Galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:51

Silverbrumby, ligt er maar net aan hoe je rijdt, of het binnen- of het buitenbeen doordrukt. Binnenbeen is niet heilig Knipoog
Overigens zit er nogal wat verschil tussen een dressuurmatig goed gesprongen wissel, of een functionele wissel zoals veel springruiters ze gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:12

De meeste dressuurruiters springen overigens over op buitenbeen.
Buitenbeen verleggen is al genoeg voor de wissel, hoef je niet eens te drukken.

Overigens deed ik het zo ook met springpaarden
Ik druk helemaal nooit het binnenbeen aan.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 07:59

Sonja schreef:
Anna_dani, maar wat doe je verder met het lijf van je paard dan? Wat doe je met de achterhand en de schouders van het paard?
Op alleen je been omleggen leert een paard geen goede wissel. Je moet er zelf ook wel wat voor doen, en begrijpen wat er in het lichaam onder je moet gebeuren om een goede wissel te kunnen springen.
De methode met het balkje raad ik je van harte AF om een goede dressuurwissel erin te krijgen. Ik zou eerst eens wat gaan doen met schouder- en heupcontrole Knipoog

En wat bedoel jij dan met schouder/heup controle? Welke oefening moet ik daarvoor doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:40

Daar bedoel ik mee dat ik graag van je wil weten wat je precies met de schouders en heup van je paard doet voor, tijdens en na je wissel.
Is nogal essentieel voor een goed gesprongen wissel Knipoog

Zoals gezegd komt er bij een goed gesprongen wissel iets meer kijken dan alleen je been omleggen. Er gebeurt nogal wat in het paardenlijf, en dat moet jij als ruiter aan gaan geven en begeleiden.

Dus met "schouder- en heupcontrole" bedoel ik niks meer of minder dan kunnen positioneren van deze delen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:31

Als jij je galop goed voor elkaar hebt, kun jij zowel schouder en achterhand onder het galoperen plaatsen waar jij wilt.
Verder kun je ook goed schakelen en daarbij op de achterhand blijven