paard struikelt steeds tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Re: paard struikelt steeds tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:49

Ik heb trouwens vrijdag met dit dier gereden, een klein half uurtje ongeveer (zonder inrijden erbij gerekent). We hebben vooral draf gedaan waarbij het dier gewoon aan de lange teugel mocht draven in de hoop dat hij zich een beetje zou ontspannen en op eigen benen zou lopen. Na de galop heb ik hem ook enkele minuutjes een beetje opgepakt in draf (na galop gaat dit altijd veel beter).
Bij het draven was hij totaal niet vooruit te krijgen, hij was echt sloom. Momenteel weet ik neit goed hoe ik dit moet gaan aanpakken, want je kan natuurlijk wel proberen vooruit te rijden maar ik ben niet van plan om hem hiervoor echt vooruit te slaan en op beenhulpen, gewone tik van de zweep of eenmalige hardere tik van de zweep reageert hij niet...

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:02

Klinkt als afgestompt ...???

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:08

Of een paard die de pijn van een zweep ondergeschikt vindt aan de pijn van zijn lijf...

Rebtor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:50

Beste zou natuurlijk zijn dat dat beest een medisch onderzoek krijgt om de oorzaak te achterhalen. Vind het eerlijk gezegt belachelijk en onverantwoord van de eigenaar dat ze dit paard onthouden van een medische controle.

Daarnaast is 2x rijden in de week natuurlijk niet veel, en naast rijden moet zo'n paard ook gewoon een paar keer lekker los gegooit kunnen worden.

Ik zou zeggen probeer eens een week of twee dat beest een half uur los te gooien en daarna een kwartier tot half uurtje te longeren, iedere 1 a twee dagen. Het is heel goed mogelijk dat het paard gewoon last heeft van spierpijn door gebrek aan beweging.

Daarnaast veel overgangen rijden / schakelen als je besluit om hem te rijden. dat is de enige manier om een paard echt voorwaards te krijgen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 21:46

het niet reageren op het been is eigenlijk al een beetje fout gegaan bij de vorige eigenaar, het dier werd gereden met scherpe sporen waarbij er geen sprake was van kuitdruk, maar wel van sporen er echt in "kappen"... Het feit blijft dan natuurlijk nog dat hij niet reageert op zweep terwijl hij vroeger nooit met zweep is gereden...

Ik ben het er volledig mee eens dat het dier een medische controle nodig heeft maar volgens de eigenares is het dier gewoon liever lui dan moe en komt er dus geen controle aan te pas...

Daar ik maar 2 dagen in de week op de stal kom is het losgooien om de 1 à 2 dagen voor mij onmogelijk, ik kan dit natuurlijk proberen van de eigenares gedaan te krijgen, en dat losgooien zal ze mss nog doen (al zal dit niet iedere dag zijn), longeren zal er niet van komen kan ik al zeggen.

Ik heb er gisteren terug kort mee gereden... Het dier stond echter alweer van zaterdag op stal, ik wou het dus weer rustig aandoen, maar door de hevige wind had hij nogal schrik waardoor hij nog van voor ik er op zat al steeds wegsprong van het verschieten. Dit had natuurlijk ook iets positiefs aangezien hij daardoor plots wel reageerde op de minste beenhulpen... Ik heb een 30-tal minuten gereden waarbij we zoveel mogelijk overgangen hebben gereden.

Ik wil echt het beste voor dit dier en heb er gisteren dan ook eens grondig over nagedacht, hierbij heb ik het besluit genomen dat indien ik de volgende keer weer te horen krijg dat het lang geleden is dat hij uit zijn stal is geweest (van de lesgever of manege-eigenaar) ik er gewoon niet meer mee rij. Als de eigenares dan toekomt zal ik haar dit ook melden in de hoop ze dan echt gaat inzien dat hij meer beweging moet krijgen dan wat ik hem wekelijks geef. Indien ze hem dan ook daadwerkelijk de beweging geeft wat hij verdient, dus alle dagen uit zijn stal om ofwel vrij te lopen, ofwel te longeren ofwel te rijden, dan wil ik hem gerust terug bijrijden. ik hoop dat dit "dreigement" van het niet meer rijden dan ook helpt en er verandering in komt...

Allemaal alvast bedankt voor het meedenken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:52

vanaf zaterdag op stal?dat is bijna een week,daar zou ik als paard flink deprie van worden...dus als jij hem niet meer rijdt komt hij z'n hok helemaal niet meer uit,dat is ook zielig....

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:51

dat is ook de reden dat ik hem nog steeds rij...
Echter, als ik hem blijf rijden ziet de eigenares niet in dat ze grondig fout zit met de aandacht dat haar dier krijgt. Nu rijdt ze er zelf namelijk mee als ik er de dag ervoor mee heb gereden, rij ik niet dan wacht ze tot ik wel kom rijden... Ik hoop echter dat ze gaat inzien dat ze fout is als ik haar zeg dat ik niet meer met dit paard wil rijden zolang hij niet krijgt wat hij verdient wat beweging betreft. Uit vorige ervaringen weet ik dat ze echt wil dat ik er blijf mee rijden (er is hierover een ruzie geweest binnen de manege omdat ik nog een 2de paardje begon te rijden voor mensen en de eigenares had schrik dat ik dan niet meer met haar paard ging rijden).

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:00

Ik zal veel overgangen gaan rijden dat je paardje op een vriendelijke manier weer top gaat lopen. Het is misschien dan ook handig om les te krijgen voor als het je echt niet lukt. Mijn paardje is ook 17 maar hij loopt nog gewoon top! Super voorwaarts. Dus het moet gewoon kunnen!.

Veel succes!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:47

ik had vroeger iedere week 2 keer groepsles met hem, dit gaat echter niet langer omdat je hem zo voorwaarts moet rijden wil hij niet "galopsprongetjes" maken in draf dat we te snel zijn voor de andere en we een heel uur niets anders doen dan cirkeltjes draaien. Hij is namelijk vrij groot en terwijl andere paarden 2 stappen nemen, zet hij er slechts 1. De eigenares zelf heeft dan weer geen les met hem (groepsles durft ze niet)...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:55

Is het misschien mogelijk om het paard mee te laten lopen in groepslessen? Zo komt hij misschien iets meer uit zijn box....Is niet echt de oplossing die ideaal is, maar in elk geval een verbetering...

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:16

ik denk niet dat dit het paardje goed zou doen, iedere keer andere ruiter op de rug enzo. Wordt er nog meer geschot en geslaan omdat hij niet vooruit te krijgen is... Ik zou dit niet meteen als oplossing zien, wat de oplossing wel is weet ik niet. Ik heb er vandaagn iet mee gereden door tijdsgebrek maar ga er morgen wel heen om met hem te rijden... Ben benieuwd want is al tijdje geleden weer (ik had vorige week stageweek waardoor ik niet kon gaan rijden).

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:22

Triestige zaak.
Rondom rond beslaan doen ze niet zonder reden en gebeurt vaak bij paarden met hoefkatrol. Als je ze zo beslaat, lopen ze nog een tijdje niet kreupel.
Ook het huppelen bij het aandraven lijkt mij zeker een medische reden te hebben. Arm dier. Gelukkig dat jij je er nog wat mee bezig houdt.