3,5 jaarige Noble Touch @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Re: 3,5 jaarige Noble Touch @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:09

Je neusriem mag ook wel een gaatje hoger Haha!

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:14

leuk paardje je mag alleen je handen wel een stukje naar voren doen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:44

Silence schreef:
Je moet echt iets aan je handen doet.
Je zet ze verschrikkelijk vast. Wat ze voor mij al zeggen, laat dat paard alsjeblieft los.
Het totaalplaatje vind ik hierdoor ook erg gespannen ogen.
Ben er niet over te spreken, sorry.

ja idd! laat het paard op zijn eigen benen lopen. ik vind het ook erg gespannen. En jammer dat hij nu al een martingaal nodig heeft?
te snel zadelmak gemaakt?
overvraagd?
angst?
je rijd hem alsof ie al 6-9 jaar is. en hij is er nog maar 3.5!! hij moet nog groeien...
te hopen dat je hem niet verkloot voor zijn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:12

[quote="charlotvanre"]
ja idd! laat het paard op zijn eigen benen lopen. ik vind het ook erg gespannen. En jammer dat hij nu al een martingaal nodig heeft?
te snel zadelmak gemaakt?
overvraagd?
angst?
je rijd hem alsof ie al 6-9 jaar is. en hij is er nog maar 3.5!! hij moet nog groeien...
te hopen dat je hem niet verkloot voor zijn leven.[/quote]

dat vind ik erg overderven. ik rijd hem de eerste 20 min los met een lange teugel. hij stekt zijn hoofd dan netje naar de grond. en daarna ga ik hem idd een beetje op pakken ja. waarom ? omdat ik het blangrijk vind dat hij netje aan de teugel leert lopen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:53

Anoniem schreef:
dat vind ik erg overderven. ik rijd hem de eerste 20 min los met een lange teugel. hij stekt zijn hoofd dan netje naar de grond. en daarna ga ik hem idd een beetje op pakken ja. waarom ? omdat ik het blangrijk vind dat hij netje aan de teugel leert lopen.

Dan zou ik hem minder oppakken na dat je hem opgewarmd hebt. 3.5 is soviso nog te vroeg om er al met te rijden en dergelijke. Dus ik zou hem veel meer los laten.
zo'n foto's wil ik wel eens zien Haha!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:00

Ik mis een "blij" oog op dit paardje....

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:47

Tsja, ik heb toch echt wat aan te merken op je foto's nien..
Je handen mag je echt véél meer dragen, moeilijk punt bij jou, dat weet ik.
Verder zou ik alle zooi eraf halen, brosttuig, martingaal.. Het is een jong paard, fris en groen en als je dit er allemaal aan moet hangen, komt dat niet door het paard hoor..

Geduld is een schone zaak.. Knipoog

Wel hoor ik van je dat het steeds beter gaat met jullie, dat is natuurlijk mooi.

Ik zou de beugels toch een gaatje langer doen, dan zitten ze ook nog behoorlijk kort voor jou en heb jij nog net wat meer steun en kun je beter je hakken uitdrukken. Want als je ze zo kort doet, kun jem daardoor gaat storen..

Daarnaast zou ik toch echt dit zadel te koop zetten en een nieuwe zoeken.. Het is een jong paard, en op deze manier lopen de kosten alleen maar op waardoor je uiteindelijk misschien wel duizenden euro's kwijt bent aan DA kosten. Dat wil je toch niet?
Waarom probeer je niet boomloos te rijden? Ik denk dat dat erg goed voor jullie is.. En daarnaast zijn die zadels ook niet zo duur Knipoog

( http://www.boomloosrijden.nl je kunt ook testzadels aanvragen)

Veel plezier en succes verder!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:00

Ik ga met Jaimyliefje mee; ALLE zooi eraf (kun je mooi verkopen en een knap zadel kopen). Verder hoor jij nog helemaaaal niet met "aan de teugel rijden" bezig te zijn. Laat het paard een beetje rustig wennen. Verder zou ik heel goed les nemen, zeker met zo'n jong ding. Mag ik vragen waarom je zo'n jong paard hebt gekozen? Heel veel succes verder en ik ben ook heel benieuwt naar die ontspannen foto('s).

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:04

KiekKiek schreef:
Ik ga met Jaimyliefje mee; ALLE zooi eraf (kun je mooi verkopen en een knap zadel kopen). Verder hoor jij nog helemaaaal niet met "aan de teugel rijden" bezig te zijn. Laat het paard een beetje rustig wennen. Verder zou ik heel goed les nemen, zeker met zo'n jong ding. Mag ik vragen waarom je zo'n jong paard hebt gekozen? Heel veel succes verder en ik ben ook heel benieuwt naar die ontspannen foto('s).

Ja idd. alles eraf! Er les met volgen kan ook een heel goed iets zijn.
Zoals die foto's eruit zien, kan je er niet aan zien dat het nog maar een 3.5 jarige is. Het paard wordt op een niveau van een ouder paard gereden.
Maar ik ben benieuwd naar je foto's van zaterdag die komt!
veel succes ermee. (en zelf ook onstspannen he)

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:10

Hij is nog maar 3.5 jaar, dus je kan beter eerst met rechtstellen, buiging etc. aan de gang gaan.. Voor de rest wel mooi paard, maar jammer dat je al zo vroeg begint met hem aan de teugel te laten lopen met zoveel kracht/spanning.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:22

Leuk paard. Ziet er op de foto's Knipoog braaf uit.
Zoals al vaak gezegd is, plaats je handen wat meer naar voren. Daarbij lekker voorwaarst rijden en recht richten, dan komt het helemaal goed en dan gaat hij straks vanzelf beter aan de teugel (en over de rug) lopen.
In ieder geval nog veel plezier met je paard. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:32

naja dankje nog voor de reaties. ik zal hem voortaan meer los laten van voor. alhoewel ik hem nou ook al bijna niet vast heb. aangezien hij uitich zelf naar beneden gaat lopen als ik hem voorwaards rijd. reden van dit "goedkoperen" zadel is dat hij nog erg in ontwikkeling zit en wij daarom geen zin hadden om 600 a 800 of zelfs meer uit te geven aan een aangemeten zadel aangezien hij hier over een jaar toch uit gegroeit is. de martingaal ben ik al aan het afbouwen zo als in eerderen posts te lezen is. de reden voor een jong paard is dat ik graag een paard had dat ik naar mijn eigen hand kon zetten. maar vooral omdat ik mijn schouder erenstig overbelast is geweest waar door ik paarden die iets harder dan zeer zacht in de mond zijn niet meer kan rijden. en dat is vaak het probleem bij iets ouderen paarden dat niet makkelijk meer te verbeteren valt. en vind je dan een iets ouder paard die wel normaal op het been reageerd en heel zacht in de mond is. waren ze vaak boven ons buget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:38

Jaimyliefje schreef:
Tsja, ik heb toch echt wat aan te merken op je foto's nien..
Je handen mag je echt véél meer dragen, moeilijk punt bij jou, dat weet ik.
Verder zou ik alle zooi eraf halen, brosttuig, martingaal.. Het is een jong paard, fris en groen en als je dit er allemaal aan moet hangen, komt dat niet door het paard hoor..

Geduld is een schone zaak.. Knipoog

komt idd niet door het paard nee, maar voor een groot deel door zijn nog eerderen jeugt. hij gooide zijn hooft erg hoog vanwegen de opzet teugel die gebruikt word bij dravers waardoor hij zijn rug geheel weg drukte (doet hij nog steeds een beetje). verder tsja borsttuig hinder ik hem niet mee.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 06:32

Anoniem schreef:
naja dankje nog voor de reaties. ik zal hem voortaan meer los laten van voor. alhoewel ik hem nou ook al bijna niet vast heb. aangezien hij uitich zelf naar beneden gaat lopen als ik hem voorwaards rijd. reden van dit "goedkoperen" zadel is dat hij nog erg in ontwikkeling zit en wij daarom geen zin hadden om 600 a 800 of zelfs meer uit te geven aan een aangemeten zadel aangezien hij hier over een jaar toch uit gegroeit is. de martingaal ben ik al aan het afbouwen zo als in eerderen posts te lezen is. de reden voor een jong paard is dat ik graag een paard had dat ik naar mijn eigen hand kon zetten. maar vooral omdat ik mijn schouder erenstig overbelast is geweest waar door ik paarden die iets harder dan zeer zacht in de mond zijn niet meer kan rijden. en dat is vaak het probleem bij iets ouderen paarden dat niet makkelijk meer te verbeteren valt. en vind je dan een iets ouder paard die wel normaal op het been reageerd en heel zacht in de mond is. waren ze vaak boven ons buget.

zou je toch niet wachten tot hij uitgegroeid is???
Het is veel beter voor het paard.. voor zijn rug... Echt!!
Vind je het geen leuk idee om grondwerk te doen, inplaats van het vele rijden...?

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 06:43

Ik vind vind dat je houding nog verbeterd kan worden maar de punten zijn al genoemd.
verder ben ik het er helemaal mee eens dat je je lijf erg lijkt vast te zetten dat wil niet zeggen dat je daardoor te sterk bent maar de spanning is van je af te lezen.
Verder zou ik zeggen weg met het martingaal neem les met hem en leer hem eerst zijn lichaam te goed te gebruiken en zijn lichaam sterk te laten worden je goed te kunnen dragen in balans, recht en vanuit zijn achterhand je zal zien de ontspanning volgt vanzelf dus laat dat hoofd lekker waar het is het is niet het belangerijkste OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 06:55

charlotvanre schreef:
Anoniem schreef:

zou je toch niet wachten tot hij uitgegroeid is???
Het is veel beter voor het paard.. voor zijn rug... Echt!!
Vind je het geen leuk idee om grondwerk te doen, inplaats van het vele rijden...?

grondwerk is niet mijn sterkste ding. altans veel verder als normaal longeeren( wat ik nu ook regelmaitg doe). verder doe ik ook VD met hem. natuurlijk niet de zwaardere dingen zoals steigeren liggen en zitten. maar jampette kusjes geven op het blok staan enz..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:12

Anoniem schreef:
grondwerk is niet mijn sterkste ding. altans veel verder als normaal longeeren( wat ik nu ook regelmaitg doe). verder doe ik ook VD met hem. natuurlijk niet de zwaardere dingen zoals steigeren liggen en zitten. maar jampette kusjes geven op het blok staan enz..

ik bedoel ook helemaal niet longeren als grondwerk. Ik bedoel er oefeningen mee aan de hand: bijvoorbeeld wandelen, leren over rare dingen stappen, doe eens aan een halster twee leidtouwen, en leer hem zelfstandig lopen terwijl jij erachter loopt met de touwen. Heel goede oefeningen...
Vrijheidsdressuur is ook een goed ding, dus zou zeggen werk daar eerst verder aan. Je zal er later zoveel meer geniet van hebben als het paard eerst een goede basis heeft. (En geloof me maar, het is echt zo. Mijn paard is op een maand zadelmak gemaakt, je kon er op rijden in de letterlijke betekenis erop "zitten", maar aan de hand kon ze niets, ze was doodsbang van alles, na 6 jaar trainen is ze super veel veranderd, maar je blijft het merken dat de goede basis er niet geweest is) en jij kan die basis nu nog veranderen! het is een jong paard. Hup ermee op de wei bij de weidegenootjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:28

oke, nou dan zal ik me er toch wat meer in gaan verdiepen, kwa angst is hij werkelijk nergens bang voor. niet voor hard wapperende vlaggen niet voor vrachtwagens, zeil op de grond loopt hij ook zonder probleem overheen. maar ik zal me er eens ingaan verdiepen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:15

vandaag weer foto's genomen. en hbe hem geheel los gelaten. maar nog loopt hij regelmaatig aan de teugel. verder was er erg veel spanning in de gallop. verder ben ik er nog afgevallen omdat hij schrok en begon te bokken (en erg hoog) waardoor ik er af viel. daarna er ook gewoon weer op gestapt. maar hij wouw niet meer ontspannen lopen. maar goed de foto's heb ik nog niet ge upload en probeer deze vanavond online te zetten.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:36

Over heel veel dingen is alweer meer als genoeg gezegd, maar je hebt echt geen steun als je alleen met jophurs rijdt, ik geloof echt niet dat je goed je benen stil kunt houden, in je profiel zie ik je ook alleen met jophurs rijden. Ik dacht eerst ook dat dat wel kon, maar je hebt echt bijna geen steun, als je meer steun hebt dan kun je hem ook van achter naar voren gaan rijden en zoekt hij jou hand meer op, zodat je niet aan de teugels hoeft te trekken zodat je hem nageeflijk krijgt.
Succes!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:12

Anoniem schreef:
vandaag weer foto's genomen. en hbe hem geheel los gelaten. maar nog loopt hij regelmaatig aan de teugel. verder was er erg veel spanning in de gallop. verder ben ik er nog afgevallen omdat hij schrok en begon te bokken (en erg hoog) waardoor ik er af viel. daarna er ook gewoon weer op gestapt. maar hij wouw niet meer ontspannen lopen. maar goed de foto's heb ik nog niet ge upload en probeer deze vanavond online te zetten.

oke ik ben er benieuwd naar.
Miss een riempje rond de hals doen, zodat jij je ook meer onstpant? want dat zorgt ervoor dat je je veel zekerder voelt, als hij gaat bokken enzo

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:23

handen boven de hals en wat meer dragen, nu lijkt het net alsof je ze in je broekzak probeert te doen.
Koop een paar chaps dit is veel beter als alleen jophurs en anders kan je rubberen rijlaarzen aanschaffen deze zijn lang zo duur niet meer.
En als laatste doe dat borsttuig af en de martingaal (verkoop het desnoods voor een extra centje voor bijvoorbeeld een anders zadel). Een jong paard heeft dit allemaal helemaal niet nodig en moet het zonder al deze dingen kunnen leren. Je moet er dan misschien wat meer tijd in steken maar het heeft meer succes. En neem eens een lesje dit kan je ook heel goed helpen bij je houding!!
Oja voor ik het vergeet te vragen hoeveel keer per week rij je met NT en hoelang rijd je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:58

over chaps tsja vaak is hel lui heid dat ik ze niet aan doe. verder rijd ik noble zo'n 4 a 5 keer per week waarvan 2 keer intensief en de rest zijn rustige bosritjes. ik rijd gemiddeld 30 tot 45 min

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:07

Heel kort samengevat:
stop met je handen te rijden en schakel je kuiten eens in.
Beugels één gaatje langer, chaps aan (da's echt een stuk prettiger.
Verder geloof ik niet dat het borsttuig echt hars nodig is, maar om nou te stellen dat het het paard belemmert vind ik wat overtrokken.
Hetzelfde geldt voor de maringaal.
Liever niet, maar wil je hem er graag aan... heel veel kwaad kan het op deze manier niet. Als je hem maar niet te strak doet en wanneer het jou een wat veiliger gevoel geeft en inwerkt wanneer dat nodig is... ach....

Ik heb er persoonlijk ook geen probleem mee dat je hem na een goede warming up wat 'op wilt pakken'
Daar is niks mis mee, ook niet bij een 3-jarige.
Wél heb ik moeite met de manier waarop je dat nu probeert. Ik denk dat door de vele voorgaande reacties je inmiddels wel duidelijk is geworden waarom.
Handen omhoog, naar voren en niet zo mee terug werken. Aan de teugel is voorlopig nog niet aan de orde. Hij moet leren het bit te accepteren en je mag best proberen hem nageeflijk te krijgen. Maar dat moet je doen door hem a.h.w. met je benen in je hand te rijden. Ja, een hele rare uitdrukking, maar weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen.
Natuurlijk kan je hem nog niet bij elkaar rijden, daar is hij nog lang niet sterk genoeg voor. Maar hij moet zelf in je handen zakken, dat kan je niet afdwingen.
Jij schouders naar achter, goed op je kont zitten. En is die zweep echt nodig?
Verder heb je zoveel om nog eerst aan te werken. Tempocontrole, balans, beetje rechtrichten, fijn leren reageren op de basishulpen, netjes op eigen benen lopen... enz. Dat het er dan nog niet helemaal 'af' uitziet, geeft dan helemaal niet.
Veel succes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:14

Je kunt je paard ook meer teugel geven, zonder met je handen op schoot te rijden. Ik denk dat de meeste mensen dat bedoelen hier.