn been. Een soort schoudervoor rijden dus, goed de buitenteugel eraan. Ze is niet snel ergens bang voor maar er zijn dagen dat ik op stap en alleen op de volte kan beginnen. Uiteidelijk kom ik wel overal en heb ik gewonnen. Als ik haar ga dwingen krijgt ze zoveel spanning dat ik niet meer gewoon kan rijden. Ze ze alles vast en gaat heel kort en houterig lopen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:02

Geef ook je paard eens de gelegenheid te kijken als hij ergens van schrikt, zodat hij kan zien dat er niks is. Gebeurd het de 2e keer op hetzelfde punt, negeren en doorrijden. Als je hem straft is dat ook aandacht, en heeft hij je waar hij je wilt hebben Knipoog