Arabier beleren???? Levensgevaarlijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Arabier beleren???? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:50

Wauw, mooi dier hoor! Het commentaar op "3e keer naar buiten" kan ik niet zo goed begrijpen: veel minder belastend voor zo'n dier dan rondjes sjouwen in de bak en goed om conditie op te bouwen. Al de rem er maar op zit en als je elkaar een beetje vertrouwt: why not?

Wat ik me nog wel afvraag: hoe oud is dit dier dat ie zeer binnenkort aan de bak moet met het springen?

Cassidy

Als je een Sabino Arabier ziet, kun je er idd haast wel van uitgaan dat er Mesaoud inzit. Met dat aantal Mesaouds in zijn stamboom verbaasd het met niets dat die vlek er zit.

Sabino Arabieren zijn iig heel apart.

Djilna

Doom, je kunt je paard toch ook aan het halster houden? Dan kun je ook remmen als je erop zit Knipoog
Ik had een freestylehalster onder het hoofdstel. Ik stuurde met het bit en remde op het halster. Reed dus de 1e paar keer met dubbele teugels.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:51

lindake schreef:
Over dat in het bos rijden: indien je geen enkele baan met verkeer bent tegen gekomen vind ik er persoonlijk niets mis mee. Heerijk uitdagend voor het paardje.

Gelukkig heb ik de luxe dan mijn stallen aan een autovrij bos staan, ik hoef alleen het hek te openen en ik ben in een van de rustige en mooie gebieden van nederland.
Zo heel af en toe kom ik andere paarden tegen en soms een wandelaar met hond maar vaker rij ik mijn rondje zonder ook maar iemand tegen te komen.

Ben weleens gelanceert in het bos en natuurlijk rende de paarden dan hard naar huis toe. Tot nu toe ben heb ik ze allemaal weer netje voor het hek bij stal kunnen opvangen of terwijl ze stonden netje te wachten tot iemand het hek open deed Clown

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:52

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:54

Zahlina schreef:
lindake schreef:
Over dat in het bos rijden: indien je geen enkele baan met verkeer bent tegen gekomen vind ik er persoonlijk niets mis mee. Heerijk uitdagend voor het paardje.

Gelukkig heb ik de luxe dan mijn stallen aan een autovrij bos staan, ik hoef alleen het hek te openen en ik ben in een van de rustige en mooie gebieden van nederland.
Zo heel af en toe kom ik andere paarden tegen en soms een wandelaar met hond maar vaker rij ik mijn rondje zonder ook maar iemand tegen te komen.

Ben weleens gelanceert in het bos en natuurlijk rende de paarden dan hard naar huis toe. Tot nu toe ben heb ik ze allemaal weer netje voor het hek bij stal kunnen opvangen of terwijl ze stonden netje te wachten tot iemand het hek open deed Clown

Dat is prachtig om daar te wonen inderdaad, dan is het bos een mooie optie!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:55

blijf derbij dat de 3x erop met steigeren en steeds achterwaards gaan naar het bos te snel vind gaan. dan kan je zeggen om de bochten in de bak, maar volgens mij is het ook helemaal niet bedoeling om er zo lang op te zitten de eerste keren maar dat kan aan mij liggen. Ik had het gewoon stap voor stap gedaan, eerst het rijden goed daarna pas naar buiten. Maar goed het blijft natuurlijk jou paard, geef alleen mn mening Lachen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:56

Djilan schreef:
Doom, je kunt je paard toch ook aan het halster houden? Dan kun je ook remmen als je erop zit Knipoog
Ik had een freestylehalster onder het hoofdstel. Ik stuurde met het bit en remde op het halster. Reed dus de 1e paar keer met dubbele teugels.

En toch vind ik aan de hand anders als er op zit. helemaal als het dier nog niet goed gewent is om iemand op zich te hebben.
aan het halstertouw wordt het paard van onderen terug getrokken omdat je er naast staat.
Dat is een hele andere manier als dat je er op zit en hij boven af in de rem wordt getrokken.
Nogmaals, ik vind het bos idd een goede manier maar als hij wel schrikt en hierdoor ff in paniek is heb je volgens mij niks met een paard wat nog maar een kleine week de ruiter op zich kent Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 13:56

doom schreef:
Citaat:
Grappig dat jullie het allemaal zo gevaarlijk vinden terwijl dit voor mij toch echt de beste manier is.
Paard verveelt zich in het bos veel minder snel dan in de bak, ik ook btw, stuur vind eigenlijk helemaal niet zo belangrijk, als ik maar een rem heb is het goed

Bij het steur hoort bij mij ook de rem sorry Bloos
maar als je paard bijv schrikt door een vogel, eekhoorn?
je kan mij niet vertellen dat je in die 5 xrijden al een goede rem er op heb zitten dat kan gewoon niet.
Een rem zit er pas goed op door het veel oefenen van tempo wisselingen.
Verder snap ik het bos wel en is het idd goed voor de gezondheid van je paard.
Ik had alleen nog 2 maanden gewacht tot het steur er beter op zat als na 5 dagen meteen het bos in.

Edit : het gaat me nu dus niet om jou veiligheid of die van je paard maar voor bijv wandelende mensen, loslopende honden andere ruiters die door jou aan de kletter gaan etc Knipoog

Het zal vooi het eerst zijn dat een pas beleert paard aan de kletter gaat met mij, tis juist mijn ervaring dat jonge paarden het helemaal niet zo leuk vinden om heel hard te galopperen.
Ik denk dat een goed stuur alleen maar voor een vals veiligheid gevoel zorgt bij de ruiter, een paard wat echt weg wil beleert/onbeleert is echt niet te houden hoe goed het stuur ook werkt.

en het is wat Djilan zegt, op de neusriem is hij gewent om met druk te stoppen dus eigenlijk ben ik bij de eerste x het halster om te doen al begonnen met het "beleren".

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:00

doom schreef:
Nogmaals, ik vind het bos idd een goede manier maar als hij wel schrikt en hierdoor ff in paniek is heb je volgens mij niks met een paard wat nog maar een kleine week de ruiter op zich kent Knipoog

Ehm, met een paard wat echt in paniek is maakt het niet uit of je er voor de 3e keer opzit of al 4 jaar. Dat paard gaat er dan toch wel vandoor.. Zou toch heerlijk zijn als paarden als ze eenmaal goed ingereden zijn er nooit meer vandoor zouden gaan Cool

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:06

Djilan schreef:
doom schreef:

Ehm, met een paard wat echt in paniek is maakt het niet uit of je er voor de 3e keer opzit of al 4 jaar. Dat paard gaat er dan toch wel vandoor.. Zou toch heerlijk zijn als paarden als ze eenmaal goed ingereden zijn er nooit meer vandoor zouden gaan Cool

Daarom staat er dus ook ff in paniek !!!! Knipoog
Niet alles te nadrukkelijk nemen wat er staat! Haha!
Maar goed ik ben van deze mening de ander van een ander vind het zonde om hier een discussie punt over te maken Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:09

Nou ja ok Haha!
Ik verbaasde me er gewoon even over dat mensen zo 'geschokt' zijn dat Zahlina (en ik) na 3x erop het bos zijn ingegaan. Terwijl we dat allebei niet zouden doen als het gevoel niet goed was.

Iemand bij mij op stal met een jonge haflinger is ook na een keer of 3 erop in de longeerbak met iemand mee het bos in gegaan, zonder bit zelfs Knipoog En die rijdt inmiddels ook alleen buiten, gaat perfect! Denk dat het ook erg met je eigen instelling te maken heeft als je op je paard zit.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:13

brittje88 schreef:
blijf derbij dat de 3x erop met steigeren en steeds achterwaards gaan naar het bos te snel vind gaan. dan kan je zeggen om de bochten in de bak, maar volgens mij is het ook helemaal niet bedoeling om er zo lang op te zitten de eerste keren maar dat kan aan mij liggen. Ik had het gewoon stap voor stap gedaan, eerst het rijden goed daarna pas naar buiten. Maar goed het blijft natuurlijk jou paard, geef alleen mn mening Lachen

Zo lang op te zitten???
Heb tot nu toe niet langer dan 15 min op zijn rug gezeten per keer, denk ook dat dat heel erg mee valt.

Maar misschien moet ik het anders omschrijven.
Ik verwacht van mijn eigen paarden dat ze te vertrouwen zijn, zou ook echt niet anders willen.
Ik straal dit vertrouwen ook uit naar mijn paarden waardoor ze mij als leider zien.
Tja en waarom zou je de leider niet volgen als deze zegt dat het goed is.

Mijn uitgangspositie is anders omdat ik vind dat alles wat ik vraag niet te veel is voor het paard daar ik vooral kijk en luister naar wat het paard mij te vertellen heeft. Was er ergens eerder een kink in de kabel gekomen dan had ik mijn "training" aangepast naar wat het juiste is voordat moment.
Voor mij is het van belang om mijn paarden fris en fruitig te houden wat inhoud dat elk paard op zijn eigen manier beleert wordt en dit was de manier van Dodo.

Heb hier ook een bruine merrie staan waar we anderhalf jaar mee bezich zijn geweest om haar beleert te krijgen, zij gaf aan dat ze heel erg veel herhaling nodig had van elk nieuw geleert ding.

Dodo wordt 14 april 4 jaar oud maar dat neemt niet weg dat hij dit jaar voor het eerst kennis gaat maken met kleine kruisjes en in het vrijspringen wat "grotere" hindernissen maar ook dit weer met het oog gericht op Dodo.
Een parcours springen zit er nog lang niet in, eerst zullen Pepijn en Dodo zich veilig door het bos heen kunnen crossen en dressuurmatig valt er voor beide nog meer dan voldoende te leren. Maar dat neemt niet weg dat ze samen heel erg veel plezier van elkaar kunnen gaan krijgen.

Djilan.
Ik verbaas mij eigenlijk ook wel een beetje om de reacties.
Vind het eigenlijk veel erger om een paard te beleren terwijl ze al van alles en nog wat moeten leren, eerst aan de bijzet longeren, gelijk al nagevelijk want dat is zo belangrijk.
Er lopen al zoveel jonge paarden in de sport die net zo oud zijn als Dodo maar waarvan vele male meer wordt verwacht.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 22-02-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:20

Ik ben 100% voor het "buiten inrijden" van paarden.
Heb het met onze twee ruinen ook gedaan; met de ene de 3e keer naar buiten (eerst iemand aan de longe ernaast lopen, daarna in het bos los) en de andere de 5e keer ongeveer.
Mijn ervaring is dat ze lekker voorwaarts lopen en beter aan de hulpen te krijgen zijn hierdoor, ze vinden het leuk en pikken het op die manier goed op.
Ik doe het echter niet alleen; wel met iemand erbij die ook een touw bij zich heeft. Enige dat je nodig hebt mits je in een goede omgeving woont is een rem; sturen is nog niet zozeer nodig in een bos, ze volgen het pad vanzelf wel Knipoog
De jonge paarden neem ik hierom ook meteen een week mee op vakantie naar het bos waar ze rustig ervaringen kunnen opdoen en ervaren dat rijden leuk is (of ieg kan zijn Knipoog ).

Leuk paardje, goed gedaan en veel plezier ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:26

hartstikke goed,bij sommige paarden werkt het het best als je ze overdondert,zoveel indrukken laten opdoen,dat hij overdondert is.
Je kunt dit niet bij ieder paard doen hoor!!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:27

prachtige arabier!
Ik vind het wel een goed idee om naar buiten te gaan met hem. Zeker omdat je zelf zegt dat je geen verkeer tegen komt. Beter dan steeds hetzelfde rondje te rijden.
Al zou ik met het springen toch gaan opletten. 1x in de week een paar keer over balkjes draven, zal in het begin wel genoeg zijn. Springen op jonge leeftijd is nooit goed.
Veel plezier verder!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:33

hahahah ik dacht zelf eerder aan 1x per maand vrijspringen en dan als alles goed gaat zo in juni eens een springlesje mee te pikken.
Zelf ga ik dit niet doen omdat ik weet dat ik te onzeker ben met springen vandaar dat ik er ook voor kies om dit eens in de zoveel tijd met erg goede begeleiding te doen.
Ik ken mijn zwaktes en het leren springen is nu niet een van mijn talenten waardoor de kans op het verpesten vele male groter is zonder goede hulp.
En ik vind dat ik het aan Pepijn verplicht ben om "zijn pony" zo goed mogelijk voor hem op te leiden
zodat hij een super pony heeft waarmee hij in zijn kinderrijtijd heel erg veel plezier kan hebben.
We hebben een poosje gedacht om een goede kant en klare pony voor hem te kopen maar daar wil Pepijn echt niet aan, Dodo is zijn held en met de juiste begeleiding gaat het helemaal goed komen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:45

geerke schreef:
hartstikke goed,bij sommige paarden werkt het het best als je ze overdondert,zoveel indrukken laten opdoen,dat hij overdondert is.
Je kunt dit niet bij ieder paard doen hoor!!

Daar ben ik het helemaal mee eens, vandaar dat het ook zo belangrijk is om met paardenverstand naar het paard te kijken en niet naar het gene te luisteren wat iedereen om je heen roept.
Al bij afwezigheid van paardenverstand vind ik het alleen maar verstandig dat men voor een africhtingsstal kiest.
Dodo is alleen niet overdondert in deze, hij heeft steeds aangegeven dat hij het aankan en meer wilde dan dat ik van hem vroeg.
Elke keer heeft hij de kans gekregen om elke nieuw indruk in te laten werken zonder alle andere dingen die hij daarvoor geleert heeft, ik heb hem heel bewust het zelf laten uitzoeken met het zadel.
Daarna heeft hij mogen vechten tegen een ruiter op zijn rug waarbij hij het niet helemaal snapte, bij de derde keer heb ik hem alleen even vertelt dat het de bedoeling is dat hij voorwaats moest, toen kwartje was eenmaal gevallen was zijn we weer terug gegaan naar de complete ontspanning.

Nu dicht ik mezelf een flinke dosis paarden verstand toe en heb ik met logisch nadenken en het kijken naar het paard toch al veel zelf kunnen oplossen.

Ik vraag mij wel af hoe jullie het allemaal doen met een paard dat alles in een keer goed oppakt, gaan jullie dan toch maar eerst een maand stom staan longeren terwijl dit in mijn optiek erg saai is, dan na een maand het zadel erop en dan al vind het paard het heel gewoon toch maar voor het herhalen een maand lang saai rondjes lopen met zadel zonder ruiter??
En dan als toppunt eenmaal erop en dan pas naar buiten toe als alles goed werkt en 100 maal herhaalt is???
Tja en dan eenmaal buiten is het paard vrolijk, fris en een stuk sterker waardoor het bos weleens vele male enger is geworden dan die saaie bak.
Alle paarden kunnen wel rondjes lopen in de bak maar niet alle paarden kunnen zonder hulpgrepen veilig buiten gereden worden.

Weet zeker dat ik hier mijn paarden echt geen plezier mee doe, mijn Z2 paard komt alleen in de bak op concours en verder train ik heerlijk in het bos, heb ook nog nooit last gehad van een paard wat het rijden in de bak saai vond behalve als we dit te veel herhaalde

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:46

Prachtige foto´s en een schitterend mooi paard.
Het ziet er lekker ontspannen uit, vind de manier van inrijden, rust en direct het bos in super.
Heel veel plezier met verder beleren, gaat vast lukken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:49

Zahlina schreef:
hahahah ik dacht zelf eerder aan 1x per maand vrijspringen en dan als alles goed gaat zo in juni eens een springlesje mee te pikken.
Zelf ga ik dit niet doen omdat ik weet dat ik te onzeker ben met springen vandaar dat ik er ook voor kies om dit eens in de zoveel tijd met erg goede begeleiding te doen.
Ik ken mijn zwaktes en het leren springen is nu niet een van mijn talenten waardoor de kans op het verpesten vele male groter is zonder goede hulp.
En ik vind dat ik het aan Pepijn verplicht ben om "zijn pony" zo goed mogelijk voor hem op te leiden
zodat hij een super pony heeft waarmee hij in zijn kinderrijtijd heel erg veel plezier kan hebben.
We hebben een poosje gedacht om een goede kant en klare pony voor hem te kopen maar daar wil Pepijn echt niet aan, Dodo is zijn held en met de juiste begeleiding gaat het helemaal goed komen.

Ah ok. Kwam een beetje over als "dit weekend maar eens vrijspringen en dan met een week of 2 maar eens een springlesje"

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:53

mooie pics Emma, dat je dat zo durft zeg Haha! Knipoog

doom schreef:
Hoi mooie arabier !!

Ik vind het alleen levensgevaarlijk dat jij na nog maar een aantal keer erop hebben gezeten meteen het bos in gaat
Een paard kan dan nog helemaal geen goed steur hebben namelijk.!!!!!

zelf heb ik een paar jaar geleden mijn eigen ruintje (ook AV) ingereden in de bossen..(hier ging wel aan vooraf dat ik 2 jaar lang elke dag met hem liep aan de hand in de bossen...mooie lange rechte stukken rechtuit lopen is alleen maar goed voor een jong dier ...zo leert hij of zij beter zijn evenwicht te bewaren Knipoog ..ons merrietje zal vlg jaar ook ingereden worden (door mezelf), en dat zal wederom lekker buiten gebeuren in de bossen! Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:57

Wij hebben onze ijslander ook min of meer in het bos ingereden, en dat ging prima. Zeker met een ander paard erbij, blijven ze echt wel in de buurt. En een rem zit er al op voordat je er voor het eerst op stapt neem ik aan, omdat je dit al een de hand / op de grond hebt geleerd. Bakwerk is inderdaad juist lastig, al die bochten, de bakrand waar je niet tegenaan mag lopen, de stal die naar je lonkt. In het bos kun je makkelijk oefenen met sturen en harder zachter zonder al die lastige bochten.

En dat ding waar je mee stuurt, dat heet een stuur (en geen steur...)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:59

Wat een prachtig paard!!! Alles ziet er gemoedelijk en ontspannen uit, ik heb de indruk dat je weet waar je mee bezig bent.
Mijn ervaring is wanneer een paard eerst overdondert is, en dus makkelijk nieuwe zaken oppakt, en altijd een periode komt (vroeg of laat) waarin hij het geintje kent en eens wat trucjes uitprobeert.
Maar goed, dat lijkt me niet meer dan logisch.
Veel succes en plezier!!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:05

leuk hoor. apart dat hij alles al zo braaf kende he!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:09

En nog steeds snap ik het overdonderen niet..

Waarin is hij overdondert???
In het feit dat alles maar 2x is herhaalt voordat we een stap verder gingen?
Dodo heeft bij elke stap aangegeven om een stap verder te willen gaan, er is geen elke moment behalve het niet snappen van die ruiter op zijn rug protest geweest waarbij een klein tikje voldoende was om hem duidelijk te maken wat de bedoeling was, de fout was hierin dat ik niet duidelijk genoeg was en te "lief" wilde zijn.

Overdonderen gaat op een hele andere manier in mijn optie.
Dan heb je een paard nodig wat echt niets kan, na het afspenen in een grote kudde is gegooit waar hij als 3 jarig uit gewordt gehaalt en ineens in een andere sytuatie wordt gestopt en daarin gelijk aan het werk moet en niet de kans krijgt de gewone basis dingen goed te leren.
Of op de methode van Gert van het Hof, je gooit er een zadel op en de ruiter springt er gelijk op, een goede aandrijver erbij en voorwaarst houden...
Geen van beide gaan op in het geval van Dodo, hij heeft dan wel tot sept in een kudde gestaan maar kwam alle dagen in onze eigen handen, hangen heb ik deze zomer ook meerdere malen gedaan terwijl meneer heerlijk in het lang stond te genieten van het zonnetje, ben al hangent het hele weiland met hem rond gestapt en nee hierbij gebruikte ik geen optoming. Ik nam hem meerdere malen uit de kudde en ging samen met hem de honden uitlaten in het bos.