Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MelanieB schreef:Hey, ziet er goed uit hoor!
Was erg leuk om je een keer te zien springen, wat maakte hij een sprongen soms zeg, dan snap ik best dat het moeilijk is een mooie houding aan te nemen.
Jammer van de weigeringen, helaas, volgende keer beter.
CharlyBrown schreef:ja, ten eerste is de kunst van het springen idd dat je je paard netjes voor de hindernis kan krijgen.
Daarnaast is het ook een kunst om je paard goed aan te voelen. Helemaal in een parcour kan je door bv zenuwen wel eens te snel los laten of wat te lang vast houden, waardoor je paard niet helemaal lekker uit komt. Dan moet je behendig genoeg zijn om daar op in te spelen!
) Dat je onafhankelijk van je paard toch zo kunt zitten dat je hem niet hindert.
Wat een gaaf paardje joh, zeker het dressuren zag er lekker uit!
_Denise_ schreef:Ik vind het dressuur een onwijs fijn beeld geven, ontspanning van beide kanten, paard kijkt vrolijk en je zit erg netjes. Commentaar over je springhouding is al geleverd daar ga ik in mee. Wat een leuk paardje heb je trouwens

Miriam schreef:Om even verder te gaan op het bovenstaande bericht.. De kunst van het springen is er voor te zorgen dat je paard netjes voor de hindernis komt.missanous schreef:als je paard niet lekker over de sprong gaat kun je ook niet lekker zittenof heb ik het nu helemaal mis?
Als je niet lekker mee zit zal je paard ook niet lekker gaan springen. Ik weet natuurlijk niet of je altijd zo zit maar als dat zo is vind ik het niet vreemd dat je paard stopt. Ik zou eerste eens op wat lagere hindernissen aan je houding gaan werken en dan pas weer een parcours gaan springen. Het zou zonde zijn als je paard het vertrouwen kwijt zou raken want hij doet het zo te zien echt heel leuk!
Je dressuurfoto's zien er ook altijd goed uit dus het komt vast wel goed met jullie!
Schimpie schreef:En dit was een B parcours? Probeer anders eerst een paar keer een oefen parcours dat is net iets lager, zo kan je paard wat meer ervaring opdoen en jij aan je houding werken.
De reden dat het thuis veel beter gaat is dat je dan hoogstwaarschijnlijk niet een heel parcours hoeft te rijden maar enkele hindernissen (dat is ook wat makkelijker).
Bij ons in de regio krijg je ook stijlpunten in de B, is dat bij jullie ook zo?
tientjeh schreef:Ik vind je houding ook niet goed, maar dat zal je onderhand wel vaker hebben gehoord! Ook je pony springt niet fijn, wat onder meer door jou houding zal komen en door het bitje. Je houd hem ongelofelijk vast boven de hindernis en je pony heeft een pessoa bitje in. Dat werkt wel even dubbel zo hard in. Ik snap dat je hem niet voor niets met zo'n bitje rijd, maar ga eerst dan even oefenen op je eigen houding. Zodat je zelf wat meer mee kan geven, en bouw het dan op naar weer B hoogte. Je zult zien dat je pony dan beter gaat springen. En die weigering, dat zal waarschijnlijk wel komen omdat de pony er geen zin meer in heeft, omdat het hem zeer doet.
Ik weet zeker als je goed met hem aan het werk gaat, dat je er een super fijn beestje aan overhoud, die echt wel wil springen!
BlanCarla schreef:Ben ook even in je profiel gaan spieken.. en daar valt mij op (en ook op sommige foto's uit dit topic) dat je soms nogal de neiging hebt, om je benen naar voor te steken boven de sprong en dat je achter de beweging van je paard zit en hem zo belemmert boven de sprong. Probeer om naar de sprong toe, mooi rechtop te blijven zitten, goed voorwaarts tempo te houden zodat je paard voldoende ruim afzet, en een mooie, vlotte sprong kan nemen zodat jij ook netter de beweging van je paard kunt volgen. Probeer jezelf nu ook weer niet naar voor te gaan 'gooien', maar gewoon rustig je paard volgen en begeleiden over de sprong heen.
Nu ziet het er niet echt netjes uit, maar als je bereid bent daaraan te gaan werken, komt dit vast wel goed. Je paard kan de hoogte en breedte met gemak aan, nu is het gewoon een kwestie van vooruit te denken naar de hindernissen toe en beter mee te gaan boven de sprong. Eens dat er komt, gaan jullie met gemak hogerop geraken! Want potentie hebben jullie voldoende lijkt me![]()
Veel succes!

M_Vainqueur schreef:Hee ziet er leuk uit! Alleen moet je heeel snel wat doen aan je houding! verder...zet hem op en ik zie je wel weer op wedstrijd verschijnen!!
)Geak schreef:Mooi paardMaar indd meer meegeven en beter mee gaan

egnie schreef:Ik schrok ook een beetje van je houding. Ik denk dat het merendeel uit je benen komt en nog niet zozeer uit de rare wappers die je paard maakt. Als je de foto's goed bekijkt steek jij je benen erg ver naar voren. Korter zitten is niet nodig, je moet werken aan je beenhouding. Je kunt her wel, want je hebt niet voor niks winstpunten gereden in de B. Ik zou een stapje terug doen en meer gaan oefenen op je beenhouding. Zodra die beter is kun er ook meer druk op houden. Zoals je nu zit druk nog geen deuk in een pakje boter http://static.bokt.nl/s/clown.gif
Ik had het volgens mij in een vorig toppic ook al gezegd. Terug zitten en blijven zitten en druk op het achterbeen proberen te houden. Als je dat lukt, is je ritme goed en zul ook fijnere sprongen krijgen. Tis niet makkelijk, ik heb een paardje wat heel nauw luisterd. Geen ritme zijn ook geen sprongen.
Wat de TS bedoelt met hoofd ophoog: Het paard loopt naar de dubbel toe op zijn voorhand. Hoofd laag en zijn gewicht op de voorbenen. Op de manier zal het dier dus niet kunnen springen. TP bedoelt door een ophouding te maken het hoofd omhoog te krijgen en het dier dan aan de hand te houden, zodat je voor de sprong kunt komen en het paard zijn voorbenen de lucht in kan krijgen. Dit niet ruw, maar gebeurt veelvudig.....
Succes!
jefreyginny schreef:hey wat een mooie sterke achterhand heeft ie.
ben wel eens dat je wel mee moet gaan zitten met je paard. maar denk dat het wel goed komt met wat oefeningen.
voor als nog vindt ik het een super mooi paardje. en misschien tot de volgende keer maar weer.

Niine schreef:Heel mooi paardje! Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje hard maar ik snap wel dat ie bij hindernis 7 er genoeg van had. Op bijna alle foto's die ik zie hang je er maar wat achteraan! Misschien een ander bit en wat lager gaan trainen en dan starten!
Steffiee schreef:Moooi paard !
Ik snap wel wat de andere allemaal bedoelen,
maar in je andere springtopics heb ik hier niks van gezien!
Volgende keer beter

imposantje schreef:Je hebt een leuk paardje!
Je moet wel echt aan je houding werken.
Het is al veel gezegd en ik weet zeker dat het alleen maar positief bedoeld is van iedereen.
Succes ermee.
femmefatale1 schreef:Elke sprong die hij maakt, blijf jij achter in de beweging.. waardoor je je paard hindert, en hij op den duur in de stop zal gaan..
Probeer eens een keer om met je handen op je rug te springen en in het zadel te blijven zitten.. wel iets verlicht gaan zitten, maar dus je kont zo dicht mogelijk bij je zitting houden..
Hier krijg je je balans van, zonder het paard te hinderen en zonder achter te blijven in zijn beweging..
Dat hoeven natuurlijk geen hoge hindernissen te zijn, het gaat om het gevoel wat je dan krijgt.. de balans door het simpelweg uitdrukken van je hakken, kont niet te ver uit het zadel en geen steun zoeken bij je handen..
Overigens, in de B hoeft je paard niet eens goed uit te komen (wel gewenst natuurlijk) om een parcours rond te springen, als de voorwaartse drang er maar is.. en dan krijg je ook geen noodsprongen..
Wedden dat jij, en je paard veel lekkerder gaan springen???
Weet overigens niet waar je vandaan komt, anders kan ik je misschien wel helpen..?

)MelanieB schreef:Hey, ziet er goed uit hoor!
Was erg leuk om je een keer te zien springen, wat maakte hij een sprongen soms zeg, dan snap ik best dat het moeilijk is een mooie houding aan te nemen.

femmefatale1 schreef:MelanieB schreef:Hey, ziet er goed uit hoor!
Het gaat niet om een mooie houding, maar om een goeie houding zonder het paard tegen te werken!
Als je boven de sprong je paard goed volgt, maakt het ook niet uit hoe groot hij springt.
Je zal dan hooguit een enkele keer achter de beweging zitten, maar dat is dan eerder een uitzondering ipv regel..
Ik hoop dat de TS er wat mee doet..

Miriam schreef:CharlyBrown schreef:ja, ten eerste is de kunst van het springen idd dat je je paard netjes voor de hindernis kan krijgen.
Daarnaast is het ook een kunst om je paard goed aan te voelen. Helemaal in een parcour kan je door bv zenuwen wel eens te snel los laten of wat te lang vast houden, waardoor je paard niet helemaal lekker uit komt. Dan moet je behendig genoeg zijn om daar op in te spelen!
En dat ben ik weer helemaal met jou eens. Je moet je zit zo proberen te ontwikkelen ( en da's moeilijk!) Dat je onafhankelijk van je paard toch zo kunt zitten dat je hem niet hindert.
Een rijtje van vijf in uitjes kunnen je daar misschien bij helpen. En dan eens zonder beugels en later zonder teugels (knoop in je teugels en handen op je rug) kunnen je daarbij helpen. Krijg je zeker te weten een meer onafhankelijk zit van. En verder veel vlieguren maken op lage sprongen....
lovelucky schreef:Er zijn al genoeg aanwijzigingen gegeven en daar ga ik in mee. Het enige wat ik dacht tijdens het zien van de foto's was "Wat nou zijn hoofd omhoog trekken... Vind je het gek dat hij weigert als je bij letterlijk iedere sprong teveel achterblijft en hem verschrikkelijk hindert". Maargoed, na het lezen van alle vorige berichten weet je wat je te doen staat denk ik
Vind jullie verder wel een erg leuke combinatie en het is een super knap paard! De dressuurfoto's zijn wel erg mooi

Myukii schreef:Toen ginny zei dat tica een quarterXfries was moest ik echt nog even een keer goed kijken. En nog een keer, en nóg een keer.Wat een gaaf paardje joh, zeker het dressuren zag er lekker uit!
In het percours zelf is het me niet zo opgevallen, maar zo van de foto's kan jehouding inderdaad nog wel verbeterd worden. Niet dat ik er wat van kan hoor, haha, maar volgens mij moet je proberen meer in je zadel te zitten, je laat je er nu uit lanceren door Tica. Althans, zo lijkt het![]()
Heel veel succes verder, want het is echt een superleuk paard!

Miriam schreef:Standaard afstand tussen in uitjes vanuit draf is 2,5 tot drie meter. Laat je instructeur de eerste keer meekijken zodat je een afstand kunt kiezen die voor Tica makkelijk is. Drafbalkje er voor en de teugels pas loslaten vlak voor het eerste sprongetje. Niet te hoog bouwen, houd het simpel. Een enkel hindernisje kan wel, maar geeft doordat het zo snel voorbij gaat veel minder leereffect.
Enne... je krijgt er wel spierpijn van waarschijnlijk!!

: [AR-ITP] tica @ 1e marathon (bergharen)