Tor @ Spingwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rozahorse

Re: Tor @ Spingwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:21

sorry ik vindt het er echt niet leuk uitzien.
Je hindert de pony erg en de pony vindt er volgens mij niks aan.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:22

Kijk trouwens is naar andere mensen die beter dan jullie kunnen rijden die rijden op paarden die ook bijna niet kunnen springen dat ziet er zelfs beter uit!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:24

Hij kan ook bijna niet springen,, zou niet weten of hij het eerder onder zadel heeft gedaan Clown en ik heb wel m'n cap op hoor Knipoog
En die boomstam is zo zwaar niet hoor Knipoog zelfs de shet springt 'm er (wel op 1 blokje welteverstaan) makkelijk af.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 17-03-08 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:25

Misschien was het iets handiger geweest als je gewoon door was gegaan met balkjes draven totdat de controle er was, daar leert de pony van, en door het hindernisje die erachter staat kan je je houding verbeteren en leer je ook zelf de afstand inschatten zodat je hem kan aangeven, door been te geven dat hij moet springen. Verder wel een leuke pony..Lachen

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:25

Nouja leun je trouwens op de pony tijdens het springen om in een verlichte zit te komen want zo lijkt het wel :S ?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:27

Nee ik leun niet op 'm,, maar ik vind het er zelf ook wel zo uitzien Tong uitsteken wss vind ik het zo eenvoudiger om mee te geven met m'n handen (als ik z'n hals volg)
Ik zou ook wel doorgegaan zijn tot he goed luktte Knipoog maar K. had daar geen zin in.

Hij versnelt trouwens wel uit zichzelf naar de hindernis en bij een rustige en geconcentreerde aanrijding zie je ook z'n oortjes naar voren gaan, al geef ik toe dat dat niet zo'n groot aandeel was, maar dat geeft wel aan dat hij er plezier in heeft Knipoog.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:31

Jammer dat ze dan zo'n instelling heeft eigenlijk, want juist oefenen, oefenen en oefenen helpt om het beter te maken..
Is niet banketstaaf bedoeld hoor.. Lachen

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:32

ik hb wel vaker een topic gezien en echt goed ziet het er niet uit!
ook heb ik een topic gezien vn jou p een hele kleine zwarte pony nou vind ik ook zielig en je zie t bij deze totaal dat die r geen zin in heeft.
&& je zegt ik zou wel doorgegaan zijn tot het lukte maar k had daar geen zin in.
nou beetje raar
& anders moet je les nemen, dat helpt een stuk!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:33

Lord_Ik schreef:
Nee ik leun niet op 'm,, maar ik vind het er zelf ook wel zo uitzien Tong uitsteken wss vind ik het zo eenvoudiger om mee te geven met m'n handen (als ik z'n hals volg)
Ik zou ook wel doorgegaan zijn tot he goed luktte Knipoog maar K. had daar geen zin in.

Hij versnelt trouwens wel uit zichzelf naar de hindernis en bij een rustige en geconcentreerde aanrijding zie je ook z'n oortjes naar voren gaan, al geef ik toe dat dat niet zo'n groot aandeel was, maar dat geeft wel aan dat hij er plezier in heeft Knipoog.

Oke nouja net als iedereen zegt oefen eerst maar heel veel met balkjes dat het paard ook goed ontspannen is & koop pees beschermers voor een kleine 10 euro hbe je ze op internet niet zoveel geld toch?
Je wilt iets dan moet je het er ook maar voor over hebben heb geduld & respect voor het paard dan kom je een heel eind Clown

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:34

sorry dat ik t zeg.. maar ook zij mag dan wel eens gaan denken hoelang ze dit met dit dier wil doen.

Dat het fout gaat geeft niet, denk maar niet dat iedereen die hier commentaar geeft t nooit heeft moeten leren en zo gezeten heeft hoor Knipoog

Maar ze zit voor de sprong.. vooral de allerlaaste foto is goed zichtbaar dat ze op de voorhand rust, waardoor het dier en zichzelf en haar eroverheen moet tillen, ipv dat zij meegaat en hij dus minder belasting van haar heeft Knipoog

Meisjes, niet rot bedoelt. en ik geeft eerlijk toe ik was ook eigenwijs Knipoog (heb genoeg foto's die het aantonen eerlijk waar Knipoog ) maar maak eerst je eigen houding correct en ga daarna pas meer aan je diertje vragen Knipoog

Plezier moet toch voorop staan?

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:36

Zelf gaf je het commentaar al, en andere hebben ook al goed commentaar gegeven.
Je moet trouwens niet zo op de hals leunen!
Het ziet er niet echt lekker uit, dus ik zou maar 's een aantal springlessen gaan volgen als je hiermee verder wilt, en anders: Meid stop er dan gewoon mee!! (niet bedoeld als: Opgeven, maar gewoon niet doorgaan met iets wat totaal niet goed werkt nu..)
Balkjes lopen is ook goed..
Weet niet of dit goed is: Maar aan de hand springen? dat ie zijn benen wat beter op gaat tillen, en dan later weer met ruiter proberen?
ik weet niet of dit echt werkt hoor, maar vond het wel logisch Clown

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:36

- niet te vroeg naar voren gaan zitten
- op de sprong niet in de hals gaan hangen,
- in de landing lijkt het alsof in achter op het zadel valt (met je kont Tong uitsteken)
- je rijdt hem veel te dicht, paard gaan de sprong niet maken
- waarschijnlijk moet je tempo hoger

ik kan nog ff door blijven gaan maar ik denk dat je eerst je zit moet gaan oefenen,
tempo rijden, misschien beetje over balkjes galopperen dat je aan gaat voelen welk tempo je moet aan houden en een afstand gaat leren rijden.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:37

Vind ik ook, maar het levert niks op als ze pisnijdig wordt doordat ze van mij moet dooroefenen, dus vraag ik dat ook liever niet.

@Love_N: Ik was dan ook niet echt trots op m'n optreden,, wat trouwens al de reden van de opening van dat topic was. Al verstonden sommige mensen er wel iets anders onder dan ik ermee bedoelde.

@DNIEZE: op Black rij ik dan ook niet meer Knipoog Tor is trouwens op dressuurvlak veel verbeterd (veel actiever geworden),, en ik zei al dat ik op zoek was naar les Knipoog

@Biebz95: Hij springt ook aan de longe Knipoog

@juudje: Ik rij meestal vanuit draf aan (doordat hij niet altijd goed uitkomt heeft hij snel neiging tot weigeren) en die is inderdaad niet altijd vlot genoeg.
Ik kom bij de landing idd nogal raar in het zadel terecht, zal ik eens op gaan letten.
Op zijn hals leunen doe ik niet,, ik vind het blijkbaar gewoon handiger om zo mee te geven dan dat ik men handen hoger hou als ik meegeef.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 17-03-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:41

Koop om te beginnen een paar peesbeschermers.
Je zegt wel dat je overweegt ze te kopen mocht je vaker gaan springen maar die had je al moeten hebben voordat je ging springen.
Je houding is bagger maar daar valt heus wel wat aan te doen.
Laat desnoods iemand die meer ervaring heeft ( en dan bedoel ik niet iemand die welgeteld 1 keer mee gesprongen heeft als jij) meekijken en aanwijzingen geven.
Dat de pony het niet naar zijn zin heeft komt denk ik doordat je em niet lekker meegeeft maar em juist tegenwerkt met je houding.
En dan de hoogte,ik weet dat het leuk is om zo nu en dan wat hoger te springen maar begin eerst eens bij het begin Knipoog
Dus balkjes,cavaletties,sprongetje 30 cm, sprongetje 40 cm enz.
En vergeet dan vooral geen grondbalk!!!!
En doe het rustig aan dus niet alles op 1 dag,maar verspreid het over een aantal weken.
Dan kan de pony werken aan zn techniek en jij aan je houding.
Voordat je het weet haal je het plezier voor springen weg bij de pony en worden de problemen steeds groter.
Veel succes verder.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:46

ik zeg ook niet dat je op zn hals leunt maar je gewicht ligt op het verkeerde punt,
je knieen moeten in het zadel blijven en je rug recht houden, als de beugels misschien wat korter zijn zou je makkelijker je knieen in het zadel kunnen houden,
zorg dat je zelf balans houd boven je paard. je stuur hem met je gewicht. niet dat je te zwaar bent hihi:P maar het gewicht ligt te ver naar voren.

en die opmerkingen over peesbescherms die ik lees, ik zou ze kopen. maar ik rij trouwens altijd met peesbeschermers Tong uitsteken

Als hij in galop stopt is jou tempo te laat, je komt niet uit, en waarschijnlijk je hindernis te hoog, hou het laag als je geen afstanden kunt rijden, je verknoeit je paard ermee. hij moet alles zelf oplossen, krijgt een fout, wordt bang, dus stop. heel logisch, misschien kun je beter springen in een les. dus iig met een ervaren instructeur erbij

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:51

Over 30 cm springt hij dus niet,, dan heft hij gewoon z'n benen ietsje hoger op en duwt hij er de balk dus meestal af omdat het nét niet hoog genoeg was.
Ik ben op kapaza aan het kijken voor peesbeschermers,, maar ik weet niet welke maat hij moet hebben en die beschermen de voorkant toch niet,, zodat het eigenlijk niet veel uitmaakt?
En waar moet die grondbalk dan ongeveer liggen? Op de plek waar ik denk dat hij moet liggen (een meter voor de hindernis) zet hij er meestal nog een stapje overheen.
Die iemand is dus niet aanwezig in de buurt voor zover ik weet Tong uitsteken. Ik heb enkel springlessen gehad op m'n manege en daar hadden ze praktisch geen opmerkingen over m'n houding Misselijk

@juud: sturen met m'n gewicht probeer ik zelfs niet boven m'n hindernis Tong uitsteken gewoon m'n gewicht recht boven z'n schoft houden is al goed Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 17-03-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:52

Je leunt niet op z'n nek ? Je noemt 't zelfs: 'meegeven'.. volgens mij zou je steil voorover vallen als je niet op z'n nek zou leunen.

Bekijk deze foto's over een paar jaar nog eens, dan krijg je vanzelf meelij.

ps. wat buigen z'n achterste pezen ver door bij de afsprong

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:55

Lord_Ik schreef:
Over 30 cm springt hij dus niet,, dan heft hij gewoon z'n benen ietsje hoger op en duwt hij er de balk dus meestal af omdat het nét niet hoog genoeg was.
Ik ben op kapaza aan het kijken voor peesbeschermers,, maar ik weet niet welke maat hij moet hebben en die beschermen de voorkant toch niet,, zodat het eigenlijk niet veel uitmaakt?
En waar moet die grondbalk dan ongeveer liggen? Op de plek waar ik denk dat hij moet liggen (een meter voor de hindernis) zet hij er meestal nog een stapje overheen.
Die iemand is dus niet aanwezig in de buurt voor zover ik weet Tong uitsteken. Ik heb enkel springlessen gehad op m'n manege en daar hadden ze praktisch geen opmerkingen over m'n houding Misselijk

@juud: sturen met m'n gewicht probeer ik zelfs niet boven m'n hindernis Tong uitsteken gewoon m'n gewicht recht boven z'n schoft houden is al goed Tong uitsteken

Paard hoort ook gewoon 30 cm te springen als jij hem de hulpen geeft Knipoog anders met een grondbalk de hindernis een beetje breeder maken Knipoog maar niet hoger.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:56

als ie steeds de balk af gooit issi ook niet zo voorzichtig Tong uitsteken
maar een grondbalk hoort niet een meter voor de hindernis maar gewoon ervoor. Hiermee kan hij zijn afzet bepalen. Hoe verder je de balk van de hindernis rolt hoe eerder hij afzet.
Een balk 2 meter voor de hindernis is een drafbalk, dat zou je misschien ook kunnen doen al je toch uit draf komt
dus drafbalk 2 meter daar achter een kruisje met grondbalk

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 22:00

@baal:Haha nee hoor XD ik zou gerust eens met m'n armen gespreid willen springen als dat je zou bewijzen dat ik niet op z'n nek leun XD maar ik doe dat in z'n galop zonder zadel ook,, ik volg z'n mond maar hou m'n handen net boven z'n hals zodat ik meteen z'n manen kan vastgrijpen als ik m'n evenwicht verlies doordat hij een zijsprong maakt.
Ja wss ga ik dan wel wenen Haha! maar daar zijn we nog niet Tong uitsteken
Hij is wat koehakkig op z'n achterbenen waardoor hij wat sleept met z'n achterhoeven waardoor hij dan weer bokhoeven heeft achteraan.

Er ligt altijd ook wel een vlak onder de hindernis hoor Lachen
Hmm breder,, daar had ik nog niet aan gedacht Tong uitsteken en dan 2 drafbalken 2m ervoor,, eens testen Haha! bedankt voor de tips!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:10

Wat ik nog niet gehoord heb maar wel begrijp uit TS haar verhaal is dat ze best al lang aan het springen waren.
Waarschijnlijk was de pony ook nog eens te moe om goed over de hoge hindernissen te komen.

Dus mijn tip, bouw alles veel langzamer op en neem veel meer de tijd om alles goed aan te leren, ook je eigen houding.
Ga bv balkjes in verlichte zit draven en misschien een laag kruisje als het dan beter gaat.
Neem anders eens les voor je houding en de pony kan het best leren springen zonder ruiter voordat je erop gaat Knipoog

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:32

het enige wat ik kan bedenken is dat je echt springles moet nemen als je door wil gaan met springen

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:43

Neem alsjeblieft les. Je werkt deze pony op alle mogelijke manieren tegen (lees: in de mond trekken boven de sprong, achterblijven, landen op de lepel van het zadel), vind je het gek dat ze dan niet goed springt? En inderdaad, die peesbeschermers lijken me verstandig.

evabokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:07

op die foto op de vorige blz. vind ik de hindernis op een mooie hoogte staan om mee te beginnen Lachen maar je zit er echt heel beroerd op ... teugels heel strak!

probeer voor de volgende keer bij het springen gwoon heel laag te beginnen en de week daarna een keertje wat hoger te proberen, bouw het springen rustig op!

en oja misschien is het voor het paard prettig als er en balkje tegen de "hindernispalen/dozen/blokken" ligt...zo kan het paard de hoogte al makkelijker inschatten en word het ook wat makkelijker voor het paard...

probeer meer te oefenen.
ook jullie/jou zit is erg raar en lastgi voor het paard...probeer voordat je echt gaat springen ook balkjes te lopen die gwoon op de grond liggen...
ga er dan in verlichte zit overheen!
en ga pas springen wanneer je denkt dat je paard het wat meer onder de knie heeft en jullie/ jij ook...

succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:11

Ik snap de reacties over de grondbalk niet zo, ik zie elke hindernis een grondbalkje liggen?

Wellicht de hindernis wat minder 'open' maken.