Na ernstige val niet meer durven galopperen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Na ernstige val niet meer durven galopperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:39

flubjuh schreef:
Ik heb dit al jaren nadat ik een keer ben gevallen met paard en al.. ik ben heel bang als ik een stoepje afmoet met me paard , Als ze eventjes wegglijd met haar ijzer gewoon zulke dingentjes.. En sinds die val durf ik amper meer te galloperen. Alleen een paar passen lukt me en daarna zit ik wel te shaken..
Ik ben in al die jaren nooit meer lekker in rengalop gegaan of een paard lekker laten gaan. Ik ben dooodsbang. Het was zelfs zo erg dat toen ik nog op de manege leste.. dat ze maar met een zweep achter me aan ging omdat ik anders echt niet wou galloperen en ze wist dat ik het kon. Soms in de les durfde ik wel , Soms niet. Ik was als de dood geworden van de hoeken in de rijbaan , want daar heeft de val plaatsgevonden.
En nog steeds ben ik geen stap verder Terwijl ik al 2 jaar een hele lieve merrie als paard heb. En zij nog nooit een stap verkeerd heeft gezet. Ik ben echt bang dat ik er nooit meer overheen kom en lekker en rengalop weg kan rijden. Al die dingen die hier staan.. Hebben geen effect gehad op mij Verdrietig

Meid kop op, ook jouw vertrouwen komt een keer terug. Bij de een duurt het alleen langer als bij de ander. Misschien is een andere soort van training een keer een optie. Iets van centred riding ofzo? Je hebt ook speciale cursussen voor mensen met angst, misschien is dat iets als al die andere opties je niet hebben geholpen?

Een lekker rengalopje of iets moet ik ook nog niet aan denken hoor, durf zelfs nog geeneens naar buiten, maar ik geef het de tijd. Dacht ook dat ik nooit meer zou durven galloperen en nu.....als is het maar een halfrondje...ik doe het toch maar weer. En alleen als IK het idee heb dat het fijn gaat anders laat ik de galop ook achterweg. Het is geen verplichting.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:48

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:25

Nou we zijn een week later, maarja...... de moed zakte weer in mijn laarzen. Ben ik nou zo'n lafbek? Ik moet toch gewoon kunnen galopperen, wat is dát nou ?!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:27

Ik zou het gewoon weer rustig opbouwen, dus als je niet durft gewoon niet doen en wachten totdat je er wel klaar voor bent, en anders dat je instructrice je helpt, maar zeker niet pusht.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:33

Niet jezelf meteen gaan straffen, daar wordt het ook niet beter door. Moeten niets he......

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:36

Esther28 schreef:
Niet jezelf meteen gaan straffen, daar wordt het ook niet beter door. Moeten niets he......

Offtopic: hee een vlaardinger! Heb een paar jaar terug ook in Vlaardingen gewoond!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:38

hahaha toevallig. Waar ergens?
Maar ff een vraagje: heb je wel les? En wat zegt je instructrice/teur hierover?

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:39

HorseyDude schreef:
Nou we zijn een week later, maarja...... de moed zakte weer in mijn laarzen. Ben ik nou zo'n lafbek? Ik moet toch gewoon kunnen galopperen, wat is dát nou ?!

Nee je bent geen lafbek!!!!!! Niets overhaasten. Je zal zien dat als je gewoon een tijdje stapt en draaft je er ineens weer aan toe bent. Niet jezelf straffen met die gedachten.. Probeer te genieten van het draven.. Ga lekker op de volte en voor je het weet ben je weer lekker aan het galloperen. Vraag of de instructrice in de midden wil staan.. Leg haar eerst gewoon uit wat het probleem is.. Durf je niet.... jammer dan, gewoon de volgende keer weer proberen!!

Succes

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:41

Esther28 schreef:
hahaha toevallig. Waar ergens? AAN DE PARALLELWEG 64, BIJ HET STATIONMaar ff een vraagje: heb je wel les? En wat zegt je instructrice/teur hierover? Tuurlijk heb ik les, altijd elke woensdagavond bij de Capelse Manege! Wat ze erover zegt, tja... soms moet ik toch meedoen en vaker mag ik met een paar anderen op de AC lijn staan.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:46

Kan je niet eens een privelesje aan de longe krijgen?
Ik heb dat de eerste paar keer ook gedaan en moet zeggen dat dat goed helpt.... Het helpt ook niet als je instructrice zegt je mee MOET doen.....
Als ik het zo lees, geeft jouw instructrice jou ook geen gevoel van vertrouwen? Dat is ook een van de belangrijkste dingen als je angst hebt voor bepaalde zaken. Is er niet een bepaald paard wat je wel helemaal vertrouwd?
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 26-03-08 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:47

Draven kan ik al heel goed, en ik heb ik dacht vorige week nog hééééél eventjes gegaloppeerd, maarja: toen viel iemand van haar paard af, dus we moesten weer stappen. We hadden net een kwart van de lange zijde gedaan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:48

Esther28 schreef:
Weet je? Dat zal ik eens navragen, kijken hoe duur dat is. Vragen staat altijd vrij!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:49

En hoe ging dat? Vond je het niet eng? Als zijn het maar 3 pasjes galop, als jij dat niet eng vond ben je alweer een stapje verder. Niets doen waar je zelf niet achter staat, dat komt je vertrouwen echt niet ten goede...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:51

Esther28 schreef:
En hoe ging dat? Vond je het niet eng? Als zijn het maar 3 pasjes galop, als jij dat niet eng vond ben je alweer een stapje verder. Niets doen waar je zelf niet achter staat, dat komt je vertrouwen echt niet ten goede...
Ging goed eigenlijk. Moest wel weer effe aan het zadel vasthouden.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:51

HorseyDude schreef:
Esther28 schreef:
Weet je? Dat zal ik eens navragen, kijken hoe duur dat is. Vragen staat altijd vrij!

Ja gewoon doen hoor, paardrijden hoort leuk te zijn en niet voor eeuwig angst op te leveren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:55

HorseyDude schreef:
Esther28 schreef:
Ging goed eigenlijk. Moest wel weer effe aan het zadel vasthouden.

En je vond het niet eng of iets? Zo niet, is dat weer een stap in de goede richting Knipoog

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:57

Aai herkenbaar!
In een grijs verleden heb ik een half jaar oid met mijn EIGEN paard niet durven galoperen. Stond elke keer te kijk op pensions stal. Ze had er een tijdje een gewoonte van gemaakt om zodra je je been naar achteren deed om aan te galoperen om dan heel erg te bokken....En ik was een hele groene ruiter... God, ze hebben me wat uitgelachen......
Uiteindelijk is het met mij ook weer goed gekomen....Vertrouwen voor je zelf weer op bouwen en je niet laten dwingen! Daar word het dus echt niet beter van! Of iig bij mij niet. Gewoon steeds je eigen grens opzoeken. Mss eerst weer op een braaf paard oefenen?

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:38

HorseyDude schreef:
Een paar maanden terug was ik heel erg op mijn schouder gevallen na de galop (uit de kom geraakt enzo, naar fysio en ziekenhuis....) Nu alles weer is geheeld ben ik plots zo bang als wat ervoor geworden! Ik wil wel, maar mijn lijf zegt nee. Wat kan ik daarnaan doen? Ik had het een paar lessen terug nog geprobeerd maar ik maakte er een POTJE van! (Dat wilde jullie liever niet zien!!) Of moet ik gewoon dóórzetten???

Dat is niet zo mooi alles wel goed verder weer met je schouder?
het is een kwestie van geduld en zelf vertrouwen en langzaam opbouwe weer ga elke keer een stapje verder want zo ben je ook ooit begonnen Knipoog

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:41

Als je er echt heel bang voor bent zou je altijd naar een Haptonoom kunnen gaan. Het klinkt heel raar misschien, maar een aantal kennissen van mij hadden er erg veel baat bij.

En als het niet zon groot probleem is zou ik zeggen rustig aan op bouwen.
Begin met kleine stukjes en als je het echt niet durft doe het dan gewoon niet!

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:27

ook voor mij heel herkenbaar. een aantal jaar geleden ben ik er in galop zo knullig afgevallen dat ik een dubbele beenbreuk had. gevolg: een operatie, 5 dagen ziekenhuis, 3 maanden krukken, een jaar fysio en bijna een jaar niet rijden.... en toen ik er eenmaal weer opzat ging stappen en draven prima (wat angst betreft) maar galopperen was een drama. ik haalde gewoon geen adem meer....
bij mij heeft alleen tijd de angst weg kunnen halen. en alleen aangalopperen als ik er alle vertrouwen in had in de draf (ik heb een nog al hete merrie). dat betekende dat ik soms enkele dagen achter elkaar helemaal niet aan de galop toekwam. en als we dan in de galop zaten, mezelf bewust heel lang maken, diep zitten en ademhalen (zuchten als ik verkrampte). door daar in het begin heel bewust mee bezig te zijn ging ik gelukkig op een gegeven moment minder verkrampt zitten. en daardoor verdwenen ook de angstgevoelens langzaam.
maar het kost inderdaad wel veel tijd om over een nare ervaring heen te komen. tijd en geduld. veel succes ermee overigens!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:25

Ik ben ook een keer in de galop van een paard afgebokt, paard is op mijn rug gaan staan en had mijn rug behoorlijk gekneust.
Heb een jaar lang niet meer durven galoperen, maar in dat jaar wel de hele tijd opdezelfde pony gereden.
Op een gegeven moment was er iemand bij die ik vertrouwde, en had ik behoorlijk wat vertrouwen in de pony, toen werd de longe eraan vast geklikt en galopereerde ik na een jaar voor het eerst weer rond te paard! (nja pony)

Je moet het zelf niet willen overhaasten, je moet het de tijd geven.

Leanne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 07:50

Heey heey

Ik ben een paar maanden geleden ook in galop eraf gevallen. Durfde ook niet meer te galopperen.
Heb nu priveles en deze week heb ik voor het eerst weer rondjes hoefslag gegaloppeerd.
Het heeft echt tijd nodig en goede begeleiding. Bij het woord gallop sloeg ik ook helemaal vast in mijn lijf.
Nu gaat het steeds beter.

Geduld is een schone zaak.

Succes

Gr. Leanne

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:10

helemaal opnieuw beginnen met basis
en als het te eng is eerst aan de longe

suc 6 Haha!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:44

Een vriendin van mij heeft nu hetzelfde aan de hand. Ze is er vanaf gevallen & durft nu niet meer te galoperen.
Zij is het nu ook gewoon weer rustig aan aan het oppakken & kijkt rustig wanneer ze er weer klaar voor is.
Probeer je gewoon te ontspannen & overhaast het niet. Het komt wel weer wanneer jij er klaar voor bent Lachen
Succes ermee! Lachen

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:42

proberen op het makkelijkste liefste paard van de manege of het paard waar je het beste opvoeld proberen galop aan de longeerlijn of misschien iemadn die er naast rent Knipoog