kloppen met benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: kloppen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:21

Miss_Malfoy schreef:
Lara_Silver schreef:
Is mogenlijk. Het is gewoon waar dat op manege's nog altijd veel te weinig aan de basis gewerkt wordt. Leren sturen, lichtrijden, remmen en drijven leer je wel maar de rest komt er mondjesmaat bij terwijl het er -bij wijze van- in het begin al ingestampt moet worden...

Ok op die manier...
Tja ik hoor ook wel eens van manege's waar ze er niks om geven. Ze hebben zoveel klanten die het gewoon pikken om slecht les te krijgen, dat ze werkelijk niks om het niveau geven.

Precies, ik heb al de maneges in mijn omgeving gehad, ik ga binnenkort noodgedwongen over naar een prive-trainer, dan wel niet op mijn eigen maar op mijn 'inrijdpaardje'.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:08

Dat klappen met de benen zie ik vooral bij mensen die veel doorzitten, dus die trainen voor M en hoger. Niet iedereen kan idd even netjes stil zitten met zijn benen. (ikzelf ook niet)
Ik heb zelf ook eerst 5 jaar manegelessen gereden voor ik mijn paard kocht en het probleem is dat paarden afstompen omdat jan en alleman erop rijdt, de een wat netter dan de ander. Vaak proberen ze wel de beste paarden voor de gevorderde ruiters apart te houden, maar wanneer er een ander paard kerupel is moet zo'n dier toch ook in een andere les meelopen.
Ik ben zelf ook pas op latere leeftijd gaan rijden, dus ook ik heb zitten stuiteren, trekken en pompen ben ik bang.
Ik kan me dan ook nog heeeel goed herinneren dat ik een keer terecht kwam op een paard dat wel goed aan de hulpen stond en te voortvarend beenhulp gaf. In ging meteen in vliegende vaart de bak door. Nu zou ik zo'n paard erg op prijs stellen, maar die kunst kwam pas met de jaren....... Pling

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:23

die van mij is zelf ook heel erg gevoelig,
maar heb haar ook gevoelig ingereden,
dat is een voordeel van zelf inrijden,
als ik er iemant opzet die doet kloppen,
ziet de bak heel snel voorbij gaan.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:05

met dat doorzitten dat klopt dan valt het me nog meer op,
meestal hebben ze dan van die lekkere scherpe sporen,
en zie je ook kale plekken daar Verdrietig
zonde zonde

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:22

nog iemant die zich eraan stoord??

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:24

sammy1 schreef:
nog iemant die zich eraan stoord??

Jep, ik.. Het rijden met sporen om een paard sneller te laten gaan fenomeen, het feit dat ze hulpen geven alsof ze geen sporen omhebben (klepperen met de benen) en dat ze hun benen uberhaupt nog geeneens stil kunnen houden. Dat alles gecombineerd.. Is dat een beetje het beeld wat je bedoelde want inderdaad dat zie je enorm vaak, ik vind het erg storend en vooral erg sneu voor de paardjes...

xKarrlynnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:26

Ik rijd zelf zonder sporen. Mijn paard heeft dit niet nodig zonder sporen krijg ik net zoveel impuls als zonder. Ik merk zelf wel dat ik niet altijd helemaal stil zit. Hoe meer ik hier op ga letten hoe erger dat het word.
Ik heb het altijd gedaan. We zijn er nu al een paar maanden mee bezig maar ik kan er gewoon niks aan doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:46

Jawel, zitlessen nemen! Pling Met zitlessen kun je een hoooooop verbeteren aan je hele rijden. Of rijd eens een tijdje zonder zadel, gewoon zo netjes mogenlijk proberen te blijven zitten zonder zadel, je merkt alles verbeterd.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 17:00

zonder zadel rijden lijkt me ook wel goed,
dan moet je je benen om het paard heen klemmen.

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:43

Je merkt het vanzelf. Je paard wordt ongevoelig voor zowat elke hulp en dan heb je pas een probleem.
Sommige paarden raken er ook zwaar geirriteerd van, wat natuurlijk terecht is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:36

sammy1 schreef:
zonder zadel rijden lijkt me ook wel goed,
dan moet je je benen om het paard heen klemmen.

Dat is inderdaad een eerste reflex, maar als je er beter in wordt merk je dat dat helemaal niet nodig is. Lachen

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:40

hey
ik heb zelf nog nooit met sporen gereden
ik zou eigenlijk niet durven , want ik denk altijd dat ik die pijn doe :s
wat waarschijnlijk wel niet is , maar is raar gedacht , heb daar al wondjes van gezien :s
bij ons op de fokkerij rijden ze ook altijd met sporen en daar is het ook heel de tijd tik-tik-tik , maar zij zitten ook de hele tijd door

ik rijd danweer liever natuurlijk , bitloos en zonder zadel
en dan klem je inderdaad je benen erond , maar toch tik ik soms toch , want niet alle paarden reageren op druk , dus dan klem je , maar je hielen gaan soms omhoog om tik tik te doen
maar meestal hangen je benen gewoon , in een ontspannen zit Tong uitsteken

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:17

CleovG schreef:
Mijn benen, althans, mijn voeten zijn ook niet helemaal stil, maar ik weet wel zeker dat ik niet iedere pas met mijn spoor been geef, anders zou ik daar wel plekken van zien.

Ik denk dat het ook bijna onmogelijk is om je benen helemaal stil te krijgen én er aan te blijven rijden. Dit geld voor mij in ieder geval.

dat heb ik nu ook...Je veert toch in (oa) je enkels om de beweging van het paard te kunnen volgen, zeker van de voorkant ziet dit eruit als drijven. De buik van je paard blijft ook niet stil, dus volgens mij als je je benen echt stil houdt komen die net wel aan als drijvende hulp.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:27

Ik denk dat het heel belangrijk is om je benen stil te houden, we streven er namelijk toch naar om met zo min mogelijk hulp het paard zo goed mogelijk aan het sjouwen te krijgen?! Daarnaast is controle van je eigen lichaam erg belangrijk (onafhankelijke zit).

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:33

je ziet het inderdaad veel bij mensen die doorzitten. maar wat mij ook vaak opvalt op wedstrijden, en stoort, is dat als mensen lichtrijden ze dit niet onafhankelijk kunnen doen en dus bij sta/zit moment hun benen aanknijpen om te drijven. zo wordt er iedere pas die het paard zet gedreven. en dan vinden ze het raar dat het paard op een gegeven moment niet meer "aan" het been is....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:26

CleovG schreef:
Mijn benen, althans, mijn voeten zijn ook niet helemaal stil, maar ik weet wel zeker dat ik niet iedere pas met mijn spoor been geef, anders zou ik daar wel plekken van zien.

Ik denk dat het ook bijna onmogelijk is om je benen helemaal stil te krijgen én er aan te blijven rijden. Dit geld voor mij in ieder geval.

Mee eens Ja

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:48

Met het eerste gedeelte wel mee eens tweede niet, je hoeft er toch niet 'aan te blijven rijden'. Je hoeft niet elke pas te drijven...alleen een hulp geven als je iets wil veranderen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:11

Het valt mij ook op dat er velen zijn die constant drijven of prikken. Als ik dat zie krijg ik al de kriebels, ik heb altijd geleerd dat drijven is aanleggen en verder houd je je been stil.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 17:49

ja dat heb ik ook geleerd,
je moet onzichtbare hulpen kunnen geven vooral in het z,
maar daar vind ik het nog veel erger soms dan in de b.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:22

pientje4 schreef:
Met het eerste gedeelte wel mee eens tweede niet, je hoeft er toch niet 'aan te blijven rijden'. Je hoeft niet elke pas te drijven...alleen een hulp geven als je iets wil veranderen.

Als je paard zover is ja, veel paarden hebben tussendoor regelmatig een keer been nodig om achteren actief te blijven.
Ik zie liever een ruiter met een niet stilliggend onderbeen met een paard wat flink sjouwt dan de vele ruiters die stil in de perfecte houding op hun paard zitten en je ondertussen denkt: 'RIJ dan toch een keer!
Paardrijden is niet meeliften!'
Ik denk zelf dat netjes zitten en toch je paard echt aan zijn vel zitten een van de moeilijkste dingen is om te combineren. En degenen die dat echt nog niet ervaren hebben, die hebben hun paard imo nog nooit ECHT aan het werk gezet. Ik heb dus wel begrip voor de fouten van andere ruiters. Paardrijden is niet simpel.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:56

maar als je goed inrijd is je paard al makkelijker voorwaarts Knipoog
en dan hoef je af en toe been te geven en niet bij iedere pas....
bij mij op de manege mag het ook niet

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:57

Voor de mensen die naar Laurens van Lieren geweest zijn:

Die dvd, die clinic bijv.
Dat meisje heeft haar been geen seconde stil! Ja, dat is iets waar ik me dood aan erger! Misselijk

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:01

Runn_love_ schreef:

'Eraan blijven rijden' betekent niet dat je been geeft bij elke pas.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:03

Urielle schreef:
pientje4 schreef:

Als je paard zover is ja, veel paarden hebben tussendoor regelmatig een keer been nodig om achteren actief te blijven.
Ik zie liever een ruiter met een niet stilliggend onderbeen met een paard wat flink sjouwt dan de vele ruiters die stil in de perfecte houding op hun paard zitten en je ondertussen denkt: 'RIJ dan toch een keer!
Paardrijden is niet meeliften!'
Ik denk zelf dat netjes zitten en toch je paard echt aan zijn vel zitten een van de moeilijkste dingen is om te combineren. En degenen die dat echt nog niet ervaren hebben, die hebben hun paard imo nog nooit ECHT aan het werk gezet. Ik heb dus wel begrip voor de fouten van andere ruiters. Paardrijden is niet simpel.

Afgod

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:43

Runn_love_ schreef:

Voorwaarts is iets heel anders dan achteraan ook actief. Veel paarden (zo ook de mijne) zoeken JUIST het standje voorwaarts op om niet op het achterbeen te hoeven. Ik vind het nog niet simpel om mijn paard enerzijds op te vangen en op een rustig tempo te laten lopen en anderzijds hem weer op te drijven om de achterhand eronder te krijgen.
Ik geef niet bij elke pas been, of probeer dat toch, maar mijn onderbeen zal ongetwijfeld niet helemaal stilliggen. Ik heb nog zoveel aandacht voor andere dingen! Paard moet op een rustig tempo lopen, maar wel achteraan actief, mag niet ineens over de schouder weglopen, tegen het been invallen of anderszins scheef lopen om toch te ontkomen, dan moet hij ook nog eens helemaal los door het lijf, de aanleuning moet op de juiste hoogte maar ook stil en constant en last but not least moet je zelf nog netjes zitten. Dan ben je zover dat je een rondje hoefslag netjes doet. Ja, en dan heb je dat voor elkaar en dan komt het.... voltes, wendingen, zijgangen, overgangen en allerhande meuk die weer zorgt dat er iets van de voornoemde dingen fout gaat die je dan weer op moet lossen.
Ik meen het serieus hoor: ik vind paardrijden ZOOO moeilijk!!!