Stelling: Van elk jaar nieuwe instructie leer je het meest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_

Re: Stelling: Van elk jaar nieuwe instructie leer je het meest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:14

urielle, mooi uitgelgd! indd, als je de juiste hebt gevonden, waarom zou je dan naar een ander gaan.

En dan hebben de clinics ( Bloos hoe schrijf je dat Tong uitsteken) ook hetzelfde effect dat je een keer net op andere dingen let.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:17

Urielle schreef:
Dat heeft misschien idd even toelichting nodig Ja

Er heeft pas een topic op Bokt gestaan van iemand die afgeblaft werd door haar instructeur en dat ze niet wist wat ze daarmee moest. Toen heb ik gevraagd: als zo'n instructeur zegt dat je (bij wijze van spreken) een lamme tak bent die het paard niet aan het lopen krijgt, wat doet dat dan met jou? Slaat dat je uit het veld en word je onzeker waardoor je er helemaal niet meer aan rijdt? Of prikkelt het je en denk je op zo'n moment 'Ach jij vuile ***, ik zal eens laten zien wat wij kunnen!' en rij je vervolgens de sterren van de hemel? Want als dat laatste het geval is, dan heeft hij precies de goede snaar geraakt!

Andersom werkt dat ook zo. Je hebt ruiters die zelf al snel denken dat het goed is. Die moet je niet bij een instructeur zetten, die alsmaar roept: 'Jaaaa, dat los je goed op!'
Een perfectionistische ruiter die het zelf nooit goed genoeg vindt en wellicht ook nog eens onzeker is over het eigen kunnen, is wel gebaat bij zo'n instructeur, die gaan zich goed voelen bij een compliment en actief eraan rijden.

Daarnaast heb je ook gewoon de rijtechnische benadering. Een NH-ruiter moet je niet bij een instructeur zetten die zegt: je paard doet geen hol, prik hem eens met je spoor onder zijn mieter. Een aanhanger van de klassieke Duitse dressuur, zal het niet volhouden bij Anky of haar leerlingen want die gaat bij het LDR verhaal zeggen: Ho eens, DAT doe ik niet... Een ruiter met een sensibel karakterpaard moet je niet zetten bij een instructeur die vindt dat je een paard er maar even langs moet stampen.

En omdat een instructeur moet passen bij je eigen persoonlijkheid, het karakter van je paard, je ambities en de ideeen die je al gevormd hebt en voor jou een absolute waarheid zijn is het heel moeilijk om de perfecte match te vinden.

Dat vetgedrukte heb ik dus heel erg sterk.
Ik les u al 5 jaar bij een instructrice die dit aanvoelt en me steunt, stimuleert en alles vanuit het positieve benadert en daarnaast goed opgeleid is en zelf goede begeleiding heeft waar ze ook elke keer weer dingen van bijleert en dat, waar toepasselijk, gebruikt in haar lessen bij haar eigen klanten.
Er zijn zat mensen die het niet zo hebben op haar manier van lessen en kritiek hebben of vinden dat ze niet het onderste uit de kan haalt, maar bij mij past het heel erg goed omdat ik me bij haar zo prettig voel dat ik er 10x beter rijd dan alleen thuis (dan wordt ik veel sneller onzeker als het niet lukt en mis ik de feedback op de timing etc) Ik krijg bij haar de paarden vaak, voor mijn gevoel, fijn aan het lopen en daardoor heb je er ook veel meer plezier in dan wanneer je paard voor het oog misschien nog veel spectaculairder loopt, maar voor het gevoel strakker en minder fijn te rijden.

Ik les nu 5 jaar bij haar en zou best af en toe les willen van anderen om ook elders in de keuken te kijken en omdat zo iemand weer net wat meer op andere dingen let, maar zou niet zomaar overschakelen naar een compleet nieuwe/andere instructrice zonder dat ik heb gemerkt dat ik daarmee veel meer en betere resultaten boek met hetzelfe, of nog betere gevoel.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:07

ik heb eigenlijk al heel wat afgelest bij de instructeur waar ik nu ben, met mijn oude vz paardje, en nu met de nieuwe ook.
maar nu was hij er dinsdag niet en kwam er een vervanger, en die zag hele andere dingen, legt dingen anders uit en heeft
een hele andere manier van lesgeven, ik vond het heel fijn voor een keer, voor nog een keer ook wel maar ik blijf toch bij
mijn oude instructeur.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:23

Paardrijden = iets wat je veel moet doen op gevoel.
Je moet leren om te voelen wat "het goede gevoel is" en ook weten wat het verkeerde gevoel is.
imo is een goede instructeur iemand die jouw laat weten wanneer je het goede gevoel moet onthouden en moet aangeven wanneer je iets verkeerd doet en hoe dat dat wel moet.

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:36

Hey,
Elk jaar wisselen lijkt me wat veel maar ik zou zeker om de 3 jaar wisselen, een nieuwe frisse kijk kan een hoop opleveren! Ik denk alleen wel dat te vaak (dus elk jaar) wisselen alleen maar stress oplevert en dat je paardje op een gegeven moment ook niet meer weet waa rhij aan toe is

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:01

Ik denk dat elk jaar wisselen wel een beetje snel is. Ik heb nu les van 2 verschillende mensen en dat werkt ook al heel erg! De een let meer op dat het paard ontspannen loopt terwijl de ander weer op let dat ik goed zit en ga zo maar door.

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:36

ik ben zeker een voorstander van les nemen maar het moet wel klikken. iedereen geeft op een andere wijze les ik hou het liever gewoon bij 1 pers.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:38

Nou elk jaar wisselen dat weet ik niet.. maar van veel verschillende mensen zeker wel! je vind bij de een een passendere methode dan bij de ander,, enz.. Ik heb op dit moment les van 3 verschillende mensen... daar hou ik het voorlopig bij tot dat ik denk dat we wel uitgeleerd zijn bij 1..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:41

Ik heb nu van 2 verschillende mensen les.. Eerst alleen op de manege, nu ook op mijn verzorgpony. Het zijn allebei hele verschillende lessen, en ik leer bij allebei weer hele andere dingen, de een let veel meer hier op, de andere weer meer daar op.. Vind het wel lekker Lachen

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:41

ikenindi schreef:
ik denk dat het kan. maar als je 1 goede hebt, heb je daar meer aan dan 3 jaar achter elkaar een slechte;)

Helemaal mee eens! je kan maar beter een goede hebben dan meerdere waar je niks meer van leert!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:44

Ik zelf vind het niet echt prettig om om de zoveel tijd iemand anders te hebben voor het lessen. Mijn vaste instructrice weet toch het beste mijn karakter en mijn kunnen. Maar dat is dus persoonlijk.

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:33

Ben ik het niet mee eens. Je krijgt wel verschillende inzichten wat rijden betreft, en dit vind ik helemaal geen slecht idee. Zo kun je die instructeur/-trice kiezen die een rijstijl hanteert die dicht bij jouw stijl ligt en wat jij prettig vindt. Inderdaad is het fijn als je als combi bekend bent bij je instructie, die weer dan beter hoe je problemen/verbeterpuntjes aan kunt pakken.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 00:13

Elk jaar wisselen zou ik niet doen, zeker als iemand hebt waar je tevreden mee bent en waar je (nog)veel van kan leren. Ik heb elke week les van iemand die me helpt met de opleiding van mijn jonge paard, die goed oplet dat ik eraan blijf rijden en dat ik consequent ben. Daarnaast heb ik elke twee/drie weken een ander die me op de juiste momenten zegt wat ik moet voelen waardoor ik dat leer herkennen en me ook veel uitlegt. Beide instructrices geven in de zelfde lijn les, maar met verschillende invalshoeken. Erg fijne combinatie!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:39

Elk jaar wisselen lijkt me te snel. Ik bedoel ga eens na hoeveel uur je van een persoon in een jaar les krijgt. Ik les zelf om de week dat zou inhouden na +/- 25 uur een andere instructeur? Nee dank je.

Ik denk wel dat je telkens bewust moet zijn van of je nog leert. Iedere instructeur heeft zijn eigen stokpaardje en op een gegeven moment ken je die wel. Dan is het tijd om verder te zoeken.

Mijn ervaring is alleen dat je niet 1-2-3 een geschikte instructeur vindt, zeker niet als je wat verder bent/wilt komen. Lachen

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:42

Nee, want iedereen heeft zijn eigen rijstijl, en die moet je zelf ook ontwikkelen. Ik denk dat het juist niet goed is

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:24

Soms heb je ook meerdere instructeurs nodig omdat degene van wie je erg graag les hebt maar een paar maal per jaar beschikbaar is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:34

Heb vroeger op de manege noodgedwongen ieder jaar een andere instructrice gehad omdat we altijd een stagiaire van Deurne hadden en ik vond het als kind verschrikkelijk omdat ik een heel angstige ruiter was en daarom heel veel van mijn vertrouwen in het rijden haalde uit het vertrouwen wat ik in de instructrice had. Daarbij kwam nog dat ik erg veel tijd nodig had om iemand te leren kennen en vertrouwen.

Ik vind het nu juist plezierig om van verschillende mensen les te krijgen omdat iedereen de accenten anders legt. Door dat allemaal te integreren in mijn manier van rijden merk ik steeds verbetering. Wat ik zelf heel grappig vond is dat ik vorig jaar door een invalster die lesgaf op de rijvereniging eindelijk af ben gekomen van mijn kwaal om steeds voorover te gaan zitten. Zij legde het heel anders uit dan de vaste instructrice waardoor bij mij ineens het kwartje viel. Wat ik wel heb geleerd is om altijd te vragen als ik iets niet begrijp en als ik een nieuw iemand tref geef ik vaak aan waar we als combinatie aan werken en/of problemen mee hebben zodat je hier gerichter aan kunt werken. Maar een goed lesgever of lesgeefster vind ik iemand die ook meteen ziet waar wij aan moeten werken en hier op niveau bruikbare tips voor geeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:39

Ik les ondertussen al weer drie jaar bij mijn instructrice en heb niet echt de behoefte om over te stappen. Ik vind het niet nodig om steeds te wisselen. Als je jezelf kan blijven ontwikkelen, dan zit je nog goed denk ik. Bovendien scheelt het dat mijn instructrice ook zichzelf blijft ontwikkelen, door het bijwonen van clinics en bijhouden van vakliteratuur. Ze valt altijd terug om haar klassieke scholing, maar is niet te beroerd om eens iets anders te proberen als ze ziet dat het bij een ander werkt. Op die manier krijg ik ook weer nieuwe dingen aangeleerd. Bovendien is ze ook niet te beroerd om eens een idee van jezelf aan te horen en uit te proberen.
In die jaren heb ik trouwens wel eens sporadisch bij een ander gelest, maar was er nooit echt tevreden over. Veel geruk en gepluk en daar ben ik helemaal niet van. Zolang ik nog niet echt fatsoenlijk kan zitten, heb ik nog voldoende stof om bij mijn huidige instructrice te leren Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:40

Ik denk dat het er aan licht wie je dan les geeft.

Ik heb een hele tijd les gehad van iemand die zoooo goed les gaf.
Dus daar ga ik echt nooit meer bij weg !!
Maarja , nu is ze er zelf niet en hebben we een vervanger.
Ik betrap mij zelf er op dat ik helemaal mijn best niet meer doe , die vervanger motieveren me niet , dat deed mijn vaste leg geven wel !!
Maarja , moet het maar met hun doet tot ze trug is..

Ik zou dus nooit rijlen , want je leer zooo veel van haar en ze is ook nog heel erg aardig ( ze scheeuwd , en is erg steng met veel humor , de kinderen die voor het eerst bij haar rijden moeten de eerste lessen altijd huilen , maar na een tijdje krijg je haar door : Groote mond , klein hartje , en ze neemt het echt niet , en als je goed je best doet is dat meer dan genoeg voor haar .. Knipoog Haha! Ja
) !! Mis haar !! Wij allemaal !! Huilen