Scheef paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:23

En je hebt ook diverse soorten scheefheid:
Laterale scheefheid
Horizontale scheefheid
Scheefheid voor
Scheefheid achter
Scheefheid voor/achter
Diagonale scheefheid
Verticale scheefheid
Onder/boven

En elke scheefheid heeft ook weer zijn specifieke problemen. Ook komen deze scheefheden naast elkaar voor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 16:24

Tja.. Ik zou niet weten wat voor scheefheid hij heeft. Nagelbijten / Gniffelen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:30

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 16:32

Ik heb er nog maar 1 gelezen maar deze komt wel veel overeen:
1. LATERALE SCHEEFHEID

Ik ga even naar mijn paard toe en dan ga ik ze even verder lezen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:24

driebergen schreef:
De masseuze die bij het paard dat ik rijd kom staat op http://www.happy-athlete.nl. Ze doet ook veel met rechtrichten. Zij zegt dat haar massage-werk ondersteund wordt door het rechtrichten.
als iemand rijdt zonder rechtrichten kan ze binnen 2 maanden weer beginnen, bijna opnieuw!
Zij komt bij ons paard pas terug als we denken dat er iets mis is. En die loopt nu al 5 maanden prima.
dus: massage is een middel, maar met rechtrichtend werk tijdens je training heb je daar zeker baat bij. Het gaat vooral goed samen, zoals deze masseuze zegt.

Dat is vast Linda
Het gaat iid om de combinatie, de circel moet rond zijn (ook qua harnachement etc.)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:24

Ik kom inderdaad op Laterale scheefheid uit.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:27

Wat gaat je actie worden Somebitch? Ik neem aan nu je weet dat je pony scheef is, je er ook wat mee gaat doen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:29

Ik wist al dat hij scheef was. Dat was mijn vraag ook niet. Knipoog Ik vroeg me alleen af of het kon komen dat hij er 1x in het halfjaar ervandoor gaat of dat daarvan kon komen. Bloos

Verder ben ik vanplan om een fysio erbij te laten komen en ik ben een afspraak aan het maken met iemand die gericht is op het rechtrichten en daar dan ook veel ervaring in heeft. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:31

Somebitch schreef:
Ik vraag hier niet om dingen om het optelossen.. Maar of paarden er van kunnen bokken etc. Lachen

Maar als je pony scheef is, heb je er toch juist iets aan om te weten hoe je het oplost? Je zult het toch op moeten lossen?
Haha, ik heb een bril nodig zie ik! Je gaat er al mee aan de slag! hahaha! Succes!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-03-08 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:44

Ja Ninx maar ik heb er al instructie bij binnenkort dus heb ik geen tips nodig.. Ik wilde alleen weten of het daardoor kon komen dat mijn pony er 1x in de zoveel tijd vandoor gaat. Bloos

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:49

instructeur en fysiotherapeut zijn 2 totaal andere beroepen hoor
ik zou je pony eens goed na laten kijken, vooral als je problemen hebt zoals ertussenuit schieten en moeilijk op en af stapen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:50

Dat snap ik ook wel dat dat 2 verschillende beroepen zijn Verward

Op en afstappen is trouwens alleen als je het onverwachts doet dus wat dat er mee te maken heeft..

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:29

vaak begint het probleem bij de ruiter. die zit niet goed op het paard waardoor dat het paard probeerd om goed onder de ruiter te blijven lopen en zo zelf ook scheef word....
ik denk dat het slim is om het probleem bij de oorzaak op te lossen.

een paard kan wel degelijk last hebben hier van. loop zelf maar eens een hele dag scheef!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:06

Somebitch schreef:
Ja Ninx maar ik heb er al instructie bij binnenkort dus heb ik geen tips nodig.. Ik wilde alleen weten of het daardoor kon komen dat mijn pony er 1x in de zoveel tijd vandoor gaat. Bloos

hier doelde ik op

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:08

Dat snap ik maar ik krijg les in het rechtrichten (dat word maandag of woensdag) en de fysio die komt zal me ook tips kunnen geven. Lachen

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:05

Misschien kan de fysio je ook vertellen of je zadel goed ligt, dat kan de problemen die je noemt ook veroorzaken. succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:09

Mijn zadel ligt goed.. Is pas naar gekeken en aangepast. Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:56

Somebitch schreef:
Waar kan een scheef paard allemaal last van hebben?

Van een scheve ruiter... Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:28

DE TRAININGSMETHODE VAN ANTOINE DE BODT
De meeste problemen bij het paardrijden en in de omgang met paarden ontstaan doordat ieder paard van zichzelf enigszins scheef staat. De evolutie heeft er voor gezorgd dat bij zowel mens als dier beide lichaamshelften niet gelijk zijn, dat het lichaam dus asymetrisch is en dat het fenomeen links- en rechtshandig bestaat. Iedereen weet van zichzelf wel of hij links- of rechtshandig is, maar niet veel ruiters weten van hun paard of het linksgebogen of rechtsgebogen is: paarden staan van nature iets meer naar links of naar rechts gesteld, dus zijn van nature naar links of rechts gebogen. De ene helft van het lichaam is handiger en sterker, de andere helft is zwakker en slapper.
Deze scheefheid hoeft onder natuurlijke omstandigheden geen probleem te zijn voor een paard en de scheefheid is geen probleem als mens en paard gescheiden wegen gaan. Maar als we op het paard gaan rijden kunnen er allerlei problemen ontstaan, omdat het paard tijdens het rijden met tientallen kilo's extra belast wordt.
Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:
• het makkelijk naar één kant buigen en moeilijk naar de andere kant
• ongelijke aanleuning of het paard pakt één teugel vast en neemt de andere niet aan
• het op de ene hand wel kunnen galopperen en op de andere hand niet
• het versnellen na een vliegende galopwissel
• het niet-vierkant halthouden
• het appuyeren dat wel lukt naar de ene kant maar niet naar de andere kant
• het hoofd dat verkeerd kantelt
• schudden met het hoofd
• tandenknarsen
• taktfouten
• het onregelmatig verruimen
• het schuin achteruitstappen
• steigeren of bokken
• het paard is extreem nerveus omdat het de oefeningen niet kan doen die de ruiter vraagt
• het paard heeft een scheef bekken
• het paard heeft ongelijke hoeven
• het paard heeft rugproblemen
• het paard loopt met een hanentred
• het paard heeft spat
• het paard heeft kissing spine
• het paard heeft hoefkatrol

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:29

Adil18 schreef:
Somebitch schreef:
Waar kan een scheef paard allemaal last van hebben?

Nee dat klopt absoluut niet, jonge paarden zijn vaak scheef en de ruiter moet het paard soepel maken. En natuurlijk zijn er ruiters die het probleem versterken.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:58

Een scheef paard kan inderdaad pijn e.d. hebben.

ELk paard is iets naar de een, of naar de andere kant gebogen.. Da hoort bij een paard, maar bij de een is het meer dan bij de ander.
Als het té veel is, kun je hier niet mee naar een dierenarts gaan, maar dat moet je rijtechnisch zien..
Zelf heb ik ook een eigen pony, en ben er vorig jaar mee naar Antoine de bodt geweest, voor een rechtrichtles.. (Wat ik overigens verschrikkelijk vond Haha!)
ALs een paard zo extreem gebogen is, kan je ook spreken vane en scheef paard, het is maar net hoe je het ziet Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:05

Karoliefje_ schreef:
Adil18 schreef:

Nee dat klopt absoluut niet, jonge paarden zijn vaak scheef en de ruiter moet het paard soepel maken. En natuurlijk zijn er ruiters die het probleem versterken.

Tuurlijk klopt dat wel. Een scheef paard kan scheef lopen doordat de ruiter overduidelijk beter rijdt op een hand dan de andere of niet in staat is zijn paard correct recht te stellen, en dat bedoelde ik met een "scheve" ruiter. Tuurlijk zijn er ook nog vele andere redenen, maar de reden die ik noem is er ook eentje Lachen (eentje die vaker voorkomt dan je denkt Knipoog )

Bovendien staat hier nergens wat over een jong paard Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:23

Het klopt wel wat je zegt, maar een paard heeft ook altijd een natuurlijke scheefheid, en een mens ook Ja Zo lang je je bewust bent van het probleem, kan je het oplossen. Ik weet ook dat mijn mindere kant ook mijn paard zijn mindere kant is, wordt aan gewerkt..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:25

Karoliefje_ schreef:
Het klopt wel wat je zegt, maar een paard heeft ook altijd een natuurlijke scheefheid, en een mens ook Ja Zo lang je je bewust bent van het probleem, kan je het oplossen. Ik weet ook dat mijn mindere kant ook mijn paard zijn mindere kant is, wordt aan gewerkt..

Daar sluit ik me helemaal bij aan Haha!

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:11

een shceef paard kan als gevolg hoefkatrol krijgen. Weet niet of het al genoemd is heb niet het hele topic gelezen. Mijn pony die ik samen met mijn broer had had ook hoefkatrol maar niet omdat hij scheef was. Een scheef paard kan recht worden gemaakt daar zijn speciale mensen voor die dat willen doen. Dan hebben ze er soms geen last meer van