Probleem met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_D_E

Re: Probleem met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:47

ken het probleem zeer goed Haha! Mijn pony is zo zot op springen, ik kan en mag hem niet tegen houden.
Hij moet zijn eigen tempo kunne aanhouden anders begint hij te twijfelen en wil hij niks meer springen.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:51

ik zou of een drafbalkje naarleggen of in stap naar de hindernis toen en dan 3m voor de hindernis gaan draven!
succes Knipoog

Minkuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:48

heej,

Stil zetten voor de hindernis is niet zo'n goed idee zo kun je een paard snel leren weigeren. probeer het in alle rust op te lossen.. Met bijvoorbeeld in stap naar de hindernis toe te rijden en een meter voor de drafbalk rustig been geven en zo proberen meer controle te houden over het paard/pony.
maar ik zie wel dat je al genoeg gouden tips hebt gekregen..

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:09

na de sprong gewoon goed terug trekken en achteruit laten lopen dit meerdere keren volhouden en dan is het over mijn paard deed dat ook

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:57

Minkuhz schreef:
heej,

Stil zetten voor de hindernis is niet zo'n goed idee zo kun je een paard snel leren weigeren. probeer het in alle rust op te lossen.. Met bijvoorbeeld in stap naar de hindernis toe te rijden en een meter voor de drafbalk rustig been geven en zo proberen meer controle te houden over het paard/pony.

en zo leer je dus juist dat hij mag versnellen naar een sprong.

TS, is het je eigen pony of een manegepony?

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:16

[quote="Runn_love_"]een drafbalkje misschien Knipoog
of wat korter aan komen rijden.. wat ook kan is met een lage hindernis het eerste (en grootste deel ) in stap te doen en dan een paar meter voor de hindernis aandrijven (naar draf)[/quote]

leer je je paard dan niet gwn weglopen?
ik had dit probleem ook bij een pony en bij mij heeft de instructeur voor de sprong gestaan en ik moest op een normaal tempo ernaartoe rijden dan leid dat mn pony en beete af en leert ie vanzelf vaart te minderen mrja dat is mijn mening

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:44

in stap er op af ! en pas 3 a 4 meter dr voor aandraven en niet een lange afstand nemen voor de hindernis dat je paard niet kan na denken wat die wilt gaan uitspoken bijvoorbeeld van uit een volte er op af !

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:08

Ik zou een volte proberen te rijden en na een paar keer een volte te hebben gereden zal hij waarschijnlijk niet meer gaan galoperen en kan je rustig over de sprong en dit herhalen tot dat hij altijd rustig gaat. Want hij wil gewoon graag, maar nu mag hij alleen als hij rustig is. en je hem onder controle hebt.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:45

Als ik jou was zou ik in stap op de hindernis af lopen (Zet dan wel een laag kruisje neer). Dan gaat ze er waarscheinlijk in een drafje overheen, ik ken ook zo'n paardje, maar die gaat zodra die de sprong ziet racen! Ik zou gewoon heel veel oefenen, en iedere keer weer opnieuw doen...

Succes!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:26

Ben zelf absoluut geen springer. Heb de vele tips doorgelezen, en er zitten best goede tips bij. Het in stap erop af rijden, en dan vlak voor de hindernis aandraven/snelheid maken lijkt mij onverstandig, omdat het paard vlak voor de hindernis zelf juist al snelheid maakt... Lijkt me dat je dat niet nog eens wil bevestigen?
Misschien juist eens precies andersom doen: erop af in galop, en enkele meters voor de hindernis terug in draf en vanuit draf eroverheen?

Mja zoals ik al zei, ik ben geen springer.
Wat ik je nog wel als tip mee wil geven is het volgende:
Zet nou eens gewoon een hindernis in de bak, maar doe er niets mee. Het feit dat er een hindernis staat betekent niet dat je ook mag springen, en zo voorkom je dat je paard al opgewonden wordt bij het idee dat hij mag springen.
Als hij na enkele keren dressuur in de bak rustig is, kun je eens vanuit een dressuuroefening over de hindernis gaan, en daarna meteen terug dressuuroefeningen rijden waar hij zn koppie bij moet houden. Dit ook zo heel veel afwisselen, zodat de hindernis op zich niets betekent, en het afrijden op de hindernis ook niet per definitie betekent dat hij erover mag.

Misschien heb je er iets aan.
Groetjes, Lacuna

dominiqueS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 03:29

probeer eerst dressuurmatig je paardje voor elkaar te krijgen , misschien helpt dat wel , veel voltes om de hindernis heen, staf , draf , galop enz .
hij moet idd niet de indruk krijgen dat als er een hindernis staat dat hij mag springen.
en heel consequent zijn.
zag hier ergens staan terug trekken en dan achterwaarts laten lopen....denk dat trekken al niet werkt, hij is vele malen sterker dan jij
probeer ook in de galop beetje te schakelen zodat hij gaat begrijpen dat als jij hem terug rijdt dat hij dat ook uiteindelijk gaat doen , of er nou wel of geen hindernis staat.
is heel moeilijk maar misscien helpt het.
suc6

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:44

ik zou in draf gaan en als je paard aangalopeerd en trekt naar die hindernis moet je gewoon afwenden tot ze in draf erover wil, dan heb je nog een mogelijkheid van ernaartoe te gaan in de stap en dan aandraven en te springen.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:12

Dit probleem had ik eerst ook! Ik heb nu een aantal keer goede privelessen gevolgd, en ik moest van mijn instructeur net doen of ik terug ga naar de stap voor de hindernis. Ik vond dit echt wel lastig in het begin, maar vooral ook omdat ik zoiets had van ohoh daar gaan we weer. Maar naar mate ik zelf super ontspannen deed en net als of ik naar de stap ging lukte het echt heel goed! Lachen

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:54

Je moet sowieso pas 2 passen voor de sprong in verlichte zit zitten, niet eerder. Zo kan je meer met je zit inwerken. Werkt bij mijn paard wel in draf. In galop werkt het bij mij niet. Dan gaat hij ook op de sprong afrennen en omda hij zo groot en sterk is kan ik hem er niet vandaan sturen. Heeft iemand hiervoor nog tipz? Bloos

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:11

Wat je ook kan doen is dat als je voelt dat ze gaat versnellen, je direct een volte maakt en gewoon terug op de sprong afgaat. Probeer ze niet stil te zetten voor de sprong, dan gaat ze denken dat ze dat altijd zo moet doen...

Veel succes

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:10

Mijn pony is ook altijd zo over entausiast als ze een sprong ziet!
Wat ik meestal doe is een draaf balkje ervoor leggen 1 of 2 soms Lachen!
in het begin wil ze er dan meestal nog als ze idioot overheen gaan,maar zodra ze merkt dat dat niet zo fijn gaat werkt het wel Knipoog!

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:12

daar heb ik ook last van... als ik springles heb 4 meter voor de hindernis galopeerd mijn paard met zijn hoofd heel hoog en keihard en springt er dan wel netjes overheen! aangezien ik 13 ben en er ook niet veel tegen kan doen ik mijn instructeur er opgegaan maar mijn paard doet nog precies hetzelfde! ik heb tog de tip gekregen om het met draven te proberen zodat hij rustiger word voor de hindernis en anders met balkjes misschien helpt het ook bij jou?!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:37

Wat een onzin om te denken dat een paard leert stoppen voor een hindernis als je hem halt laat houden Boos! !!!! Het gaat er puur om dat je controle krijgt over iedere pas die je paard zet, en dus ook in elk door jou gewenste tempo. Vanuti stap zou ik niet doen, want dan bevestig je alleen de drang naar voren, maar voor het zelfde geldt werkt dit wel heel goed voor jou en je pony. Voltes of andere tips kun je allemaal uitproberen. En vooral onder begeleiding!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:50

uit draf komen, draf balk er voor en er achter, na hindernis halt en paar passen achterwaarts, omdraaien en vanaf andere kant over de hindernis, weer halthouden achterwaarts en belonen en zo op en neer komen.
werkt t niet of niet genoeg , een hogere stijl van maken en uit draf komen en als ie dan teveel versneld gaat ie zeker een fout maken waardoor hij meer op gaat letten en rustiger wordt.
niet gaan halt houden voor een hindernis tenzij je een fijne rustige overgang kan maken.
voltes draaien meters voor de hindernis niet net er voor en nooit langs de hindernis af rijden
succes

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:35

het klinkt heel raar maar wat echt wel werkt is haar voor de sprong een keertje stil te zetten niet te vaak want dan denkt ze dat ze niet hoeft te springen en dan voor beetje vast houden als je er op afrijden en 2 meter na de sprong weer hald houden na de sprong worden ze veel rustiger van en voor de sprong ook maar dat kan je beter niet te vaak doen

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:28

Heee
in volte aankomen en de sprong nemen.. misschien dat je paardje het dan beter doet..!!

xx