Amadeo schreef:@ Emilia, zou kunnen in de praktijk, maar uit wat ik hierboven allemaal voor reacties lees, heb ik de indruk dat de meesten zodra het mág ook de overstap maken. Daar doelde ik eigenlijk op, beetje stom dat ik dat niet wat duidelijker heb gemaakt. Goeie zaak dat er in de praktijk meer mensen langer met trens blijven rijden, denk ik.
Dat komt door de titel!!
Als hier alleen maar reacties zouden komen van mensen die niet met S&T rijden zou het een beetje nutteloos topic worden die niet aan de vraag voldoet.
Mensen op een trens zullen hier dus niet snel reageren.
Ik ben zelf gaan oefenen toen ik M2 was met mijn paard. Ze liep het best (minste in mijn handen en stille aanleuning) op een enkel gebroken bit, maar gaf ook aan dit eigenlijk niet prettig te vinden in de mond door vaak de mond te openen.
Op een dubbelgebroken was ze aanzienlijk relaxter, maar kreeg ik de oprichting niet goed voor elkaar.
De combinatie dubbelgebroken OL trens en stang was echt voor ons beide heel prettig en ze heeft het dan ook snel geaccepteerd en begon in een hele korte tijd ineens een veel mooiere bespiering te krijgen bij de overgang schoft/hals. De acceptatie was waarchijnlijk ook zo makkelijk omdat ze als jong paard in het tuig gelopen had op een stang.
Nieuwe oefeningen (wissels, pirouettes) leer ik echter altijd eerst aan op trens en ik reed eigenlijk in het algemeen niet vaker dan 2x per week met S&T. In tegenstelling tot de ervaring van Zep vond ik het wisselen juist prettig.