Doorspringen of stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: Doorspringen of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 19:25

xchanel01 schreef:
ga eerst veeeel balkes lopen, dan een klein kruisje enz. Ik zou niet meer in de les gaan springen dat verpest het alleen maar, dan gaat ie weigeren, je kan ook een keer prive les vragen ofzo...

hij weigert niet altijd, Ik heb 3 weken achter elkaar geeneen weigering gehad. De laatse tijd als hij weigert is het maar 3 keer,

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:29

Ik zou als ik jou was stoppen met springen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:49

Shauni schreef:
xchanel01 schreef:
ga eerst veeeel balkes lopen, dan een klein kruisje enz. Ik zou niet meer in de les gaan springen dat verpest het alleen maar, dan gaat ie weigeren, je kan ook een keer prive les vragen ofzo...

hij weigert niet altijd, Ik heb 3 weken achter elkaar geeneen weigering gehad. De laatse tijd als hij weigert is het maar 3 keer,

Uuuhmmm, wat is het probleem dan?? Volgens mij weigeren alle paarden/pony's wel eens om verschillende redenen:
- enge hindernis / te weinig vertrouwen in de ruiter
- niet goed uitkomen voor de sprong
- uitproberen van de ruiter

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je pony altijd en alles maar springt.
Ik vraag me af: is het de pony die angstig is of ben jij dat? (en dat is niks om je voor te schamen)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 21:40

hij weigert niet altijd, Ik heb 3 weken achter elkaar geeneen weigering gehad. De laatse tijd als hij weigert is het maar 3 keer,[/quote]

Uuuhmmm, wat is het probleem dan?? Volgens mij weigeren alle paarden/pony's wel eens om verschillende redenen:
- enge hindernis / te weinig vertrouwen in de ruiter
- niet goed uitkomen voor de sprong
- uitproberen van de ruiter

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je pony altijd en alles maar springt.
Ik vraag me af: is het de pony die angstig is of ben jij dat? (en dat is niks om je voor te schamen)[/quote]

ik ben niet meer bang, Vroeger wel maar nu echt niet meer. Ik heb gewoon vetrouwen in hem. Maar ik vroeg of ik moest stoppen omdat ik de les 'ophoud' voor de andere, en elke keer dat gezeur.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:55

maar als je pony de laatste keren niet heeft geweigerd, houd je het nog niet op Verward Ik snap het niet zo.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:35

Lielle schreef:
maar als je pony de laatste keren niet heeft geweigerd, houd je het nog niet op Verward Ik snap het niet zo.

ik houd het ook niet op, maar dat vinden hun. ik ben gewoon dat gezeur zat enzo, en kan niet eens meer leuk naar de springles omdat er altijd gezegt word dat ik de les ophoud enzo. en daarom vroeg ik. Moet ik stoppen of doorgaan. Het gaat al een jaar zo en ik kan dr echt niet meer tegen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:55

Maar dan is het toch geen rijtechnische vraag Verward

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:42

Shauni schreef:
Lielle schreef:

ik houd het ook niet op, maar dat vinden hun. ik ben gewoon dat gezeur zat enzo, en kan niet eens meer leuk naar de springles omdat er altijd gezegt word dat ik de les ophoud enzo. en daarom vroeg ik. Moet ik stoppen of doorgaan. Het gaat al een jaar zo en ik kan dr echt niet meer tegen.

Zoek dan een andere les! Als je er niet meer tegen kunt, zou ik ergens anders les gaan nemen. Een andere oplossing is er niet volgens mij.

Coolkoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:51

Hoi Haha!
Het schijnt bij veel dieren te helpen om als ze 1 keer wel springt, een beloning te geven. Als het goed gaat is de verleiding groot om door te gaan, maar dan kan je beter stoppen, want dan heeft je paard er een goed gevoel aan over gehouden, zodat ze de volgende keer weer beter gaat.
Ik vind dat jij wel goed bezig bent, natuurlijk ga je haar niet slaan!
XX

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:21

Coolkoetje schreef:
Hoi Haha!
Het schijnt bij veel dieren te helpen om als ze 1 keer wel springt, een beloning te geven. Als het goed gaat is de verleiding groot om door te gaan, maar dan kan je beter stoppen, want dan heeft je paard er een goed gevoel aan over gehouden, zodat ze de volgende keer weer beter gaat.
Ik vind dat jij wel goed bezig bent, natuurlijk ga je haar niet slaan!
XX

Als die springt, Beloon ik hem supergoed. ik geef hem zelfs allemaal kusjes Bloos, en dat vind hij leuk dan gaan die oren naar voren en wil die nog een keer.
toch Bedankt voor de tip Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:20

wat dacht je ervan om even goed te gaan dressuren
en even niet springen
daarna na een paar weken spring je laag alleen voor afwisseling
ik weet niet wat zijn verleden is maar bedenk je weet dat je pony kan stoppen voor de
hindernis het kan verkeerd gaan en je kan je pony en jezelf ermee beschadigen
ik zou niet weten hoe je reageert maar je mag je pony soms best een tik geven
als hij gewoon goed uitkomt op de sprong..

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:24

je dier vind het schijnbaar niet leuk. Boos!
wat ik zou doen is nog even proberen ( en eventueel privé les nemen) en als die het dan nog echt niet wilt doen dan zou ik iets anders met hem gaan proberen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 23:36

Philadelphia schreef:
wat dacht je ervan om even goed te gaan dressuren
en even niet springen
daarna na een paar weken spring je laag alleen voor afwisseling
ik weet niet wat zijn verleden is maar bedenk je weet dat je pony kan stoppen voor de
hindernis het kan verkeerd gaan en je kan je pony en jezelf ermee beschadigen
ik zou niet weten hoe je reageert maar je mag je pony soms best een tik geven
als hij gewoon goed uitkomt op de sprong..

ik heb nu ook al 4 weken niet gesprongen, mag nu 4 weken zelf niet rijden van de fysio. daarna ga ik kijken. Vroeger is hij mishandelt. Met de zweep eroverheen geslagen,. Ik heb ALTYD een zweepje van 3O cm en raak mezelf, anders is hij gelijk het vertrouwen in me kwijt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 23:36

Sissy_Sunny schreef:
je dier vind het schijnbaar niet leuk. Boos!
wat ik zou doen is nog even proberen ( en eventueel privé les nemen) en als die het dan nog echt niet wilt doen dan zou ik iets anders met hem gaan proberen.

hij vind het wel leuk.
Nouja de ene keer vind hij het super, de andere keeris hij bang. als hij bang is dat stop ik ook als het genoeg is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:37

kun je niet buiten de les om springen zodat je de rest niet ophoudt? of priveles af en toe?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:52

zou idd voor de priveles gaan en anders kijken of je in een andere groepsles kan deelnemen

over het wel niet springen krijg ik toch het idee dat hij/zij toch ongehoorzaam is naar je
als je pony goed aanrijd en goed uitkomt en toch niet springt is een tikje heus niet verkeerd
desnoods alleen een geluid van het zweepje maken tegen je laars of iets dergelijks
wat zegt je instructrice eigenlijk hier verder over ?
denk trouwens ook nu ik nog eens nadenk dat het te maken kan hebben met de stress die je zelf opbouwt in die les

ik moet springen anders gaan ze weer zeuren enz enz..
hiermee kun je onbedoeld spanning opbouwen die je pony natuurlijk voelt

mijn advies zou zijn stop helemaal met springen (voor een tijdje dan ) en dan helemaal in die desbetreffende les
ga even hele andere dingen doen die jullie ook leuk vinden
herstel jullie balans en verhoudingen

met een maandje of 2 weer langzaam en spelenderwijs beginnen met springen
dan zullen alletwee jullie frustraties wel weg zijn
en kun je met een schone lei beginnen weer en zal jou frustraties ook weer weg zijn
want denk dat het daar mee te maken heeft

heel veel succes verder en ik hoop dat je eruit komt en dat je lekker zonder spanning of druk van anderen weer kunt springen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:54

Als jij niet op deze manier wilt rijden moet je gewoon stoppen met deze les, misschien dat je inderdaad privelessen kan gaan volgen, of in een andere groepsles kan gaan rijden?