Werking slofteugel anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Werking slofteugel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:03

Zelfs een ervaren ruiter kan soms gebruik willen maken van een hulpmiddel omdat je met een hulpmiddel een probleem soms in enkele dagen kunt verhelpen terwijl het zonder hulpmiddel weken of langer zou duren.

Ervaring wil niet zeggen dat je zo'n super ruiter bent dat je geen hulpmiddelen nodig hebt, dan kun je namelijk ook zonder zadel en hoofdstel, dat zijn tenslotte ook hulpmiddelen. Ervaring wil alleen maar zeggen dat je weet hoe je in bepaalde gevallen moet reageren en of je er wel of geen hulpmiddel bij moet pakken.

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:16

ik heb ook een poosje met slof tussen de benen gereden, vaak zie je wel mensen die de slof zo kort hebben dat het paard helemaal met z'n neus bij de singel moet lopen.. dat vind ik dus een afschuwelijk beeld. een slof is wel een hulp middel en geen dwangmiddel, je moet de slof zo hebben dat het paard nog wel normaal naar voren kan kijken, dit vind ik, en ik ben al helemaal niet voor het springen met een slof..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:10

Er was eens een vrouw die bij de bakrand stond te kijken hoe 2 paarden gereden werden, op een gegeven moment gingen ze beide over de diagonaal en botsten in het middel finaal op elkaar. De vrouw vroeg zich af waarom de paarden niet waren uitgeweken voor elkaar en heeft daar een onderzoek naar gedaan.
Daaruit bleek dat een paard wat met zijn neus achter de loodlijn gereden wordt alleen de halve meter grond voor zijn voeten ziet en verder niets. Een paard kan pas voldoende voor zich uit kijken als zijn neus voor de loodlijn zit.

Afbeelding
Citaat:
Kijk eens naar de foto van dit paard, dat “aan het bit” wordt gereden. Het binoculaire gezichtsveld (tussen A en C) is gericht op de grond net voor het paard. Het paard ziet de benen, armen en schouders van de ruiter, maar de ruiter zelf niet - tussen C en E heeft het links en rechts een monoculair zicht. Voor zich uit (voorbij A) ziet het paard helemaal niets - en dat vraagt natuurlijk een enorme graad van vertrouwen in de ruiter.

Kijk ook eens naar de foto, waar het paard net voor de hindernis afspringt. Het paard moet al lang daarvoor z’n hoofd kunnen omhoog doen om de hindernis vanop enige afstand te kunnen zien, en in z’n binoculair gezichtsveld te krijgen om iets van de diepte - de afstand tot de hindernis - te kunnen inschatten. Net voor de hindernis aangekomen - dus bij de afsprong zoals hier op de foto - springt het paard blind over de hindernis - het moet helemaal op z’n eigen goede inschatting en op die van de ruiter vertrouwen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:14

anneliesdj schreef:
Er was eens een vrouw die bij de bakrand stond te kijken hoe 2 paarden gereden werden, op een gegeven moment gingen ze beide over de diagonaal en botsten in het middel finaal op elkaar. De vrouw vroeg zich af waarom de paarden niet waren uitgeweken voor elkaar en heeft daar een onderzoek naar gedaan.

Ik vraag me dan af waarom die ruiters zaten te slapen Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:33

Die hebben waarschijnlijk gedacht dat het net wel zou kunnen of ze weken de verkeerde kant uit.
Maar geeft wel goed weer hoe afhankelijk het paard is van de ruiter, let maar eens op hoe vaak er geen botsingen of bijna-botsingen plaatsvinden in een drukken losrijbak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:16

anneliesdj schreef:
Zelfs een ervaren ruiter kan soms gebruik willen maken van een hulpmiddel omdat je met een hulpmiddel een probleem soms in enkele dagen kunt verhelpen terwijl het zonder hulpmiddel weken of langer zou duren.

Wat is er mis met een langzamere weg? De snelle oplossingen worden gekozen om de verkeerde beweegredenen. Niet voor het paard, in elk geval.
Ervaring betekent idd ook niet meteen vakmanschap. Maar een ruiter die wel kaas gegeten heeft van rijkunst, blijft echt van hulpteugels af. Er zijn idd wel gevallen waarin het niet anders kan, maar het probleem is dan men zichzelf al snel gekwalificeerd voelt om hulpteugels te gebruiken en het kwaad niet zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:38

Als je op een goede manier een hulpmiddel gebruikt is dat helemaal niet nadelig voor een paard, in sommige gevallen is het juist beter ipv maar blijven klungelen.
En prof's hebben nu eenmaal niet alle tijd van de wereld, een hulmiddel gebruiken is niet altijd slecht, zolang je je verstand maar gebruikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:56

Geen tijd hebben, betekent over het algemeen dus commercieel bezig zijn en niet het beste voor het paard, punt uit.
Dit is een van de redenen waarom meesters lijnrecht tegenover moderne ruiters staan en niet wedstrijd rijden.
Een quick fix zoeken is een teken van gebrek aan vakmanschap of op zijn minst gevoel, als je de centen belangrijker vindt.
De beweegredenen van de ruiter maken bovendien het middel niet onschuldiger.

Een hulpmiddel gebruiken is niet altijd slecht, ik ken zeker situaties waarin het heilzaam kan zijn, maar als gezegd, het probleem is, dat mensen zich al snel gekwalificeerd voelen om een hulpmiddel te gebruiken.
En een slofteugel is geen onschuldig dingetje. Zelfs als je hem goed gebruikt, is de kracht die op de mond komt, enorm.

Maar we dwalen wel af, het ging oorspronkelijk om het verschil van werking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:25

Ja en je kunt er zowat geen eerlijke aanleuning mee krijgen,dat kan zowiezo niet met afdwingen.Helaas word daar nog veels te weinig aandacht aan besteed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:49

Ook daar ben ik het niet mee eens, geld nog steeds, zolang je je verstand maar gebruikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:07

Je verstand maakt de kracht die op de mond komt, niet minder. Op het moment dat de slofteugel in werking komt, al is het maar een deel van een seconde, komt er een enorme kracht op de mond die heel anders is als die van alleen een normale teugelwerking. Dit blijft een feit, bij alle hulpteugels, uitgezonderd de martingaal.De kracht van de slofteugel die terug gaat naar het zadel, is weer anders dan die naar tussen de benen gaat. Die naar het zadel gaat is meer naar achteren dan naar beneden. De begrenzing wordt dus ook anders beleefd.
Ik moet een en ander even na"bouwen" om exactere uitleg in simpele bewoording te kunnen geven. Ik kom hier op terug.
Maar het belangrijkste om te onthouden is dat elke hulptuegel een inbreuk is op de normale teugelvoering en dat dit, hoe dan ook als dwingend wordt ervaren en dus onvriendelijk is.
een abnormale teugelvoering (handen laag, stijf onrustig, noem maar op) wordt natuurlijk ook als onvriendelijk en dwingend ervaren, ik ga uit van tegenover een normale teugelvoering.

Als de slofteugel zorgt dat er een normale teugelvoering/contact kan zijn, die anders niet behaald kan worden, zien ruiters dit als iets positiefs en dat is het op dat moment ook, maar je kunt je afvragen waaarom een normale teugelvoering/contact niet mogelijk is zonder de hulpteugel. Dit is het werkelijke probleem, dat 9 van de 10 keer bij de ruiter ligt en de overgebleven keer bij een lichamelijk probleem....
Het is nooit uit een vrijwillige opstandigheid van het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:36

*zucht*

Een paard is misschien niet expres opstandig maar kan wel onwetend zijn of onervaren. Ik zal je een heel simpel voorbeeld geven en ik hoop dat je daar niet ook overheen valt want dan is voor mij de discussie afgelopen.
Ik maak veel paarden zadelmak en een tijdje terug had ik een D pony ruin, een schat van een dier maar als hij iets niet snapte dan sloot hij zich af en zwolg in zijn onwetendheid waardoor hij angstig werd en dat ging van kwaad tot erger. Hij werd angstiger en sloot zich nog meer af waardoor het voor de ruiter onmogelijk werd om nog door te dringen. Daardoor kwam het dat ik op een gegeven moment niet verder kwam in de training, ik kon stappen, draven en gallopperen maar alleen met heel licht teugelcontact en ik iets meer ging vragen, aanleuning, dan werd hij angstig en kon ik afstappen en hem op stal zetten.
Na een tijdje heb ik besloten een slof te gebruiken en daardoor viel het kwartje en na 5 minuten met een slof te hebben gereden had ik een keurige aanleuning. Ik heb hem daarna ook niet weer gebruikt en na 2 weken kon hij wijken, schouderbinnenwaarts, ging hij keurig verzameld en was er zelfs een begin van travers!

In dit geval was het niet alleen voor mij maar ook voor hem beter dat ik de slof erbij heb gepakt omdat hij anders nog lange tijd angstig zou zijn geweest wat voor een jong paard funest is.

Wbt de druk die er op het bit komt; dat klopt maar heb je ook enig idee watvoor druk er op het bit komt als jij er eens boos aan trekt? Of erger nog, watvoor druk komt er op de mond als je met een stang rijd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:56

Als gezegd, we gaan voor het gemak uit van een normale teugelvoering. Boosheid is iets wat al helemaal niet in rijkunst thuishoort.
De krachten van een stang zijn weer anders en de stang is ook niet het onderwerp. Overigens wordt de stang ook door de meesten verkeerd gebruikt.

Ik zeg niet dat je niet snel resultaat kunt halen met een slofteugel, dit is een feit, alleen is de vraag waarom zo´n paardje angstig is, niet waar?

En waarom zou iemand meer willen dan licht contact? Waar komt het idee vandaan dat je verzameling bv alleen kunt bereiken door druk op het bit?
Wordt keurige aanleuning hier niet verward met in de krul?

Ik mag verder hopen dat je het had over een oudere gereden pony en niet een jonge die ingreden werd, want zo snel verzameling en genoemde ofeningen willen klopt niet bij een jong ding.

Ik zou verder graag meer willen spreken over de oorspronkelijke vraag, want zo eindigt het in een slofteugel discussie, dat niet de bedoeling was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:03

Dit bedoel ik, kun je niet gewoon aannemen dat wat ik zeg waar is?
Ik had het over een onbeleerde 4,5 jaar oude pony, waarom hij angstig was is genoemd, hij snapte de druk op het bit niet en als hij iets niet snapt werd hij angstig.
En ik hoef niet meer dan licht contact maar ik wil wel graag normaal contact hebben.
Waar je vandaan haalt dat verzameling alleen bereikt kan worden door druk op het bit snap ik niet, dat heb ik nooit gezegd.

Een slof is vergelijkbaar met een stang, het kan een vreselijk martelwerktuig zijn wat het helaas maar al te vaak is maar het kan ook een heel nuttig hulpmiddel zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:24

Er is geen sprake van niets geloven. Ik zeg zelf dat een slofteugel resultaat geeft, dit is een feit. Maar het is een schijnresultaat. Oorzaken worden niet weggenomen. Bovendien zorgt het vaak voor bijkomende problemen, omdat vaak dingen onderdrukt worden.

Waarschijnlijk had trouwens een simpele weerstand biedende hand hetzelfde effect.

Het heeft weinig zin om de zaak uit te meten, daar het niet echt het onderwerp is.
Ik begrijp dat je een pleidooi wilt houden voor de slofteugel, maar de vraag was het verschil van werking.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:27

Er is wel sprake van niets geloven, je schildert mij af als een pennymeisje wat haar pony'tje in de krul wil trekken.
Een 'simpel weerstand biedende hand' had niet hetzelfde effect gehad, waarom niet? Omdat ik echt niet bij het minste of geringste naar een slof grijp maar eerst op een andere manier een oplossing probeer te zoeken.

Ik snap niet dat je zo wanhopig probeert te bewijzen dat een slof slecht is terwijl je zelf je paarden rijd met een stang. Voor beide geldt hetzelfde, zolang je je verstand gebruikt is er niets mis mee.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:31

ik weet dat jeen elastiek wel aan de zijkant vastmaakt maar ik doe mijn slof altijd aan de singel omdat ik het ook als middel gebruik omdat hij te sterk is als hij geen slof eraan heeft hangen Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:55

Annelies zoals jij de slof gebruikt hebt met die pony,daar vind ik niets mis mee.Ik neem aan dat je hem nu gewoon zonder kunt rijden omdat het kwartje gevallen is.Ik maak ook weleens paarden zadelmak,wat ik doe is het de paarden leren met longeren.Bijzetteugel eraan bij de longe zodat hij leert druk op het bit te hebben etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:33

Ik heb de slof een keer gebruikt voor zo'n 15 minuten, daarna heb ik hem eraf gehaald en er heeft daarvoor en daarna ook nooit weer een hulpteugel aan gezeten, zelfs geen martingaal.

Het was idd een kwestie van 'het kwartje moest vallen'. Zelfde had hij namelijk toen we hem net hadden, de vorige eigenaar had hem nooit het halster af gedaan en wij doen dat altijd wel op stal. Toen ik hem dus de volgende dag naar buiten wilde doen kreeg ik het halster niet meer om, hij sprong tegen de muur omhoog zo bang was ie. Ik heb een week lang met lief doen en mooie praatjes geprobeerd het halster om te krijgen maar zodra hij hem zag werd hij weer gek. Toen vond ik het genoeg, heb hem klemgezet in een hoek van de stal (uiteraard wel voorzichtig) en hem gewoon het halster om gedaan. Toen keek hij ook echt zo van 'O, dus dat werkt zo', de dag erop stak hij zelf zijn neus erin omdat hij graag naar buiten wilde.
Het was echt een dier wat zwolg in zijn eigen bangigheid en die je gewoon even terug naar aarde moest halen en met zijn neus op de feiten moest drukken en dan was het ook goed.

En ik verzeker je; hij heeft nooit en trauma gehad mbt het halster, de stal of wat dan ook, hij was helemaal blanco toen ik hem kreeg, zo groen als gras.

Liessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:46

als je de slof goed gebruikt is het echt een super fijn middel, het is echt totaal niet slecht, ook niet om hem eens een keertje wat strakker te hebben, als je er maar wel voor zorgt dat je paard altijd van achter naar voren blijft lopen.
je hebt best wel veel verschillende manieren om de slof te gebruiken, als je hem meer laag en rond wilt trainen, maak je hem tussen het paard zijn benen vast, en als je hem wat hoger wilt aan de zijkanten.
wij gebruiken op stal ook een andere manier, wij maken de slof tussen de benen van het paard vast en halen vervolgens eerst de slof door de keelriem heen, je kunt hier ook een ringetje voor gebruiken, hierdoor wordt je paard als het ware extra opgericht,

veel succes

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:21

Ik doe altijd de slof aan de zijkant (en dan niet onder mijn zweetbladen, maar aan mijn singel onder de zweetbladen). Als ik een slof gebruik doe ik dit om iets te bereiken en voor een bepaald doel en niet om mijn paard met zijn kin op zijn borst te trekken of tussen zijn knieën te trekken.
Wáárom aan de zijkant? Omdat voor mijn idee juist mijn paard dan wat meer ruimte krijgt, het paard kan zijn hoofd tenminste gewoon naar voren brengen en ook wel wat naar beneden, maar niet wegduiken. Als je je slof aan de zijkant vastmaakt, dan kan je paard netjes voor de loodlijn blijven lopen.
Bind je je slof vast tussen de voorbenen dan kan je paard volgens mij alleen maar 'op de kop' getrokken worden, natuurlijk kan dit ook als je de slof aan de zijkant vastmaakt maar dat is volgens mij wat minder.

Dat je paard met een slof tussen zijn voorbenen beter naar beneden kan is IMO niet altijd juist. Als jij je slof goed gebruikt, dan kan je paard met beide constructies naar beneden met het hoofd! Een slof wat tussen de voorbenen zorgt er IMO vaak alleen maar voor dat je paard juist achter de loodlijn gereden wordt en juist wegduikt/op de voorhand valt. Een slof dat aan de zijkant vastgemaakt wordt doet dit veel minder!

Daarnaast wil ik ook even duidelijk maken dat rond/laag niet altijd goed en beter voor de rug is, daar komt echt meer bij kijken! Rijd je niet van achter uit en komt je paard niet goed mee van achter dan is het juist alleen maar slechter omdat je paard op de voorhand kukelt!

EDIT

Ik gebruik ook weleens een slof bij het buitenrijden, puur als noodrem als ik alleen op stap ga. Ook dan doe ik hem echt niet tussen zijn benen. Waarom niet? Ik vind het bloedlink! Een jolige sprong en je paard beland er met zijn benen in, of je paard gaat aan de kletter en je hebt je slof nodig met het gevolg dat je zijn 'kin tussen de knieën trekt'... met het gevolg dat je je paard uitnodigt om bokkesprongen te gaan maken. Dat is met een slof hoger veel minder het geval, omdat je het hoofd van het paard dan hoog kan houden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:37

Liessjee schreef:
als je de slof goed gebruikt is het echt een super fijn middel, het is echt totaal niet slecht, ook niet om hem eens een keertje wat strakker te hebben, als je er maar wel voor zorgt dat je paard altijd van achter naar voren blijft lopen.
je hebt best wel veel verschillende manieren om de slof te gebruiken, als je hem meer laag en rond wilt trainen, maak je hem tussen het paard zijn benen vast, en als je hem wat hoger wilt aan de zijkanten.
wij gebruiken op stal ook een andere manier, wij maken de slof tussen de benen van het paard vast en halen vervolgens eerst de slof door de keelriem heen, je kunt hier ook een ringetje voor gebruiken, hierdoor wordt je paard als het ware extra opgericht,

veel succes

En dat is dus geen goed gebruik,oprichting moet van achter uit komen en kan nooit afgedwongen worden!
En van achter naar voor keihard in de slof jagen is ook geen goed gebruik,als je goed genoeg van achter naar voor rijdt heb je bij 9 vd 10 paarden echt geen slof nodig.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:41

áls ik met slof rij, doe ik 'm ook altijd langs de zijkanten Lachen
Ik heb het idee dat ze daardoor minder gauw op de voorhand wordt getrokken, en het is idd minder streng.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:00

Maar als je de slofteugel langs de zijkanten doet kun je toch niet varieren in hoe strak je hem doet? Of zie ik dat verkeerd Haha!

Ik zie de laatste tijd wel vaker mensen rijden met de slofteugel door de keelriem heen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:59

Aranel schreef:
áls ik met slof rij, doe ik 'm ook altijd langs de zijkanten Lachen
Ik heb het idee dat ze daardoor minder gauw op de voorhand wordt getrokken, en het is idd minder streng.

Onzin