Passende combinatie? Of toch niet?..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Junella

Re: Passende combinatie? Of toch niet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:49

Niks mis mee!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:42

Past hoor Lachen rijtechnisch nog niet helemaal in orde maar als combi superleuk Knipoog

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:45

Past toch prima?
Ik ben zelf 1.81 en mijn paard is 1.57 Lachen en dat kan ook nog prima hoor!
Jullie zijn een prima combi!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:20

Combinatie is goed, maar er scheelt nog een hoop rijtechisch. Je paard loopt veel te diep, zonder contact en enorm op de voorhand. Ik zou zeggen: neusje eruit en gaan! Zoek een goede instructrice die je kan helpen, want dit is vragen om (lichamelijke) problemen.

Marianne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:38

Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor al jullie leuke geruststellende reacties!
Wat betreft het te diep lopen op foto 2, dat is helemaal waar, alleen is dit een momentopname. Foto 1 is een beter plaatje van hoe wij normaal gesproken rijden. Op foto 2 waren we aan het oefenen met doorzitten waar nog wat aan bijgeschaafd moet worden, en waardoor ze in de hand wat zoekende was.. Ik was hier eventjes iets meer met mijn zit bezig waardoor ik haar van voren even te diep liet komen..
Normaal zou ik een foto als deze ook niet geplaatst hebben maar dit heb ik in deze topic wel even gedaan, om het totaalplaatje te laten zien.

p.s Ik zal gaan informeren naar evt. een beter passend zadel. Lachen

Groetjes Marianne

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:51

Op foto 1 loopt je paard ook veel te diep en op de voorhand. Zie het 'deukje' achter het zadel en de grotere passen met de voorbenen dan met de achterbenen; Het paard druk de rug weg en spant de spieren in de onderhals aan. Het paard geeft na vanuit de derde halswervel en niet vanuit de atlas. Het draagt totaal niet met de achterhand en spant de buikspieren niet aan, waardoor je als ruiter niet gedragen wordt door de rug. Het paard draagt je met z'n schouderpartij, en zoals je weet zitten de voorbenen niet vast aan het lijf, maar worden die met spieren tegen de borstkas aangedrukt. Die spieren dragen nu het meeste gewicht waardoor je paard zich niet kan oprichten en verzamelen en tevens de kans op schouderblessures/blokkades zeer aanwezig is. De wervels die tussen de schouderbladen lopen worden nu meer omhoog gedrukt in een poging om jou te dragen, daardoor wordt het onmogelijk om de achterhand onder te rijden, omdat er onder de buik simpelweg geen ruimte is om de achterbenen te plaatsen (terug naar de slappe buikspieren en het deukje achter het zadel).
Als dit je normale trainingshouding is, zou ik me nog maar eens gaan verdiepen in de anatomie en biomechanica van het paardenlijf en vandaaruit kijken wat de meerwaarde zou kunnen zijn van deze houding van het paard.