valessa weer bitloos @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: valessa weer bitloos @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:58

Daphne__ schreef:
Arabesk schreef:
Foto 5 is een soort bitloze rollkür Bloos!

ehm.. wat is dat? Clown

Dit is rollkur..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:07

tinkerloos:
ik weet dat het er niet goed uitziet..
maar daarom vraag ik ook advies, omdat ik het wil veranderen Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:13

@ Daphne: ik weet dat je weet dat het er niet goed uitziet,daarom geef ik je ook advies hoe het beter kan.
(en de link naar de rollkur gaf ik omdat je vroeg wat rollkur was) Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:14

Advies: voorlopig teugels losgooien.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:18

beide bedankt! Lachen
morgen zal ik de teugels los gooien! Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:19

Serieus, ga eerst maar sturen op zit. Ga met de oh zo verfoeide waslijnen rijden, zodat je paard nergens meer achter kan kruipen of kan gaan hangen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:21

toch goed dat je advies vraagt!,maak je niet druk,komt wel goed hoor!!!!!ik heb al een paar goede adviezen voorbij zien komen,doe je best!!!

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:22

Ik heb hetzelfde probleem wel een beetje, rijdt sinds 2 weken ook bitloos. Pony pakt het wel heel goed op. Vroeger was het aannemen van de teugels voor hem reden om z'n neus in de lucht te steken en z'n rug weg te drukken. Nu geeft hij na als ik de teugels opneem. Wij hebben momenteel leenhoofdstellen. Op bitloos.nl kun je meer info vinden. Hetgene wat mij erg heeft geholpen het hangen en opkrullen te verminderen is de volgende tekst van deze site:

"Een toevoeging over constante druk op de neus wanneer je paard zwaar wordt op de hand:
Dit betekent in de meeste gevallen dat de achterhand onvoldoende wordt gestimuleerd. Hierdoor gaat het paard "hangen in de handen". Dit kun je voorkomen door je paard bij de les te houden en zijn achterhand stimuleren actiever deel te laten nemen. Bijvoorbeeld veel overgangen en zijwaards oefeningen rijden. Zorgen dat het paard veel uitdaging heeft tijdens het rijden. Soms eens iets anders doen dan anders, zodat hij actief blijft meedenken met de ruiter en daardoor actief blijft lopen.
Heb je net de overstap gemaakt van bit naar bitloos, dan komt het vrij regelmatig voor dat paarden zwaar in de hand worden. Veel ruiters vinden dit erg vervelend, maar het gaat echt over door je paard te activeren. Het paard moet nu echt op eigen benen lopen, je kunt als ruiter niet meer "faken" door te zagen met je handen en je paard daardoor zogenaamd zijn achterhand er beter onder te brengen. (Dit gebeurt dan in feite ook niet, het paard gaat nog meer achter het bit lopen, waardoor je als ruiter het gevoel krijgt dat de achterhand er onder komt. Dit is een valse verzameling welke je vaak ziet in de dressuur.)"

Misschien heb je daar wat aan? Dus niet met name het teugels losgooien, maar vooral actief maken is de oplossing volgens mij.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:27

dankje!
ik ga valessje dus meer voorwaartsrijden, met langere teugels?
als ik het goed begrijp Lachen

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:32

Overgangen vooral ja, dus niet alleen voorwaarts, ook terug. En goed opletten dat je terug rijdt met je zit, en niet met je handen. Dan zal het in het misschien een heel rondje door de bak duren voordat je haar terug hebt, maar gewoon veel oefenen, dan lukt het je uiteindelijk binnen een paar drafpassen. En dan niet zozeer lange teugels, maar gewoon niet toestaan dat ze gaat hangen, zo doe ik het en dat werkt goed. Zodra je voelt dat ze zwaar wordt op de hand (bij mij is dat vooral na de galop) handen naar voren en als dat nog niet genoeg is inderdaad teugels laten doorglijden. Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:32

ik geloof dat ik nu een heel klein beetje beledigd ben,ik rijdt gewoon met bit,ik zaag niet,en mijn paard brengt gewoon zijn achterhand eronder en niet zognaamd,en hij loopt gewoon op eigen benen,dat kan ook met bit namelijk.(dit is niet tegen jou persoonlijk,maar ik moest het even kwijt..)

Daphne:
inderdaad,langere teugels,dan heeft hij ook niets om op te hangen,en voorwaarts rijden,succes verder,gaat vast lukken!!!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:37

ok, dankje ik ga m'n best doen Lachen

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:20

@ Geerke: kan ik wel inkomen, ik ben niet tegen rijden met bit hoor. Er staat alleen: het komt vaak voor, en daar ben ik het wel mee eens. Sterker nog, ik deed het ook toen ik nog met bit op deze pony reed. Het ligt ook aan het type paard denk ik. Voor m'n verzorgpony werkt het super, het paardje waar ik wekelijks in de springles op rij op de manege loopt prima met bit en zou ik ook niet weten waarom ik dan zonder zou gaan rijden.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:33

Ik zie dat je al veel tips hebt gekregen, ben benieuwd hoe het is gegaan! Vind 't het wel een mooi beest Ja

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:33

Zoals iedereen al zegt, teugels losser en meer been, zo diep mag ze echt niet lopen
Verder leuk beestje & veel succes met haar Daphne Kusje

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:57

Dapnhe_ @ Suc6 Lachen

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:57

Zo, volgens mij is er nu al genoeg gezeg dat hij niet zo diep mag lopen mensen! Beetje onzin om dat nog 3 pagina's te gaan herhalen.

Leuk dier! Heeft gewoon goede begeleiding nodig. Ga hem veel stellen, naar benden (vwnw) en dan weer wat oprichten.

Probeer hem rond je been te "buigen"(stellin/buiging in het gehele lichaam) zodat hij ookwa tlosser wordt in z'n lijf. Ik heb het zelfde probleem met mijn paard, hij kropt zich snel op en is ook heel snel. Probeer dan je handen naar voren te plaatsen en dan benen te geven. Als het goed is en je paard ontspant zich zal hij zijn hoofd naar beneden plaatsen en je hand volgen.

Succes, vind het een leuk dier.

[edit] nu ik het zo lees spring ik wel erg van de hak op de tak, mocht je hier nog aanvulling op willen is het mogelijk om me te PB of evt. te emailen.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:16

Indd er is al genoeg advies gegeven over het te diep lopen. Let ook op je pianohandjes! Voor de rest een leuk beestje. Leuke combi!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:34

valessa is net bij de tandarts geweest en als het goed kan ze ookwer met bir gereden, worden.
dat doe ik denk ik niet vaak, bitloos bevald me ook erg goed!
oja ik heb het te diep lopen ook aan de tandarts verteld en hij vertelde mij dat dat ook kon komen omdat haar scherpe tandjes haar wangen en tong opensneden , dus dat ze daardoor erg ongelukkig ging lopen Lachen
ik mag valessa morgen al rijden zei hij, graag zelfs.
1st maar eens kijken hoe het met bit gaat en daarna lekker weer bitloos! Haha!

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:11

En met voorwaarts niet keihard door de bak heen gaan scheuren, maar actief!