Wild in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: Wild in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:11

Het is makkelijker om je paard in de galop te laten vallen jonge paarde leren het ook zo vaak. Vanuit een rustige draf is het heel moeilijk dus als je ze harder laat draven dat vinden ze ook heel moeilijk daardoor vallen ze in de galop en als ze dat gaan begrijpen wordt het steeds makkelijker het aanspringen. en dat doe je gewoon met je stem je hoeft het niet met je zweep te doen.

Ik denk dat je het moet zien KIMmk dan begrijp je het beter denk ik! Knipoog

Kijk als jij bij een jong paard zegt galop terwijl hij dat nog nooit heeft gedaan aan de longe dan snapt hij niet wat je bedoeld, door tempo wisselingen in draf maak je ze activer dus als je ze dan laat draven en met je stem blijft aansporen met het woordje galop dan gaat de draf op een gegeven moment te snel dat hij het zelf niet bij houd dan valt hij in de galop en dan belonen dit herhalen op een gegeven moment gaan ze het begrijpen en dat duurt wel even maar je moet geduld hebben. En het ene paard heeft het sneller door als de ander. en je kan ook klikken met je longeerzweep

en als je goed kan hardlopen kan je het ook aan de hand doen. Knipoog Pling

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:54

Ik begrijp je opmerking voor jonge paarden..
Deze is M1 geweest ik bedoel hij zal het wel kunnen alleen is hij er gewoon bang voor geworden.
Ik denk niet dat je dit paard als een jong paard moet gaan behandelen maar als een bang paard en gewoon wachten tot dat hij in de galop de juiste tempo kan maken, ook veel oefenen met draf/ galop en dan het is op de volte gaan proberen, desnoods daar dan aangaloperen.
En dit heeft dus tijd nodig. Knipoog
Ik heb genoeg jonge paarden gezien en gereden.
Maargoed ik denk dat de meningen hierin verschillen Knipoog
En vind niet dat dit slecht is hoor, dat zeker niet alleen snapte het niet helemaal Tong uitsteken haha

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:03

Dat meisje bij ons op stal dat paard is 8 en heeft problemen met het aanspringen en zij hebben het zo gedaan en het lukt en ook met rijden nu. Maar haar instructrice zegt dat je dit ook kan doen met angstige paarden aan de longe zij zegt het kan werken om het op die manier te proberen. Je krijgt er geen probleem paarden van zegt ze! wie niet waagd wie niet wint Knipoog

Het is een idee van haar om angst weg te halen op de manier hoe je jonge onevaren paarden beleerd. Knipoog

KiMmK schreef:
Ik begrijp je opmerking voor jonge paarden..
Deze is M1 geweest ik bedoel hij zal het wel kunnen alleen is hij er gewoon bang voor geworden.
Ik denk niet dat je dit paard als een jong paard moet gaan behandelen maar als een bang paard en gewoon wachten tot dat hij in de galop de juiste tempo kan maken, ook veel oefenen met draf/ galop en dan het is op de volte gaan proberen, desnoods daar dan aangaloperen.
En dit heeft dus tijd nodig. Knipoog
Ik heb genoeg jonge paarden gezien en gereden.
Maargoed ik denk dat de meningen hierin verschillen Knipoog
En vind niet dat dit slecht is hoor, dat zeker niet alleen snapte het niet helemaal Tong uitsteken haha

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 11:21

maar als ik op de volte wil ana springen dan gaat hij echt heel hard drafen en probeert hou dan ook van die volte af te kommen.

Lukt het hem niet gaat hij bokken .

Maar denken julie dat het goed is dat als hij heel hard op die volte gaat drafen ik hem gewoon op die volte moet proberen te houden hoe scheef hij dan ook wil lopen. (hij weet dat als hij scheef gaat lopen ik het tempo terug neem en dan eerst stelling en dan weer proberen)
Maar als hij scheef loop gewoon door gaan met de galop hulp en als hij bokt als nog door gaan.

Of is het beter met sporen of zweep te gaan rijden

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aan de longe hebben we ook geprobeer hij gaat dan met volle gawicht aan de buiten kant hangen.
Dan kan je niet echt veel doen toen hebben we een stuk afgezet met lint maar hij loopt gewoon dwars door het lint heen.

Ik er op het proberen recht te houden voor zo ver dat werkt maar dan gaat hij egt vreselijk hangen waar door ik bijna uit het zadel word getrokken dus moet ik achterover zitten.

maar iedere keer aan de longe als hij op het punt staat aan te springen gaat hij hangen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:06

Hoi met rijden zou ik hem toch proberen op de volte houden desnoods blijf je alleen draven totdat hij echt normaal en braaf op de volte is. En ik zou ook met een zweepje rijden niet met sporen en als hij echt vervelend is toch een tik verkopen concequent zijn en belonen wat hij goed doet.

en met longeren probeer dubbele lijnen en de longeersingel zodat je hem beter bij je kan houden. en heel streng zijn met je stem.

en als hij gaat hangen toch een keer een goede tik geven wel opdat moment dat je de lijnen goed vast hebt.
jij bent de baas hij gaat jou echt in de maling nemen.

en vraag anders of een mannlijk of iemand anders die wat sterker en concequenter is je helpt.
En vraag anders hulp van de gene van wie je les hebt. Knipoog

en los longeren in de rijbak dat hij in iedergeval het galoperen weer leuk gaat vinden.
ik vind het een beetje moeilijk omdat je het zelf niet ziet wat er gebeurt, misschien kan iemand het filmen en dan dat je het op bokt zet.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 10:48

Kingsley2 schreef:
Hoi met rijden zou ik hem toch proberen op de volte houden desnoods blijf je alleen draven totdat hij echt normaal en braaf op de volte is. En ik zou ook met een zweepje rijden niet met sporen en als hij echt vervelend is toch een tik verkopen concequent zijn en belonen wat hij goed doet.

en met longeren probeer dubbele lijnen en de longeersingel zodat je hem beter bij je kan houden. en heel streng zijn met je stem.

en als hij gaat hangen toch een keer een goede tik geven wel opdat moment dat je de lijnen goed vast hebt.
jij bent de baas hij gaat jou echt in de maling nemen.

en vraag anders of een mannlijk of iemand anders die wat sterker en concequenter is je helpt.
En vraag anders hulp van de gene van wie je les hebt. Knipoog

en los longeren in de rijbak dat hij in iedergeval het galoperen weer leuk gaat vinden.
ik vind het een beetje moeilijk omdat je het zelf niet ziet wat er gebeurt, misschien kan iemand het filmen en dan dat je het op bokt zet.

Mijn vader krijgt hem voor de kar wel in galop..

Dat weet hij van af jongs af aan ..
Dat me vader lief voor hem is maar luistert hij niet dan heeft hij een probleem en hijw eet dat de men zeep toch wel bij hem komt.

hij heeft 1 x voor de kar gebokt toen hij hij echt een probleem .

Maar mijn vader kan niet rijden anders had ik hem er wel op gezet.

en me vader heeft ook nog nooit gelongeert.

En denk dat hij niet echt verstandig is om iemand die nog nooit gelongeerd heeft dit paard te laten longeeren

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:28

Hoi,

Hou je benen eraan en geef kneepjes in de teugels.

Mvg.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:33

Deniseeeeeeee niet knijpen in je teugels dat doet zeer in de mond van het paard en ze worden er onrustig van in hun hoofd.
Je handen stil houden weerstand bieden wanneer dat nodig is en het zelfde met een ophouding en alles van achteruit.

En superMacho heb je geen instructrice/teur die je kan helpen dan zet je die er op, of je vraagt of hij of zij je helpt met longeren.
er is toch wel iemand die je kan helpen met alles.

succes en sterkte. Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:36

Laat hem zijn eigen balans zoeken. Ga eerst aan de longe aan het werk.
Zorg dat hij weer vertrouwen krijgt, maar ga hem niet met veel kracht proberen tegen te houden.
Dan trek je hem uit balans en dan valt hij juist weer.
Los teugeltje en laat maar gaan. Er komt een punt waarop hij gaat ontspannen en je zachtjes het bit weer kunt opnemen. Je moet niet bang zijn aangelegd alleen... Knipoog

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 23:24

Pensionnetje schreef:
Laat hem zijn eigen balans zoeken. Ga eerst aan de longe aan het werk.
Zorg dat hij weer vertrouwen krijgt, maar ga hem niet met veel kracht proberen tegen te houden.
Dan trek je hem uit balans en dan valt hij juist weer.
Los teugeltje en laat maar gaan. Er komt een punt waarop hij gaat ontspannen en je zachtjes het bit weer kunt opnemen. Je moet niet bang zijn aangelegd alleen... Knipoog

dus het beste is gwn aan de longe er op zitten en hem gewoon laten uitzoeken!

Maar denk je dat dit helpt over het feit dat hij niet in galop wil op de volte en hem gewoon laten gaan en hem gewoon vragen in galop te gaan

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:55

Als ik jou was zou ik het aan de longe proberen!
Ik denk dat hij bang is en het is niet altijd even goed om hem daar dan iedere keer mee te confroteren!
Als je het probeerd aan de longe zou ik wel het zadel erop leggen dan heeft hij wel het idee van rijden zegmaar!
Aan de longe zal hij ook wel moeten galopperen als je hem daartoe dwingt! Ook kan hij aan de longe niet rechtuit en kan hij alleen rondjes galopperen!
Gaat hij er trouwens ok zo hard vandoor als hij in de wei of zonder zadel los in de paddock of wat dan ook loopt?

Succes ermee!

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:39

Voorlopig niet onder het zadel galloperen in de bak, hij heeft hier nog niet de balans. Hij gaat hard en wil alleen rechtuit omdat hij dit het makkelijkste is. Hij heeft nog niet de kracht in de achterhand om te gaan dragen. Dit wordt wel gevraagd als je hem op een volte zet.

Oefen aan de longe (zonder ruiter) de galop of bijvoorbeeld buiten op een recht zandpad.

Hij kan ook de angst hebben weer onderuit te gaan, maar zijn tempo helpt natuurlijk niet mee.

Heb je geen les/begeleiding?

Door de val kan er lichamelijk ook wat aan de hand zijn. Het paard lichamelijk na laten kijken (dierenarts / dierfysio) is geen gek idee.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:07

gizmo_lover schreef:
Voorlopig niet onder het zadel galloperen in de bak, hij heeft hier nog niet de balans. Hij gaat hard en wil alleen rechtuit omdat hij dit het makkelijkste is. Hij heeft nog niet de kracht in de achterhand om te gaan dragen. Dit wordt wel gevraagd als je hem op een volte zet.

Oefen aan de longe (zonder ruiter) de galop of bijvoorbeeld buiten op een recht zandpad.

Hij kan ook de angst hebben weer onderuit te gaan, maar zijn tempo helpt natuurlijk niet mee.

Heb je geen les/begeleiding?

Door de val kan er lichamelijk ook wat aan de hand zijn. Het paard lichamelijk na laten kijken (dierenarts / dierfysio) is geen gek idee.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Maar omdat hij op wedstrijden heeft gelopen heeft hij al bewezen dat hij het wel kan maar hoe kan je een paard een angst laten overwinnen terwijl hij er slechte ervaring mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:57

SuperMacho, dat is niet zo moeilijk. Aangalopperen en op de lange zijde gas erop, die motor moet aan de praat, de galop moet rollen, tempo!!!En als ze niet de balans hebben zullen ze het op de leeftijd van het paard van SuperMacho wel een keer moeten krijgen, doorpakken en goed voorwaarts houden die hap. Ik heb al eerder gezegd voltes rijden en je zei daarop dat ie dan heel hard ging draven. Dan maar eerst op de lange zijdes en daarna voltes, bovendien is het een Fries en die galopperen niet allemaal even graag en verder niet zelf doorklooien maar les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:04

O ja en bij bokken gewoon voorwaarts houden en vooral niet inhouden.

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:06

Helpt het niet als je eerst je paard in de piste vrijlaat en al goed laat uitcrossen of als je hem gewoon longeerd ofzo?
Dat hij toch al een beetje van zijn energie kwijt is zodat hij misschien rustiger is tijdens het rijden.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:03

suleilitha schreef:
SuperMacho, dat is niet zo moeilijk. Aangalopperen en op de lange zijde gas erop, die motor moet aan de praat, de galop moet rollen, tempo!!!En als ze niet de balans hebben zullen ze het op de leeftijd van het paard van SuperMacho wel een keer moeten krijgen, doorpakken en goed voorwaarts houden die hap. Ik heb al eerder gezegd voltes rijden en je zei daarop dat ie dan heel hard ging draven. Dan maar eerst op de lange zijdes en daarna voltes, bovendien is het een Fries en die galopperen niet allemaal even graag en verder niet zelf doorklooien maar les nemen.

heb vandaag prive les.

en ik zal vragen of we het kunnen proberen om het gas er op kunnen gooien.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:19

Nou ik ben benieuwd naar je les vanmiddag succes.

Kan je hem ook los longeren want dan kan hij zelf bepalen hoe hij in galop aanspringt, en dan hoef jij niet aan die lijn te hangen en dan maak je het voor hem ook makkelijker.

En probeer zelf als je erop zit wel te ontspannen hij moet niet jouw spanning voelen. en wees concequent maar rustig, jou vader kan niet rijden maar hij krijgt hem wel in galop! hij is dus wel concequent.
En als hij braaf aanspringt prijs hem dan ook de hemel in. Knipoog Haha!

doe je best straks succes Knipoog Haha!

inge_de_laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:23

tja, dat blijft dan een kwestie van vertrouwen terug winnen, en dat kan soms lang duren. Probeer toch rustig te galloperen zodat je paard de gelegenheid krijgt om weer vertrouwen te krijgen in zichzelf. Ik ben ook 1 keer in de galop onderuit gegaan met mijn paard en heb haar daarna meteen elke keer bij het galloperen gerust gesteld dat ze het goed deed. Wellicht dat dat helpt...
Succes!

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:20

maar vidn het wel raar dat hij eerst zo goed kon galoperen hij kon zelfs over springen .

En nu is hij 1 x onderuit gegaan en dat hij dan zo bang is om te galoperen .

heb hem gister los gelaten en vragen in galop te gaan maar dta doet hij liefer ook niet alleen als hij niet een andere uitweg ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:28

Je kunt je ook afvragen of dit voor jou wel het juiste paard is, Supermacho.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:31

suleilitha schreef:
Je kunt je ook afvragen of dit voor jou wel het juiste paard is, Supermacho.

Denk het wel...

want heb hem samen met me oom beleerd..

En mijn oom en die instructeur is heeft hem ook geprobeert te rijden alles gaat goed net als bij mij tot de galop als je hem daarna terug neemt naar de draf is het hele probleem ook weer weg loopt hij weer netjes enzo het is echt alleen de galop.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:42

Het heeft er niks mee te maken of het paard wel of niet geschikt is voor haar. Ik denk dat ze gewoon goede hulp nodig heeft. Zij moet concequent zijn en geduld hebben en het paard moet over zijn nare ervaring heen komen en dat moeten ze samen met goede hulp oplossen.

als de ruiter zelf niet goed op haar paard zit en haar paard voelt spanning of de ruiter zit niet netjes dan zal het paard ook niet makkelijk aanspringen.

daarom zei ik al probeer haar los te logeren en kijk of ze zo makkelijk aanspringt, doet ze dit oefen dat een aantal keer aan de longeerlijn en probeer het dan weer met rijden.

dus het heeft er niks mee te maken of de ruiter wel geschikt is voor dit paard suleilitha. Knipoog

Hoe is je les gisteren gegaan SuperMacho! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:50

Niet iedereen heeft evenveel overwicht op een paard, Kingsley en een jong meisje met een Friese hengst is niet de meest voor de hand liggende en logische combinatie, die beesten hebben echt een ruiter nodig die van aanpakken weet.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:51

maar wat ik nog steeds het raarste vidn is dat hij al M1 heeft gelopen en nu doet hij zo .
en hij heeft wel een start kaart en die was ook niet gratis en op dit moment is het onmogelijk om wedstrijden te rijden.