Doorzitten oefenen op een bommetje, tips gevraagt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Doorzitten oefenen op een bommetje, tips gevraagt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:19

Ik heb ook even gekeken in je profiel en je paardje heeft gewoon een super krachtig achterbeen, waartschijnlijk gooit ze ook erg hoog op.
Dit is behoorlijk moeilijk uit te zitten. Ik heb het probleem met mijn wedstrijdpaard.
Soms komen ze gewoon dermate krachtig en hoog onder dat het heel moeilijk wordt.

De tips die ik je aan de hand van de fotos toch mee wil geven is meer rechtop zitten dus niet de rug ontlasten maar belasten. Meer je bekken kantelen en zodra het hobbelen begint voorwaarts rijden.
Dan laat je je door iemand aan de longe nemen en jij concentreert je alleen om te zitten. En dan houd je je maar gewoon vast aan het zadel zitten en verder niets. Goed je bekken kantelen

Je hebt in ieder geval een mooi paard met een goed achterbeen maar daar mag nog meer bespiering komen dus veel overgangen rijden.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:41

Knieen van het zadel, je benen laten meeveren, zodat ook je hakken meeveren.
Het lijkt in het begin heel los, maar dan moet je het ritme van het paard aanvoelen, dat heeft iig heel erg bij mij geholpen! Lachen
Je moet niet vaster of zwaarder gaan zitten, maar juist lichter en losser Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:40

Nikki_ schreef:
Knieen van het zadel, je benen laten meeveren, zodat ook je hakken meeveren.
Het lijkt in het begin heel los, maar dan moet je het ritme van het paard aanvoelen, dat heeft iig heel erg bij mij geholpen! Lachen
Je moet niet vaster of zwaarder gaan zitten, maar juist lichter en losser Knipoog

Ja idd lichter en losser.
En heel veel zonder zadel rijden,dat heeft mij enorm geholpen.
Ook zou je eens wat western lessen kunnen nemen, leer je veel onafhankelijker zitten, want daar zit ook vaak de fout van een dressuur ruiter, te veel steun in de beugels en aan de teugels zoeken en als het paard maar even uit balans raakt is de ruiter zijn balans ook kwijt.
Dus teugels los en zonder zadel ,licht en los gaan zitten niet op je billen maar juist iets meer voorover kantelen zeg maar , je benen lang en ontspannen , dan weet ik zeker dat het je uiteindelijk gaat lukken Knipoog

Het kan trouwens ook aan de balans van het paard liggen, als je paard niet in balans loopt zul je zelf heel moeilijk mooi boven je paard blijven zitten, leer je paard onder je te lopen, dus rechtrichten is ook een ding waar je aan zou kunnen werken, als je dat zonder zadel doet voel je precies wanneer je paard goed draagt en wanner niet, want dan raak je vaak uit balans.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:01

@ midgie: Graag de volledige begin post lezen ipv gewoon maar een reactie plaatsen.
Dan zie je namelijk waarom ik niet zonder zadel rij, en ook niet zonder beugels!