Zep schreef:Ik vind het beeld nog niet zo heel fijn om eerlijk te zijn. Zelf had ik die stang nog even achterwege gelaten want die geeft je in dit stadium in je africhting helemaal geen meerwaarde.
Het klinkt een beetje bot als ik het zo opschrijf, maar je paard is eigenlijk helemaal niet op het achterbeen, op vrijwel alle foto's duwt hij in je hand, en in de oefeningen al helemaal. In het appuyement heb je vrijwel geen lengtebuiging, hij kijkt wel in de richting waarin hij gaat maar daar is ook zo'n beetje alles mee gezegd. Ik vraag me af hoe je instructeur daarover denkt?
Ik zou zelf eerst - op trens - veel meer gaan werken aan de lossigheid en gedragenheid van je paard. Ga schakelen, en zorg daarbij dat hij écht vlot naar voor gaat op je been, en echt snel en duidelijk terug komt op je hand. Blijf er zelf ook niet aan hangen en opvangen maar zorg dat je een duidelijke reactie krijgt zodat je daarna en je hulp kunt ontspannen. Als je hem ronder maakt, houd hem dan op het achterbeen en zorg ook dat hij écht helemaal loslaat en nageeft (en belangrijker: jij ook). Als je dat kunt, kun je op een rechte lijn wat gaat werken aan je lengtebuiging door hem in dat lage en ronde "frame" langzaamaan in te buigen terwijl je hem gewoon rechtuit door laat lopen. Je hebt dan namelijk veel meer controle over de schouder.
De oefeningen rijden is niet zo moeilijk meer als je dat wat beter voor elkaar hebt. Heel veel succes!
Helemaal mee eens!
Je hebt de stangteugel ook veeeeeeeel te strak, ookal zit je kinketting te los dan nog komt die stang niet vanzelf zo strak!
Ik sluit mij volledig aan bij Zep