Onervaren ruiter met eigen pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Re: Onervaren ruiter met eigen pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:11

Ik vind het persoonlijk behoorlijk onverantwoord, maar als de personen een ervaren paard kopen en goede begeleiding krijgen den ik dat het wel kan. Als de ouders van de kinderen al wel evaring hebben met paarden is het natuurlijk heel anders.

Maar wat ik dus echt heel onverantwoord vind zijn de mensen die zelf nog beginners zijn beginnen op een groen paard. Ik zie het hier ook in de omgeving iemand had een pony gekocht voor zijn kind, Het kind was een beginner en de pony was nog ontzettend groen. Nu staat het dier alweer te koop omdat dat kind er dus totaal niet mee overweg kan, dat vind ik dan behoorlijk sneu voor het beestje.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:05

Ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 11 was en 1 jaar paardreed ..
Een grote aanvallende in de stal , gaan lopende in de galop ,
Maar wel bomproof en eens ge em vast had doodbraaf ,
Ik heb altijd met plezier gereden en er mee bezig geweest ,
N ik heb er heel veel van geleerd ! ( T was in het begin niet altijd gemakkelijk , maar kheb er nooit spijt van gehad ! )
Toen kreeg ze hoefkatrol , waardoor rijden niet meer ging ,
Toen mocht ze op pensioen en heb ik een 1jarige gekocht ,
Ik was er ( nu bekeken ) helemaal niet klaar voor ,
En geloof me , ik heb mijn peren gezien !
Maar weer heb ik er geen spijt van gehad en ik heb er veel van genoten ,
N dat doe ik nog steeds elke les ! ook al gaat het wel een keer minder ..

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:12

jij hebt begeleiding gehad niet iets wat iedereen heeft
ik ken wat meiden die veulens hebben gekocht(ze waren goedkoper dan ingereden paard)
die ze nu kompleet aan het verknallen zijn..gewoon door onwetenheid
je kan er heus veel van leren onder goeie begeleiding maar weinig hebben die begeleiden
plus dat die lessen iedereen heeft in het begin
later werd het wat serieuser en mocht je geen treintje meer doen
en werd alles bijgeschaaft

ik heb voor ik een eigen heb gehad een verzorgpony gehad...erg veel
en heb daar veel van geleerd want nu zie ik mijn zusje die dit niet heeft die kan erg weinig
wat betreft paarden verzorgen. Ik was ook 11 bij mijn e-pony:P

supermandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 00:17

ik zie bij mij de manege voor die jonge meiden jaar of 9 a 10 met een eigen pony rondbanjeren met ouders die dachten .... "joh laten we eens een pony kopen ".... dat is zo onverantwoord.
die kinderen hebben geen idee wat een eigen pony verzorgen inhoud en de ouders evenmin.
meiden die tijdens het vrijrijden na een kwartier afstappen ... want ze hebben toch alle gangen gedaan?
die meiden moeten gewoon een paar jaar op de manege rond hobbelen en ervaring opdoen voor je een eigen pony/paard neemt

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:31

Ach, is het gros van de bokkers niet redelijk onervaren aan zijn/haar 1e paard begonnen?? We moeten toch allemaal leren lijkt me en je moet natuurlijk ook ergens beginnen. Als iemand de juiste instructie/hulp in zijn of haar omgeving heeft lijkt het me geen enkel bezwaar om aan een eigen paard te beginnen. Natuurlijk is het wel verstandig om even goed te kijken naar het soort paard dat je aanschaft, imo is een onbeleerd/erg jong paard natuurlijk niet de meest voor de hand liggende keus voor een beginnende ruiter. Knipoog

Wanneer iemand echter kiest voor een netjes aangereden/doorgereden paard met wat ervaring en een goede karakter denk ik dat dit geen enkel probleem is!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:36

Ik ben het helemaal met de TS eens, ik heb dezelfde ervaring.

Toen ik 6 was ben ik begonnen op een manege. Ging best lekker voor manegebegrippen. Toen op een andere manege vond ik lastige paraden leuk, tot ik er eens met een salto vanaf gelanceert ben. Toen werd ik angstig en ben ik blijven hangen tussen beginners en gevorderde groep, leerde dus niks bij. Ik had toen al een veulen gekregen (op mijn 10e) ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en daarna heb ik hulp gehad. Daarna heb ik een tijd alleen onder haar begeleiding gereden en hier heb ik veel van geleerd. Ben toen ook mijn angst voor bijna 99% kwijtgeraakt.

Ook qua verzorging wist ik nog niet veel, alleen van verzorgpony's en boeken, maar daar leer je minder van dan van een eigen pony. Ik kon wel altijd advies vragen als ik er niet uit kwam, dat scheelt enorm.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:55

Hangt er van af...
Als je ouders of naaste mensen verstand hebben van paarden, vind ik het wel oké..
Maar vaak zie je ook dat mensen ergens aan beginnen .. Totdat ze de consequenties er van zien..
Zelf kreeg ik een eigen poy op mijn 10e, maar mijn vader heeft ook altijd paardgereden..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:59

Ik had een paar jaar op de manege gereden toen ik mijn eerste pony kreeg. Het was een wat oudere ervaren pony en ik reed iedere week op de ponyclub.
Ik zou niet weten wanneer je anders moet beginnen met een eigen paard/pony. Ligt aan de situatie, de ruiter en wat voor paard er gekocht wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:36

Ik vind het raar dat zoveel mensen niet aan het paard denken, wanneer ze nog veel moeten leren. Het paard moet alle fouten ondergaan en kunnen er ook zeer onzeker van worden.
Hoeveel paarden staan er niet te koop wegens "niet passende combinatie"? De meeste mensen geven niet snel op en dat kan een paard aardig verpesten....
Iedereen moet leren, maar teveel hooi op je vork nemen is imo niet vriendelijk voor het paard.
Een ouder paardje is al gauw te oud en er wordt te vaak voor en jonger exemplaar gegaan, iets wat imo niet goed samen gaat. Misschien later wel, maar eerlijk vind ik dat niet voor het paard Ach gut Goede begeleiding is een must en uit handen geven wanneer nodig ook! Dat zie IK te weinig. Mensen zijn vaak te trots of willen geen extra geld uitgeven....

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:31

Begeleiding is belangrijk, maar ik denk dat het een hoop voordelen kan hebben om "dom" op een paard te gaan zitten.
Ik kocht als manegeruiter een 3,5 jarige. Dacht er niet aan dat paarden fris konden zijn of anders konden reageren op een nieuwe omgeving.
Ik ging gewoon lekker rijden zonder stress of spanning, verwachtte er niet veel van. Nu heb ik er een heel braaf paard aan over gehouden en misschien veel mazzel gehad. Maar het had ook anders kunnen gaan.
Nu zie ik mensen die hun paard eerst aan de hand door de binnenbak leiden of even losgooien en dan denk ik "heb ik nooit aan gedacht!" Die van mij kwam van t land, had nooit een binnenbak gezien (met spiegels) en ik ben gewoon gaan rijden. Had fout kunnen gaan, maar misschien omdat ik er niets van maakte, deed mn paard dat ook niet!

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:47

Het ligt er echt heel erg aan, want het kan inderdaad goed aflopen, maar je kan je paard ook helemaal verpesten. Ik ben er niet op tegen als je als beginner een wat ouder paard koopt dat ervaring heeft waar jij nog heel veel van kunt leren onder goede begeleiding. Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die een eigen paard kopen zonder te weten wat er allemaal bij komt kijken. Ook weten ze dan niet dat een te jong paard vaak streken heeft en beginners hebben nog niet genoeg ervaring om daar mee om te gaan. Ook leer je als beginner vrij eenzijdig rijden met een eigen paard, omdat je natuurlijk altijd op dezelfde rijdt. Daarom zou ik het persoonlijk beter vinden om eerst lekker door te lessen op de manege en echt leren paarden aanvoelen wanneer ze wat gaan doen en hoe je daar het beste op kunt reageren. Dat is natuurlijk voor elk paard anders.
Ook weten beginners vaak niet dat je een paard moet uitkiezen waar je vrij zeker van bent dat het klikt, door hem bijvoorbeeld eerst een week/paar weken op proef te nemen. Dan weet je meteen of het iets voor jou is.
Toch denk ik dat je wel meer leert van privélessen, maar dat hoeft dan niet op een eigen paard te zijn, op manegepaarden leer je dan ook veel meer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 00:58

Een paard kan zo'n 30 jaar oud worden. Dus als je een jong paard verpest, dan hebben dat dier en zijn omgeving er zo'n 30 jaar last van, of het paard belandt veel te jong in een schietstal...
Dat zouden mensen moeten bedenken voor ze eraan beginnen. Dus goede begeleiding op zijn minst, als iemand een paard wil kopen.

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:01

Ik was 2 jaar toen ik mijn eigen pony kreeg. Ik heb ook alles op mijn welshje geleerd. Op 2-jarige leeftijd weet je niets van paarden, maar ik ben blij dat mijn ouders mij hard geholpen hebben. Toen ik 6 jaar was kreeg in een 2de pony. Ik had toen een pony voor dressuur en een van jumping. Als je ouders er niets van kennen zou ik helemaal niet aanraden om als onervarene een paard of pony te kopen. Ik heb nu het geluk gehad alles op mijn eigen pony's te leren. Ik ben daar blij voor, dat ik niet heb moeten leren op een manegepony die alles doet wat je vraagt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:23

Renzjuh schreef:
Ook weten ze dan niet dat een te jong paard vaak streken heeft en beginners hebben nog niet genoeg ervaring om daar mee om te gaan.

jonge paarden hebben helemaal niet veel streken? Hoe kom je daar nou bij?
Een paard neemt de ruimte die hij krijgt. Jonge paarden kunnen wel ineens wat meer praatjes krijgen wanneer ze wat sterker worden en alles niet nieuw meer is. Toch wil ik dat geen streken noemen. Een goede ruiter gebruikt die energie en laat het paard weer nieuwe oefeningen doen, zodat hij geen tijd krijgt om iets anders te gaan en willen bedenken. Vaak weten oudere paarden beter hoe ze onder het werk uit kunnen komen, omdat ze niet goed opgeleid zijn en de ruiter vaak genoeg te slim/snel af konden zijn.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:24

Ik vind het er ook vanaf hangen. Als iemand echt de intentie heeft om door het hebben van een eigen paard alles wat daarbij komt kijken te ervaren en mee leren omgaan ( dus ook de training om je paard goed te kunnen rijden) vind ik het wel kunnen.Maar als papa en mama of iemand zelf geld over heeft en denk nou ik kan net zo goed een paard kopen dan vind ik het een ander verhaal. Iemand ( oudere man ) uit mijn les rijd nu 9 maanden en heeft sinds 3 weken ook een eigen paard. Beestje is lompsterk heeft geen manieren en moet met 3 man naar het land gebracht worden. Ik hou mijn hart vast of dit goed gaat.

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:49

Het kan wel.... Maar dan heb je wel goede begeleiding nodig als ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:01

Eigenlijk was mijn mening altijd, waar beginnen zulk soort mensen aan.
Ga op een manege rijden, ben je zo tegen manege's zoek iemand die je prive les wil geven.
En wanneer je voldoende ervaring heb, koop dan pas een eigen pony.

Maar tegenwoordig denk ik hier heel anders over.
Ik denk dat mensen met een eigen, brave pony sneller zullen leren als op een manege.
Ook zijn deze mensen/kinderen meer bezig met hun pony, omdat ze zich vaak verantwoordelijker voelen voor hun eigen pony dan voor een manege pony.
Ik vind het dus prima kunnen,
MITS het allemaal onder goede begeiding gebeurt.
Dus in het geval van een brave pony, die de minimaal de basis goed kent + een goede instructeur/instructrice vind ik het prima.

Waar mijn mond soms wel van open valt zijn, jonge kinderen.
Vrij verwend, willen de duurste en mooiste ponys.
Krijgen een jonge pony van ma en pa, en vervolgens kunnen ze er niks mee.

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:37

Ik ben het met je eens, als je maar weet wat je aan het doen bent Haha!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:27

Ik vind dat het kan, als de ruiter of amazone erg goede begeleiding krijgt.
Ik zie veel beginners een eigen paard of pony kopen of krijgen terwijl ze meteen stoppen met lessen en tips krijgen van mensen die het alleen op de oude manier doen. Daarmee bedoel ik mensen die de paard dwingen om te doen wat ze willen zonder dat een paard de kans krijgt om iets te leren. Of mensen die nog nooit een paard hebben gezien behalve in de weiland of op een stal.
Veel begeleiding is in zulke gevallen aan te raden! Profesionele begeleiding dan, en dan niet perse van iemand die ervoor geleerd heeft, maar juist van de mensen die ervaring hebben.

Hemingway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:13

Ik vind het persoonlijk niet echt nodig dat kinderen van 6/8/9 jaar een eigen pony hebben. Ook al is het een Shetje. Zo'n beestje is toch wel afhankelijk van zijn baasje, zo'n grote verantwoordelijk kun je niet aan een kindje van 8 jaar overlaten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:35

Kinderen leren met begeleiding van ouders en/of mensen in de omgeving wel op jonge leeftijd om te gaan met verantwoordelijheid. Dit schijnt erg goed te zijn voor de ontwikkeling op de basisschool, contact met andere kinderen en het vervolg in hun leven.
Jonge leeftijd-pony: ok, maar met goede begeleiding en de wetenschap dat de kinderen niet de eidverantwoordelijkheid hebben.

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:25

ik ben er tegen. Ten eerste omdat een eigen paard vaak heel anders is dan manege paard. En iemand die nog weinig of geen ervaring heeft weet ook niet wat wel en niet goed is voor het paard. En zal het waarschijnlijk ook niet voelen als het paard bijv. kreupel is. Maar je kunt er wel veel van leren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:02

Ik vind het op zich wel kunnen, maar vind wel dat die persoon dan al wat lessen op een manege of op een paard van een kennis moet hebben gehad.
Je moet doorhebben wat paardrijden inhoud, zodat de nieuwe aanwinst niet na een week al 24/7 op de wei of erger, op stal beland.

En je moet natuurlijk zeer ervaren en toegewijde begeleiding hebben!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:16

Ik vind dat het moet afhangen van wat de ruiter met het paard wil. Als het om een kind gaat die een brave pony krijgt puur voor het plezier en de pony staat ergens met anderen die er iets meer van weten (en het kind is niet stronteigenwijs), dan komt het allemaal best goed en is het leuk. Maar als je als als onervaren (jonge) persoon een jong paard krijgt/ koopt en daar zelf mee aan de slag gaat zonder begeleiding (en je bent ook nog eens eigenwijs) dan denk ik dat je er een paard aan overhoudt (als met geluk alles qua gezondheid met het paard goed blijft gaan) waar je op z'n beste alleen recreatie mee kunt rijden.
Als je echt fanatiek bent en wedstrijden [***] wil rijden dan kun je beter zorgen dat je paard goed ingereden wordt en veel begeleiding hebben. Ook voor de veiligheid en gezondheid van je paard, want als je weinig ervaring hebt zul je veel dingen niet weten of merken.
Dat aspect lijkt me trouwens nog het onverstandigst aan een paard kopen/ krijgen als je weinig ervaring hebt... Maar wederom: als je niet al te eigenwijs bent en op een stal staat met anderen die meer weten, kan het best goedgaan...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:34

Ik heb mijn eerste pony gekregen toen ik negen was. Ik rijd vanaf m'n zesde. Maar of ik op mijn negende al echt ervaren was? Mwoaaa. Dat durf ik dan weer niet te beweren. Efin; ik heb er enorm veel van geleerd. Knipoog

Ik zie niet in waarom het niet kan, als je er wel van te voren goed over hebt nagedacht en de juiste begeleiding krijgt. Leuk toch. Lachen