Tips voor heet en loperig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Tips voor heet en loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:48

En bovendien zou het dan (iig bij mijn paard) ook thuis veel meer moeten gebeuren en dat is dus niet zo. Die wordt pas echt onhanteerbaar heet in de dressuurring (en bij de start van de cross, maar dat snap ik wel Knipoog )

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:52

Dit is een gehoorzaamheidsprobleem.

1. Kan je van zijn hoge tempo niet zijn basistempo maken? Ik zou zeker niet terug gaan rijden, eerder voorwaarts. Als hij dan toch hard wil, kan hij ook nog wel harder. Het tempo moet in ieder geval jouw tempo zijn.

2. Ik zou toch een proef verknallen door tijdens de proef strenger op de tempocontrole te rijden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:01

Miriam schreef:
Hm, Ultra werd juist heet van Subli Zonder, heel vreemd vond ik dat. Hij staat nu op Pavo Energy Control. Kun je veel minder van voeren om hem toch op gewicht te houden. Misschien helpt dat?

Persoonlijk denk ik dat een paard dat al 9 uur per dag op de wei staat niet rustiger gaat worden als hij 24/7 buiten blijft. Bovendien is 24/7 ook niet voor iedereen haalbaar of wenselijk

Juist wel!!! Knipoog

Ze kunnen constant toegeven aan de behoefte om te rennen en bewegen!! Daarbij komt de behoefte tot stereotypide gedrag veel minder aan de orde.

TS, die tip mbt het Pavo voer is misschien ook een hulp. Mijn merrie ging van Equiral op de draversbrok van havens, en groeide met minder voer, en werd rustiger!
Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:03

Lielle, maar het paard van de TS is constant heet en druk, sommige paarden hebben nu eenmaal zo'n natuur. Als een paard alleen op wedstrijd zulk gedrag vertoont zou ik me afvragen of de problematiek elders lag..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:05

Ik kan het allicht eens proberen, de Energy Control. Ik vind het an sich al knap dat hij van die Subli zoveel op kan, van meer dan 3 kilo Pavo basisbrok (per dag, niet per voerbeurt) werd hij zo maf als een tuintafel en stonden de ribben erdoor, je zag ook dat hij zijn eigen bespiering opvrat zegmaar. We hebben al heel wat gegoocheld met verschillend voer toen we dan op de Subli uitkwamen.

Hij vreet per dag een flinke baal hooi weg, meer ruwvoer eet hij niet. Vond het zelf al wel vrij veel, zeker als je weet dat hij nu ook nog maar net goed is qua omvang. Hij blijft erg schraal om te zien.

Van thuis in de bak aan de lange teugel uitgalopperen krijg ik een paard dat bijna niet meer te kalmeren is, dan fokt hij zich enorm op en moet ik daarna echt een half uur gaan stappen om hem weer kalm tussen de oortjes te krijgen. Hij vindt het wel gaaf om te doen (ik vind het ook wel eens lekker trouwens, even born to be wild...) maar rustiger wordt hij er bepaald niet van. Op wedstrijd met losrijden heb ik een tijd wel halsstrekken en stapreprises ingelast maar daar werd hij heter en heter van als ik hem weer oppakte. Gisteren ben ik gestart en heb ik hem ook gewoon doorgereden, eerste proef 169 Rolleyes en tweede proef, na een stevig uur rijden dus, eindelijk enigszins controleerbaar 2e met 183.
Thuis is hij dus ook heet, maar is het geen probleem met rijden want zolang ik hem bezig hou blijft hij op mij geconcentreerd en is het allemaal veel meer van mij.

Niisj ik weet het niet, ik dacht maar 1 kruin.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:13

detour schreef:
Lielle, maar het paard van de TS is constant heet en druk, sommige paarden hebben nu eenmaal zo'n natuur. Als een paard alleen op wedstrijd zulk gedrag vertoont zou ik me afvragen of de problematiek elders lag..

zoals? Ik ben erg benieuwd naar nieuwe inzichten Haha! want het kost me handenvol punten. En eigen wedstrijdspanning kun je iig uitschakelen. Ik stapte onlangs totaal op mijn gemak na heel fijn losgereden te hebben aan een lang teugeltje naar de jury, mevrouw ziet de wedstrijdbordjes en ik heb een bom onder mijn kont. j Overigens lees ik alleen dat Urielle's paard veel looplust heeft, dat is nog niet helemaal hetzelfde als heet en druk.

Urielle, toch eens gaan crossen met hem? Dan kunnen ze wel veel meer eigen initiatief kwijt, voor Raimaer werkt het wel.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:14

detour schreef:
Juist wel!!! Knipoog

Ze kunnen constant toegeven aan de behoefte om te rennen en bewegen!! Daarbij komt de behoefte tot stereotypide gedrag veel minder aan de orde.

Qua stereotiep gedrag ben ik het met je eens, dat zal wel minder worden.
Maar heel veel meer rennen gaan ze niet hoor . Ultra wordt pas heet als hij aan het werk gaat, verder is hij vrij rustig. Dezelfde ervaring heb ik met meerdere volbloedjes.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:14

Urielle schreef:
Niisj ik weet het niet, ik dacht maar 1 kruin.

Als hij 2 kruinen heeft op zijn voorhoofd kan het zijn gedrag wel verklaren ...
70% van de paarden met 2 kruinen zoals mijn merrie heeft, reageert gevoeliger & gestrester (of hoe je het schrijft), zijn meestal 'heter' dan paarden met 1 kruin ... & kunnen uit het niets van streek raken ...
Als hij 2 kruinen heeft, is dit een interessant topic voor je: [OPG] Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd
En het probleem dat ie wat schraal blijft, heeft mijn merrie ook ...komt idd van het stressen ...
Ik geef mijn merrie ook Bach bloesems ...maar ik weet niet of dat helpt bij jouw situatie ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:15

En die bevestig ik voor Raimaer. Die is aan de hand en in de omgang de rust zelve, maar als je die aan het werk zet een gigantisch heet paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:37

Dat is bij de mijne dus ook, op de wei is het echt een lamme kl00t. Zelfs toen hij van de week bij het omsteken van de longe over de emmer ging en omhoog kwam waardoor ik moest lossen, liep hij met zadel en bijzets los rond. Maar niet crossen he, op zijn dooie akkertje een beetje rondstappen. Dan geloof je echt niet dat hij zo energiek is onder het zadel.

De mijne is overigens onder het zadel niet stout. Hij gaat er niet tussenuit, zal niet bokken en springen en ik ben een van de weinigen die zich op wedstrijd niet druk maakt over enge bloembakjes of felle reclameborden want hij zal eerder bang zijn voor een opvliegende vogel ofzo dan voor iets zichtbaars. Als ik verzet krijg gaat hij omhoog, maar dit probleem is niet echt verzet. Meer gewoon rennen en drammen en in stap lopen huppelen.

Crossen heeft me altijd al echt heel gaaf geleken maar ik ben met springen echt een held op sokken en ik moet met mijn hernia's ook wel erg opletten wat ik doe. Misschien ooit toch eens de stoute schoenen aantrekken en iig eens ergens een laag springparcoursje gaan oefenen. (oeh, en dat is ZO voor schut als je niet kunt springen... ) Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:38

Lielle schreef:
detour schreef:

zoals? Ik ben erg benieuwd naar nieuwe inzichten Haha! want het kost me handenvol punten. En eigen wedstrijdspanning kun je iig uitschakelen. Ik stapte onlangs totaal op mijn gemak na heel fijn losgereden te hebben aan een lang teugeltje naar de jury, mevrouw ziet de wedstrijdbordjes en ik heb een bom onder mijn kont. j Overigens lees ik alleen dat Urielle's paard veel looplust heeft, dat is nog niet helemaal hetzelfde als heet en druk.

Urielle, toch eens gaan crossen met hem? Dan kunnen ze wel veel meer eigen initiatief kwijt, voor Raimaer werkt het wel.

Geen idee; volgens mij hangt af van of je paard het werk echt waardeert, hoe je als ruiter omgaat met stress etc. ben ook geen horsewhisperer, hoor. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 13:47

Afbeelding

Dit is hij, is dit een kruin of twee kruinen naast elkaar?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:49

Ik ben ervan overtuigd dat mijn paar zo overijverig is dat ze voor me uit gaat denken en dat wil in de dressuur niet altijd zo. Met de cross daarentegen is het dubbel zo fijn Haha!

Urielle, misschien is een springlesje beter dan meteen een parcoursje.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:53

Miriam schreef:
detour schreef:
Juist wel!!! Knipoog

Qua stereotiep gedrag ben ik het met je eens, dat zal wel minder worden.
Maar heel veel meer rennen gaan ze niet hoor . Ultra wordt pas heet als hij aan het werk gaat, verder is hij vrij rustig. Dezelfde ervaring heb ik met meerdere volbloedjes.

Tsja, de een is de ander ook niet. Klinkt wel als rustige Volbloed vind ik..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:02

Ik bedoelde met laag ook meer iets van 30 centimeter, geen oefenparcours ofzo Haha!
Ik ben wel bange dressuurmuts met groen paard he, hahaha!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:06

rif ik lees even mee !
wodette doet het ook soms!...en die laat het ook niet merken dat ze moes idd ook pas als ik afstap !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:11

creool schreef:
Dit is een gehoorzaamheidsprobleem.

1. Kan je van zijn hoge tempo niet zijn basistempo maken? Ik zou zeker niet terug gaan rijden, eerder voorwaarts. Als hij dan toch hard wil, kan hij ook nog wel harder. Het tempo moet in ieder geval jouw tempo zijn.

2. Ik zou toch een proef verknallen door tijdens de proef strenger op de tempocontrole te rijden.

Ik zie dat ik deze vergeten ben op te reageren, sorry, had het wel gelezen!

1. Ik kan hem prima voorwaarts rijden hoor, alleen gaan we dan een uur lang echt als roadrunner door de bak. Mooi in de aanleuning, mooi los door het lijf... alleen kan ik zo niks afwerken want ik kom daar de hoek bijv. niet mee ingestuurd, we gaan veel te hard. En hij krijgt er echt geen genoeg van. Normaal zou je dit denk ik toepassen omdat ze er dan genoeg van krijgen om zo te sjouwen en dan minderen, maar hij vindt dat prachtig.

2. Ik heb al eens uitgeprobeerd wat het geeft als ik hem als hij aan het sjouwen gaat op halt zet (de jury keek wel even op Nagelbijten / Gniffelen ) maar hij laat zich keurig stilzetten en zodra we weer aandraven is Zoef de Haas er weer.
En de proef veranderen kan ik gewoon toch ook echt niet, de L is gewoon best veel lange lijnen en te 'simpel' om hem bezig te houden (dus niet dat hij het zo goed kan hoor, dan was ik de L al wel weer uit, maar hij denkt zelf dat het makkelijk is, besteedt geen energie en concentratie aan wijken of een volte 15 meter:+ )

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:11

is je paard ook erg gevoelig (of was hij/zij dat als jonkie?). Daarmee bedoel ik bv benen optrekken vanaf je een voetje vraagt, moeite om niet nerveus heen en weer te trappelen bij het borstelen (in het begin, dat kan best al afgeleerd zijn); overreageren op je been bij het begin van de trainingen, meteen wegtrekken als je ergens met je vinger zachtjes in de romp port, zo van die dingen....
Bij mijn paardje (die doet alle dingen die ik hierboven opgenoemd heb) kwam het steeds door het zadel! ik heb der nu 3 gehad; die lagen alledrie zogezegd goed, maar toch bleef ze maar drammerig doen (tot zelfs bokken toe als je ze niet eerst een half uurtje ongevoeliger maakt voor de hulpen). Nu rij ik al een tijdje zonder zadel en het probleem is verdwenen! Ik ben nu van plan eens een boomloze zadel te testen, in de hoop dat dat wat is, maar ze overreageert dus bij het minste dat even oncomfortabel zit of aanvoelt...
ze loopt trouwens ook rustiger met neckrope dan met hoofdstel met bit; met het bit dus net hetzelfde als met zadel: eens je de teugels aanneemt overreageert ze al.

misschien moet je eens in die richting zoeken? misschien is je paard niet gewoon een hevig typetje (zoals de mijne ook is trouwens), maar bovendien hypergevoelig en gaat ze daarom drammen bij het minste dat niet goed aanvoelt. Misschien daarom dat je het vaker op wedstrijd hebt? misschien voelt ze dat jij iets stijver op je paard zit en voelt ze dat verschil al...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:22

Mijn vorige paard was ook zo'n typje, ze wilde altijd een schepje bovenop het tempo leggen. Wat bij haar goed hielp was loslaten, want hoe meer ik ophoudingen maakte, hoe meer zij de drang had naar voren te gaan.
Amber wil ook graag hard in draf, sinds ze uitgestrekte draf heeft uitgevonden vindt ze dat een heel leuk kunstje. Bij haar heb ik het -voor nu- opgelost met stemcommando's; 'rustig' is een rustig tempo en 'hophop' ( Clown ) betekent versnellen. Aan de longe doet ze dit ook heel netjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:25

Kleine voltes rijden en net zo lang op die volte blijven tot hij lui is en je echt met been eraan moet zitten. Bij die hete paarden moet je juist met veel been rijden ondanks dat mendat vaak niet doet.

Op die kleine volte houd hij vanzelf op.............geef het nou neit op na 3 rondjes, maar ga rustig een lange tijd door tot hij echt terugkomt in tempo. Desnoods wekenlang. Maar op die manier hoef je niet steeds een ophouding te maken of met hand eraan te komen waar ze over het algemeen alleen nog maar veel heter van worden.

Zaak is dat hij aan je been komt te staan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:27

Urielle, wat een mooi koppie, er zitten idd wel wakkere ogen in, is het dier ook schrikkerig?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:30

Lielle schreef:
detour schreef:

Stereotypide gedrag komt voort uit stress. In combinatie met loperigheid zie ik dat oko als een paard watheet is.
De vraag is natuurlijk: Wat is dan een heet paard?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:32

ik zet even een stipje Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:36

Mijn paard is idd heel overgevoelig, heeft makkelijk wonden en drukkingen en is ook gewoon kleinzerig. Daarom staat hij onder controle bij masseuze en chiropractor. Hij heeft al een nieuw (WOW)zadel aangemeten gekregen, dit past goed. Tevens ben ik overgegaan op een brede anatomisch gevormde leren singel ipv een neoprenen rechte. Op het singelvlak en de achterste buikspieren, die voor de lengtebuiging, is hij momenteel nog gevoelig en in de broekspier blijft hij wat strak plus de brede rugspier. Dit is afkomstig van (het behandelen van) blokkades in de wervels juist voor het bekken. Maar dat wordt dus steeds behandeld en aangepakt.

Probleem is niet mijn rijden op wedstrijd, ik ben makkelijk gespannen (ben zelf ook overgevoelig stresskipje, soort zoekt soort) dus ik ken het gevoel heel goed wanneer ik zelf iets opspan omdat ik me er heel scherp bewust van ben. Het probleem is echt: om hem bij me te kunnen houden, mentaal bezig te houden, concentratie vast te houden, zou ik hem geen 10 meter moeten laten lopen zonder iets van hem te vragen, maar zo zijn de proeven niet uitgeschreven. Scheve mond

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:40

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en is ook 'snel' het veranderd wel een beetje omdat ze toch haar energie kwijt kan wanneer ze dat wil, maar ze blijft wel vlug.
Veel overgangne naar stap maken heb ik toen als advies gekregen van mijn toemalige instructeur, wil ze weer sneller, weer terug naar stap, je moet steeds iets langzamer willen dan dat jou paard wil. Hoop dat ik het een beetje goed heb uit gelegd.