Betekenis van briezen tijdens rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Betekenis van briezen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:41

Ik zou het ook zéker niet afstraffen, zover mij verteld is (door mijn instructrice) is het ook een teken dat ze tevreden etc zijn. Een paard briest in de stal ed toch ook? daar heeft hij geen werk om onder uit te komen! Ik beloon ze juist altijd als ze briezen... ábsoluut niet afstraffen!

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:42

Casca schreef:
ligt eraan, gewoon briesen en in de aanleuning blijven is ontspanning, wanneer hij de teugels uit je hand trekt om te gaan briesen is het spanning of onder het werk uitkomen.

Precies Bloos

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:42

Je hebt twee soorten van briezen, de een is uit ontspanning, de ander is briezen uit twijfeling tussen nieuwsgierigheid en angst.

De ontspanning is een soort van uitgelaten bries, het paard is lekker aan het werk.
De twijfelbries tussen nieuwsgierigheid en angst vind ik zelf wat krakender klinken, het klinkt ook minder ontspannen. Een paard doet dit tijdens het rijden eigelijk niet.

Wij hebben op stal sinds kort een nieuwe wasplaats, er is beton gestort.
Je moet langs de wasplaats om in de bak te komen. Alle paarden waren heel nieuwsgierig, maar ja, je weet nooit of het beton je aan gaat vallen, dus bij alle paarden hoorde je zo'n krakend briesje. Ze keken er naar, snuffelden een beetje, briesden en renden toen heel hard de bak in.

Je hebt ook wel andere soorten briesjes, (wat HannahFrouk ook noemt komt mij zeker bekend voor) maar een bries uit stress heb ik nog nooit gehoord. Wel bloedneuzen door stress e.d.
Het zal vast wel kunnen. Als een paard heel dominant is wil hij ook nog wel eens briezen met zo'n bries van: Pff, dat ga ik echt niet doen wat jij wilt!

Ik zou het briezen tijdens het rijden op ontspanning houden en zeker niet je paard er op afstraffen. Ook al is het uit stress of angst, dan zou je hem helemaal niet moeten afstraffen.

Ik zou als ik jou was er nog even met je instructeur over praten Knipoog
Succes! Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:44

Ja, in de stal inderdaad ook.
En bijv. in het bos, dan stappen we heel relaxed aan een lang teugeltje en dan briest ie ook.
Terwijl er dan niks te werken is op dat moment.

Afstraffen doe ik gelukkig niet vaak. Alleen als hij echt de teugels uit mijn handen trekt.
Ga er morgen eens even met hem over praten.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:51

Mijn pony moet om alles briesen (iemand anders noemt het knorren, ik vind het meer een soort briesen). Als ze een enge bloempot ziet moet ze al briesen/knorren, maar ze is dan ook altijd wel nieuwsgierig en niet echt bang ofzo, dan gaat ze er ook altijd aan snuffelen (dit is als ik of iemand anders ernaast loop). Ze doet het niet vaak tijdens het rijden, maar als ze het tijdens het rijden doet is het denk ik meer ontspanning, maar iig geen spanning (bij haar iig niet). Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 19:53

Als Silence bang is, gaat hij echt blazen. Dus dat verschil is gelukkig goed te merken.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:53

Nienke1990 schreef:
De ontspanning is een soort van uitgelaten bries, het paard is lekker aan het werk.
De twijfelbries tussen nieuwsgierigheid en angst vind ik zelf wat krakender klinken, het klinkt ook minder ontspannen. Een paard doet dit tijdens het rijden eigelijk niet.

Je moet langs de wasplaats om in de bak te komen. Alle paarden waren heel nieuwsgierig, maar ja, je weet nooit of het beton je aan gaat vallen, dus bij alle paarden hoorde je zo'n krakend briesje. Ze keken er naar, snuffelden een beetje, briesden en renden toen heel hard de bak in.

Dat noemt diegene bij ons op stal knorren Knipoog

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:32

Bij mijn pony is briesen echt een teken van ontspanning hoor. Tijdens het rijden althans, knorren omdat iets nieuw is en wel eens zou kunnen bijten ken ik ook wel van hem.

Met rijden doet ie het vaak als hij toegeeft aan dat wat je gevraagd had net alsof hij zegt: Ohkee, omdat jij het wilt dan (en ik het stiekem ook wel leuk vind Clown ) Nagelbijten / Gniffelen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:38

Die van mij briest trouwens ook tijdens het rijden als ze echt heet begint te worden (vaak galop)
Het klinkt dan niet als dat knor geluid wat ze maakt als ze iets nieuws zien... gewoon als briesen wat er met kracht uit wordt gebriest Tong uitsteken

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:00

Meestal is briesen een teken van ontspanning.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 08:22

Oke, krijg echt het vermoeden dan mijn instructeur het toch enigszins fout heeft....

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:38

Die van mij briest ook wel eens als we aan het rijden zijn. Veelal tijdens het uitstappen, soms in draf. Volgens mij een teken dat ze het best lekker vind Lachen Als ze iets spannend vind komt dr echt zon knorgeluid uit Tong uitsteken

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 08:51

mij is verteld....dat als ze briesen
dat ze dan ontspannen lopen

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:52

xMariekee schreef:
Nienke1990 schreef:

Dat noemt diegene bij ons op stal knorren Knipoog

Inderdaad, ik noem het ook knorren.

Vind het namelijk heel anders klinken dan gewoon
briesen. Knorren klinkt meer als een baby-olifantje. Koe

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:56

Bij mijn pony ligt het aan de situatie en kan ik ook onderscheid maken tussen de verschillende briesjes. Zelfde als dat je verschillende hinnekjes heb, vind ik dat je ook verschillende briesjes hebt. En dat je nar de situatie moet kijken om er het correcte labeltje aan te plakken.

Als m'n pony tijdens een lekker drafje briest is dat voor mij ontspanning.
Bij het uitstappen doet ze het ook wel eens. Dat is meer van zo, die beweging vond ik fijn. Dus ook soort ontspanning. Als ze er geen zin in heeft doet ze dat namelijk ook niet.

Soms doet ze het ook als ze tijdens het wandelen iets engs tegenkomt. Meer snuivend briesen en met grote neusgaten en grote ogen erlangs. Middelmatig qua geluidsniveau en herhaalt zich een paar keer.

Soms doet ze het om te imponeren. Als ik aan longeren ben kan ze zich soms verschrikkelijk opwinden. Vooral als er een ander paard in de buurt is. Dan is het een hele harde bries van: Kijk mij! en gaat ze supershowend door de bak heen om dat andere paard maar te imponeren. En dat voor een merrie. Clown Die denkt echt af en toe dat ze hengst is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:59

volgens mij ontspanning,of misschien ook om het vocht eruit te briesen??

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:10

Ik heb daar nog eens een tijdje op gelet, omdat ik toch ook wel benieuwd was of het waar is dat paarden ontspannen zijn als ze briezen...
Die van ons briezen ook als ze net buiten staan, alles onder controle is en dan lekker staan te genieten van een pluk hooi of een stukje goed gras. Soms gaan dan zelfs de oogjes even dicht op een 'he wat lekker toch' manier. Lijkt me toch behoorlijk op ontspanning lijken.
Maar idd doen ze het ook tijdens het rijden, en dan vooral als ze echt aan het werk gaan. Toch prettig dat ze dan lekker ontspannen zijn!
Dat knorren is een heel ander soort briezen, ik noem dat altijd snurken, dat doen ze ook alleen als ze heel druk in de kop zijn of iets zien waarvan ze denken dat het een hoog strotvlieggehalte heeft.

(nou je het zegt...klinkt idd als een babyolifantje Haha! )

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:11

Als een paard bij iedere drafpas of galopsprong een briesje doet dan is het ontspanning.
Heft het paard zijn hoofd op en blaast zijn neus leeg, zoals iemand zo leuk vertelde, dan is het opwinding, kan net zo goed frisheid of angst zijn.
Briest het paard zomaar eens tussendoor zonder zijn hals op te richten, dan doet hij hetzelfde als wij doen als we niezen. Hij heeft dan gewoon een stofje in zijn neus, zeg ik altijd maar. Haha!

Vaak doen paarden ook een briezen als ze een paar maal gehoest hebben.

Briesen afstraffen is klinkklare onzin, tenzij hij het doet uit frisheid met opgeheven hals en hoofd dus, zonder dat hij bang is. Dan is hij nl niet meer bij de les.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:14

_Daniella_ schreef:
Dit vond ik op bokt ergens:
Briesen doet een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen.
Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.

apart. indi doet het na het werken. niet onder het zadel, maar pas als we naar huis gaan. en ze is dan totaal niet gespannen, dan doet ze wel anders;)

frisheid zoals shan zegt zal het na het rijden ook niet zijn al lijkt het daar het meest op. volgens mij is het gewoon een stukje ontspanning na spanning...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:17

Bedankt voor je nieuwe reacties.
Zitten zeker handige dingen bij om te lezen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:26

Bij Wrangler is het (ritmisch) briesen een teken dat hij echt aan het werk gaat. Hij ontspant dan, is volkomen los door het lijf en helemaal geconcentreerd op wat ik hem vraag te doen (wat voor hem dan dus best moeilijk is).

Er zijn wel verschillende soorten briesen. Sommige paarden briesen uit verzet, uitdagend met veel front, of juist uit spanning of angst, of juist idd het briesen door de teugels uit je hand te trekken.
Briesen kan ook zijn dat er gewoon iets irriteert in neus of keel.
Briesen kan ook na het werk of in een relaxte galop, ontspanning en tevredenheid.
En dan heb je het briesen zoals Wrangler doet, wat ik als eerste omschreven heb.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:28

Het is bij Silence geen ritmisch briesen.
Soms is het ook niet tijdens het rijden, net tijdens de les weer een aantal keer.
Dit keer vooral bij het losstappen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:43

Mijn welshje begint heftig te briezen als het hoofdstel bij hem om gaat. Hij geeft aan dathij het niet prettig vind.
Mijn pony briest bij ontspanning.
Mijn paard heb ik nog niet echt horen briezen, maar dit gebeurd ook tijdens ontspanning en na het rijden als ze lekker gekroeld wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:44

Als Silence daarbij fijn ontspannen aanvoelt denk ik dat het gewoon een teken is dat hij losser in het lijf wordt Lachen

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:44

Mij is geleerd, dat dat ontspanning is. (tijdens het werken)