na geboorte kind niet meer kunnen doorzitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: na geboorte kind niet meer kunnen doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:27

Ik zie al een paar keer het antwoord wat ik had willen geven voorbijkomen. Bekkenbodem en (DIEPE!) buikspieren.

De bekkenbodemspieren zorgen samen met een dieper gelegen buikspier en bepaalde spieren in de rug voor stabiliteit van de wervelkolom. Ze spannen gezamelijk aan en vormen een korset.
Door de diepe ligging van de spieren hinderen ze tijdens de aanspanning niet in het opvangen van beweging zoals tijdens het draven.
Zou je tijdens het draven je (oppervlakkige) rechte buikspier aanspannen (bekend van de blokjes-buik) dan kantel je je bekken achterover - hierdoor kan je niet goed meegaan in de beweging.
Door de zwangerschap zijn deze spieren verslapt en moeten dus langzaam weer sterker worden.
De pijn in je onderrug lijkt mij zeker een gevolg van de slechte stabilisatie van je romp in combinatie met de belasting van het draven.

Het probleem is alleen dat men deze spieren veel moeilijker kan trainen. Veel mensen zijn zich er niet van bewust waar ze zitten en hoe je deze kan aanspannen. Het nadeel is ook dat is gebleken dat ze na een periode van inactiviteit niet altijd zonder aansporing weer mee gaan doen.

Mijn advies zou zijn om naar een fysiotherapeut / bekkenbodemtherapeut te gaan.
Deze kan je leren bewust bepaalde spieren aan te spannen, vervolgens in combinatie met beweging.
Weet je hoe het voelt om je bekkenbodemspier aan te spannen, ga dit dan veel oefenen en vooral proberen langer vast te houden. Daarbij zorgt aanspanning van de voorste bekkenbodemspier voor aanspanning van de diepe buikspier!
Bij het rijden is het dus ook een kwestie van oefenen, begin in stap daarna stukjes draven. Het beste is natuurlijk om dit eerst aan de longe te doen!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:53

Ik ben zelf ook moeder, dus ik kan me voorstellen wat je bedoelt. Je bekken heeft nu natuurlijk een andere vorm gekregen, dan voor je zwangerschap. Soms verandert dit maar een beetje, bij andere vrouwen meer. Je zult opnieuw moeten leren ontspannen te zitten, je gewrichten los te laten, in balans te blijven en soepel te zijn, blijven in je heupen, bekken, rug enz.
Doe voor het rijden wat oefeningen, rondjes draaien met je bekken, buigen, oprekken, ed. En vooral niet te geforceerd op je paard gaan zitten, niet te graag willen. Denk maar aan een zoutzak, dan komt het "netjes" zitten later wel weer.
Ten slotte vind ik het antwoord van Lise81 ook wel heel duidelijk.
Succes!

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:47

Inderdaad heel erg bedankt allemaal, ik ga er mee aan de slag

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:34

Ik ken het probleem. Ben een jaar geleden bevallen en sinds een week 0f 3 kan ik weer beter doorzitten. Maar het was oefenen oefenen oefenen. Buik rug en bovenbeenspieren trainen. Een goede fitnis school kan er veel baat bij doen. Biuj de een duurt het langer als de ander

corinne2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:04

Hallo,

Erg herkenbaar hoor.
Ik reed na de geboorte van mn 1e dochter na 4 weken weer.
Maar ik hobbelde me rot,het werd beter maar is nooit meer top geworden.

Na 1.5 jaar werd ik weer zwanger en kreeg erg last van mn heupen.
Dat duurde tm 7 mnd na de 2e bevaling,zolang ook niet kunnen rijden.
Had totaal geen kracht/steun in mn heupen.

Ik ben bij een Ostheopaat terecht gekomen,die maakte alles weer pijn vrij.

Nu train ik ook 2x pw bij de Fysiotherapeut en doe daar aan begeleid fitness.

Ik heb het rijden nu net weer wat opgepakt maar rij met een paard wat echt vlak draaft dat zit nu eerst ff beter.
Ik heb het geluk dat ik een paard kan lenen van een vriendin.
Hopelijk heb jij die luxe ook want dat scheelt een stuk.
Op mn eigen gaat nog niet.(erg jammer).

Maar succes enGroeten

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:21

Ik was na de zwangerschappen erg gebaat bij een osteopaath. Daarnaast heb ik het geluk dat ik een "neppaard" heb (Equisimulator), een simulator, die net wat makkelijker beweegt dan een "echt" paard waardoor ik in een rustig tempo mijzelf kon "revalideren".

Niet te snel willen, je komt jezelf later anders echt tegen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:02

Ken het probleem van het totaal niet meer kunnen zitten. Je spieren zijn gewoon gereduceerd naar nul en die moet je eerst weer opbouwen. Buikspieren, bekkenbodumspieren. Met korte reprises beginnen en dan langzaamaan uitbreiden.
Dus ook je bekken kantelen, de buikspieren trainen het draaien vanuit de heupen. Kortom zorgen dat je lenig en sterk wordt.
En oefening baar gewoon kunst.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:07

Ik had altijd veel moeite met doorzitten, dit lukte me niet, ondanks de ontspanning. Steeds weer spande ik mijn spieren en ging het mis. Pas na mijn tweede bevalling lukt het me om me te ontspannen en kan ik doorzitten. Het kan dus ook andersom.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:09

Jah, herkenbaar... het begint nu weer een beetje in model te komen hier. Ik heb het ook al voorbij zien komen: met name je diepe buikspieren en vooral! je bekkenbodemspieren. Dat duurt lang, voor dat weer werkt allemaal. Veel oefeningen doen dus, succes ermee!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:23

Oh en nog een aanvulling: koop een fysiobal, zo'n zitbal, daar kun je hele zinvolle oefeningen mee doen, gewoon voor de TV Knipoog.

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:55

Het heeft bij mij ook zeker een half jaar geduurd voordat ik weer een beetje stabiel in het zadel zat. Het is idd een kwestie van veel oefenen en sporten helpt ook!!!
Succes, het komt wel weer in orde! Haha!

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:04

Het zou inderdaad gewoon krachtsverlies in buik en rugspieren kunnen zijn. Ben dan niet zwanger geweest maar heb anderhalf jaar niet gereden en kon daarvoor altijd heerlijk doorzitten maar merk nu dat ik gewoon de controle een beetje kwijt ben.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:26

Je mag pas minimaal 10 weken na je bevalling weer op een paard gaan zitten dit is beter voor je bekken bodum spieren daar na is het goed om oefeningen te doen om alles weer sterker maken en als je te vroeg gaat rijden heb je kans op verzakingen. Ik ben na mijn bevalling met een jong paard begonnen met inrijden ik heb gelukkig nergens last van gehad althans ik had wel spierpijn maar ik had dan ook een jaar geen paard meer gereden zodra ik zwanger was ben ik gestopt met rijden. Ik kan heerlijk doorzitten op mijn paard en op andere paarden lukt het ook.

Ik ben wel pas 6 maanden na mijn bevalling weer gaan rijden ik heb het rustig aan gedaan maar dat komt ook omdat ik fibromyalgie heb.

succes en sterkte Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:41

Vo0lgens de gynacoloog mag je wel eerder dan 10 weken maar moet je langzaamaan beginnen en langzaam opbouwen.
Ik ken een verhaal dat vertelde de gynacoloog dat was een vrouw die had de dag van de bevaliing nog gereden en de dag na de bevalling reed ze al weer op concours. Hoe het nu met die mevrouw is weet ik niet hoor Clown

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:29

Mijn verloskundige en mijn gynacoloog zeiden allebei dat je minimaal 10 weken moet wachten en mijn instructeur ook je kan echt als je te vroeg gaat rijden op latere leeftijd en al eerder verzakkingen krijgen. Al je spieren zijn zo slap van onder na je bevalling dat het echt slecht is.

Een meisje bij ons op stal ging er ook op na een week na vier weken rijden zat ze thuis omdat ze niet meer kon lopen van de pijn. nou hoe ga je dat dan doen kan je A je kind niet meer optillen en niet meer lopen en B je kan niet meer naar je paard voorlopig. Zij had het dus verpest voor zich zelf en veel spijt hier van.

En die vrouw is dus erg dom en misschien komt ze daar ooit zelf achter.
Toen ik zwanger was ben ik ook gelijk gestopt met rijden een ongeluk zit in een klein hoekje hoe braaf je paard ook is. Knipoog

Kafue schreef:
Vo0lgens de gynacoloog mag je wel eerder dan 10 weken maar moet je langzaamaan beginnen en langzaam opbouwen.
Ik ken een verhaal dat vertelde de gynacoloog dat was een vrouw die had de dag van de bevaliing nog gereden en de dag na de bevalling reed ze al weer op concours. Hoe het nu met die mevrouw is weet ik niet hoor Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:33

Voor je bekken zelfs 4 maanden wachttijd! Mijn fysio zei dat. Alles is hartstikke verweekt, dus bij eerder rijden heb je kans op overrekte banden en een vervormd bekken met alle gevolgen vandien. Het terug harden duurt zeker een maand of negen, vaak langer maar na vier maanden is het ergste leed geleden.

(Uiteraard was ik eigenwijs, ik zat er na 2 weken terug op, maar ik adviseer iedereen om netjes te wachten natuurlijk Clown )

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:36

Hee, dat heb ik ook! Ik heb het alleen nooit met mijn zwangerschappen in verband gebracht Bloos . Mijn oudste zoontje is nu bijna 4 en de jongste ruim 2 maar ik kan nog steeds niet lekker op m'n paard zitten. Heb ook Z gereden, dus het is niet zo dat het altijd al zo was Knipoog . Ik ga ook aan de slag met de tips die hier gegeven worden, had eigenlijk de hoop al opgegeven dat ik ooit weer 'normaal' zou kunnen rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:37

Ik ben dan nog niet bevallen, maar ik loop al een tijdje bij een bekkentherapeut. Ik kon ook niet doorzitten, maar dit was juist het gevolg dat ik mijn spieren veel en veel te veel aanspande. Een heel ander geval dan bij jou, maar het heeft alles te maken met de bekkenbodemspieren en buikspieren.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:56

Indd hier ben ik het helemaal mee eens. Haha!

Urielle schreef:
Voor je bekken zelfs 4 maanden wachttijd! Mijn fysio zei dat. Alles is hartstikke verweekt, dus bij eerder rijden heb je kans op overrekte banden en een vervormd bekken met alle gevolgen vandien. Het terug harden duurt zeker een maand of negen, vaak langer maar na vier maanden is het ergste leed geleden.

(Uiteraard was ik eigenwijs, ik zat er na 2 weken terug op, maar ik adviseer iedereen om netjes te wachten natuurlijk Clown )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:16

Kingsley2 schreef:
Mijn verloskundige en mijn gynacoloog zeiden allebei dat je minimaal 10 weken moet wachten en mijn instructeur ook je kan echt als je te vroeg gaat rijden op latere leeftijd en al eerder verzakkingen krijgen. Al je spieren zijn zo slap van onder na je bevalling dat het echt slecht is.

Een meisje bij ons op stal ging er ook op na een week na vier weken rijden zat ze thuis omdat ze niet meer kon lopen van de pijn. nou hoe ga je dat dan doen kan je A je kind niet meer optillen en niet meer lopen en B je kan niet meer naar je paard voorlopig. Zij had het dus verpest voor zich zelf en veel spijt hier van.

En die vrouw is dus erg dom en misschien komt ze daar ooit zelf achter.
Toen ik zwanger was ben ik ook gelijk gestopt met rijden een ongeluk zit in een klein hoekje hoe braaf je paard ook is. Knipoog

Kafue schreef:

Nou ik was onder de behandeling van de gynacoloog zelf een fervent ruiter en die heeft me geadviseerd zoland te rijden tot dat ik zelf niet meer kon. En dat betekende nog gewoon lessen en dergelijke. Met 33 weken was het voorbij want ik paste met mijn buik niet meer op het zadel. Natuurlijk zit een ongelukje in een klein hoekje maar gelukkig zit het kindje goed verpakt.
Na de bevalling zat ik er met een week of vier weer op, maar wel rustiog aan stappen.
Je moet naar je lichaam luisteren.
Ik ga ervan uit dat een gynacoloog die zelf ook rijd wel weet waar hij het over heeft en dat is me niet slecht afgegaan. Mijn dochter kwam ruim twee weken te laat dus het lokt ook geen vroeggeboortes uit.
Wat overigens wel vaak gehoord is dat heel snel weer zwanger worden net zo slecht is.

Daarom zeg ik altijd luister naar je lichaam. En train je spieren direct na de bevalling al, in het kraambed beginnen ermee.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 14:54

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie tips en steuntjes in de rug, ik ben inmiddels driftig aan het buikspiertrainen!!
Ben in ieder geval blij dat dit een vaker voorkomend probleem is. Was al bang dat het aan mij lag.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:05

Na de aangewezen periode van rust, intensief gaan trainen, zonder beugels rijden, bekkenbodem spieren trainen, en elke dag!! Dan moet je snel verbetering zien. Succes.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:07

Kafeu

Een meisje bij ons op stal gleed met haar paard uit toen ze vier maanden was ze had een bloeding maar het is gelukkig goed gekomen. Haar man was heel boos want die had al gezegd dat hij niet wilde dat ze nog ging rijden. Ze is toen ook gestopt.

Mijn man had woest geweest al ik had gaan rijden het is ook zijn kind dus je neemt wel een hele grote verandwoording.

als je er had afgevallen wat had je man dan gezegd als je een miskraam had gekregen. Je had het je zelf nooit vergeven en misschien had je man je ook nooit vegeven. Je hebt zoveel verdriet als dat zou gebeuren.

Als je verkeerd valt, de meest mensen rijden op redelijk grote paarden dus de grond is niet dichtbij. Mijn schoonzusje haar zus gleed halverwege de trap naar beneden toen ze tien weken was, ze was het wel kwijt. Het heeft lang geduurd voordat ze over haar verdriet heen was. Laat staan dat je flink van je paard afvalt. PAARDRIJDEN IS GEEN VERPLICHTING HET IS EEN HOBBY, DENK AAN JE KIND EN NIET AAN JE ZELF.

Paardrijden is niet voor niets één van de gevaarlijkste sporten.
En je paard kan heus wel een jaartje zonder rijden je kan een hoop leuke andere dingen met je paard doen.

Ik vind het echt dom maar dat is mijn mening, maar hoe braaf je paard ook is en hoeveel je hem ook vertouwd een ongeluk zit in een klein hoekje.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:24

Volgens mij ging het hier over NA de bevalling??!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:55

Kingsley2 schreef:
Kafeu

Een meisje bij ons op stal gleed met haar paard uit toen ze vier maanden was ze had een bloeding maar het is gelukkig goed gekomen. Haar man was heel boos want die had al gezegd dat hij niet wilde dat ze nog ging rijden. Ze is toen ook gestopt.

Mijn man had woest geweest al ik had gaan rijden het is ook zijn kind dus je neemt wel een hele grote verandwoording.

als je er had afgevallen wat had je man dan gezegd als je een miskraam had gekregen. Je had het je zelf nooit vergeven en misschien had je man je ook nooit vegeven. Je hebt zoveel verdriet als dat zou gebeuren.

Als je verkeerd valt, de meest mensen rijden op redelijk grote paarden dus de grond is niet dichtbij. Mijn schoonzusje haar zus gleed halverwege de trap naar beneden toen ze tien weken was, ze was het wel kwijt. Het heeft lang geduurd voordat ze over haar verdriet heen was. Laat staan dat je flink van je paard afvalt. PAARDRIJDEN IS GEEN VERPLICHTING HET IS EEN HOBBY, DENK AAN JE KIND EN NIET AAN JE ZELF.

Paardrijden is niet voor niets één van de gevaarlijkste sporten.
En je paard kan heus wel een jaartje zonder rijden je kan een hoop leuke andere dingen met je paard doen.

Ik vind het echt dom maar dat is mijn mening, maar hoe braaf je paard ook is en hoeveel je hem ook vertouwd een ongeluk zit in een klein hoekje.

Natuurlijk zit een ongelukje in een klein hoekje en natuurlijk neem je een risico als je je toch op je paard zet. Maar het ongeluk kan ook gebeuren als je autorijd, trap loopt, de ramen zeemt, of wat dan ook. Ik ben tijdens mijn zwangerschap gevallen toen het glad was wat had ik dan moeten doen thuisblijven.
Nee natuurlijk is paardrijden geen verplichting en natuurlijk ga je een risico aan.
Maar meisje de verantwoording ligt bij je zelf en niet bij een ander.
Het rijden is mischien gevaarlijk maar dat zijn zoveel dingen. Zwanger zijn is immers geen ziekte en de kans dat er iets gebeurd ook al val je van je paard is erg klein.
Ho vaak val je plat op je buik, toch bijna niet en dat is nu juist gevaarlijk.
Ik zou willen dat er eens een gynacoloog zou zijn die dit ging onderzoeken wat is nu gevaarlijk en wat niet.
Dan hoeven de zwangere vrouwen zich niet meer te verantwoorden aan de buitenwereld.
En voor mjzelf ik heb gereden met goedvinden van mijn man. En zelfs in opdracht van de dokter want dat was de enige manier om te ontspannen ik heb namelijk nogal een stressvolle baan.

En de vrouwen in kwestie weten zelf wel wat goed voor ze is en wat niet. Als je onzeker bent zoals jij moet je gewoon lekker 9 maanden op de stoel gaan zitten afwachten.