pessoagebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: pessoagebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:04

Je plaatje doet het niet?
Is wel jammer, want ik zou graag willen zien hoe die precies hoort te zitten...

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:07

Heb hem in link gezet, misschien zie je hem nu wel Lachen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:12

lovelucky schreef:

ja je plaatje doet het, heel erg bedankt...ik snap het denk ik wel nu...
de 1e keer vraag ik voor de zekerheid mijn instructrice voor een priveles in longeren..maar ik begijp het nu al een stuk beter
wat is beter om het touwtje aan de zijkant vast te maken of tussen de voorbenen door
En wat is de precieze reden dat je de volgende dag laag en over de rug moet losrijden? (nou doe ik dat altijd al wel maar dan ook wat diep en jij zei niet diep)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:12

Leanne1981 schreef:
Ik heb zelf ook een pessoa. Idd beetje geklungel in het begin.

Zorg dat je hem altijd aan beide kanten gelijk hebt.
In het begin heel los zetten en langzaam aan strakker.

ZOrg ook dat je de eerste paar weken de sluitingen niet te hoog zet op de singel.
Ik gebruikte alleen de eerste twee van onderaf aan bekeken.

Als je hem goed gebruikt werkt het wel maar je moet wel goed kunnen longeren anders heb je er nog niks aan. Het is niet je paard dom rondjes laten lopen.
Veel overgangen maken en zo.

Succes ermee

oke dan ga ik vooral letten op de overgangen ja..en tempowisselingen enzo is ook goed?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:14

__PSM__ schreef:
Ik vind het een heel fijn ding, maar mijn paard ging er ook in hangen, veel tempowisselingen hielpen iets, maar niet heel veel, heb toen van alles geprobeerd en ben uitgekomen bij het bontje achter haar kont en dan gewoon van achteren naar voren direct naar het bit, niet door de ringen, ik heb hem op de langste stand, dan loopt ze heel laag met haar hoofd, de touwen hangen iets door, en ze heeft keurig haar neusje iets voor de loodlijn. Ze ontspant en zoekt niet meer naar steun...

Dat is ook het gene wat ik merk tijdens het rijden, ze zoekt daar ook niet naar steun sinds ik daar extra op ben gaan letten.

Het is niet helemaal zo als het hoort, maar mijn merrie loopt er heel goed mee...

phoe hoop niet dat die van mij gaat hangen...klinkt ingewikkeld...heb je misschien een foto van hoe je jou pessoa vast hebt gemaakt voor het geval dat die van mij ook gaat hangen?

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:22

ook ik heb sinds kort een pessoa! heb hem nu 2 keer gebruikt maar bij mij klopt er iets niet achteraan bij het bontje ben ik bang. hij was alwel in elkaar gezet toen ik hem kocht.
het bontje gaat namelijk verschuiven en komt rechts tot aan de lies van het paard. waardooor links de draadjes, het elastiek en de gespjes open komen te liggen. ook verschuiven de gespjes waarmee je de teugel op maat maakt. die gaan weer los als het ware. je zou denken dat zon ding goed bevesitgd is als je hem zo koopt. ik ga binnenkort maar eens terug naar de winkel denk ik.

verder reageert het paard er wel goed op! ik had verwacht flinke bokpartijen verwacht maar ze deed alsof er niks aan de hand was. erg fijn dus. Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:24

lovelucky schreef:

Ja bedankt! Lachen
Snap het al wat beter.. Haha!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:46

Phylos schreef:
lovelucky schreef:

ja je plaatje doet het, heel erg bedankt...ik snap het denk ik wel nu...
de 1e keer vraag ik voor de zekerheid mijn instructrice voor een priveles in longeren..maar ik begijp het nu al een stuk beter
wat is beter om het touwtje aan de zijkant vast te maken of tussen de voorbenen door
En wat is de precieze reden dat je de volgende dag laag en over de rug moet losrijden? (nou doe ik dat altijd al wel maar dan ook wat diep en jij zei niet diep)

Wat het beste uitpakt is per paard verschillend. Als jouw paard een heet hoofd is, die met zijn hoofd in de lucht loopt en moeilijk ontspant en over de rug gaat lopen. Is het misschien fijner om het tussen de voorbenen door te doen, zodat de rug en achterhand wat meer gestimuleerd worden zeg maar. Mijn paard is daarintegen vrij rustig en gebruikt ook in eenopgerichte houding zijn rug en achterhand goed. Bij hem gebruik ik het om hem wat constanter in de aanleuning te krijgen door de pessoa (na het loswerken) zo in te stellen dat hij met zijn hoofd net iets voor de loodlijn kan lopen. En dan doormiddel van overgangen en tempowisselingen creeër in een goede training zeg maar.

Als je net begint zou ik wel eerst proberen om je paard in één tempo te laten stappen/draven/galloperen en hem goed aan je stemhulpen te laten gehoorzamen. Als je gelijk begint met tempowisselingen heb je kans dat hij niet meer lekker in één tempo kan lopen.

Dat laag en over de rug losrijden is omdat het een vrij intensieve training is voor je paard (intensiever dan rijden, bij een correct gebruikte pessoa) en omdat ze hun rug (min of meer gedwongen) heel goed moeten gaan gebruiken en dat natuurlijke voor spierpijn en dergelijke kan zorgen. Het is natuurlijk zowieso belangrijk om na een zware training je paard goed over de rug los te rijden. Je moet het longeren met een ("strakke") pessoa denk ik vergelijken met een zeer intesieve dressuur training.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:48

Ik heb zelf ook de lijn die vanaf de kont naar het bit loopt niet door de longeersingel heen: zo blijft het een rechte verbinding. Dit in tegenstelling tot wanneer de lijn wel door een ring van de longeersingel gaat, er komt dan (bijna) altijd een knik in de lijn.

@phylos en Jordy_:
Vaak zijn ze bij hangen niet genoeg voorwaarts, dus het is zaak om ze iig goed voorwaarts te laten lopen.

@catju:
Dat verschuiven komt me wel bekend voor; hoe meer stelling hoe meer hij schuift oha. Wat ik dan nog wel eens doe is het volgende: als ik bijv. haar de li-hand op laat lopen verschuif ik het bontje aan haar li-kant wat verder naar voren, dus ri het hoofd. Wanneer ze dan inbuigt blijft het bontje toch mooi achter de achterbenen.....

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:13

Ik heb ook sinds kort een pessoatuig (zonder gebruiksaanwijzing, in de winkel om uitleg gevraagd). Ik kan er echt heel fijn mee longeren en paard werkt lekker mee.
De klipjes waar de katrolletjes aan zitten haal ik niet door een ring van de singel, maar rechtstreeks naar het bit. Ik begin met longeren met de andere 2 klipjes vanuit bit naar tussen de voorbenen. Als ik het idee heb dat paard lekker los is doe ik de klipjes omhoog om hem hoger in te stellen. Aan het eind ga ik altijd weer terug naar de lengte om hem weer even helemaal los en over de rug te krijgen.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:34

Ik gebruik ook een pessoa en ik vind het een super ding. Mijn paard zet zn rug heel snel vast een heeft een onderhals maar als ik 'm met die pessoa longeer dan gebruikt ie zn hele lijf. Je kan gewoon laag beginnen met die 2 touwtjes tussen de benen en zo kun je hem steeds hoger instellen.
Een dag na het longeren is die altijd super los in zn lijf.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:31

Nou klinkt allemaal zeer fijn...nog wel wat oefenen denk ik..
hoop hem morgen of overmorgen binnen te hebben...