(Bijna) 1e écht aanwinst, Uckfield (Landino x Jackson)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: (Bijna) 1e écht aanwinst, Uckfield (Landino x Jackson)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:58

Op je vraag op welk filmpje ze onregelmatigheid laat zien: op alle drie de filmpjes eigenlijk wel. Het laatste filmpje kan ik niet beoordelen want die hapert een beetje bij mij.
Ik wil je alleen maar adviseren het paard heel goed te laten keuren om je evt verdriet te besparen. Echt niet om het dier af te kraken want het is een leuk dier. Wat is bijvoorbeeld de reden dat ze een lange tijd heeft stil gestaan?

Mocht dit paard een bemerking krijgen dan zou ik je adviseren haar te laten staan. Ook al ben je nog zo verliefd op het dier. Dus bespaar niet op de aankoopkeuring. Beter zeker weten dat alles goed is. Dat KAN je in de toekomst een hoop kosten besparen.
Maar uiteraard hoop ik voor je dat het dier inderdaad helemaal goedgekeurd wordt en dat je er jaren plezier mee kunt hebben. Maar sluit alsjeblieft je ogen niet voor een eventuele bemerking. Liefde maakt blind, ik spreek helaas uit ervaring Knipoog

Anniiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:06

Mooie combi!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:06

het laatste filmpje ziet er naar mijn idee juist wel redelijk rustig uit.. Ze houdt haar mond redelijk goed dicht en ik zie inderdaad ook geen onregelmatigheid.. Succes met de aankoop, en toch inderdaad wel goed laten keuren..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:38

Een "Jackson", fijne paarden hoor! Braaf, werkwillig... Haha!
Maareuh, een paard wat stilgestaan heeft, kan daardoor niet stijf of onregelmatig worden. Alleen tenzij het paard iets mankeert.
je zegt zelf dat er dressuurmatig weinig aan gedaan is, en dat je zelf er voor de 2e keer op rijdt. Misschien is het dan verstandiger om wat meer aan de basis te doen? Jullie moeten elkaar leren kennen en vertrouwen, dat is zo belangrijk!. Ga lekker door de rug rijden, maar vergeet even dat dressuurplaatje. Op de foto's die je plaatst is in ieder geval geen fijne communicatie tussen ruiter en paard te zien. Een paard wat de mond zo openspert is zeker niet lekker aan het knabbelen. Het probeert zich te onttrekken aan de druk. En dat kunnen ze ook doen door achter de teugel te kruipen (omdat je aangeeft dat je weinig in je handen hebt). Probeer lekker voorwaarts te rijden en niet aan "aan de teugel lopen" te denken. Hij moet eerst ontspannen leren lopen op eigen benen.....

Hoop voor je dat het paard goedgekeurd wordt want het is een leuk dier! Als je wat meer aan ontspanning doet en niet met je handen rijdt, moet het goed komen! Het paard heeft de bewegingen mee in ieder geval! Succes!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:45

Ik vraag me ontzettend af wat de rede is dat dit paard 1 jaar stil heeft gestaan. Lijkt me niet dat je zomaar een 6-jarige paard 1 jaar laat stilstaan. Zou inderdaad goed oppassen, desnoods een 2e DA erbij. Ik zou het niet echt vertrouwen, maar ik weet de rede van het stilstaan natuurlijk ook niet.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:49

Pattypaard schreef:
Bedankt allemaal Lachen
Lynn_Nikita; Als ik haar vrijer laat dan kruipt ze juist nog meer achter de teugel. Dan weet ze helemaal niet meer wat ze moet doen.
MonicaG; Rechtop zitten moet ik idd op letten.

Over het te hard zijn in mijn hand, dit is zeker weten niet het geval.
Ik heb zo goed als niks in mijn handen. En als ze omlaag loopt alleen gewoon contact/spanning. Als ze te diep loopt probeer ik gewoon contact te houden en haar van achter naar voren langer in haar hals te krijgen en haar hoofd 'goed' te krijgen. (Sorry dat het wat raar omschreven is, wist even niet hoe ik het anders moest zeggen.)
Op het begin van het rijden knabbeld ze heel erg op het bit, ze is dan nog wat gespannen en weet niet goed wat ze moet met haar hals/hoofdhouding. Meer naar het einde toe kan ik haar meer zekerheid daarin geven en dan houd ze haar mond een stuk rustiger/dicht.

Als ze van mij is, word er zeker even gekeken naar haar mond, voor het geval dat.

Het onrustig zijn met de staart klopt idd.
Of het zadel goed ligt. Volgens mij wel.. ze is ook altijd al van jongs af aan al met dit zadel gereden is mij verteld.
Luckystory; Het tuig willen we er juist wel bij overkopen dan. Als het echt goed ligt teminste. *Word nog door iemand anders naar gekeken is de bedoeling.

Het niet helemaal zuiver lopen waar vinden jullie dat precies? Lachen (Welk filmpje, vanaf hoeveel seconde/hele tijd)

Het keuren gebeurd door een onafhankelijke DA ja.

Winxz_Bas; Hoezo denk je dat van het zadel? Les komt er zeker wel dan ja Ja Nike blijf ik evengoed doen. Ze komt bij Nike te staan. Lachen
Liekje; Haha hoop het ook! Idd wel logisch.
CD28; Van de eigenaar mocht ik foto's/film laten zien(op internet).
Chakkie17; Ja idd ik moet nog erg wennen en zij natuurlijk ook.
Esperanza; Sorry moest toch even lachen om jou reactie. Als Uckfield het hoofdstel om heeft en je haar niet eens vast hebt staat ze op het bit te knabbelen en te doen, mond open dan dus ook. Dan zal dat écht niet door mij komen.
Ik probeer ook zeker te werken naar een betere hals/hoofdhouding. Wat ook zeker wel te zien is vind ikzelf. Maar het is zoals al gezegd is natuurlijk ook erg wennen voor mezelf en het paard. Dat ze daarbij zolang stilgestaan heeft en daarvoor nauwelijks dressuurmatig gereden is telt zeker wel mee.
Dressuurmatig lopen moet een paard in mijn ogen zeker wel leren. Kijk maar naar een groen paard. Deze kan je niet in een keer zo rijden zoals 'het hoort'. Daarvoor moet het eerst ook de kracht hebben en dingen voor geleerd hebben. Lachen

Nog een ander filmpje; Linksom en rechtsom.
http://s82.photobucket.com/albums/j270/ ... 2-2008.flv

Heb je eraan gedacht dat een paard door de jaren heen veel veranderd, dat het meer spieren krijgt enz? Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat een zadel wat al lang op hetzelfde paard gebruikt word goed ligt.

Verder is het meeste al wel gezegt, ik hoop voor je dat ze goedgekeurd wordt en je er een leuk paard aan krijgt. Lachen
Veel succes/plezier nog met haar!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:24

waarom zit je eigenlijk continu door??
Paard is van achter wel degelijk niet rad. Af en toe lijkt ze zelfs te slepen. Ik vraag me af wat ze doet als je je teugels weg zou gooien en zou gaan lichtrijden. Volgens mij valt ze dan met haar snufferd op de grond.
Het ziet er voor mij uit dat ze gewoon geen balans heeft * wat helemaal NIET raar is*. Maar ik zou haar dan écht op een andere manier rijden..

Sowieso laten keuren, evt ook onder het zadel laten zien aan je dierenarts.

Ik vind het een leuk paard, maar ik denk dat je haar iets anders zou moeten oppakken. En dat die onregelmatig heid dan vanzelf misschien wel verdwijnt. Goede les is écht een must!
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 24-02-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:25

niet alleen die benen vallen mij op, maar inderdaad ook het openen van de mond en de houding waarin het paard loopt....
mocht je deze willen kopen, dan zou ik hem/haar wel helemaal door laten lichten!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:49

Leuk paardje om te zien :J
maar betwijfeld het of hij helemaal goed door de keuring komt ik hoop het wel voor je !!
laat je het wel even weten in dit topic ? Vork

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:59

Er zit een groot verschil tussen op het bit knabbelen(kauwen) en de mond openen uit protest. Volgens mijn instructrice is kauwen op het bit namelijk een teken van ontspanning, en dus juist heel erg goed. Knipoog Ik hoop voor je dat ze goedgekeurd wordt, en succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:28

Pattypaard schreef:
Als ze van mij is, word er zeker even gekeken naar haar mond, voor het geval dat.

Het niet helemaal zuiver lopen waar vinden jullie dat precies? Lachen (Welk filmpje, vanaf hoeveel seconde/hele tijd)

Meid, laat die mond gelijk goed nakijken en niet pas als ze van jouw is!
Alles wat je nu ziet, moet je goed laten onderzoeken!

Het eerste en het 2e filmpje loopt ze de hele tijd niet lekker van achter. Het 3e en 4e filmpje zie ik het iets minder. Zie je het zelf echt niet?

Over het zadel is genoeg verteld Knipoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:00

Lieve Pattypaard. Als ik naar de eerste foto kijk, van het hoofdje Tong uitsteken dan kan ik me voorstellen dat bij het lezen van de tips en commentaar je de tranen in de ogen schieten. Huilen Het is ook echt een schatje om te zien en haast pijnlijk om daarnaast alle commentaar te lezen, hoe goed bedoeld die ook is......
Ik heb vanmiddag al gereageerd en heb nu nogmaals je foto's en filpmjes bekeken. Je zegt dat je het paard laat keuren. Nou, dan zal daar heus wel uitkomen of het paard iets of niets mankeert. Ik gun je van harte dat ze in orde is!. Ik kan je nogmaals maar 1 advies geven:
Ontspanning, ontspanning, ontspanning en recht richten. Je ziet op de filmpjes regelmatig dat je haar met je handen tegenhoudt. En als het waren in de nageeflijkheid dwingt. Laat dat even schieten en ga haar ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden. Ze lijkt ook moeite te hebben om een rechte lijn te lopen (of dat lijkt zo vanuit de hoek waaruit het gefilmt is) en ze zwaait eerst naar links om zich daarna te laten vallen en rechtsaf te gaan. Dat moet er eerst allemaal uit, dan komt dat dressuurhoofd vanzelf! Laat dat ook filmen en leg je filmpjes eens naast elkaar (puur voor jezelf hoor! Je hoeft ze niet op bokt te zetten...)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:21

Kamy schreef:
Lieve Pattypaard. Als ik naar de eerste foto kijk, van het hoofdje Tong uitsteken dan kan ik me voorstellen dat bij het lezen van de tips en commentaar je de tranen in de ogen schieten. Huilen Het is ook echt een schatje om te zien en haast pijnlijk om daarnaast alle commentaar te lezen, hoe goed bedoeld die ook is......
Ik heb vanmiddag al gereageerd en heb nu nogmaals je foto's en filpmjes bekeken. Je zegt dat je het paard laat keuren. Nou, dan zal daar heus wel uitkomen of het paard iets of niets mankeert. Ik gun je van harte dat ze in orde is!. Ik kan je nogmaals maar 1 advies geven:
Ontspanning, ontspanning, ontspanning en recht richten. Je ziet op de filmpjes regelmatig dat je haar met je handen tegenhoudt. En als het waren in de nageeflijkheid dwingt. Laat dat even schieten en ga haar ontspannen voorwaarts neerwaarts rijden. Ze lijkt ook moeite te hebben om een rechte lijn te lopen (of dat lijkt zo vanuit de hoek waaruit het gefilmt is) en ze zwaait eerst naar links om zich daarna te laten vallen en rechtsaf te gaan. Dat moet er eerst allemaal uit, dan komt dat dressuurhoofd vanzelf! Laat dat ook filmen en leg je filmpjes eens naast elkaar (puur voor jezelf hoor! Je hoeft ze niet op bokt te zetten...)

ik vind jou commentaar werkelijk geen niveau hebben.. ik vind dat patty het paard netjes rijd, door goede verbinding te houden helpt ze het paard alleen maar. het paard is groen, dat zie je, en kán gewoon niet meer..
door verbinding te houden helpt ze het dier, hoe kan ze dat paard ooit voorwaards neerwaards rijden als ze van jou geen verbinding mag houden??? als je niets hebt in je handen, heb je ook niets om van je af te rijden... je paard moet leren je hand te volgen... daar is verbinding voor nodig. het zou zo moeten zijn dat de teugels als het ware twee " stokjes " zijn waarmee je door je hand aan te vullen met je been, dr meer lengte in kan rijden.. je paard je volgt. dat heeft niets met trekken en dwingen te maken... dát heeft met rijden te maken.. dat lijkt me een ideaal streven, en komt uiteindelijk telkens weer terug.nu in de lengte erin rijden, later door je paard meer aan elkaar te rijden, "klimmen in je hand" (oprichting). op deze manier ben je juist niet bezig met je " dressuurhoofdje" zoals je dat zo mooi Gestoord zegt. maar met het proberen te krijgen van verbinding ------> aanleuning.. een basis voor "het verdere alles" .

en omdat er nog geen goede aanleuning dus geen goed balans is, vind ik het ook niet zo raar dat dat dier niet perfect door een bocht loopt; jij leerde ook eerst lopen voordat je leerde fietsen..

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:35

Ik denk dat patty nu wel weet dat ie niet helemaal rad loopt.. Patty heeft ook al gezegt haar te laten keuren, dan is het toch goed?? Daarnaast patty zit er voor de 2de keer op... Ja hallo niemand kan perfect weg rijden met een paard die eigenlijk wat dressuurmatigheid betreft groen is.. Ze heeft geen spieren, het paard moet leren haar hersenpan te gaan dragen maar dat gaat niet op 1 dag.. En verder kan dat alleen maar opgelost worden door te rijden.. Verbinding te houden (zie verhaal van esmir) en ophouding maken, telkens wanneer het paard te diep gaat lopen ophouding maken en wanneer die goed loopt je hand stil houden...

Verder zou ik ook een ander zadel kopen patty... vervolgens een zadelmaker laten komen en even laten kijken of het zadel goed ligt!!

Tandarts zou ik ook pas doen als die van jou is... Anders ga je dadelijk geld uitgeven aan een paard wat niet van jou is... Ieder paard heeft op een gegeven moment haken, en zelfs kans op een wolfstandje, en dan willen ze ook nog wel eens het bit vast pakken!!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:28

esmir schreef:
Kamy schreef:

ik vind jou commentaar werkelijk geen niveau hebben.. ik vind dat patty het paard netjes rijd, door goede verbinding te houden helpt ze het paard alleen maar. het paard is groen, dat zie je, en kán gewoon niet meer..
door verbinding te houden helpt ze het dier, hoe kan ze dat paard ooit voorwaards neerwaards rijden als ze van jou geen verbinding mag houden??? als je niets hebt in je handen, heb je ook niets om van je af te rijden... je paard moet leren je hand te volgen... daar is verbinding voor nodig. het zou zo moeten zijn dat de teugels als het ware twee " stokjes " zijn waarmee je door je hand aan te vullen met je been, dr meer lengte in kan rijden.. je paard je volgt. dat heeft niets met trekken en dwingen te maken... dát heeft met rijden te maken.. dat lijkt me een ideaal streven, en komt uiteindelijk telkens weer terug.nu in de lengte erin rijden, later door je paard meer aan elkaar te rijden, "klimmen in je hand" (oprichting). op deze manier ben je juist niet bezig met je " dressuurhoofdje" zoals je dat zo mooi Gestoord zegt. maar met het proberen te krijgen van verbinding ------> aanleuning.. een basis voor "het verdere alles" .

en omdat er nog geen goede aanleuning dus geen goed balans is, vind ik het ook niet zo raar dat dat dier niet perfect door een bocht loopt; jij leerde ook eerst lopen voordat je leerde fietsen..

Jij windt jezelf blijkbaar zo op, dat je vergeet even goed te lezen Slapen .....Ik zeg namelijk niet dat ze geen verbinding mag houden, ze zegt zelf dat ze geen verbinding heeft! Ze zegt zelf dat ze geen druk heeft (op het commentaar van de opengesperde mond) dus dat komt niet van mij af! Ik vindt jou reactie beneden alle peil. Je zegt hetzelfde als ik, alleen val je mij aan omdat je denkt te lezen dat ik zeg dat ze geen contact mag houden....Terwijl dat info is die van pattypaard zelf komt!
Alles wat je een paard leert moet je goed doen! Dus als je je er bewust van bent dat je paard valt, moet je hem helpen en leren niet te vallen. Waarom dat "gedrag" nu accepteren om het later weer af te leren! Tuurlijk, ik leerde ook lopen met houvast en ik wil niet zeggen dat je een paard "grof" moet inrijden maar je moet wel duidelijk zijn in wat je wel en niet wil!Dus ik zou even alle info nog eens nalezen, voordat je mij gaat betuttelen om daarnaast hetzelfde te zeggen.....
En nee, ik vind dit geen prettig beeld van een paard wat nog weinig kent. Daarom ook mijn commentaar. En ik was toch in de veronderstelling pattypaard niet af te zeiken.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:26

Whisperke schreef:
Tandarts zou ik ook pas doen als die van jou is... Anders ga je dadelijk geld uitgeven aan een paard wat niet van jou is... Ieder paard heeft op een gegeven moment haken, en zelfs kans op een wolfstandje, en dan willen ze ook nog wel eens het bit vast pakken!!

De D.a kan het gebit nakijken, zonder er wat aan te doen. Wel belangrijk als blijkt dat daar een groot probleem zit.
Wanneer je dan kiest voor het paard, kan de D.a gelijk het gebit aan pakken en dat scheelt dus weer en bezoek Knipoog

Rijtechnisch vind ik het niet nodig om daar zo op in te gaan.
Ik vind dat de ts het paard niet zo tegen houdt dat het paard daar last van zou moeten krijgen zoals het paard nu laat zien.
Wanneer het paard goed is, kun je gaan werken met les en dan komt dat best in orde!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:56

Heel leuk paardje Patty!!
Vind het echt wel iets voor jouw, hoop voor je dat ze goedgekeurd wordt!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:57

Heeyy!!

Vind het echt een cool paardje..
ik hoop dat ze goed gekeurd wordt..
zal duimen!!

xx Monique

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:11

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.

Wel wil ik je mee geven dat je je niet moet blind staren op het eerste de beste paard dat je (wss ook niet te duur) aangeboden word. Waarom staat ze al een jaar stil, heb je dat ook gevraagd?

Ik weet dat je graag een eigen paard wilt, en deze waarschijnlijk aantrekkelijk klinkt en eruit ziet, maar ga asjeblieft nog bij andere paarden kijken voordat je een hoop ellende op de hals haalt, je zal namelijk niet de eerste zijn!

En foei! Niet op het verkeerde been lichtrijden..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:17

ik zie geen echte kreupelheid, wel een paard dat wellicht licht atactisch is, ze sleept met de achterbenen.
ze heeft zowiezo een slechte draf, weinig zweefmoment, waardoor je als ruiter lekker zit, maar de drafkwaliteit is gewoon slecht.
als je echt verliefd bent op het paard, laat haar dan rontchenologisch!! en klinisch keuren , en ff goed de mond en run na laten kijken ( en zeer zeker laten testen op ataxi)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:20

heel erg leuke merrie Knipoog maar wel een echte dame, zoals ze loot en zich voordoet maar ze laat ook duidelijk merken dat het een merrie is, dit kun je zien aan haar gezwiep met de staart.
maar dit zal snel minder worden als je haar goed voor het been hebt en als je je ervoor kunt zorgen dat ze niet te diep loopt!

heel veel succes en vooral veel plezier met je eerst Knipoog aanwinst Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:24

Eerlijke mening? Ik zou nog even verder zoeken en geen overhaaste beslissing nemen. Diertje loopt onregelmatig, kruipt achter de loodlijn, is niet goed voor het been. Heeft een jaar stilgestaan (zal niet voor niks zijn?). Zit je er trouwens wel lekker op, lijkt me zo'n groot paard voor jou? Echt, je zal niet de eerste zijn die zich onwijs veel problemen op de hals haalt door zo'n diertje aan te schaffen zoals ShannaY ook zegt. Vind het wel een leuk dier om te zien. Als je haar toch koopt, helemaal laten keuren.. Ja

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:11

jeetjee he,
als er 4 keer is gezged : volgens mij is het niet helemaal goed, je meot haar wel laten keuren dan weet ze het wel hoor, patty is super blij met haar leuke nieuwe paard en moet iedereen daar nou iets over zeggen ?? Bloos

patty veel succes hoor emt de en veel plezier nog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:16

Nee, daar hoeven we inderdaad niks over te zeggen als ze het hier niet plaatst.

Als we er nu niks over mogen zeggen, zullen we dat ook maar niet doen, als ze hem wel koopt, en blijkt dat er van alles aan mis is.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:22

Kamy schreef:
Jij windt jezelf blijkbaar zo op, dat je vergeet even goed te lezen Slapen .....Ik zeg namelijk niet dat ze geen verbinding mag houden, ze zegt zelf dat ze geen verbinding heeft! Ze zegt zelf dat ze geen druk heeft (op het commentaar van de opengesperde mond) dus dat komt niet van mij af! Ik vindt jou reactie beneden alle peil. Je zegt hetzelfde als ik, alleen val je mij aan omdat je denkt te lezen dat ik zeg dat ze geen contact mag houden....Terwijl dat info is die van pattypaard zelf komt!
Alles wat je een paard leert moet je goed doen! Dus als je je er bewust van bent dat je paard valt, moet je hem helpen en leren niet te vallen. Waarom dat "gedrag" nu accepteren om het later weer af te leren! Tuurlijk, ik leerde ook lopen met houvast en ik wil niet zeggen dat je een paard "grof" moet inrijden maar je moet wel duidelijk zijn in wat je wel en niet wil!Dus ik zou even alle info nog eens nalezen, voordat je mij gaat betuttelen om daarnaast hetzelfde te zeggen.....
En nee, ik vind dit geen prettig beeld van een paard wat nog weinig kent. Daarom ook mijn commentaar. En ik was toch in de veronderstelling pattypaard niet af te zeiken.....

ik vind het alvast erg leuk om te lezen dat we volgens jou tóch onze mening delen.
ik kon dit niet helemaal uit jou verhaal opmaken.

ik weet niet wat er mis is met mijn lezen, ik zie patty dit schrijven:
Citaat:
En als ze omlaag loopt alleen gewoon contact/spanning. Als ze te diep loopt probeer ik gewoon contact te houden en haar van achter naar voren langer in haar hals te krijgen en haar hoofd 'goed' te krijgen. (Sorry dat het wat raar omschreven is, wist even niet hoe ik het anders moest zeggen.)

waarop jij zegt:
Citaat:
Als je wat meer aan ontspanning doet en niet met je handen rijdt, moet het goed komen!

ik weet niet goed wat je hier anders mee bedoeld dan wat er staat. maargoed. dan zal dit vast berusten op een misverstand. Gelukkig heb ik van patty al vernomen dat ze wel iets had aan mijn verhaal. was het toch niet nutteloos Knipoog