Gescheurde mondhoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marronn

Re: Gescheurde mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:38

Narya schreef:
Bitloos is misschien wat heftig in een keer, voor de wedstrijdruiter. De bitringen klinken dan wel als een logisch alternatief, maar daar kwam niet echt een reactie op. Heb je dat al geprobeerd dan?

Nee nog niet.. maar dat voorkomt toch niet het uitscheuren van de mondhoeken? Ik weet het, het lijkt net of ik heel mijn pony mishandel, maar dat is gewoon niet zo Huilen en daarom vind ik het zo vreemd

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:40

rubberen bitten dan? en wat breeder? die schijnen vaak ook wat zachter te zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:41

rubberen bitten branden gigantisch. Als je open mondhoeken wilt, moet je die indoen. Als iemand wil proberen: je mag de mijne wel overkopen Haha! Hangt toch ongebruikt in de kast Haha!

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:42

Wij hebben er ook weleens mee te maken gehad. Huilen Heel vervelend. Een paardenmond is heel gevoelig
en kwetsbaar. Check je bit op scherpe randjes, en laat het goed genezen, anders blijf je heel lang tobben.
Bij de ruitersportspeciaalzaak en bij de Paardendrogist verkopen ze lipbalsem/lipsmooth van de firma Brugman.
Helpt heel goed. Wij gebruiken het inmiddels ook preventief.

Succes ermee!

Wij hebben inmiddels ook bitten van Sprenger met een driehoekje aan het uiteinde van het bit, waardoor
het bit niet meer de mondhoeken kapot kan maken.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:45

Heb je een watertrens?
zo ja kan idd het velletje ertussen komen en dat
is echt pijnlijk. Ken iemand die dat ook had.
Die gebruikt nu een K$K dynamic van sprenger (d trens)
dubbel gebroken olijf en is 45 graden te draaien (voor
mijn gevoel dus ook super vriendelijk) Pling

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:45

heb je misschien een foto van haar mondhoek?
Is wat makkelijker misschien Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:46

SuzanneW schreef:
Maar ik rijd ook fanatiek wedstrijden. Zou ik daar dan eigelijk mee op moeten houden?

Suzanne, laat gewoon een paar daagjes het ergste wegtrekken (als het echt open is) en smeer het in met sudocreme. Knipoog
Niet gelijk zo rigoureus, er zijn maar heel weinig paarden die echt niet met bit kunnen lopen en daar merk je wel meer van dan alleen een keer open mondhoeken Lachen
Ik weet niet wat voor bit je hebt, maar leen anders een keer een D-trensje en kijk of het beter gaat.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:46

claud1 schreef:
Heb je een watertrens?
zo ja kan idd het velletje ertussen komen en dat
is echt pijnlijk. Ken iemand die dat ook had.
Die gebruikt nu een K$K dynamic van sprenger (d trens)
dubbel gebroken olijf en is 45 graden te draaien (voor
mijn gevoel dus ook super vriendelijk) Pling

Nee ik heb een dubbel gebroken bit

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:49

Dubbel gebroken kan ook watertrens zijn dacht ik
zit het bid vast tenopzichte van de ringen of juist niet

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:50

Schiet me nog iets te binnen: als je toestemming aanvraagt bij de KNHS mag je starten met bitringen.

Die voorkomen dat het velletje van de mondhoeken tussen het bit en de bitringen komen te zitten, wat voor je pony
natuurlijk helemaal niet fijn is.

En uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een happy athlete!

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:50

misschien een bitloos hoofdstel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:51

watertrens kan ook dubbelgebroken zijn. Ja Knipoog

Zijn het ronde ringen die helemaal rond te draaien zijn bij het afwassen van het bit? Of ovalen die vast zitten?

Rubberen bitringen maken heel schraal trouwens.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:52

Urielle schreef:
watertrens kan ook dubbelgebroken zijn. Ja Knipoog

Zijn het ronde ringen die helemaal rond te draaien zijn bij het afwassen van het bit? Of ovalen die vast zitten?

Rubberen bitringen maken heel schraal trouwens.

Het zijn losse ringen die je rond kan draaien

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:53

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:54

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:55

dus wel watertrens....kan ook dubbel gebroken zijn
toch wel verstandig om te laten genezen een een bus
of d trens dubbel gebroken te proberen (evt bitloos)
echt die kennis had er veel baad bij om geen water trens
meer te gebruiken hoop dat ik je hier bij genoeg info heb
kunnen geven suc6 verder Cool

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:56

Suzanne W die ken ik ook als D-trens (vast aan de ringen dus) schijnt super te zijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:57

Dat is een watertrens. Ja
Kan dus zijn dat er door de beweging van de ringen velletjes tussen komen. Dat is op te lossen met rubberen bitringen, of een bustrens of D-trens.

Daarnaast ligt een watertrens minder stil in de mond dan een bustrens en vooral een D-trens, dus kun je als je paard wat ligt te rommelen plekjes krijgen als hij een gevoelig snoetje heeft. Als hij een gevoelig snoetje heeft moet je niet aan rubber spul beginnen, dat gaat branden en dan ben je nog verder van huis.

(en dan nog de optie dat je dus zelf per ongeluk te beweeglijk in de hand bent, daar kunnen we vanaf hier niks over zeggen Knipoog )

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:58

Urielle schreef:
Dat is een watertrens. Ja
Kan dus zijn dat er door de beweging van de ringen velletjes tussen komen. Dat is op te lossen met rubberen bitringen, of een bustrens of D-trens.

Daarnaast ligt een watertrens minder stil in de mond dan een bustrens en vooral een D-trens, dus kun je als je paard wat ligt te rommelen plekjes krijgen als hij een gevoelig snoetje heeft. Als hij een gevoelig snoetje heeft moet je niet aan rubber spul beginnen, dat gaat branden en dan ben je nog verder van huis.

(en dan nog de optie dat je dus zelf per ongeluk te beweeglijk in de hand bent, daar kunnen we vanaf hier niks over zeggen Knipoog )

En bedoel je dat je geen rubber bit mag gebruiken of bitringen als ie gevoelig is in zijn mond?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:00

bitringen zullen niet helpen, deze zijn meer voor het schuren van het bit net buiten de mond..

Ook onnodig om de conclusie te trekken dat ze dan wel niet kan rijden/trekt etc..

Ik zou een anderzachter bit kiezen. deze zal misschien juist te dik zijn? Of juist te dun. Laat even een buitenstaander ernaar kijken.

Als jou pony gaat hangen in het bit zou ik daaraan gaan werken.

even helemaal laten helen is sowieso geen overbodige luxe. Zo blijf je het erger maken en gaat het nooit over.
Goed dat je het gewoon eerlijk neerzet allemaal, zo kunnen we je het beste helpen. Bokt is snel met conclusies.

Ik denk dat de meeste bokkers weleens de mond van hun paard ze bewerkt hebben dat deze schraal was of licht beschadigd zonder opzet..

Succes ermee, er zijn al goede tips genoemd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:02

Als je paard gevoelig is in de zin van makkelijk schuurplekjes krijgen ergens van, dan is rubber te stroef en branderig (zowel als bit als bij bitringen).
Eventueel is een optie ook nog om eens een happymouth te proberen, dat schijnt wel zacht te zijn maar niet te branden. Heb er zelf geen ervaring mee.
Maar ik zou eerder dan die D-trens doen, gewoon eerst een keer proberen te lenen van iemand en kijken of dat scheelt, anders heb je straks een heel bittenarsenaal hangen thuis.

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:55

aerdenhout1 schreef:
Ik denk eigenlijk dat het veel beter gaat helpen als je niet zo in de mond van je pony trekt en leert rijden! Ga in gods naam les nemen van iemand die jou kan helpen om dit te voorkomen.

Zo denk ik er ook over.
Hoe hard moet je wel niet aan de teugels trekken om mondhoeken te scheuren.. Nors opkijken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:26

Niet zo hard hoor, sommige paarden hebben gewoon echt een gevoelig bekkie. Ga bij mijn paard een keer met je hand op en neer in de beweging van het lichtrijden bijv. en zijn mond ligt open. Rij hem met een halflosse teugel en laat hem rommelen met zijn bit en hij ligt open. Daar hoef je niet voor te trekken hoor

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 09:40

Urielle schreef:
Niet zo hard hoor, sommige paarden hebben gewoon echt een gevoelig bekkie. Ga bij mijn paard een keer met je hand op en neer in de beweging van het lichtrijden bijv. en zijn mond ligt open. Rij hem met een halflosse teugel en laat hem rommelen met zijn bit en hij ligt open. Daar hoef je niet voor te trekken hoor

Nog bedankt voor de goede advisen! Vadaag ga ik even bij een ruiterhuis adviseren om een d-trens of een happy mouth bit te nemen en ga ik sudocreme halen voor het geval het toch nog opengaat.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:44

Salvatore schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik denk eigenlijk dat het veel beter gaat helpen als je niet zo in de mond van je pony trekt en leert rijden! Ga in gods naam les nemen van iemand die jou kan helpen om dit te voorkomen.

Zo denk ik er ook over.
Hoe hard moet je wel niet aan de teugels trekken om mondhoeken te scheuren.. Nors opkijken

Daar hoef je helemaal niet voor te trekken!
Misschien heeft ie wel ergens opgebeten ofzo?
Weet jij veel!

TS: Heeft je pony open plekjes aan de buitenkant, of zit er echt een scheur in zijn mondhoek?