Levensgevaarlijk, dat bitloos rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Levensgevaarlijk, dat bitloos rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:48

In mijn ogen gaan aanleuning en bitloos niet samen, ik zou dus niet dressuurmatig met een dergelijk hoofdstel willen rijden.

De band op de neus is ook te breed om echt subtiel in te kunnen werken (maar wel beter als je echt constante aanleuning wilt hebben).

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 22:57

@ Cassidy: Hoezo niet Lachen ?

Ik heb er verder echt geen verstand van Bloos , dit was puur uitproberen wat Roos het fijnst vindt en ze lijkt dit veel fijner te vinden dan met bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:18

Leuk hoor, ziet er voor de eerste keer prima uit!

Natuurlijk gaan aanleuning en bitloos samen, aanleuning is constante verbinding tussen de ruiterhand / paardenmond (in dit geval neus) en daarbij ontspanning in nek en kaakgewricht. Ik durf wel te zeggen dat in de topics in mijn onderschrift foto's te zien zijn waarop je mijn paard met een prima aanleuning ziet lopen ondanks dat ze geen bit in heeft.

Heel veel plezier verder!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:51

Ik rij western, dus mijn aanpak is verschillend met de dressuur.

Ik streef naar de verzameling aan een los teugeltje, aan een paard dat ontspanning in kaak en nek toont zonder constante aanleuning. Gewoon omdat hij weet dat deze houding de comfort zone is.

Een paard moet leren om te wijken voor druk. Op ieder punt van het lichaam. Of het nu de voorhand, achterhand, middenhand is of dat hoofd. Als ik druk geef op een touwhalster, wil ik dat ze die ontwijkt. En op den duur kun je heel subtiel te werk gaan. Omdat het paard steeds verfijnder wordt.

Een bit is niet per definitie slecht. Echter kost het soms veel tijd en nog meer geld om voor een paard het goede bit te vinden. Een zoektocht die door velen wordt afgekort met "bitloos", omdat dat in hun ogen zo fijn is voor dat paard. Een bit is zo hard als de handen die het hanteren. Overstappen op bitloos is in mijn ogen het uit de weg gaan van problemen, het zoeken naar de weg van de minste weerstand. En uiteindelijk misschien goedkoper ook.

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:24

EEn erg leuk paard is. heb even in je profiel gekeken fokt ook leuk!!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 11:28

@ Cassidy: Bedankt voor je uitleg Lachen . Probleem met Roos is juist de aanleuning. Het lukt mij niet om goed contact met de mond te houden en als ik dat wel probeer en wat van dr vraag wat ze moeilijk vindt trekt ze de teugels uit m'n handen. Ben daarom op zoek naar iets waarmee dat minder is, zodat ik dr toch wat soepeler kan proberen te maken zonder steeds op de hals te belanden.

Is dat niet meer een verschil tussen western en dressuur dan tussen bitloos en met bit? Want met western heb je als je met bit rijdt toch ook niet de hele tijd contact met de teugels?

En ik ben ook niet antibit oid, heb eigenlijk helemaal niks met dat bitloos rijden en had ook niet verwacht dat het zou werken en denk nu eigenlijk nog steeds half van zodra ze dr aan gewend is en het niet nieuw is werkt het ook niet meer Bloos .

Omdat ze het kopschudden ook doet als ze gewoon los door de bak achter me aandraaft en juist erger is als ik dr met alleen een touwtje om de hals rijd ipv met hoofdstel en bit, denk ik dat dat probleem niet bij het bit ligt.
Daarom was ik ook eigenlijk helemaal niet op zoek naar iets anders, alleen nu ik weer ben gaan lessen en met contact op de teugels moet rijden en wat meer voltes moet rijden ipv alle problemen uit de weg ga en alleen maar dingen doe ze die makkelijk vindt, vindt ze het gewoon heel moeilijk en trekt dus steeds de teugels uit m'n handen, wat volgens mij weer een beetje los staat van het echte kopschudden.

Nu lijkt ze met dit hoofdstel de teugels veel minder uit m'n handen te trekken, misschien omdat ze dan direct druk op dr neus krijgt en daar niet tegenin wil gaan, terwijl druk in dr mond juist verdwijnt omdat ik dan ergens op dr hals lig en geen contact met dr mond.
Ik weet het allemaal niet precies, het is ook niet zo dat ik geen zin heb om andere bitten uit te proberen oid, maar ik zou niet weten wat voor bit en wil er iig niks scherpers in (rijd nu met gewoon dubbel gebroken watertrensje). Daarnaast loopt ze hier vooralsnog prima op en is m'n doel ook niet om echt op hoog niveau dressuur te gaan rijden want kan ze gewoon niet meer ivm kopschudden in de zomer en naja dat kan ik ook niet Clown , dus ik doe gewoon recreatief boscrossen en af en toe in de bak wat rondhobbelen om dr wat soepeler te krijgen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:16

Renza als jij het als prettig ervaart om zonder bit te rijden is dat toch juist mooi! Het zou heel fijn zijn als hiermee misschien je probleem in de aanleuning opgelost wordt. Ik ben ook niet anti-bit maar het blijft toch een ijzeren ding in de mond van het paard, hoe zacht de ruiterhand ook is.

Wat Cassidy stelt vind ik nogal kort door de bocht. Een zoektocht naar het juiste bit wordt afgekort door maar bitloos te gaan rijden, de weg van de minste weerstand Verward Om even in mijn geval te spreken, mijn paard liep prima met bit, uit nieuwsgierigheid ben ik bitloos gaan proberen. Omdat ze daar heel snel goed op reageerde ben ik zo blijven rijden, het lijkt mij uiteindelijk toch prettiger voor het paard zonder bit. Voor mij was de overstap naar bitloos dus helemaal niet het uit de weg gaan van problemen (die waren er niet) maar gewoon puur door nieuwsgierigheid wat in een goede ervaring uitpakte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:29

Dan ben jij een van de uitzonderingen op de regel.

En wat betreft de trensen, daar zijn ook heel veel verschillende modellen in. Je kunt behalve dubbelgebroken ook een Myler comfort snaffle proberen, of zelfs een stang.

Wat betreft het hoofdschudden, hebben jullie al eens gekeken of het hier om een headshaker gaat?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 13:45

Ze is voor ik dr ging rijden (is m'n verzorgpaard, niet m'n eigen paard) voor het hoofdschudden al helemaal nagekeken etc, daar hebben ze nooit een oorzaak voor kunnen vinden.
Het is wel seizoensgebonden en vooral erg afhankelijk van het weer (als het regent houdt ze dr hoofd helemaal stil en op een regenachtige dag als het droog is is ze ook veel rustiger met dr hoofd), dus ik denk dat ze wel een headshaker is. Daarom rijd ik ook met dat netje voor dr neus, dat lijkt voor het echte schudden wel te helpen: afgelopen zomer was ze wel onrustiger met dr hoofd op mooie dagen, maar het echte schudden (in draf stukjes gewoon aan 1 stuk door elke pas met dr hoofd schudden en af en toe met dr voorbenen zwaaien). Maar dat weet ik niet helemaal zeker omdat ik bijna alleen het park gereden heb en ze dat zo leuk vindt dat ze ook een beetje lijkt te vergeten dat ze eigenlijk 'hoort' te schudden (terwijl ze ooit jaren voor ik dr ging verzorgen in het park begonnen is met schudden) en het sowieso nogal veel regende, dus hoe ze deze zomer is qua schudden is nog even afwachten Lachen , denk dat als het een paar weken niet regent en >20 graden is ze wel weer echt gaat schudden.

Maar ik heb het idee dat het onrustige met dr hoofd wat ze ook in de winter doet eigenlijk een beetje los staat van het echte schudden. En dat onrustige lijkt minder te worden door bitloos rijden. Denk je dat een ander bit daar ook invloed op zou hebben? Voor mijn gevoel is het niet zozeer het weghalen van de druk in de mond oid waardoor ze wat rustiger met haar wordt, maar juist door de druk die ze op dr neus krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:57

Je zou een keer haar tanden na kunnen laten kijken, en een keer naar haar nek. Accepteerd ze als je aan haar oren komt, of met je hand achter haar oren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:12

Cassidy schreef:
Echter kost het soms veel tijd en nog meer geld om voor een paard het goede bit te vinden. Een zoektocht die door velen wordt afgekort met "bitloos", omdat dat in hun ogen zo fijn is voor dat paard. Een bit is zo hard als de handen die het hanteren. Overstappen op bitloos is in mijn ogen het uit de weg gaan van problemen, het zoeken naar de weg van de minste weerstand. En uiteindelijk misschien goedkoper ook.

Zo te lezen vind jij dus dat overstappen op bitloos het uit de weg gaan van problemen is.
Maar laten we in eerste plaats voorop stellen dat wanneer een paard zonder bit gereden wordt, er helemaal geen dergelijke problemen zijn. De paardenmond is niet gemaakt voor een stuk ijzer erin.

Mensen hangen een bit in de mond van het paard en creëren daarmee allerlei problemen. In plaats van de oorzaak van het probleem weg te nemen (namelijk het bit) zeg jij dus: "Het paard behoort met bit gereden worden dus begin je zoektocht maar, besteed je geld eraan en zorg ervoor dat het paard uiteindelijk wèl met bit te rijden is". Verward
Het is de omgekeerde wereld die je hanteert.

Overstappen op bitloos komt voort uit de bewustwording dat een bit niet nodig is en vaak ook paardonvriendelijk is.
Ik verwijs je graag naar de diverse artikelen van de NVBP op www.bitloos.nl

@Renza: hartstikke goed dat je bitloos bent gaan proberen! Het is een super vriendelijk hoofdstel waar je nu mee rijdt en je paard loopt er prima mee zo te zien! Aanleuning kan inderdaad prima zonder bit (aanleuning heeft immers niets met de mond te maken, maar met het hele lijf van het paard).
Heel veel plezier verder samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:17

Ziet er goed uit Ja

En idd aanleuning kan gewoon zonder bit.
Je kan je paard gewoon van achter naar voor over de rug rijden zonder problemen.
Daar heb je idd geen bit voor nodig.

Al wordt ik nog steeds geen bit tegenstander Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:20

Ik ben van mening dat een paard zeer zeker bitloos ingereden kan worden en ook bitloos te rijden is. Dat stuk ijzer in de mond om hem "onder controle te houden" is voor onze eigen gemoedsrust. Hoe zegt Eddy Modde ook alweer? Als je wilt dat een bit je paard tegen kan houden, dan moet je het om de benen binden?

Dus de basis bitloos, ga dat verfijnen en stap dan over op bit. Maar neem die stap dan wel naar dat bit, omdat het je mogelijk maakt om nog verfijnder te gaan werken.

Helaas stapt men in het klassieke opleidingstraject meteen op bit over (of wordt er zelfs meteen op bit ingereden), en als je aan wedstrijden mee wilt doen zul je vaak wel moeten.

Maar het moment dat je bitloos rijdt en die overstap wilt en moet maken naar bit, begint vaak de zoektocht naar dat voor je paard geschikte bit. En als je met bit rijdt, en het bit niet bevalt, kwak het dan niet meteen in de hoek en stap op bitloos over, maar besteed aandacht aan het probleem.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:44

Cassidy schreef:
Hoe zegt Eddy Modde ook alweer? Als je wilt dat een bit je paard tegen kan houden, dan moet je het om de benen binden?
Dat vind ik een goede Haha!

Cassidy schreef:
Maar het moment dat je bitloos rijdt en die overstap wilt en moet maken naar bit, begint vaak de zoektocht naar dat voor je paard geschikte bit. En als je met bit rijdt, en het bit niet bevalt, kwak het dan niet meteen in de hoek en stap op bitloos over, maar besteed aandacht aan het probleem.

Waarom zou je de overstap naar het bit moeten maken? Tenzij je wedstrijden wilt rijden en je dus verplicht wordt lijkt het mij onnodig als het zonder bit goed gaat. Ik ben overigens van mening dat verfijning zonder bit ook goed mogelijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:21

Daan_Ordeal schreef:
Ik ben overigens van mening dat verfijning zonder bit ook goed mogelijk is...

Ik ook. Knipoog
Het is maar net wat je onder 'verfijning' en 'subtiel' verstaat.

Subtiel = "fijntjes, fijngevoelig, verfijnd".
De communicatie van paarden zelf is ook subtiel; dit zijn hele kleine en lichte signalen, die voor mensen vaak onzichtbaar zijn.

Voor mij persoonlijk is het een uitdaging om ook zo subtiel mogelijk te communiceren met mijn paarden, zowel in de omgang als in het rijden. Daar hoort een bit onder andere dus niet in thuis, omdat ik de werking van een bit niet subtiel c.q. verfijnd vind.
Ik wil mijn paard niet iets vragen of ergens toe dwingen met een dwang/pijnprikkel achter de hand terwijl mijn eigen vragen/signalen niet subtiel genoeg zijn geweest.

Subtiel/verfijnd vind ik dan ook onzichtbare hulpen vanuit gevoel, verbinding, lichaam, zit, houding, energie, centrum, spanning en ontspanning, focus, gedachten en 'plaatjes'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:29

maar wie zegt dat er geen dwang/pijn is op die gevoelige neus, maar wel met een bit?
Maar goed, lijkt me dit niet het juiste topic voor Lachen

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:41

Ik ben het ermee eens dat je niet zomaar op bitloos over moet stappen omdat je een probleem tegen komt en ben absoluut niet antibit. Blijf in het park en over de weg ook gewoon met bit en slof rijden Clown .

Alleen om een probleem op te lossen moet je wel de oorzaak kunnen vinden en als alle veeartsen, tandartsen etc. dat niet kunnen en het gaat zo bitloos wel beter, denk ik dat ik maar bitloos ga rijden. Vandaag weer gereden en ging nog steeds goed Haha! is niet zo dat ze opeens perfect loopt oid, maar kan het zo veel beter oplossen / eraan werken, omdat ik niet steeds als ze iets moeilijk vindt op dr hals lig. Al mag het wel een keer ophouden met zo hard waaien, kan nu heel fijn rijden maar wordt er steeds bijna afgewaaid Clown .

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:00

Mooizo dat het nog steeds zo goed gaat! Ben benieuwd morgen naar je les Ja
Weet iemand hier toevallig waar ze het bitloze hoofdstel van Imperial Riding verkopen? (even vraagje namens Renza)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:55

Maroush schreef:
Weet iemand hier toevallig waar ze het bitloze hoofdstel van Imperial Riding verkopen? (even vraagje namens Renza)

Imperial heeft geen compleet bitloos hoofdstel. Het hoofdstel dat jij gezien hebt, is gemaakt met een neusriem van Imperial.
Kijk voor meer info op www.bitloos.nl Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:10

Wil nog even m'n les morgen afwachten voor ik zelf wat ga kopen, maar ik zit al wel beetje te kijken wat voor hoofdstel ik dan zou willen kopen.

Ik twijfel nu tussen gewoon het hoofdstel waar ik nu ook mee rijd van de ruitersportshop, omdat ze daar dus wel goed op reageert, en de bitless van Emiel Voest.
Is er nog een (groot) verschil in werking tussen die hoofdstellen en wat is het verschil dan precies? Zie wel allemaal koordjes bij die van Voest lopen, dus het zal wel wat anders werken. Is de een nog vriendelijker oid dan de andere, omdat die waar ik nu mee rijd een veel bredere neusriem heeft en daardoor de druk meer verdeeld wordt, of maakt dat niet zoveel verschil uit?
Had al wel wat gevonden over verschil in release oid, maar wat is dat dan precies? Want wil wel gewoon met constante aanleuning rijden of heeft dat er dan weer niks mee te maken?

Vind die van Voest wel mooier maar da's natuurlijk niet echt een goede reden om een bepaald hoofdstel te kopen en dat gaat natuurlijk nergens over Clown dus ik vroeg me af wat het verschil in werking precies is en welke voor ons beter geschikt zou zijn.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:12

Touwtjes ipv leertjes voor een betere release houdt in dat als jij druk loslaat, ook direct de druk op de neus verdwijnt. Bij het ruitersportshop hoofdstel heb je wel eens dat als je even wat meer druk hebt en je laat daarna los, de neusriem toch redelijk strak blijft zitten. Snap je 'm? Kan het niet beter uitleggen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:19

Maroush schreef:
Touwtjes ipv leertjes voor een betere release houdt in dat als jij druk loslaat, ook direct de druk op de neus verdwijnt. Bij het ruitersportshop hoofdstel heb je wel eens dat als je even wat meer druk hebt en je laat daarna los, de neusriem toch redelijk strak blijft zitten. Snap je 'm? Kan het niet beter uitleggen Nagelbijten / Gniffelen

Ja, maar volgens mij is er nog een verschil: De Bitless van Voest werkt net zoals een Dr. Cook hoofdstel. Dus de riempjes lopen onder de kaken door, en bij het aanhalen van de teugels komt er druk op de kaken en achter de oren.

Dat hoofdstel van de Ruitersportshop geeft volgens mij geen druk achter de oren, werkt alleen op de neus/zijkant van de neus.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:21

Dat dacht ik ook idd Ja Maar dat wist Renza volgens mij al Knipoog

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:22

Het ziet er fijn en ontspannen uit.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:23

Nee dat wist ik eigenlijk niet Clown
Komt er bij de bitless ook nog druk op de neus of alleen bij de kaken en achter de oren?
En werkt het ene nog strenger dan het andere?