moeite met doorzitten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 10:15

whahah.
Zonder beugels ging het laatst wel goed é

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:24

hayyy
ik ging laatst op de manege rijden op een heel leuk paard.
maar in draf heeft hij zo`n zweef stapje dus doorzitten ging echt niet.
toen zei een meisje tegen mij dat ik mn bovenbenen moest aanspannen en toen bleef ik wel zitten maar echt fijn zat ik niet. en volgens mij zat ik er dan ook heel erg gespannen op en dat moet toch juist niet???
nu ga ik er binnenkort weer rijden en wil ik dus eigenlijk ook wel weten hoe je het best kan doorzitten.....

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:04

Als je je bovenbenen aanspant, dan knijp je (vrijwel automatisch) met je knieën, waardoor je zelf niet kunt ontspannen en lijkt mij ook niet kunt zitten (ik kan het in elk geval niet Lips are sealed )

Je houding met doorzitten tov gewoon lichtrijden veranderd niet.. je blijft gewoon zitten.. het klinkt misschien heel simpel wat ik zeg, maar je moet de bewegingen van het paard volgen.. (evt ga je eerst ietsjes achterover zitten om je eigen balans op te zoeken) ga in ieder geval GEEN steun op je teugels zoeken of met je knieën klemmen!

Succes ermee!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:48

Ik heb dus ook heel erg moeite met doorzitten op bepaalde pony's heel erg en op andere weer helemaal niet zo erg. Nu rijd ik op een pony waar ik helemaal niet stil op kan zitten bij het doorzitten. Vandaag heb ik meer dan 30 minuten onafgebroken doorgezeten met misschien een paar minutjes stap. Van die 30 minuten heb ik ook 10 minuten zonder beugels alleen gedraafd en in galop gezeten.

Ik merkte dat het op het einde echt veel beter ging, vooral de middendraf kon ik nu goed doorzitten, iets wat ik eerst juist niet kon. Mijn instructeur vond dat het bij mij helemaal niet slecht ging maar ik vind zelf van wel want ik kan nooit mijn beugels bij me houden dus ik ontspan me echt nog niet genoeg. Nog een paar halve lesjes zo rijden wanneer ze eindelijk rustig is en dan hoop ik wat verbetering te vinden!

Jij ook succes ermee! En gewoon veel oefenen denk ik!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 01:46

Heb je ook problemen als je vanuit stap doorzittend aandraaft ?
Ik vind dit nl. een stuk gemakkelijker dan van lichtrijden terug naar doorzitten te gaan.
Naast de zitoefening en het concentreren op een goed ruggebruik van je paard zou je eerst kunnen beginnen met alleen doorzitten vanuit de overgang stap - draf, dan heb je meteen het goede ritme te pakken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 10:36

Neej ik heb eigenlijks alleen problemen als het paard harder gaat draven...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 11:17

Fleury schreef:
want ik kan nooit mijn beugels bij me houden dus ik ontspan me echt nog niet genoeg.

Als je je beugels niet bij je kunt houden, en je ze dus steeds verliest, dan trek je je benen op, en/of klem je met je knieën. Probeer dus je benen lang te houden, hakken uitdrukken, en ze vooral NIET op te trekken met drijven Knipoog

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 11:42

tja, ik had tot een half jaar geleden ook erg last met doorzitten, veel te veel stuiteren enzo. nu rijd ik een half jaar bijna elke keer zonder zadel, behalve als we gaan springen, maar ik merk het verschil wel degelijk. mijn instructrice zegt ook dat ik zonder zadel veel mooier rijd dan met zadel. ??? licht het aan dat zadel?? nee, zo heb je een veel beter contact met je paard, komen de hulpen directer over, en je voelt je paard. heeft het dan alleen maar voordelen om zonder zadel te rijden??? nee, als je het niet goed doet, en bvb scheef zit, is dit een aanslag op je rug.

o ja poosje geleden met een paar mensen over gehad, die hebben leren rijden zonder zadel, vanaf de eerste les. de ene kreeg eerst een tijdje 'zit' les, en de ander werd er zo op gezet.

als je het vergelijkt hoe men vroeger leerde rijden, en nu, het verschil van met zadel, en zonder zadel, wat zou er dan beter zijn vraag ik me dan weleens af. een zadel is luxe zeggen ze wel eens, de ander zegt dat het essentieel is voor het paardrijden.

beetje dilemma dus. ik vind heb beter om zonder zadel te rijden, ookal doet het af en toe een beetje zeer aan mn ... , gewoon de plezier erin houden, lekker ontspannen, neem de tijd ervoor, anders kan je ook niet ontspannen. als je gehaast op je paard gaat zitten, wordt je paard gehaast, gaat het niet lekker, wordt je chacherijnig, en vervolgens je paard ook.

paardrijden is een moeilijke sport, onthoud dat! je blijft leren, van de fouten die je zelf maakt, maar ook van de fouten van anderen.

groeten jeffrey

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 14:51

Je moet je bekken naar voren kantelen. Zodat je eigenlijk meer op je voorkant zit. Het helpt heel goed. En gewoon goed recht blijven zitten, schouders naar achteren en omhoog kijken.

Veel succes

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 19:08

ik moet zeggen: dat het wel heeft geholpen beetje naar achteren leunen.
Ik heb gewoon als het ware, men lichaam een beetje op het paard latenn bungelen.
het hielp!!!!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:50

littleroosie schreef:
Parouscha (het paard dus) loopt goed over de rug heen. Als ik er op rij heb ik absoluut geen probleem met doorzitten. Ik denk dat je idd je intructriece het beste om advies kan vragen, zij weet er vast wel raad mee. Ik wil ook les van haar Haha!

ff offtopic: hoeveel instr. zou jij wel niet hebben als het aan jou lag?? Haha! Knipoog

ontopic: probeer voor je gevoel ver achterover te zitten en je knieen los..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:54

vroeger kon ik ook nooit doorzitten op mijn paard jasmijn, ik zat altijd te hobbelen. maar je moet gewoon doorzetten want later dan weet je hoe de gangen van je paard zijn en dan gaaat het al een stuk makkelijker en bij het aangalloperen mag je paard niet harder gaan draven , maar moet hij in het zelfde tempo blijven

succes

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:23

Anna-Jelly"]
[quote="littleroosie schreef:
Parouscha (het paard dus) loopt goed over de rug heen. Als ik er op rij heb ik absoluut geen probleem met doorzitten. Ik denk dat je idd je intructriece het beste om advies kan vragen, zij weet er vast wel raad mee. Ik wil ook les van haar Haha!

ff offtopic: hoeveel instr. zou jij wel niet hebben als het aan jou lag?? Haha! Knipoog

ontopic: probeer voor je gevoel ver achterover te zitten en je knieen los..
[/quote]

Uhhh 3 Haha!

Maar gaat het al beter met doorzitten?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 17:32

ja het gaat al beter!
Oök omdat parouscha nou wat rustiger loopt Haha!
Maare op zich gaat het doorzitten wel beter!

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 14:03

wat ook wel wil helpen, is een touwtje ( bijv. een strotouwtje ) aan je beugel binden en aan de singel, en dat aan beide kanten, moet je het wel aardig strak doen... is errug goed voor je zit en ook voor je beenhouding ( je word dan namelijk gedwongen om je been stil te houden en op de goede plek ) ik zou het langzaam opbouwen ( eerst 10 min, volgende keer kwartier enz.) je krijgt er namelijk wel spierpijn van,m maar het helpt echt!

suc6 ermee!

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:37

echt je wil niet weten hoelang ik dat had/heb.
Nu gaat het steeds beter Haha! . Het iz gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 19:26

idd oefenen en oefenen!
Maar het doet ook vrij zeer omdat ik altijd vrij last van men rug heb, en dan komt er juist nog wat meer druk op...
Maar het gaat steeds beter Haha!

j_u_l_i_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:56

ik had-heb daar ook wel soms last van maar niet bij alle paarden hé (gelukkig) wel ik heb altijd geleerd om benen aan de loodlijn te houden,handen goed stil,rug ietsje naar achteren en bekken laten inzweven..en voor mij persoonlijk dan : goed voor me kijken,want kheb altijd de neiging om naar beneden te kijken ! weet et,klinkt raar,maja .. xxxxxxxxxxxxx julie

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 22:24

Ja naar beneden kijken doe iedereen bijna wel eens!
Ik ook ...

Bedankt voor je tips

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:38

parouscha schreef:
Ja naar beneden kijken doe iedereen bijna wel eens!
Ik ook ...

Ja dat heb ik ook Haha! Schijnheilig

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:04

Je moet het paard eerst leren ontspannen te laten lopen, door veel lange teugel werk te doen en ballansoefeningen. Als dit beter gaat kun je ook makkelijker doorzitten! Als het paard door de rug loopt kun je gaan oefenen zonder zadel en/of beugels! SUCCES

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 20:52

parouscha schreef:
zonder zadel rijen dat kan wel, maar mijn paardje vind dat niet zo fijn, ik zelf ook niet *LOL* nogal een harde schoft Boos!

Aan het zadel ligt het ook niet, heb ik net......

Er bestaan speciale "bare-backpaths" in de handel , een soort onderzadel met sangel, lekker zacht en dan heb je geen last van die harde schoft. Ik heb er eentje vn Emiel Voest, een schapevelletje. Zaaaalig !

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:00

Huh?? Bedoel je misschien ipv 'Faustie' 'Parouscha' ??
Want wat heb ik hiermee te maken , ik snap het niet goed!!

Ik reageerde op jouw berichtje, (waar je zegt dat je je paard over de rug moet laten lopen) vandaar dat ik jou quote, snap je ?