Meerdere ruiters op 1 pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Meerdere ruiters op 1 pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:23

Silence schreef:
Ik vind het wel heel erg veel eigenlijk.
Zeker ook gekeken naar het verschil in rij-ervaring.
Lijkt me nogal verwarrend voor het paardje, telkens iemand anders, op een andere manier.

Is niet voor niks dat manegepaardjes zo opknappen als ze een eigenaar krijgen.

is dat zo? Laten we wel wezen, manegepaardjes gaan vaak heel wat jaartjes meer mee dan prive-paardjes.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:40

Eigenlijk vind ik wel dat er veel verschillende mensen op rijden..

Wij rijden met zn 2e op deze pony en tuurlijk mag er best af en toe iemand anders op rijden, das geen probleem. Maar verder rijdt er niemand voor vast op buiten wij 2 Lachen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:42

Ik vind het erg veel, hoor.
Het zal ook per paard verschillend zijn of het wel of niet kan, maar ik zo het niet doen.

Mijn paard wordt gereden door mijzelf en door mijn bijrijdster, en als er eens een vriendinnetje meekomet, dan heb ik daar helemaal geen probleem mee. Maar meer dan 2 vaste ruiters vind ik teveel.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 13:52

Het is ook maar voor voorlopig tot dat hun op de andere ook kunnen rijden dan hebben ze ieder een eigen.

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:35

Ik vind het wel kunnen. Zeker als iedereen een beetje hetzelfde rijdt. Het is ook wel eens goed om er verschillende ruiters op te hebben. Iedere ruiter heeft wel iets goeds denk ik dan.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:06

XxSultanxX schreef:
waarom zou dat niet kunnen ? een manege pony heeft bijna altijd verschillende ruiters op zijn rug Tong uitsteken
als iedereen gewoon een beetje dezelfde manier van rijden heeft zie ik het probleem er niet van in Lachen

ja maar zie je ook dat die manege paarden als ze net nieuw zijn harstikke leuk zijn en daarna naar een paard maandjes ''Verkloot'' zijn

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:09

Citaat:
Laten we wel wezen, manegepaardjes gaan vaak heel wat jaartjes meer mee dan prive-paardjes.

Daar hoor je mij niks over zeggen hoor.
Ik heb het over het moment dat een manegepaardje een vaste eigenaar/berijder krijgt.
Wat het dan voor verandering teweeg brengt. En niet over hoe lang deze dan nog mee zou gaan.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:16

Ik denk dat het niet kwaad kan, het paard/ pony past zich vrij snel aan aan de ruiter die op zijn rug zit. Ze weten en voelen heel goed hoe iemand rijdt en wat ze ermee kunnen. Dus ik denk dat ze ook echt wel het onderscheid kunnen maken tussen elke ruiter. En zolang ze ongeveer op dezelfde rijstijl zitten en van dezelfde instructrice les krijgen lijkt het mij niet zo'n groot probleem, en het is beter dan waneer je paardje in zijn stalletje staat.. Lachen !

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:49

Als ze op dezelfde manier rijden kan het toch geen kwaad? Het is alleen wel beter als er maar 1 ruiter oprijd, maar als dat gewoon even niet kan! En het is ook niet slecht als er een keer op een andere manier op gereden word lijkt mij.. Lachen

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:40

In totaal heeft ze dus 6 verschillende ruiters.
Ik ken manege paarden die minder verschillende ruiters hebben.
Het kan wel, maar ik vind het wel wat veel.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 15:44

ze heeft er 3 die haar 1 x in de week rijden en die andere zo eens heel af en toe erop..vaak nog niet eens in de maand/paar maanden.

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:55

ik denk niet dat het voor een paard fijn is, elke keer een andere ruiter op je rug met andere bedoelingen en technieken...

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:57

ik vind het eerlijk gezegd ook wel veel. Dan moet het paard telkens wennen omdat iedereen weer een andere rijstijl heeft

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:33

LiNdA1986 schreef:
Ik zal het liever bij 1 houden, maar goed, ieder moet doen wat ie zelf wil.
3 vind ik wel erg veel.

same here, vind het niet eerlijk tegenover het paard, ook al is het "maar recreatief"..

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:55

Of het echt slecht is, dat weet ik niet, dat ligt aan je pony zelf. maar zelf heb ik mijn paard tijdens dat ik een tijd ziek was, laten rijden door nog 2 mensen, dus er reden 3 verschillende mensen op, en soms nog iemand anders om in te vallen, en ik heb wel gemerkt dat mijn paard rijtechnisch achteruit ging. Dit was niet omdat er slechte ruiters op zaten, maar omdat iedereen wel weer een beetje anders reed, en dat gaf voor haar nogal veel verwarring. ik ben hier dus ook zodra ik beter was mee gestopt en nu loopt ze stukken beter.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:45

waarom zou dat niet kunnen ? een manege pony heeft bijna altijd verschillende ruiters op zijn rug
als iedereen gewoon een beetje dezelfde manier van rijden heeft zie ik het probleem er niet van in

hier ben ik het niet helemaal mee eens, als je kijkt naar een manege pony zie je bij bijna alle pony's dat ze niet echt gelukkig zijn.
ook is het best moeilijk om allemaal op dezelfde manier te rijden.
ik vind het best veel voor zo'n pony.
2 mensen kan nog wel maar daar houd het toch wel een eind mee op vind ik Bloos

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:06

Kan wel hoor, wat afwisseling, een manegepaard draagt toch ook 10x in de week een ander?

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:22

het ligt een beetje aan het paard denk ik,en aan de ruiters,als ze netjes rijden en het dier een hoop aandacht en liefde geven lijkt het me voorlopig een prima oplossing, beter dan 1 verzorger die niet genoeg tijd heeft toch?

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:54

Als het paard het allemaal oke vind, dan is het wel oke denk ik dan hoor! Manege paarden/ponys hebben ook 2 á 3 verschillende ruiters op hun rug per dag. Die zijn het dan wel gewend, maar oke, na een tijd zal het wel normaal voor jou paard zijn toch!

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:22

Het kan wel want manege pony's worden ook door verschillende ruiters gereden. ik denk wel dat als je verder wil in de sport en je rijd wedstrijden het beter is om alleen zelf op je pony te rijden zodat de pony helemaal aan jou gewend is.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:19

ik vind het wel kunnen, alleen levert het toch meestal wel eens problemen op met ,meerdere mensen op een paard

0134774310

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:51

Tja, t'moet wel kunnen anders gaan vele manegepaardjes in de salami vrees ik

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:54

Het heeft niet mijn voorkeur, maar kan natuurlijk wel. Zelf heb ik ook een bijrijder, maar meer dan één wil ik er ook echt niet. Dan wordt het gewoon wel erg ingewikkeld voor mijn paard.
Maar mijn paardje is ook nog niet zo heel ver in de scholing. Ik denk dat het voor een paard dat alles kan makkelijker is, omdat hij dan bij een aantal ruiters onder niveau loopt. Mijn paard leert elke dag, en dan leert iemand anders het toch net wat anders aan en is het gewoon makkelijker als er minder mensen op haar rijden.

Maar als je paard beter af is met de beweging dan zonder, en alle partijen (inclusief paard) hebben er plezier in, waarom niet?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:59

Als je een paard hebt dat echt wedstrijden moet lopen is het wel ingewikkelder maar voor een gewone pony die gewoon gereden wordt moet het wel lukken. Ik begrijp niet waarom hier direkt linken worden gelegd naar manegepaarden. In mijn ogen is de situatie die de TS omschrijft geen manegesituatie. Volgens mij moet het dus wel lukken. Ze wordt door 3 vaste ruiters gereden die er regelmatig op zitten. De 3 andere rijden er zelden mee. Voor mij lijkt het een leuke afwisseling voor de pony om eens verschillende mensen op de rug te hebben mits de ruiters op een vriendelijke manier rijden.

(Beter 6 verschillende mensen die vriendelijk rijden dan 2 personen die heel brut rijden. => om even een stelling te geven Tong uitsteken)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:24

Er is niks mis met verschillende ruiters, zelfs niet al zou je op hoog niveau wedstrijden rijden.
Vergelijk het met kinderen met verschillende opvoeders. Ze hebben hun vader en moeder (of twee vadere en twee moeders, maar die zijn toch niet hetzelfde), twee opa's, twee oma's (hoewle tegenwoorig met dat late kinderen krijgen en scheidingen dat ook niet meer zo is), bij scheiding een nieuwe opvoeder erbij, zussen, broers, leraren op school en een rijinstructeur, balletleraar, noem maar op.
Die gaan allemaal verschillend met ze om en leren ze verschillende dingen. Toch zorgt dit niet voor verwarring.
Ze weten dondersgoed wat ze bij de een wel kunnen flikken en bij de ander niet.

Wat wel voor ellende zorgt is onterecht straffen, en onbegrijpelijke dingen vragen. Stel, je wordt ineens in het Russisch aangesproken (en je begrijpt die taal niet). Je weet niet wat die persoon wil, maar die begint enorm te schreeuwen en uteindelijk te slaan...
Dan weet je nog niet wat doe wil, maar ben je wel van streek.
Dat kan natuurlijk ook gebeuren bij een pony. Als een ruiter werkelijk onduidelijk is in zijn bedoeling (en vervolgend boos wordt als het niet begrepen wordt), kan dat voor verwarring en dus verzet zorgen. Maar dat merk je dus snel genoeg.