navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Re: navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:42

Tuurlijk is de houding noodzakelijk voor de balans, maar dat neemt niet weg dat als je hard aan het oefenen bent met iets anders wat moeilijk gaat, dat het dan misschien niet zo goed is als normaal. Als ik bezig met mijn paard met 4 benen op de grond te houden, hoef ik ook geen commentaar op me houding, die lijkt dan ook nergens op.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:43

Sanna_ schreef:
Leuke pony heb je! Zie er allemaal leuk uit!

Ik begrijp wel dat je even wat hulp nodig had om je pony erdoorheen te krijgen, mijnes had dat vroeger ook, dan kon ze opeens ( vaak doordat ze ergens druk van geworden was, geschrokken ofzo) heel erg tegen de hand zijn en met haar hoofd omhoog gaan lopen. Dan kon ik 2 dingen doen, heel veel overgangen rijden om de rust erin te kriigen en dan hopen dat het werkte.. ( dat duurde soms echt een uur voordat ze dan weer normaal deed, gewoon omdat ze dan even helemaal van dr ding was) of even iets meer druk op dr mondje geven, door mn handen te sluiten en te drijven. Op die manier kon ik haar er zonder teveel protest doorheen drukken en dan liep ze zo weer nageeflijk. Dan dus ook echt op de goede manier hé, dus ontspannen over haar rug en licht contact in de mond.

Ik vind je overigens niet te groot, je stoort de pony niet. Over je houding, je zit wat naar voren inderdaad, maar uit ervaring weet ik dat dat snel gebeurd op "zulke'' pony's en je zegt zelf al dat je daaraan aan het werk bent, dus dat is hartstikke goed!

Ik vind jullie een leuke combinatie, veel succes verder! Lachen

dank je, er zijn niet veel mensen die dit begrijpen. dat kan ook niet want iemand voelt niet wat jij voelt als die ernaast staat. en een kleine pony is nou eenmaal niet zeer eenvoudig..

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:44

Karin_deB schreef:
Ik heb gekeken van de zijlijn, en ik vindt dat je houding goed was Jorin. Het was me niet opgevallen en heeft me zeker niet gestoord oid.
Ik vond dat ze goed uitlegde, en ik kon ook goed de verbetering zien.
De foto dat Navaja haar hoofd omhoog gooit ziet er niet zo vriendelijk uit, maar het is 1x gebeurd en ze heeft idd niet gezaagd.
Ik hoop dat je verder kunt werken met de tips, want ik kon al wat verbetering zien vanaf de zijkant!

de verbetering was ook zeker te voelen en ik hoop dat we er idd wat aan blijven hebben.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:45

Phynix schreef:
Tuurlijk is de houding noodzakelijk voor de balans, maar dat neemt niet weg dat als je hard aan het oefenen bent met iets anders wat moeilijk gaat, dat het dan misschien niet zo goed is als normaal. Als ik bezig met mijn paard met 4 benen op de grond te houden, hoef ik ook geen commentaar op me houding, die lijkt dan ook nergens op.

idd. is ook zo. je kunt eenmaal niet altijd op alles tegelijk letten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:47

houding is ook 1 van de moeilijkste punten in heel het rijden. als je in mijn profiel kijkt zie je dat ik ook scheef zit (knik in naar links). ik ga hiervoor naar de manuele therapeut.
ook ik heb clinics gereden bij mensen die je proberen zo veel mogelijk te helpen in dat ene uurtje dat ze maar hebben en dan schiet de houding er vaak bij in. het gaat natuurlijk om het paard en het rijden ansich en dan is houding en zit (vaak) even een ondergeschoven kindje.

ik hoop in ieder geval dat je veel plezier hebt gehad en dat je fijne stukjes hebt gevoeld, zodat je deze stukjes steeds meer leert herkennen en weet waar je naar toe moet en wilt rijden.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:49

benangelique schreef:
houding is ook 1 van de moeilijkste punten in heel het rijden. als je in mijn profiel kijkt zie je dat ik ook scheef zit (knik in naar links). ik ga hiervoor naar de manuele therapeut.
ook ik heb clinics gereden bij mensen die je proberen zo veel mogelijk te helpen in dat ene uurtje dat ze maar hebben en dan schiet de houding er vaak bij in. het gaat natuurlijk om het paard en het rijden ansich en dan is houding en zit (vaak) even een ondergeschoven kindje.

ik hoop in ieder geval dat je veel plezier hebt gehad en dat je fijne stukjes hebt gevoeld, zodat je deze stukjes steeds meer leert herkennen en weet waar je naar toe moet en wilt rijden.

dankje, het is ook zo dat je in zo weinig tijd niet alles kunt doen, en ja je houding en zit is belangrijk dat weet ik ook, maar ik weet ook dat dit zeker niet altijd even makkelijk is.
ik heb veel plezier gehad en zeker ook wat geleerd. je bent nooit uitgeleerd natuurlijk en we kunnen het goed gebruiken.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:59

Wat ik zelf trouwens merk, is wanneer mijn pony ontspannen en nagevelijk loopt ik het veel makkelijker vind om een nette houding aan te nemen, dan wanneer ze met haar hoofd omhoog loopt te giraffen! Dat zal waarschijnlijk voor jou ook wel gelden.. Dat komt omdat ze dan haar rug ontspant en die veel stiller is.. Dat zit lekkerder en makkelijker voor de ruiter en daardoor word je houding vaak ook beter. Dan vraag ik me af wat jullie daarvan zeggen. Ik lees hier veel commentaar over de houding van de ruiter, die ik overigens érg negatief vind, want in mijn ogen is de houding natuurlijk niet perfect ( wie heeft die wel?) maar zeker niet zo belabberd als sommige mensen doen overkomen..

Dus wat vinden jullie dan, als ik vragen mag? Is het dan niet een optie om tijdens zo'n clinic de pony er even doorheen te duwen, om het zomaar te zeggen, om vervolgens lekker aan het werk te kunnen, ipv een heel uur te besteden aan het kalmeren en proberen de rust erin te krijgen, terwijl je zelf wel weet hoe het anders kan en misschien moet.. De pony zal dan waarschijnlijk veel langer blijven tegenwerken en dan ben je zo een uur verder, zonder dat je in mijn ogen dan écht iets bereikt hebt tijdens dat uurtje clinic.

( Ik ga er hier dus vanuit dat de ruiter de pony ook op een andere manier nageeflijk kan laten lopen, door van achter naar voren en overgangen te rijden enzo.. en hier speelt ook een stukje eigen ervaring mee)

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:01

Sanna_ schreef:
Wat ik zelf trouwens merk, is wanneer mijn pony ontspannen en nagevelijk loopt ik het veel makkelijker vind om een nette houding aan te nemen, dan wanneer ze met haar hoofd omhoog loopt te giraffen! Dat zal waarschijnlijk voor jou ook wel gelden.. Dat komt omdat ze dan haar rug ontspant en die veel stiller is.. Dat zit lekkerder en makkelijker voor de ruiter en daardoor word je houding vaak ook beter. Dan vraag ik me af wat jullie daarvan zeggen. Ik lees hier veel commentaar over de houding van de ruiter, die ik overigens érg negatief vind, want in mijn ogen is de houding natuurlijk niet perfect ( wie heeft die wel?) maar zeker niet zo belabberd als sommige mensen doen overkomen..

Dus wat vinden jullie dan, als ik vragen mag? Is het dan niet een optie om tijdens zo'n clinic de pony er even doorheen te duwen, om het zomaar te zeggen, om vervolgens lekker aan het werk te kunnen, ipv een heel uur te besteden aan het kalmeren en proberen de rust erin te krijgen, terwijl je zelf wel weet hoe het anders kan en misschien moet.. De pony zal dan waarschijnlijk veel langer blijven tegenwerken en dan ben je zo een uur verder, zonder dat je in mijn ogen dan écht iets bereikt hebt tijdens dat uurtje clinic.

( Ik ga er hier dus vanuit dat de ruiter de pony ook op een andere manier nageeflijk kan laten lopen, door van achter naar voren en overgangen te rijden enzo.. en hier speelt ook een stukje eigen ervaring mee)

hey, dank je.
het klopt dat ik dat ook heb wat mijn houding betreft. Normaal rijd ik ook van achter naar voren en met veel overgangen maar wat heeft het voor in naar voren te rijden als ze rent, dan moet ze juist terug,,

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:02

Sanna_ schreef:

ik ben het deels met je eens. ik zal vertellen hoe het bij mij gaat:
stappen totdat je eigen houding volledig correct is. als mijn houding correct is (volledig afhangen, beenplaatsing goed, handhouding correct, rechtop etc.) ontspant Noob direct. doet hij dit, overgang draf. zakt mijn houding weer in, terug naar stap en hele ritueel weer opnieuw. Op deze manier ben ik weken en misschien wel maanden bezig geweest, met het gevolg dat ik nu kan zitten als een huis en iedere spierbeweging van het paard voel.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:03

Ja, Sanna, dat is dus precies wat ik bedoel. Zo valt er op iedereen wel wat aan te merken. Vindt niets storends aan de houding en kan goed begrijpen dat het niet prioriteit nummer 1 was op dat moment. Dat wil dus niet zeggen dat ik een goede houding heel belangrijk vindt hoor!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:10

benangelique schreef:
Sanna_ schreef:

ik ben het deels met je eens. ik zal vertellen hoe het bij mij gaat:
stappen totdat je eigen houding volledig correct is. als mijn houding correct is (volledig afhangen, beenplaatsing goed, handhouding correct, rechtop etc.) ontspant Noob direct. doet hij dit, overgang draf. zakt mijn houding weer in, terug naar stap en hele ritueel weer opnieuw. Op deze manier ben ik weken en misschien wel maanden bezig geweest, met het gevolg dat ik nu kan zitten als een huis en iedere spierbeweging van het paard voel.

dit geld voor mij ook, ik ben hier hele poos mee bezig geweest en het ging erg goed,, totdat ik met mijn rug kwam te zitten. de spanning die ik hier onbewust toch in opbouwde heeft bijna zo erg opgelopen dat ik, als ik niet naar een fysio gegaan was binnen een paar jaar in een rolstoel zou kunnen gan zitten. en dus nooit een paard meer zou kunnen rijden. een aantal weken niet rijden was eht gevolg en dan vind ik het dus nog mee vallen. het beweustwoordingsproces moet dus weer even op gang komen en als ik dus te veel andere dingen op me hals haal tijden het rijden, lukt dit niet!
maar dat neemt niet weg dat we tijdens ons normale rijden er wel op letten en ik ook een instructrice heb die dit heel erg doet

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:12

ik heb de foto's nog eens terug gekeken en hierbij zie ik dat ik lang niet op alle foto's voorover zit.. ik kan het dus wel

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:16

Hee Jorinda! Leuke foto's! Meeste commentaar is al gegeven, hopelijk was het leerzaam voor je en kan je nu lekker verder met Navaja!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:17

Kaat18 schreef:
Hee Jorinda! Leuke foto's! Meeste commentaar is al gegeven, hopelijk was het leerzaam voor je en kan je nu lekker verder met Navaja!

ja dat was het zeker.. zie ik jullie de 23ste weer??

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:24

kohtje schreef:
Al je een clinic geeft kan je nu eenmaal niet aan alles te gelijk werken en ik denk dat de meeste mensen dan liever geholpen worden met het verbeteren van hun paard dan een uur over hun houding aangesproken te worden.

Dit vind ik een héél bijzondere uitspraak. Wanneer jij met je houding (op sommige van deze foto's te zien) je paard stoort, kan je paard niet bewegen zo als het zou moeten zijn, waardoor die niet ontspannen nagevelijk kan lopen.
Ook zou ik als ik jou was je beugels een paar gaten langer doen, en is je pony niet een beetje klein?

Ik hoop dat je wat met al je commentaar doet, en dan komt het helemaal goed denk ik!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:26

Wienn schreef:
kohtje schreef:
Al je een clinic geeft kan je nu eenmaal niet aan alles te gelijk werken en ik denk dat de meeste mensen dan liever geholpen worden met het verbeteren van hun paard dan een uur over hun houding aangesproken te worden.

Dit vind ik een héél bijzondere uitspraak. Wanneer jij met je houding (op sommige van deze foto's te zien) je paard stoort, kan je paard niet bewegen zo als het zou moeten zijn, waardoor die niet ontspannen nagevelijk kan lopen.
Ook zou ik als ik jou was je beugels een paar gaten langer doen, en is je pony niet een beetje klein?

Ik hoop dat je wat met al je commentaar doet, en dan komt het helemaal goed denk ik!

dank je.. het klopt..
mijn beugels raak ik steeds kwijt.. die zijn lang genoeg.. al lijkt dat soms niet zo. en het te klein vind k wel mee vallen aangezien ik haar daar verder niet mee belemmer

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:37

Hey jorin,

leuk dat je heb meegdaan aan de clinic. Zal zeker erg leerzaam voor je geweest zijn. Ben het wel een beetje met bovenstaande (dus alles wat gezegd is) eens.

Ik las ergens het woord een weerstandbiedende hand, hier moest ik wel even om lachen aangezien een ander topic over eufemismen gaat en dit zeker daaronder valt. Of je nu zegt een weerstandbiedende hand of een trekkende hand, same thing. Tja zo kan je alles wel mooi verwoorden.

voor niemand persoonlijk bedoeld!

Verder veel succes met het uitvoeren van wat je geleerd heb, ik zal het vast nog eens terugzien met een wedstrijd Ja .

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:38

verography schreef:
Hey jorin,

leuk dat je heb meegdaan aan de clinic. Zal zeker erg leerzaam voor je geweest zijn. Ben het wel een beetje met bovenstaande (dus alles wat gezegd is) eens.

Ik las ergens het woord een weerstandbiedende hand, hier moest ik wel even om lachen aangezien een ander topic over eufemismen gaat en dit zeker daaronder valt. Of je nu zegt een weerstandbiedende hand of een trekkende hand, same thing. Tja zo kan je alles wel mooi verwoorden.

voor niemand persoonlijk bedoeld!

Verder veel succes met het uitvoeren van wat je geleerd heb, ik zal het vast nog eens terugzien met een wedstrijd Ja .

ik ben het niet eens met "the same thing" ik denk je zelf wel het verschil kunt voelen tussen druk en trekken.. en volgens mij zie ik ook geen open mond dus zal dat trekken echt el meevallen.. en nee ze zit ook niet strak aangesnoerd

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:44

@Verography: ben het ook niet helemaal met je eens. Een weerstand biedende hand zorgt er in mijn ogen voor dat je paard contact kan nemen op de teugel (eigenlijk dus gewoon druk geven / contact houden met de mond).

Trekken is de noodrem gebruiken of echt om trekken (bewust hard zijn).

Soms is het lastig om tijdens het rijden je hand te ontspannen, waardoor je paard niet de ontspanning kan op zoeken en goed los kan komen en gaat vasthouden, maar dat is imo nog altijd anders dan trekken.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:47

Kaat18 schreef:
@Verography: ben het ook niet helemaal met je eens. Een weerstand biedende hand zorgt er in mijn ogen voor dat je paard contact kan nemen op de teugel (eigenlijk dus gewoon druk geven / contact houden met de mond).

Trekken is de noodrem gebruiken of echt om trekken (bewust hard zijn).

Soms is het lastig om tijdens het rijden je hand te ontspannen, waardoor je paard niet de ontspanning kan op zoeken en goed los kan komen en gaat vasthouden, maar dat is imo nog altijd anders dan trekken.

dat is een uitleg van verschil.. en dus duidelijk niet "the same thing"
als ik het andere topic bekijk snap ik je reactie

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:48

Wienn schreef:
kohtje schreef:

Ik ben het ermee eens dat niet aan alles tegelijk kan worden gewerkt. Ik denk dat aan het belangrijkste moet worden gewerkt. Als het belangrijkste de belabberde houding van de ruiter is (is een vb, zeg niet dat dit bij jou zo is) moet daar helaas de hele clinic aan gewerkt worden.
Je kunt in een uurtje niet alles verbeteren, natuurlijk niet. Maar ik denk dat wel er adviezen moeten worden gegeven waaraan de ruiter iets heeft op langere termijn. Dus dat van het voor de clinic er even door heen drukken (werd door iemand anders geopperd) , vind ik erg dom om te doen. Wat heb je hier nou aan op lange termijn. Paardrijden is geduld hebben. Niet even voor de clinic een paard erdoor heen drukken. In een clinic moet je adviezen krijgen waar je zelf verder mee kunt en een heel klein beginnetje mee maakt op dat moment.

Ik denk dat verographie bedoeld dat veel mensen hun eigen trekken een weerstandbiedende hand noemen. Dat zij dus zelf niet het verschil zien tussen trekken en druk geven. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar sommige mensen hebben er een goed excuus aan...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:50

Dank je, nu je idd het andere topic gezien heb snap je mijn linklegging. En zoals eerder gezegd een foto kan vaak maar 1 beeld geven en toevallig gaf die foto het verkeerde beeld Ja .

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:53

okeej.. even voor iedereen die het anders ervaart dan het was..
de foto waarop de pony naar beneden getrokken lijkt te worden was het moment als volgt.. je weet toch wel als je pony gaapt? dan krijg je zo een actie van dat hoofd.. wat hier gebeurde was namelijk.. na de overgang naar halthouden.. werden mijn teugels even over genomen..tijdens dit overpakken deed ze dat hoofd omhoog en niet meer naar beneden.. de handen van de gene aan de teugel bleven enkel op de zelfde plek. het is iets nieuws van mijn pony want ik merk dat ze het steeds vaker doet.. het was dus echt niet de bedoeling naar beneden te trekken waar het in jullie ogen dus op lijkt

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:53

verography schreef:
Dank je, nu je idd het andere topic gezien heb snap je mijn linklegging. En zoals eerder gezegd een foto kan vaak maar 1 beeld geven en toevallig gaf die foto het verkeerde beeld Ja .

dat kan

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:56

Def schreef:
Ik ben het ermee eens dat niet aan alles tegelijk kan worden gewerkt. Ik denk dat aan het belangrijkste moet worden gewerkt. Als het belangrijkste de belabberde houding van de ruiter is (is een vb, zeg niet dat dit bij jou zo is) moet daar helaas de hele clinic aan gewerkt worden.
Je kunt in een uurtje niet alles verbeteren, natuurlijk niet. Maar ik denk dat wel er adviezen moeten worden gegeven waaraan de ruiter iets heeft op langere termijn. Dus dat van het voor de clinic er even door heen drukken (werd door iemand anders geopperd) , vind ik erg dom om te doen. Wat heb je hier nou aan op lange termijn. Paardrijden is geduld hebben. Niet even voor de clinic een paard erdoor heen drukken. In een clinic moet je adviezen krijgen waar je zelf verder mee kunt en een heel klein beginnetje mee maakt op dat moment.

Ik denk dat verographie bedoeld dat veel mensen hun eigen trekken een weerstandbiedende hand noemen. Dat zij dus zelf niet het verschil zien tussen trekken en druk geven. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar sommige mensen hebben er een goed excuus aan...

ben ik met je eens..
en toevallig was het rennen en hangen op (lichte) druk het grootste probleem aangezien ik hier ook graag van af wil.. mijn houding let ik normaal zelf op en heb ik daar mijn eige instructrice voor,, het probleem van het rennen zocht ik een oplossing voor.. en het is echt zo dat ik die heb gekregen en haar niet voor de clinic even naar beneden heb geduwd want daar wordt ze alleen maar koppiger van..