Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

lindake schreef:Over dat in het bos rijden: indien je geen enkele baan met verkeer bent tegen gekomen vind ik er persoonlijk niets mis mee. Heerijk uitdagend voor het paardje.
Djilan schreef:Sjolvir schreef:Wat is Dodo's afstamming????
Zelfde als die van mij:
http://www.allbreedpedigree.com/lightning+rose+qa
Maar dan 2 jaar jonger
Ah hier:
http://www.allbreedpedigree.com/autumn+gold+qa
(is wel ok toch dat ik het hier neer zet Zahlina?)
Zahlina schreef:lindake schreef:Over dat in het bos rijden: indien je geen enkele baan met verkeer bent tegen gekomen vind ik er persoonlijk niets mis mee. Heerijk uitdagend voor het paardje.
Gelukkig heb ik de luxe dan mijn stallen aan een autovrij bos staan, ik hoef alleen het hek te openen en ik ben in een van de rustige en mooie gebieden van nederland.
Zo heel af en toe kom ik andere paarden tegen en soms een wandelaar met hond maar vaker rij ik mijn rondje zonder ook maar iemand tegen te komen.
Ben weleens gelanceert in het bos en natuurlijk rende de paarden dan hard naar huis toe. Tot nu toe ben heb ik ze allemaal weer netje voor het hek bij stal kunnen opvangen of terwijl ze stonden netje te wachten tot iemand het hek open deed
Djilan schreef:Doom, je kunt je paard toch ook aan het halster houden? Dan kun je ook remmen als je erop zit
Ik had een freestylehalster onder het hoofdstel. Ik stuurde met het bit en remde op het halster. Reed dus de 1e paar keer met dubbele teugels.
doom schreef:Citaat:Grappig dat jullie het allemaal zo gevaarlijk vinden terwijl dit voor mij toch echt de beste manier is.
Paard verveelt zich in het bos veel minder snel dan in de bak, ik ook btw, stuur vind eigenlijk helemaal niet zo belangrijk, als ik maar een rem heb is het goed
Bij het steur hoort bij mij ook de rem sorry![]()
maar als je paard bijv schrikt door een vogel, eekhoorn?
je kan mij niet vertellen dat je in die 5 xrijden al een goede rem er op heb zitten dat kan gewoon niet.
Een rem zit er pas goed op door het veel oefenen van tempo wisselingen.
Verder snap ik het bos wel en is het idd goed voor de gezondheid van je paard.
Ik had alleen nog 2 maanden gewacht tot het steur er beter op zat als na 5 dagen meteen het bos in.
Edit : het gaat me nu dus niet om jou veiligheid of die van je paard maar voor bijv wandelende mensen, loslopende honden andere ruiters die door jou aan de kletter gaan etc
doom schreef:Nogmaals, ik vind het bos idd een goede manier maar als hij wel schrikt en hierdoor ff in paniek is heb je volgens mij niks met een paard wat nog maar een kleine week de ruiter op zich kent
Djilan schreef:doom schreef:Nogmaals, ik vind het bos idd een goede manier maar als hij wel schrikt en hierdoor ff in paniek is heb je volgens mij niks met een paard wat nog maar een kleine week de ruiter op zich kent
Ehm, met een paard wat echt in paniek is maakt het niet uit of je er voor de 3e keer opzit of al 4 jaar. Dat paard gaat er dan toch wel vandoor.. Zou toch heerlijk zijn als paarden als ze eenmaal goed ingereden zijn er nooit meer vandoor zouden gaan

En die rijdt inmiddels ook alleen buiten, gaat perfect! Denk dat het ook erg met je eigen instelling te maken heeft als je op je paard zit. brittje88 schreef:blijf derbij dat de 3x erop met steigeren en steeds achterwaards gaan naar het bos te snel vind gaan. dan kan je zeggen om de bochten in de bak, maar volgens mij is het ook helemaal niet bedoeling om er zo lang op te zitten de eerste keren maar dat kan aan mij liggen. Ik had het gewoon stap voor stap gedaan, eerst het rijden goed daarna pas naar buiten. Maar goed het blijft natuurlijk jou paard, geef alleen mn mening

).geerke schreef:hartstikke goed,bij sommige paarden werkt het het best als je ze overdondert,zoveel indrukken laten opdoen,dat hij overdondert is.
Je kunt dit niet bij ieder paard doen hoor!!
Zahlina schreef:hahahah ik dacht zelf eerder aan 1x per maand vrijspringen en dan als alles goed gaat zo in juni eens een springlesje mee te pikken.
Zelf ga ik dit niet doen omdat ik weet dat ik te onzeker ben met springen vandaar dat ik er ook voor kies om dit eens in de zoveel tijd met erg goede begeleiding te doen.
Ik ken mijn zwaktes en het leren springen is nu niet een van mijn talenten waardoor de kans op het verpesten vele male groter is zonder goede hulp.
En ik vind dat ik het aan Pepijn verplicht ben om "zijn pony" zo goed mogelijk voor hem op te leiden
zodat hij een super pony heeft waarmee hij in zijn kinderrijtijd heel erg veel plezier kan hebben.
We hebben een poosje gedacht om een goede kant en klare pony voor hem te kopen maar daar wil Pepijn echt niet aan, Dodo is zijn held en met de juiste begeleiding gaat het helemaal goed komen.
doom schreef:Hoi mooie arabier !!
Ik vind het alleen levensgevaarlijk dat jij na nog maar een aantal keer erop hebben gezeten meteen het bos in gaat
Een paard kan dan nog helemaal geen goed steur hebben namelijk.!!!!!
..ons merrietje zal vlg jaar ook ingereden worden (door mezelf), en dat zal wederom lekker buiten gebeuren in de bossen!