Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marigold schreef:volgens mij moet de neusriem wat hoger.
en rijd je met normale teugeldruk?
met hackamore moet je voor zover ik weet minder op de teugels doen, alleen waar nodig druk geven, en bij luisteren gelijk druk weer wegnemen.
Nu hangt hij op het einde van zijn neusbeen, waar het zwakker is. Nu is het best gevaarlijk, als je te hard gaat trekken, heb je kans dat je zijn neus breekt. (Dit is nu heel drastisch, maar ik ken iemand die dit heeft meegemaakt)
mel86 schreef:Met een hack is het echt niet de bedoeling dat je met druk op de teugels rijdt.. Verder zit íe nu wel goed, volgens mij.

Sim0ne schreef:mel86 schreef:Met een hack is het echt niet de bedoeling dat je met druk op de teugels rijdt.. Verder zit íe nu wel goed, volgens mij.
Dit doe je met bit toch ook? Alleen druk geven als het nodig is. Als het goed is heb je bij een nageeflijk paard bijna niks in je handen, of je nu met bit of met hack rijdt.
Sim0ne schreef:mel86 schreef:Met een hack is het echt niet de bedoeling dat je met druk op de teugels rijdt.. Verder zit íe nu wel goed, volgens mij.
Dit doe je met bit toch ook? Alleen druk geven als het nodig is. Als het goed is heb je bij een nageeflijk paard bijna niks in je handen, of je nu met bit of met hack rijdt.
Adil18 schreef:Ik denk dat mel86 het westernprincipe met hackamore bedoeld, en daar is het inderdaad niet de bedoeling met druk te rijden wanneer je met hackamore rijdt (sterker nog, in Amerika was het eerste wat tegen mij gezegd werd toen ik een Quarter met hackamore wilde rijden: "Let op dat je niet continu druk geeft, vooral niet wanneer de paarden stil staan, dit resulteerd in steigeren en we heb al genoeg mensen achterover zien knallen hierdoor...!" )
Sim0ne schreef:Adil18 schreef:Ik denk dat mel86 het westernprincipe met hackamore bedoeld, en daar is het inderdaad niet de bedoeling met druk te rijden wanneer je met hackamore rijdt (sterker nog, in Amerika was het eerste wat tegen mij gezegd werd toen ik een Quarter met hackamore wilde rijden: "Let op dat je niet continu druk geeft, vooral niet wanneer de paarden stil staan, dit resulteerd in steigeren en we heb al genoeg mensen achterover zien knallen hierdoor...!" )
Ook dat lijkt me met zowel bit als hack het geval. Wie geeft er nu continu druk als je paard stilstaat, die van mij gaan dan direct in de achteruit (met bit en met hack ook). Ik zie het verschil niet, imo is druk druk, of het nu in de mond of op de neus is.
Sim0ne schreef:Wil nog even zeggen dat ik de reacties op je topic op fjordenwereld nogal overdreven vind. Het breken van de neus is alleen mogelijk als de neusriem van de hack veel te laag zit. Daarnaast is een hack met een neusriem zoals de jouwe echt niet zo heel scherp. Je ziet ze ook vaak met een ronde en vrij harde neusriem, ja die zijn erg scherp en zelfs pijnlijk lijkt me, maar deze en de s-hack vind ik juist erg vriendelijk. Mijn ijslander vind het ook een erg prettige optoming, hij snapt het veel beter dan een bit en reageert er heel rustig op. Succes met rijden!