Een groot mysterie... wie lost het op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een groot mysterie... wie lost het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:02

Hahaha, ik doe het helemaal niet zo goed, ik vroeg me dit alleen af Lachen

Ik irriteer me geloof ik minder aan die fouten, dan aan dat het steeds maar goedgepraat wordt... Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:22

Ik stoor me ook aan die fouten en dan kun je wel zeggen dat het mede door de spanning 'van op wedstrijd zijn' komt, maar op dat niveau behoor je eigenlijk een foutloze proef als het om houding en hulpen aankomt te kunnen neerzetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:27

Dat leek mij dus ook Lachen

Ik verwacht helemaal geen foutloze overgangen, maar tenen naar binnen draaien en onderbenen stil kunnen houden lijkt me wel het minste. Dat je door spanning fouten maakt begrijp ik, daar hoor je mij niet over.
Maar het wil er bij mij niet in dat je door spanning een hele ijzerwinkel nodig hebt in het geval van die springruiters Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:03

griebels schreef:
Ik stoor me ook aan die fouten en dan kun je wel zeggen dat het mede door de spanning 'van op wedstrijd zijn' komt, maar op dat niveau behoor je eigenlijk een foutloze proef als het om houding en hulpen aankomt te kunnen neerzetten...

Ik denk anders dat dat hartstikke moeilijk is. Ik rij maar basissport, ik hoef alleen maar stil en rechtop in het zadel te zitten. Benen moeten af en toe miniem een keer bewegen voor voltes en wendingen, keertje wijken, thuis wat verdere zijgangen.

Dat is toch nog iets anders dan bijv. de series. Op wedstrijd zie je altijd heel mooi die beentjes van de ruiters slingeren bij de eners. Ik heb ooit met een hoogopgeleid paard mogen oefenen. Nou geloof me, ik kreeg de wissels om de drie er net uit, en dan nog hartstikke scheef... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:27

Ik denk ook dat het hartstikke moeilijk is.
En ik had het ook niet over de series, want dat snap ik wel.
Ik had het eigenlijk meer over pianohandjes, en ijzerwinkels bij springruiters, dat snap ik namelijk niet Lachen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:37

Yamcha schreef:
Ik had het eigenlijk meer over pianohandjes, en ijzerwinkels bij springruiters, dat snap ik namelijk niet Lachen

Die springruiters rijden natuurlijk wel op extreem hete paarden en hebben op een trensje te weinig in de melk te brokkelen op een groot parcours. Voor hun eigen en de veiligheid van het paard moet er dan een scherper bit in. Die ruiters kunnen op mijn stal en op mijn paardje ook heus wel op een trensje rondhobbelen, maar dan is mijn paard ook veel tammer dan die van hun, en hebben we geen Jumping taferelen op stal.

Edit: wat wel kwalijk is, is wanneer "mindere" ruiters er ook zulke bitten ingooien, "omdat de topruiter het ook doet", of bepaalde trainingsmethoden gaan naapen, zonder precies te weten waar ze mee bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Abiola op 19-02-08 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:39

Oké, dan snap ik het Lachen
En met een groot parcours met opgefokte paarden... sja, zit wat in idd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:44

Die ijzerwinkel is denk ik ook omdat de paarden extra heet zijn met het springen en er van die rotafstanden worden gezet, dat het heel nauw komt. Weet dat niet, ben geen springruiter dus heb daar zelfs op basisniveau geen ervaring mee Bloos Maar goed, het komt best nauw lijkt me als je er in feite een sprong staan op 3 1/3 galopsprong (pak ik vier klein of drie groot?)

Ik doelde met de series op de beenligging, volgens mij is het dus hartstikke moeilijk om tijdens het tellen, op het juiste moment hulp geven en dan ook nog recht en expressief en met goede aanleuning dan ook nog te bedenken *sh*t mijn tenen naar binnen*
Pianohandjes vind ik zelf minder belangrijk, als de hand maar flexibel is. Ik irriteer me dan meer aan iets als de beenligging van Edward of wat je heel veel ziet: te ver achterover zitten (wat ondertussen ook meer norm is).
Maar ik ben er zeker van dat zij ook prima zien wat wij zien. Het heeft mij zelf anderhalf jaar gekost om recht in het zadel te zitten. Ben nu bezig met deel 2: benen lang. Dus ik weet wel wat een tijd het kost om dat te verbeteren Clown
En dat je dan op concours verdimme ineens weer verkeerd zit en achteraf denkt: waarom DEED ik dat nou Rolleyes
Jaja, de spanning van een L1 proef hahahaha Clown

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:08

Omdat iedereen op zijn eigen manier aan het rondklooien is en er (bijna_geen paardrijden meer is zoals paardrijden vroeger was.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:29

Yamcha jij probeerd je best te doen zoals het hoort en dat doen de meest van ons we proberen alles goed te doen en op ons gevoel te rijden. We moeten allemaal nog veel leren, we leren elke dag iets bij.

maar in de topsport weten ze het ook maar er moet gepresteerd worden en geld verdient worden dus men rijd allang niet meer op gevoel en op netheid van de hulpen en de rest. En deze mensen verbeteren hun fouten niet, over een paar jaar kopen we gewoon weer een nieuw paard en vaak hebben ze er nog tien staan op stal. Als het andere paard niet meer voldoet gaan we gewoon weer verder met een ander. en dan denk een koper dat is een leuk paard die heeft geld verdient die kopen we en vervolgens presteerd hij een paar keer en daarna geeft dat paard er de brui aan misschien. wordt hij weer verkocht en vervolgens belant hij op de manege of zo.
ik vind het ook een rot gezicht hoe mensen op die manier hun paard rijden hun doen het voor het geld en wij rijden voor ons plezier althans dat willen we en proberen het. wij zijn soms te lief voor onze paarden en lopen ze over ons heen je leest genoeg topic erover. (mijn paard gooit me er af, mijn paard slaat me, mijn paard bijt mijn paard wil niet nagefelijk.)

en ik ben het met Urielle eens op een wedstrijd zit je ook anders op je paard, vaak ben je op van de zenuwen en je paard voelt dat ook. ze luisteren misschien dan wat minder en dan ga jij ook weer anders rijden, want je denkt dan zelf ja thuis kan hij het wel en nu niet rarara hoe kan dat. Haha!

Ik rij zelf ook afentoe met een passoa bitje ik heb een tinker in de pubertijd die afentoe gigantisch sterk is en ik heb reuma en als ik dit bitje gebruik dan heb ik minder pijn en hoef geen stijd met hem te voeren en hebben we het allebij naar ons zin. maar normaal rij ik gewoon met een dubbelgebroken bitje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:28

In de topsport Kingsley?
Het klinkt meer alsof je het hebt over de wannabe's.

Anky rijdt al even met dezelfde paarden, Imke, Edward, Laurens... en als ze weg gaan, is het voor de verkoop en zie je ze terug bij een andere GP-ruiter onder het zadel. Zie je Salinero al op de manege Clown

Als dressuurruiter is het overigens niet best verdienen, kun je beter het bedrijfsleven in. Anky heeft niet voor niks haar kledinglijn erbij - waarmee ze WEL de beste verdiendende vrouwelijke Nederlandse sportster is trouwens Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:45

Ik heb het over springpaarden had ik er even bij moeten zetten, Mijn moeder is veel in Engeland geweest en heeft dit daar meegemaakt. ik weet niet of het ook in NLD ook zo gaat maar ik denk wel dat ze er uit gaan als ze niet meer voldoen en dan ook denk ik versleten zijn. Dravers hebben het ook slecht soms, ik heb vroeger een draver verzorgd die verkocht moest worden die stond bij een handelaar hij had er nog meer allemaal paardjes die met twee al moesten geld verdienen en met 7 eruit gaan hij zij zelf vaak kan ik ze niet eens verkopen gaan ze of naar de slager of naar de manege.

De draver die ik verzorgde heeft uiteindelijk een baasje gekregen zoals meerdere hoop ik. Ik wilde haar zelf ook wel hebben ze had echt een super karakter maar ze moest zoveel leren zoals galop en ik was toen 9. dus we hebben een ander paardje toen gekocht en na een jaar verkocht want die was echt gevaarlijk en bij de nieuwe eigenaar die het wel een uitdaging vond daar heeft hij zich zelf dood gelopen tegen de stal na dat hij is opgejaagd door stropers honden. ik kreeg toen een pony van 10 jaar heel eigenwijs maar super veel van geleerd ze is 34 geworden.

In de dressuur is het anders daar verdien je niet of weinig mee. En gaat het anders met de paarden net als met Salinero.
bij ons in Noordwijk stond een mevrouw die deed mee in de topsport voor gehandicapten ze had maar één arm. Ze deed ook mee aan de olymische spelen. Haar verzorgster heeft later toen zij met een nieuw paard begon dat paardje overgenomen en heeft heel veel plezier van dat paard gehad. dat paard werd ook super gereden door de oude eigenaar. Dat meisje heeft heel veel geleerd van dat paard toen ze hem overnam.

Urielle schreef:
In de topsport Kingsley?
Het klinkt meer alsof je het hebt over de wannabe's.

Anky rijdt al even met dezelfde paarden, Imke, Edward, Laurens... en als ze weg gaan, is het voor de verkoop en zie je ze terug bij een andere GP-ruiter onder het zadel. Zie je Salinero al op de manege Clown

Als dressuurruiter is het overigens niet best verdienen, kun je beter het bedrijfsleven in. Anky heeft niet voor niks haar kledinglijn erbij - waarmee ze WEL de beste verdiendende vrouwelijke Nederlandse sportster is trouwens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:09

Urielle: ik geloof idd wel dat zij dat ook best zullen zien hoor Lachen

Maar ik gruw idd van de beenligging van Edward. Ik kan het niet grappig vinden als ik een uitgestrekte draf zie met een super voorbeen, en een achterhand die niet meekomt. Ik vind dat echt jammer. Ik wil graag zitten kwijlen bij hoe zij het doen Ja

Al zit ik dan weer erg te genieten bij een proef van Sylvia Iklé, vind dat echt een gave amazone. Of dichter bij huis: Imke Schellekens Bartels. Haar vind ik ook super, ook in de details.

Uiteraard begrijp ik dat het op wedstrijd niet zo makkelijk is als thuis, spanning doet veel, en dan ook nog een (opgewonden) publiek en camera's... het kan niet anders dan dat een paard en een mens daar heftig op reageren Lachen

En toch, en toch: zie ik ook springruiters die het met een bosal of met een gewoon trensje afkunnen. Zijn dat dan de echte toppers? Ik vind het idd prachtig als ik Jeroen Dubbeldam bezig zie, heerlijk hoe die met het paard meegaat, heerlijk ook de zachtheid in zijn handen...
Het kan dus wel, en misschien snap ik daarom die ijzerwinkels niet goed.
Ik ben een dressuurmiepje, en daarom stel ik ook mijn vragen over het springen, wie weet kan iemand me wat wijzer maken Lachen

Ik heb iig alweer een hoop geleerd Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:27

Ik vindt de hete paarden een beetje een smoes om er maar een ijzerwinkel in te hangen. Als je als topruiter zulke paarden hebt, zorg je er toch voor dat ze op je hulpen staan? Ik zie voldoende ruiters in de top die ook op een vrij simpel bit de baan rond gaan. Waarom kunnen zij het wel en een andere topruiter niet?

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het ze na doet, maar ik ben het met Yâmcha eens dat we het recht hebben om ons dat af te vragen. Juist omdat we niet de kennis en ervaring van deze mensen hebben?

Is het makkelijker om er een scherp bit in te hangen dan thuis te trainen? wat uiteraard meer tijd kost?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:27

Voor sommige mensen is het logisch dat topsporters ook maar mensen zijn en dus ook fouten maken. Dat niemand ooit 100% scoort voor een dressuurproef en dat geen enkele verrichting ooit perfect is.

Voor andere mensen is het kennelijk zo frustrerend dat zij op hun fouten gewezen worden, dat ze niet wat met die kritiek gaan doen, maar gelijk in de verdediging schieten in de zin van; 'ja, maar die of die doet het ook niet perfect'. Deze categorie mensen heeft een nog langere weg af te leggen dan de eerste. Zolang je nog in de verdediging gaat m.b.t. kritiek die je ontvangt, maar wel altijd klaarstaat anderen te bekritiseren en niet te kijken naar wat anderen wel goed doen (en daar wat van op te steken!!!) sta je je eigen leerproces ontiegelijk in de weg.

Yamcha schreef:
Maar ik gruw idd van de beenligging van Edward. Ik kan het niet grappig vinden als ik een uitgestrekte draf zie met een super voorbeen, en een achterhand die niet meekomt. Ik vind dat echt jammer. Ik wil graag zitten kwijlen bij hoe zij het doen

Ik heb hem op Jumping Amsterdam nog zien rijden met Totilas. Prachtige proef! Ik mocht willen dat ik zo kon rijden. Als je zo kan sturen, dan vind ik gezever over een (stille!) beenligging van een ruiter die volgens het boekje een fractie afwijkt mierenn**kerij. Het spijt mij zeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:31

En Jasmijn, wat vind jij dan van de ijzerwinkels in de monden van sommige springpaarden?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:38

Idd Yamcha, ik snap ook niet dat bepaalde ´fouten´ altijd maar worden goedgel*ld, met opmerkingen als momentopnames, spanning ed. Natuurlijk is er spanning op een groot concours (ik weet niet of ik dat ooit zou durven..) Over foutjes door spanning van zo´n evenement, ik denk dat niemand daar problemen mee heeft. Maar foutjes vanuit spanning en basisfouten verschillen in mijn ogen nogal.

We hebben het al eens vaker gehad over voorbeen gezwaai zonder dat de achterhand mee komt of uitgestrekte draffen waarbij dit soort plaatjes niet ongewoon zijn.

Afbeelding

Maar hoe je het ook bekijkt, het is niet goed! Ik heb ook die proef van Edward gezien in Amsterdam, en ik vond het ook niet leuk om te zien. Heb andere ruiters gezien waar ik meer van onder de indruk was. Dominique Filion bijvoorbeeld, die zette fijn uitziende proeven neer. Juist op dat niveau moeten simpele fouten niet meer voorkomen. Ik snap niet dat Edward Gal met die beenligging wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:47

Het lijkt zo af en toe dat de topruiters slechts topoefeningen uitvoeren. Maar van de basis niks bakken.

Veel paarden lopen mooi, lopen spectaculair. Maar lopen ze correct? De helft van de tijd niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:50

Esperanza: Exact!
Ik ga helemaal geen kritiek geven op piaffes e.d. ik kan dat niet. Ik zou ook niet uit kunnen leggen hoe je het beter kunt doen, dus daar geef ik geen commentaar op. Ik geef ook geen commentaar op travers, maar wel op SB, want ik weet wèl hoe dat moet. Ik geef ook best commentaar op wijken, maar niet op een appuyement.

Natuurlijk betekent het niet, dat als Edward Gal pianohandjes heeft (die heeft hij dacht ik niet) en ik ze rechtop, dat ik beter kan rijden. Maar daarom kan ik wel basisfouten zien, en ik probeer ook nog mijn commentaar te beperken op dingen waar ik verstand van heb...

Nee, ik heb geen probleem met foutjes door spanning, echt niet. Ik heb alleen er alleen wel problemen mee als ik simpele basisfouten zie op dat niveau. Dát moet imo niet meer voorkomen.

Ik heb er in mijn beginpost ook geen oordeel over gegeven zelfs, al vind ik het erg vreemd dat springruiters op Grand Prix niveau blijkbaar wel mogen zagen terwijl ik daar ongelooflijk voor op mijn kop zou krijgen (en terecht, trouwens).

SandraCara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:55

Ik vind, het ook allemaaal onzin hoor, de spanning Slapen
Sorry hoor, maar daar kunnen hun zich denkw el oberheen zetten,
ik rij nu 4 jaar wedstrijden en heb 't ook niet meer..
Waarom zou het bij hun spaning zijn en bij ons fout.. Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:07

Yamcha schreef:
En Jasmijn, wat vind jij dan van de ijzerwinkels in de monden van sommige springpaarden?

Ik vind eerder dat er op basisniveau ongelofelijk slecht/ruw wordt gereden in het springen, ook met scherpe bitten.

In de topsport vind ik het dan wel weer meevallen. Ondanks de scherpe bitten. Onnodige ruwheden zijn nooit goed, maar bij spingen gaan het niet om de mooi. Pianohandjes maken mij geen donder uit bij een springruiter, het paard waarschijnlijk ook niet. Zolang hij netjes rondkomt...

Esperanza schreef:
We hebben het al eens vaker gehad over voorbeen gezwaai zonder dat de achterhand mee komt of uitgestrekte draffen waarbij dit soort plaatjes niet ongewoon zijn.

Voor basisniveau is dit best een aardige foto. Ik zie een hoop slechter zittende/rijdende/uitstrekkende ruiters op basisniveau.

Esperanza schreef:
Ik snap niet dat Edward Gal met die beenligging wint.

Gelukkig is dressuursport en de juryleden niet zo statisch dat ze direct alle ruiters de baan uitsturen als hun zit een fractie afwijkt van het ideaalplaatje. Anders zouden en (zeker op basisniveau) maar weinig ruiters zijn die uberhaupt aan een proef zouden mogen beginnen.
Een zit moet bovenal functioneel zijn en een paard niet hinderen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:18

jasmijn78 schreef:
Voor basisniveau is dit best een aardige foto. Ik zie een hoop slechter zittende/rijdende/uitstrekkende ruiters op basisniveau.

Vind je? En omdat het slechter kan is het goed genoeg?
Ik zie een op de voorhandlopend paard, tactmatig niet correct, achter de teugel met een valse knik.

Jah, best aardig... Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:29

Ik heb het ook niet over de beenligging die weleens moet veranderen maar bijv bij een uitgestrekte draf dat pompen met de benen... Vliegende benen noem ik ze wel eens.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:37

OP grote vlakte ben ik het met Jasmijn wel eens, maar ik vind het jammer dat er weer gelijjk naar de basis wordt getrokken. Daar gaat de discussie niet over. Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat daar nog een hoop te verbeteren valt.

Ik vindt wel dat je als basis ruiter je mag afvragen waarom bepaalde topruiters rijden zoals rijden.

Piano handen in het parcours wil ik trouwens ook niet zien. Je rijdt niet voor de mooi, maar wel functioneel. Piano handen zijn bovenal niet functioneel dan dat het er niet netjes uitziet. Maar dat zie ik bij de top dan ook vrij weinig. Wel veel iijzewaren in de mond, wat naar míjn idee niet altijd nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:39

Jij verwoordt precies wat ik net dacht Lachen