Hele drukke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Re: Hele drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:55

Nou dat denk ik niet dat het daar aan licht. Hiervoor is ze regelmatig door een meisje van 6 gereden en had ze ook nergens last van. Dus manege ruitertjes maken op zich niet uit..ze kunnen we redelijk rijden..de basis dingen dan.

En de kliniek heeft dat geadviseerd en laarakker heeft idd naar het voer gekeken en dat was gewoon goed wat ze kreeg:)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:58

Je neemt dus geen tips aan Waarom dan dit topic?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 23:01

Dan lees je blijkbaar niet goed Knipoog Vraag me ook af waarom je dan reageert want je antwoorden zijn nou ook niet bepaald nuttig

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:09

Een drukke arabier niet door verschillende jonge kinderen laten rijden lijkt me toch een goede tip. Ik neem tenminste aan dat dit ook het beestje is wat laatst op die buitenrit zo'n traumatische ervaring had? Pony's met veel bloed reageren meestal niet goed op steeds wisselende ruiters.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 23:12

Ze is normaal juist erg braaf en rustig bij minder ervaren en onzekere ruiters. Die kunnen er normaal alles mee omdat ze dan niet echt aan het werk gezet wordt. Daarom is het ook zo raar dat ze dit ineens gaat doen..

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:51

slimmerik schreef:
Pony's met veel bloed reageren meestal niet goed op steeds wisselende ruiters.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Een arabier hecht zich nl heel erg sterk aan zijn/haar baas.
Je doet er geen goed aan idd om hem door jan-en-alleman te laten berijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:55

^^ De pony is altijd al door verschillende mensen gereden en deed toen ook niks..

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:00

Prima dus bij dit paard.
Maar ik vraag me af net als Slimmerik, dat wanneer je het allemaal al weet en het is het allemaal niet wat een ander suggereert, waarom je dan hier je vragen steld.
Ik zou zeggen, zoek het dan lekker zelf uit Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:02

Dit is niet mijn topic hoor!

Denk dat TS wel blij is met jullie reacties maar wat kan zij eraan doen als dat alles het niet is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:09

Dit dier werd voorheen dus ook gewoon gereden enzo.

Maar ergens is er blijkbaar iets verandert. Wat is er nu anders vergeleken met voorheen toen het WEL goed ging ?

- krachtvoer ?
- ruwvoer ?
- zadel / bit / hoofdstel ?
- stalling / erf / omgeving / kudde ?
- soort werk ?

Ergens moet toch iets verandert zijn waardoor zij ook verandert is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:12

Uhmm nou de pony is nu sinds 3 weken weer bezig met rijden? iets langer geloof ik trouwens..
Na een tijd stil staan.. Pony is ook eens een keer op hol geslagen buiten.. Daarna is ze dit dus gaan doen..

Krachtvoer was toen een aantal kilo muesli (meer als wat de pony nu aan muesli en maaismeel krijgt) maar geen maismeel. Ook nog een tijdje biks gehad.

Ruwvoer is hetzelfde gebleven..

Wel een ander zadel. Bit en hoofdstel uhmm geen idee wat voor bit ze er nu in heeft zitten eigenlijk.. Toendertijd een rubberen.

Stalling is nog steeds hetzelfde..

Soort werk.. Ja daar kan ik niets over zeggen. Nagelbijten / Gniffelen Dat weet ik niet. Clown

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:12

je hebt o0k iets wa je door het voer kan doen word ze rustig van
of idd een ander zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:22

Dus grofweg is alleen die maïsrommel erbij gekomen en het andere zadel.

Zou beiden de oorzaak kunnen zijn. Dat het zadel toch ergens een vervelend drukplekje geeft , of ze gewoonweg niet goed tegen die maïsvlokken kan. Kan per paard toch verschillend zijn.

Zo springt die van mij boven m'n kop uit van Havens (of was het nou Pavo) Slobber. Terwijl dat speciaal werd aangeprezen voor paarden op rust enzo Clown Nou die van mij schrok in de wei van d'r eigen scheet toen ik dat spul gaf Haha!

Ik zou dus eerst eens die maïs van het menu schrappen.
Er zijn wel meer dingen die kunnen aanspekken.

Of wie weet is het hooi (voordroog) wel veel rijker en energieker geworden in de tussentijd , dat er daarvan ook een nieuwe lading aangebroken is ?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 11:48

Ze heeft vaker periodes van maisvlokken gehad. Toen reageerde ze er verder ook niet op. Van voer staat ze al op de helft minder. Van de reform granenmix.
Het enige is eigenlijk dat de brokken nu een tijdje weg zijn gelaten.. eigenlijk al een aantal maanden.
En dan zou het misschien nog aan t voordroog kunnen liggen.
En dan op het stuk waar we rijden..dat ze die mensen achter die heg etc hoort daar reageerd ze nogal op.
Verder is er nix veranderd. Ze heeft nu een dubbelgebroken bitje in. Tanden zijn pas gedaan. En voor ze weer aan t werk ging is ze nog helemaal nagekeken etc.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:03

Somebitch schreef:
^^ De pony is altijd al door verschillende mensen gereden en deed toen ook niks..

Zover ik het begrijp is de pony nog nooit door een kundige ruiter bereden. Is nu het gewicht van de ruiters (jullie zijn ouder geworden) behoorlijk toegenomen. Een arabier is gewoon niet geschikt voor manegewerk. Simpel zat!! En als jullie dat niet willen aannemen en alle andere goede raad dan vraag ik me dus echt af waar dit topic nog voor nodig is. Geef ze alleen hooi en laat ze berijden door één goede (!), en geen angstige ruiters zoals jullie, of 6 jarige ruitertjes zonder cap. Knipoog

Jullie zijn té veel overtuigd van eigen gelijk ..... ten koste van dit beestje imo Huilen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:08

Hier heb je het dus weer fout. Heb haar zelf altijd gereden en een tijd 1 vast iemand gehad die er op reed.Het gewicht is ook niet behoorlijk toegenomen oid.

Bovendien zijn er maar genoeg arabieren die manege werk doen. Hier zat zelfs een manege met een groot deel arabieren Lachen

En waar lees jij nu weer dat ze nu bereden word door 6 jarige ruitertjeS zonder cap ???
Verder heeft ze geen problemen met verschillende mensen die haar berijden. Daar ligt het niet aan dat ze zo doet Knipoog

En zoals ik al gezegt heb is dit voer in overleg met de kliniek dus dat moet voorlopig zo blijven. Ze kan zeker niet op alleen hooi

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:10

Het enige wat er nu anders KAN zijn is het voordroog dan + die special calmer wat ze nu door dr voer krijgt.

En dat we nu op een ander stuk rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:10

Laten we allemaal geen voorbarige conclusies trekken, daar is ts niet bij gebaat.
Naar ik aanneem betreft het hier ook een bedrijf en kunnen ze niet heel makkelijk even een pony van alle lessen excluderen.
Het kan goed zijn dat ze inderdaad alle verschillende ruiters en hun verschillende manieren van doen en handelen niet kan hanteren, dat het haar erg verwart. Dan zou je kunnen uitkijken naar een ander exemplaar en zorgen dat deze terecht komt bij een ruiter die haar alleen rijdt.
Tot die tijd is er nog wel iets waar ik aan moest denken: 'hormonen'.
Een verstoorde hormoonhuishouding kan gekke dingen doen en ineens opspelen. Dit kan je eens met de dierenarts bespreken.
Succes!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:13

Ik ben geen bedrijf hoor en geef ook geen manege lessen etc zoals slimmerik zeg..waar ze die onzin nu weer vandaan haalt? Ze wordt gereden door haar verzorgstertjes

Hormonen zou idd ook kunnen. Ga daar maandag nog eens even over terug bellen. Rijden mocht trouwens verder opgebouwd worden. Het liefst iedere dag een half uurtje al is het maar stappen. Vanwege dat ze gevoelig is voor spierbevangen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:13

Ik weet niet wat je allemaal loopt te zeggen hoor Slimmerik.. Maar WAAR lees jij dat ik of de TS op de pony rijdt?
Ik nergens is al zeker weer 4 jaar geleden dat ik op de pony gereden heb.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:14

Tenminste gevoelig..ze heeft t pas gehad (heel licht) maar omdat ze het vroeger ook een keer gehad heeft is het beter regelmatig wat te doen dan zomaar eens in de zoveel tijd te rijden

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:15

Somebitch schreef:
Ik weet niet wat je allemaal loopt te zeggen hoor Slimmerik.. Maar WAAR lees jij dat ik of de TS op de pony rijdt?

Bij de zoekfunctie "soraya" intikken heeft me een heel stuk wijzer gemaakt Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:16

Verder ken ik ook genoeg arabieren die op een manege in de lessen lopen wat ook allemaal goed gaat.. Dus dat een arabier daar niet geschikt voor is is ook weer zoiets.. Overigens geeft TS geen manege lessen. Nagelbijten / Gniffelen En heeft ze ook geen manege.. Was dat maar. Tong uitsteken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:17

slimmerik schreef:
Somebitch schreef:

Bij de zoekfunctie "soraya" intikken heeft me een heel stuk wijzer gemaakt Haha!

En daar zie jij dat ik er pas op gereden heb? Dat vind ik heel knap. *LOL*

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:18

Precies alison Clown