Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

?
, dit was puur uitproberen wat Roos het fijnst vindt en ze lijkt dit veel fijner te vinden dan met bit. 
. Probleem met Roos is juist de aanleuning. Het lukt mij niet om goed contact met de mond te houden en als ik dat wel probeer en wat van dr vraag wat ze moeilijk vindt trekt ze de teugels uit m'n handen. Ben daarom op zoek naar iets waarmee dat minder is, zodat ik dr toch wat soepeler kan proberen te maken zonder steeds op de hals te belanden.
.
, dus ik doe gewoon recreatief boscrossen en af en toe in de bak wat rondhobbelen om dr wat soepeler te krijgen.
Om even in mijn geval te spreken, mijn paard liep prima met bit, uit nieuwsgierigheid ben ik bitloos gaan proberen. Omdat ze daar heel snel goed op reageerde ben ik zo blijven rijden, het lijkt mij uiteindelijk toch prettiger voor het paard zonder bit. Voor mij was de overstap naar bitloos dus helemaal niet het uit de weg gaan van problemen (die waren er niet) maar gewoon puur door nieuwsgierigheid wat in een goede ervaring uitpakte! 
, denk dat als het een paar weken niet regent en >20 graden is ze wel weer echt gaat schudden.
Cassidy schreef:Echter kost het soms veel tijd en nog meer geld om voor een paard het goede bit te vinden. Een zoektocht die door velen wordt afgekort met "bitloos", omdat dat in hun ogen zo fijn is voor dat paard. Een bit is zo hard als de handen die het hanteren. Overstappen op bitloos is in mijn ogen het uit de weg gaan van problemen, het zoeken naar de weg van de minste weerstand. En uiteindelijk misschien goedkoper ook.

Cassidy schreef:Dat vind ik een goedeHoe zegt Eddy Modde ook alweer? Als je wilt dat een bit je paard tegen kan houden, dan moet je het om de benen binden?

Cassidy schreef:Maar het moment dat je bitloos rijdt en die overstap wilt en moet maken naar bit, begint vaak de zoektocht naar dat voor je paard geschikte bit. En als je met bit rijdt, en het bit niet bevalt, kwak het dan niet meteen in de hoek en stap op bitloos over, maar besteed aandacht aan het probleem.
Daan_Ordeal schreef:Ik ben overigens van mening dat verfijning zonder bit ook goed mogelijk is...

.
is niet zo dat ze opeens perfect loopt oid, maar kan het zo veel beter oplossen / eraan werken, omdat ik niet steeds als ze iets moeilijk vindt op dr hals lig. Al mag het wel een keer ophouden met zo hard waaien, kan nu heel fijn rijden maar wordt er steeds bijna afgewaaid
.
Maroush schreef:Weet iemand hier toevallig waar ze het bitloze hoofdstel van Imperial Riding verkopen? (even vraagje namens Renza)
dus ik vroeg me af wat het verschil in werking precies is en welke voor ons beter geschikt zou zijn.
Maroush schreef:Touwtjes ipv leertjes voor een betere release houdt in dat als jij druk loslaat, ook direct de druk op de neus verdwijnt. Bij het ruitersportshop hoofdstel heb je wel eens dat als je even wat meer druk hebt en je laat daarna los, de neusriem toch redelijk strak blijft zitten. Snap je 'm? Kan het niet beter uitleggen
Maar dat wist Renza volgens mij al