hoe hoog springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiatCh_

Re: hoe hoog springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:50

Zou niet te veel/en hoog springen met een pony in de groei. en toch zeker geen meter.lekker laag gewoon

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:10

Ik denk dat je wel in beschouwing moet nemen dat een bepaalde hoogte voor de ene hoog is en voor de andere laag. Dus maw wat is hoog?

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:49

noujaa je kan best een x een hindernis van 1.10 pakken, maar het mag absoluut geen gewoonte worden. voor een paard van 4 jaar.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:18

Ik ben er ook niet mee eens dat er té veel en/of té hoog met een jong paard wordt gesprongen. Twee of meerdere dagen achterelkaar, bijvoorbeeld een zwaar concours, voor een jong paard vind ik ook niet verantwoord. Ze zijn er mentaal en lichamelijk vaak nog niet klaar voor. Ik vind een leeftijd van ca. 6 jaar (als ze volwassen en volgroeid zijn) een mooie leeftijd om voort te gaan met het hogere werk. Het verschilt ook wel wat per paard. De ene is er eerder klaar voor dan de ander.

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:50

ik zou ook niet vroeger dan 6 jaar beginnen met echt springen. Ze kunnen dan wat aan hun benen krijgen en dan is hetover je kan dan beter wachten tot hij uitgegroeit is.

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:29

hangt helemaal van paard en ruiter af. een ruiter op de rug die 80 cm. al eng vind zal altijd een stoorzender voor z'n paard zijn. Voor een prof springruiter stelt een meter weinig voor en zoals eerder gezegd een meter is maar een huppeltje voor een (spring)paard.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:38

Ja maar dat huppeltje van 1 meter moet wel opgevangen worden door de nog ontzettend brose (weet niet hoe je het schrijft, maar komt v/h woord broos) botten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ze zeggen altijd dat als de techniek goed is, je het 'hoog' springen niet eens hoeft te oefenen. Af en toe en sprongetje tot zo ong. 60 cm voor een vierjarig lijkt me geen probleem. Maar dat hoog springen heeft toch eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde?
Ook al is 1 meter voor zowel het paard als de ruiter een huppeltje, ik denk dat de klap die de brose botten moeten opvangen hetzelfde is bij een springpaard als voor een 'normale' pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:52

Precies, een jong paard blijft een jong paard. Of het nou springgefokt is of niet, springen is en blijft een (te) grote belasting.

Een jaar (of iets langer) wachten is toch niks op de vele jaren die je plezier kan hebben van een gezond paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:55

je kunt langer wachten, ieder goedrecht Lachen
Maar de ervaring op diverse stallen is gewoon dat die paarden niet meer problemen hebben als ze ouder worden dan de groep die dan nog niet springt.

En idd, een paard met goede techniek hoef je niet vaak te springen.
Daar oefen je thuis eens een paar sprongetjes mee.
En neem je eens mee naar concours.
Daar lijd hij niks van.
Ja onkundige ruiters die dan 4x in de week gaan oefenen, 50 keer over een sprong, elke week op concours...ja dan wel....
Maar dat zou ik bij een 7 jarige ook niet aanraden Lachen

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:27

Ik spring met mijn 5 jarige pony sprongetjes van 60. Maar veel hoger ga ik nog niet Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:32

Tja, dat is een hele goede vraag van je. Mijn pony sprong al heel vroeg in het ZZ (niet bij zijn vorige maar daar voor eigenaresse). Hij heeft er niks aan over gehouden.. Maar verstandig is het niet natuurlijk..

edit: Z punten voor het ZZ was het. Clown

santi_shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:18

ik heb ene 6- jarige E- ponyen daar spring ik 1m mee.
en dat vind ik best hoog Tong uitsteken.
Maar met wedstrijden wil ik eerst met 60 cm beginnen ofzo Vork

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:05

mijn zusje heeft momenteel een 4 jarige c-pony
daar springt ze ongeveer 60 cm mee.
hoger niet, en heel binnekort een keer oefen parcours.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:21

ik vind persoonlijk dat je met een jong paard op moet passen dat je hem niet te veel belast. het paard moet nog mogelijkheden hebben om te groeien. je moet de groei dus niet belemmeren. overigens denk ik niet dat het slecht is voor een jong paard om regelmatig te springen. springpaarden hebben het toch ook moeten leren Knipoog

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:16

/wat is hoog en wat is laag.. Voor een springruiter is 1 m niet hoog en voor een dressuurruiter kan 30 cm al hoog zijn...

Een 4 jarige mag in het b lopen en als jij een 3 jarige zadelmak maakt die het gewoon heel leuk vind en alles fijn aanpakt ook het springen zal je in het begin wat lage sprongetjes doen, 50 60 cm dat is vaak net iets meer van de grond dan een galopsprong stelt echt niet veel voor.. Heeft een paard er plezier in en aanleg voor kan het met 4 jaar makkelijk een B parcour lopen.. Het hoeft niet altijd hoog in training kan gewoon laag, als het paard talent heeft heeft het met 4 jaar en een meter echt geen problemen.. DAarintegen zal het voor een dresuur gefokt paard veel meer een belasting vragen op die leeftijd omdat die gewoon veel minder talent heeft..

Zolang het paard er plezier in heeft en je niet 4 x per week springt, wat op handelstallen ook niet gebeurt, vaak keertje in training en dan parcour in het weekend kan het in mijn ogen geen kwaad

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:25

Ik heb niet alle reacties gelezen maar hier in Belgie is het zo, dat de 4jarige paarden klaar horen te zijn voor een parcours van 90 cm, let wel: zonder dubbelsprongen. De paarden mogen ook maar 1x in het weekend starten. Aan het eind van het seizoen staat de hoogte van de 4 jarige paarden op ong 1 meter. De 5 jarige beginnen dan weer op 1 m, en eindigen op 110. En ga zo maar verder. Echter nationaal willen ze vaak nog wel eens heel wat hoger bouwen. Op de 4 jarige paarden heb ik al regelmatig een hele dikke oxer van 110 zien staan. Maar of het daarom goed is, nee hoogstwaarschijnlijk niet. Maar als jij hier een paard hebt dat dat nog niet aan kan, is het echt een stuk moeilijker om hem te verkopen. Mijn 3jarige heeft van de week ook over een klein metertje moeten springen, dit is echter wel eenmalig, om te testen hoe het paard overal op reageert. En mede omdat kopers ze ook vaak die hoogte willen zien springen. Maar ik denk dat gezondheid en sport redelijk ver uitelkaar liggen.

EDIT: Onze 3 jarige springen wel nooit vaker als 1 x in de maand. De 4 jarige, in de eerste helft niet vaker als 2x in de maand, 2e helft iets vaker. Dan heb ik het over training EN wedstrijd samengenomen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:28

Er zijn regelingen en tja denk niet dat je voor niets met een 4 jarige L mag en een 5 Jarige M....dit si al ingesteld omdat er zelfs mensen waren die al met 4 eerst naar de M gingen.

Mijn paard wordt dit jaar 5 en dit er nu ook mee in het L heb 1 jaar B gesprongen. Wanneer je dit rustig opbouwt en niet gaat overdrijven met springen kan het geen kwaad hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:31

het gaat niet om hoe HOOG je springt maar om hoe technisch Lachen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:27

love_plien schreef:
Ja maar dat huppeltje van 1 meter moet wel opgevangen worden door de nog ontzettend brose (weet niet hoe je het schrijft, maar komt v/h woord broos) botten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ze zeggen altijd dat als de techniek goed is, je het 'hoog' springen niet eens hoeft te oefenen. Af en toe en sprongetje tot zo ong. 60 cm voor een vierjarig lijkt me geen probleem. Maar dat hoog springen heeft toch eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde?
Ook al is 1 meter voor zowel het paard als de ruiter een huppeltje, ik denk dat de klap die de brose botten moeten opvangen hetzelfde is bij een springpaard als voor een 'normale' pony.

als een paard in de wei rare sprongen maakt krijg het dan toch ook een klap op die volgens jou broze botten? moet je ze ook niet in de wei zetten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:24

ik vind dat het er erg verschild. In mijn ogen zou je best met een 4 jarige in de les een hindernis van 1m kunnen springen na fatsoenlijk te hebben ingesprongen, maar een heel parcours wordt wel heel erg zwaar lijkt mij. Ik ben het er ook mee eens dat paarden tegenwoordig voor het geld steeds eerder de sport in gejaagd worden, ik vind dat je beter lekker door kan trainen en pas later wedstrijden rijden. En als bij die trainingen af en toe een sprongetje wordt gesprongen dan vind ik dat prima. En of die dan 60 cm is of 1meter ligt aan het paard en aan de ruiter.

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:29

Mijn haf is 4 en daar heb ik 60cm mee gesprongen het ligt idd aan paard en ruiter ik zal ook niet gauw veel hoger springen dit om dat ik niet zo'n held ben met springen.

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:02

Volgens mij klopt het niet dat er in je verhaaltje staat dat je iemand kent die zijn 4jarige pony op 1.10m zit te trainen omdat ze M start, want met een 4jarige pony mág je nog niet eens M starten. Ik vind trouwens dat je met een pony die snel leert best wat hoger kunt springen, als ze niet kijken op de hoogte en er geen moeite en/of problemen mee hebben want je moet natuurlijk wel altijd fair blijven tegenover je pony. Toen ik mijn pony kreeg was hij net 4 jaar oud en een paar maanden onder het zadel, na een paar weken had ik er al lijntje 1.40m mee gesprongen. Ik vind niet dat ik mijn pony daar kwaad mee heb gedaan want hij sprong het met plezier en had er totaal geen moeite mee. Dit jaar wordt hij 6 en in juni ga ik er al Z mee starten. Puur omdat de hoogte gewoon niks uitmaakt voor hem en hoe hoger het staat, hoe leuker hij het vind. Thuis spring ik ook nog regelmatig 1.20m/1.30m maar ook weleens maar 70cm/80cm, heel verschillend dus. Ik vind het ook onzin dat je heel langzaam op moet gaan bouwen met springen. Ik ken iemand *ik noem geen naam* die zelf hele goede paarden fokt en er ook enkele voor veel geld naar bijvoorbeeld Amerika heeft verkocht. Diegene rijdt zijn paarden zelf aan en zodra ze onder het zadel zijn gaat hij er meteen mee op (oefen)concours. En met die paarden komt het áltijd goed dus dan is er toch ook geen probleem? Ik denk gewoon dat het per pony of paard verschilt hoe hoog je ermee kan springen op welke leeftijd en natuurlijk ook wie er op zit Knipoog

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:38

ikweet niet of het goed is, ikzelf zou met een jong paard niet gelijk zo hoog springen, weinig spier enz, maarja het ligt er idd ook aan wat voorn ras, afstammeling

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:39

met mijn 4jarige heb ik nu rond de 50 cm gesprongen, hoger durf ik zelf nog niet eens Nagelbijten / Gniffelen

__Daphnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:28

Ik zo persoonlijk wachten tot ze 4 jaar zijn met springen. Af en toe een hindernisje van 60 cm met een E pony gaat met gemak, zolang het niet te intensief en teveel word. En dan als ze 4 zijn rustig een pacourtje van 60 rijden en dan vaker gaan springen mag best. Zolang je maar niet te veel wilt.