''Huppelen''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: ''Huppelen''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:21

chantal1982 schreef:
Mijn paard deed dit ook. Vaak is dit omdat je iets van je paard vraagt, wat het paard moelijk vind en daardoor probeert te "ontwijken" door aan te springen in Galop. Blijf vooral rijden. Elke keer als ze aanspringt corrigeren en terugnemen in draf en weer opnieuw proberen. Ga vooral niet elke keer stilstaan, omdat ze dan ook onder haar werk uitkomt. Blijven rijden en wanneer je wilt verruimen kun je dit bijvoorbeeld in een volte of wending doen.

Ohja dat klink ook wel logisch Clown
Ik zal gewoon veel wendingen gaan rijden, dan heeft ze haar koppie erbij Tong uitsteken

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:22

ik vermoed dat ze het nog niet helemaal snapt.
dus meteen terug naar draf, even rustig verder draven en opnieuw proberen, misschien iets subtieler met je hulpen.
als je paard het wel snapt maar echt niet luistert, dan ga ik mee met Maanling.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:23

Weet je zeker dat het zadel past?
Mijn ervaring is dat slecht passende zadels maken dat paarden a. in draf absoluut (!) NIET kunnen verruimen/versnellen en b. liever galopperen. Vaak komen zadelproblemen bovendrijven indien de training(en) van een paard worden verhoogd/geïntensiveerd.

Eerlijk gezegd denk ik dat het echt zadelproblemen betreft. Knipoog
Zou werkelijk enorm zielig zijn om het paard dan strenger aan te pakken; hij kan er niks aan doen en ondergaat de pijn van het slechtpassend zadel. Wat zijn paarden toch lieve dieren...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:28

Ook met die "reuzejump" over zo'n balkje op de grond: dat hoeft dus niet.
Laat goed weten dat ze er gewoon over heen kan draven (dus zelf lekker gewoon doordraven/stappen en geen verlichte zit of zo). Ze moet dat soort dingetjes normaal beginnen te vinden.
Lekker de aandacht bij jou houden en niet zelf dingen proberen te bedenken.
Erg moeilijk voor zo'n jong paardje, maar als je er rustig mee bezig gaat moet het lukken Pling

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:28

scoxxx, maar dan zou ze dit toch van begins af aan al doen, want in het begin deed ze dat huppelen niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:29

Mirjam79 schreef:
Ook met die "reuzejump" over zo'n balkje op de grond: dat hoeft dus niet.
Laat goed weten dat ze er gewoon over heen kan draven (dus zelf lekker gewoon doordraven/stappen en geen verlichte zit of zo). Ze moet dat soort dingetjes normaal beginnen te vinden.
Lekker de aandacht bij jou houden en niet zelf dingen proberen te bedenken.
Erg moeilijk voor zo'n jong paardje, maar als je er rustig mee bezig gaat moet het lukken Pling

Dat komt misschien ook we omdat ze springen leuk vind Lachen
maargoed, ik zal er mee oefenen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:29

Dat gaat lang niet altijd op, Scoxxx. Voor een paard van nog geen vier jaar, die dus nog maar amper goed is ingereden en nog moet worden bevestigd, is het gewoon nog erg moeilijk om vanuit een arbeidsdraf te verruimen. De meeste jonge paarden zullen proberen in galop aan te springen.
Mijn paard deed vorige herfst precies hetzelfde als het paard van de TS, ik heb het er in een tijdsbestek van dik drie weken uit weten te rijden. Om dan gelijk te roepen dat het zielig is en het aan het zadel ligt, is erg kortzichtig. Je kunt er ook niet van uit gaan, dat elke ruiter die een paard rijdt die even probeert onder bepaalde zaken uit te komen, zijn zadel NIET voor elkaar heeft.
Ik heb mijn paard ook aangepakt, had ik dat niet gedaan, dan had meneer fijn een loopje met mij en met het werk genomen...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:31

Dan is het dus toch niet heel erg raar dat ze dat doet, maar ik zal er hard op gaan trainen en goed gaan aanpakken.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:38

Nee hoor, helemaal niet raar voor zo'n jonkie. Had mijn vierjarige ook. Het aanspringen negeren en rustig maar consequent terugnemen naar draf en doorgaan waar je mee bezig was. Verruimen komt wel goed als je paardje wat sterker is geworden. Je kunt bv tempowisselingen in draf rijden van langzame (maar wel actief) naar iets snellere draf. Springt hij in galop, weer terugnemen en doorgaan. Was bij mijn paard na één week al afgelopen en snapte ze dat ze sneller moest draven en niet aanspringen. Nu een aantal weken verder kan ze ook lekker verruimen. Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 09:20

Daar heb ik wat aan! Haha! dankjewel!

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:10

het is inderdaad helemaal niet vreemd voor een jong paard om zo "onder" het gevraagde werk uit te komen, wat hij duidelijk moeilijk vindt. wat hier al eerder is gezegd: consequent, maar rustig en netjes terugnemen naar de draf. en wat ook wil helpen is om je hulp voor het verruimen zeer gedoseerd te geven. in dit stadium liever een halve grote volte doen tot hij tot verruimen van de passen komt, dan een te grote hulp waardoor hij wegvlucht van het werk en in galop aanhuppeld. wat overigens niet wil zeggen dat jij nu waarschijnlijk gelijk een veel te grote hulp geeft hoor. maar jonge paarden kunnen ook op een "normale" hulp al overdreven reageren als ze het gevraagde te moeilijk vinden.
en met veel geduld en kilometers maken komt dit ongetwijfeld helemaal goed!

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:18

als ze wil gaan galoperen meteen op de volte zetten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:40

ja dat doe ik ook af en toe, dat helpt ook wel Lachen
alleen ze is zon verschrikkelijke volhouder, echt op de kleinste voltes blijft ze galoperen

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:05

Hoi,

Als je draaft en je wilt sneller drijf dan en geef tegelijk kneepjes in de teugels.

Mvg.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:22

Drijven om sneller te gaan en tegelijk kneepjes in de teugels geven zijn tegenstrijdige hulpen, snapt je paard helemaal niet meer wat hij moet doen... Als hij aanspringt direct en consequent terugnemen naar draf, vooral dan gewoon doordraven alsof er niets gebeurd is en iets later nog eens proberen te versnellen. Lukt dat alleen op de volte, ook goed, maar je paard moet meteen reageren op je ophouding en je zithulp. Als hij dit niet doet, moet je duidelijker zijn zonder heel grof in te komen, mag best hoor...bij een jong paard zijn de hulpen in het begin vaak wat groter omdat ze alles nog moeten leren. Later kun je deze hulpen verfijnen. En geduld hebben, dit komt echt goed hoor!

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:23

Mijn paard doet dit ook af en toe, niet als ze wat moet versnellen, dit is geen probleem bij haar maar als ze geirriteerd/heet word gaat ze altijd huppelen. Gewoon diep in je zadel zitten, jezelf zwaar maken net doen of er niks gebeurt en eventueel op de volte zetten. Succes ermee.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:53

Ik ben het met Pollux & moire eens.
Consequent zijn & blijven. Doorzetten.
Draf is draf en dan hoeft galop niet. Maar je hoeft haar niet aan haar teugels te gaan rukken of "even flink aan te pakken", dat bedoel ik daar natuurlijk niet mee. Het rustig aan doen, maar toch duidelijk.
Daar leren ze het meeste van.

En ook al is ze zo'n volhoudster, wie het langst aanhoudt wint. Lachen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:12

Nibbit schreef:
Mijn paard heeft dit truckje net weer afgeleerd.
Meteen terugnemen naar draf en weer verder gaan met hetgeen waar je mee bezig was. Wat kynshiri zegt, ook al is het om de 3 passen
Niet gaan stappen, dan leert ie ervan dat ie door een huppeltje onder zn werk uitkomt.
Met een beetje geduld was het bij mij na ca 6x rijden weg.

Dit vind ik wel een goede tip, zat er zelf ook al aan te denken om dit te proberen.
Mijn pony wil na de galop ook liever niet meer draven, en als ik haar uit galop terughaal dan blijft ze drammen. Ik ga dit zeker eens even proberen, en hopen dat het helpt Ja

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:08

pff, zo bekend, heb dit ook gehad met mijn verzorgpaardje. Idd een manier om aan te tonen dat het moeilijk is en onder het werk uit te komen. Enige nadeel was dat die van mij het altijd deed, niet alleen als je sneller wilde.
Taak 1 is om je paard sterker te maken. Zodra hij sterker wordt, zal hij deze oefening minder moeilijk vinden en het dus minder snel doen. Dit heeft voor mij heel erg geholpen.
Verder heb ik echt ALLES geprobeerd, met mijn instructrice.
Doorgaan in galop: werkt goed, mits je zelf heel goed kan rijden. Mijn paard was Z2 afgericht, dus ik kon hem niet genoeg bezig houden om die galop moeilijk te vinden. Als je zelf heel goed rijdt, is het een optie: gewoon zoveel mogelijk moeilijke opdrachten doen in galop: appuyementen, verruimen, kleine voltes, verzamelen, verruimen, noem het maar op. Het gaat niet om de uitvoering, maar om het onaantrekkelijk maken van die galop. Weet niet of dit ook handig is als je een paardje hebt dat zelf nog niet zo ver is, daar heb ik geen ervaring mee.
Aansporen in galop en door laten galloperen op hoog tempo: werkte ook niet, maakte mij alleen gefrustreerd en kreeg het paard er totaal niet beter van aan het lopen. Mijn instructrice daarentegen kreeg hem daarmee perfect aan het werk, net als met de eerste methode.
Terugrijden naar de draf: was voor mij echt geen optie, dan was ik 5 rondjes bezig om hem terug te krijgen, kon ik enkele meters draven, dan zat ik weer in galop, om gek van te worden.
Volledig stil zetten: Dit werkte relatief goed, maar maakte mij ongelooflijk gefrustreerd en ik ergerde me dood omdat ik niet verder kon.
Doen alsof er niets aan de hand is: was voor mij de perfecte oplossing. Overigens was mijn paard al wat verder toen hij dit ging doen. Ik wilde verruimen, paard gaat in galop? dan in galop verruimen en DAARNA terug nemen, al is het tegen de bakrand, hij MOET stilstaan. (nogmaals, mijn paard weigerde op een normale manier stil te staan). Ik wilde een volte, hij ging galloperen? Prima, dan een volte in galop, het liefst nog kleiner dan de oorspronkelijke volte.

Uiteindelijk leerde ik aanvoelen wanneer hij wilde galloperen, gaf hem iets ruimte voor en iets been. In eerste instantie kwam hij dan iets omhoog, maar bleef hij wel draven. Zo kon ik hem in draf door de hoeken loodsen, en werd hij ook soepeler. Uiteindelijk was dat de key: soepel worden en sterker worden. Dan wordt trucjes verzinnen moeilijker als gewoon die oefening doen.

EDIT: ook denk ik dat het heel belangrijk is om te kijken waarom hij gaat galloperen. In mijn geval dus om onder het werk uit te komen, de galop was ook heel beheerst en niet rennerig, alleen hij wilde er niet meer uit. Als je echt een rennerige galop hebt, waarin hij gewoon probeert weg te rennen, heeft het geen nut om hem op de rem te trekken, dat maakt alleen maar spanning. Wellicht kan een instructeur hier ook bij helpen?

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:17

gewoon goed vooruit rijden en als ie in galop aanspringt terug rijden en weer vooruit draven de eerste keren helpt dit niet dan wel

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:42

Ik denk dat hier geen sprake is van 'onder het werk' uit willen komen is. Het is een jong paard wat dit nog moet leren. Wat hierbij ook belangrijk is dat je je beenhulpen om te versnellen heel precies geeft. Je paardje heeft net de hulp voor aanspringen in galop geleerd, als je nu in draf wil versnellen en je legt je been net verkeerd, kan het ook zijn dat hij het verward met aanspringen. Dit was bij mij oa. ook het geval. Ik heb hier goed op gelet en het 'euvel' was verholpen. Dus ga ook even goed bij jezelf te rade of je dit niet per ongeluk doet...