Wat is een flegmatiek paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Re: Wat is een flegmatiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:25

Ik herken mezelf in de omschrijvingen Clown. Paard hélemaal niet, dat is eerder een sensibel ding... Goede combi vind ik zelf!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:27

Ja inderdaad, ik reed ook een paard wat flegmatiek was. Wel goed aan de hulpen, niet van haar stuk te brengen, echt een kinderpaard. Maarrr, eenmaal buiten de hekken van het terrein was ze zoooo sensibel, moest je echt op haar inpraten en haar stapje voor stapje begeleiden. Dat was echt een mega verschil.

Maar leuk om te weten wat het precies betekend, want ze zeiden dat inderdaad wel eens, maar wat het dan was... Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:28

@sabje19 : haha dieseltje vind ik ook wel een super omschrijving, ze moeten even op gang komen (lees gemotiveerd worden) en gaan er dan voor Tong uitsteken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:31

Die van mij is precies andersom, die heeft er in het begin altijd erg veel zin in ( galoppeert nog net niet weg als ik er op zit ), en moet juist verder in de training gemotiveerd gehouden worden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:52

runningkawa schreef:
EN dan bestaat er ook nog een ander leuk woord
Sensibel.
Dan heb je de tegenover gestelde van de flegmatieke Lachen

sensibel kende ik idd wel Ja

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:07

Borg schreef:
Ik kan onder vrijwel alle omstandigheden met hem buitenridjen en da's wel zo prettig Ja

Dat kan ik dus met die van mij ook, heb ook vaak mensen mee die een paard hebben wat erg vervelend of schrikachtig is buiten, maar als die met mij en mijn paard meegaan naar buiten zijn ze erg braaf en kennen de eigenaren hun paard niet meer terug.
Zoveel effect heeft die van mij op andere paarden.

Een voordeel in de winter is ie nooit fris. Haha!
En als je de goede knoppen hebt gevonden, kan ie geweldig lopen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:56

erleyne schreef:
Die van mij is precies andersom, die heeft er in het begin altijd erg veel zin in ( galoppeert nog net niet weg als ik er op zit ), en moet juist verder in de training gemotiveerd gehouden worden.

dat klinkt eerder als een conditioneel trainingsiets, je doseert de energie dan niet zo goed

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:00

mijn paard is met dressuurmatig rijden wel fris maar buiten shrikt ie ook nergens van
da's idd wel ideaal Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:21

Mijn pony is vooral bij de dressuur redelijk flegamtiek te noemen, hij is niet traag, maar erg down to earth en erg geconcentreerd.
Wel wordt hij sensibel als hij iets niet helemaal snapt of als het moeilijk wordt. Op zo'n moment wordt hij overijverig, dan wordt hij helemaal hyper en reageerd hij op elke minimale beweging die ik maak.

Met springen en buitenrijden wordt hij echt heet.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 22-03-08 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:31

Mijn paard is ook flegmatiek. En ik vind dat helemaal niet erg. Liever dat, dan zo'n heet ding onder mijn kont. En inderdaad, als hij ergens van schrikt, zakt hij of een halve meter door z'n benen, en loopt weer door, of hij springt 2 galoppassen vooruit en hij valt ineens heel snel naar binnen. Als hij buiten iets engs ziet gaat hij meestal stil staan. Als ik dan gelijk moeilijk ga lopen doen om hem aan te sporen door te lopen, dan heb ik een paard wat achteruit gaat lopen. Ik heb echter al snel geleerd hem rustig te laten kijken, en dan vragen door te lopen. En dan is het goed. Qua werk is het ook een dieseltje. Moet echt op gang komen, en moet er van overtuigd worden iets voor je te willen doen. Is hij daar eenmaal door heen, dan vindt hij het prima. Maar ik moet hem iedere keer weer wakker maken Haha!, dwz voorwaarts rijden Knipoog. Maar, ik moet zeggen dat sinds ik met hem overgestapt ben op western rijden, dat laatste veel makkelijker gaat, volgens mij om de simpele reden dat hij dat leuker vindt om te doen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:48

Bij mijn knul is afwisseling het toverwoord, dat houdt hem lekker fris in zijn koppie en beter aan de hulpen.
Dus afwisselend dressuur, balkjes, longeren en een huppeltje springen (ben niet zo'n held). Lachen

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:00

Borg schreef:
Bij mijn knul is afwisseling het toverwoord, dat houdt hem lekker fris in zijn koppie en beter aan de hulpen.
Dus afwisselend dressuur, balkjes, longeren en een huppeltje springen (ben niet zo'n held). Lachen

Hier herken ik mijn paard, en mezelf Bloos, ook in.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:07

Een flegmatiek paard is vaak ook heel moeilijk uit zijn ritme te halen.
Hij loopt in 1 bepaald ritme, en je kunt wel naar voren rijden en terug, maar bv even aan laten treden is een stuk moeilijker.
Vaak zie je ook bij paarden met ruime gangen dat ze eerder flegmatiek zijn dan paarden met dribbelgangen.
Het zit wel heerlijk! Ze hebben vaak wel schwung.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:08

Mijn paard werd tijdens het springen op de keuring ook flegmatiek genoemd en die is zeker niet traag. Ze laat zich alleen niet snel gek maken. (Onder het zadel is ze makkelijk heet te maken) Moet zeggen dat ik me goed kan vinden bij de post van Pion en asjemenou.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:56

[-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

PintoNatalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:22

asjemenou schreef:
Een flegmatiek paard is vaak ook heel moeilijk uit zijn ritme te halen.
Hij loopt in 1 bepaald ritme, en je kunt wel naar voren rijden en terug, maar bv even aan laten treden is een stuk moeilijker.
Vaak zie je ook bij paarden met ruime gangen dat ze eerder flegmatiek zijn dan paarden met dribbelgangen.
Het zit wel heerlijk! Ze hebben vaak wel schwung.

dat bedoelde ik!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:58

Weer wat geleerd. Apart zeg!!
Maar het zijn dus ook rustige paarden?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:00

Nooit gehoord van dat woord, grappig om te horen dat mijn paard dus ook flegmatiek is Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:10

Renee__ schreef:

Vaak wel, maar ook flegmatieke kunnen hun buien hebben.
Ik heb er eentje gereden die af en toe echt kon ontploffen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:21

mmmm, 6 weken stappen vanwege een blessure maakt van de mijne ook een bommetje hoor!
Toen lag ik ook eens op zijn nek omdat meneer schrok van een gans. Hij stond direct heel verbaasd stil, dat was dan wel weer lief Schijnheilig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:28

Renee__ schreef:

Die van mij echt niet hoor!
Hij laat zich alleen niet snel gek maken door dingen van buitenaf.
Ook het liefst loopt ze 1 ritme, maar wel het liefst hard Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:19

sjorsie schreef:
erleyne schreef:

dat klinkt eerder als een conditioneel trainingsiets, je doseert de energie dan niet zo goed

Nope, hij blijft gewoon niet geïnteresseerd, en is dan liever lui dan moe. Gaat rustig eens bekijken wat er om hem heen gebeurt en let gewoon niet meer op.Hij wordt dan net een tank: lekker doordouwen op zijn eigen tempo Haha! Nou is hij ook nog maar net zadelmak, dus heeft een concentratieboog van een goudvis Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:13

Renee__ schreef:

die van mij niet, hij is enorm voorwaarts en altijd energiek maar hij schrikt niet zo gauw en is niet zo snel van zijn stuk te krijgen, maar als hij merkt dat je bv niet zo goed kan rijden dan doet ie helemaal niets, gaat nog net niet op de A-C lijn staan, zo van afstijgen jij Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:40

sjorsie schreef:
die van mij niet, hij is enorm voorwaarts en altijd energiek maar hij schrikt niet zo gauw en is niet zo snel van zijn stuk te krijgen, maar als hij merkt dat je bv niet zo goed kan rijden dan doet ie helemaal niets, gaat nog net niet op de A-C lijn staan, zo van afstijgen jij Tong uitsteken

Haha, die van mij gaat dan juist heel hard lopen met der oortjes naar voren.Vind ze echt leuk, zonder zich druk te maken over de ruiter. Er zit in de ogen van die ruiters geen rem meer op en moeten haar op het hek af sturen en hopen dat ze stopt ROFL
Niet zo veilig, want met haar ruime passen ben ik bang dat ze haar benen open haalt aan het hek