Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dinopino schreef:Meisjelief je had het ook over lichamelijk. Met name dat deel begrijp ik niet. Het ene paard groeit toch niets sneller dan het andere
Beetje poetsen en wandelen. Dinopino schreef:meisjelief ik snap je echt niet. Elk paard heeft dezelfde tijd nodig om uit te groeien, 5 a 6 jaar.
Er is geen paardenras wat eerder volgroeit is dan de ander.
Oke stel hij is uitgegroeit en belastbaar zo op de leeftijd van 6 jaar en hij is er geestelijk nog niet aan toe. Ja dan kan je wachten. Maar op 2 jarige leeftijd kan hij misschien geestelijk klaar zijn lichamelijk echt nooit. Dus wat ik wil zeggen is dat bij 2 jarige leeftijd de belasting nog niet echt mogelijk is en de aandacht om hem iets te leren ook niet te lang mag duren. Dinopino schreef:ja maar dat is uiterlijk. Het lichaam kan wel gegroeid zijn, maar niet uitgegroeid. Dus nog niet stevig genoeg om te dragen en te belasten. Dat kun je van de buitenkant niet zien.
[WN-AM] Inrijden jonge paarden?
bekijk plaatje
Angel99 schreef:Inrijden betekend niet dat je er gelijk elke dag een uur op moet gaan zitten. Je kunt een drie jarige best inrijden en dan bijv. drie keer per week 20 min. rijden. Goed in stappen klein stukje draf en misschien wat galop. Heb ik met mijn paard ook gedaan is nu 18 jaar en heeft nog nooit wat gemankeerd. Hij is een trakener die staan er om bekend dat het laat bloeiers zijn.
) en zadel erop. Van die tijd heb ik echt zoveel profijt gehad! Het is een eenkennig dier en hij is echt heel erg naar me toe getrokken. Daarnaast heb ik met het balkjes stappen zijn stap zo verbeterd dat hij tegenwoordig achten en negens krijgt voor zijn stap (en die was gewoon niet zo goed) suleilitha schreef:Bakken bullshit hier. Laat een paard gewoon puberen met soortgenoten in een groot weiland en dat is ook nog veiliger voor jezelf. Met knuffelen bereik je niks, want een paard verstaat onder knuffelen echt iets anders dan wij. Verder is er niks mis mee met een driejarige beleren en voorzichtig een beetje doorrijden.
Tegen de tijd dat zo'n paard vier jaar is, verder oppakken en lekker doortrainen. Achterhand aan de praat maken en spieren erop trainen, daar is niks mis aan mits je het maar gedoseerd doet.